Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere?

Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? #851572 19/11/2009 16:20
limelight Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Jeg har selv Fox Racing Float R bakdemper, er det mulig og sette Remote Controll på denne? eller må jeg gå for Rock Shox Ario som har det, er det kanskje bare spesielt utvalgte dempere man kan få Remote på?

Redigert av limelight; 19/11/2009 16:26.
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: limelight] #851748 20/11/2009 06:16
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Hva skal du bruke fjernstyringen til? Float R har bare returkontroll, og de. Er jo ikke noe du justerer på for ofte (set and forget). Float er ansett som de beste luftbakdemperne, så ville heller oppgradert til RP23 enn å nedgradere til en RS. Og nei, det er ikke fjernstyring på Float-dempere - rett og slett fordi det ikke er behov! Med en så god pedalplattform er de helt rå å trå!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: baronKanon] #851802 20/11/2009 08:35
limelight Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
ok, tenkte at siden Scott Spark har det så må det jo være en grunn til det, men har ikke testet Float R Custom Valved som du sir den er sikkert bra. jeg har ikke fjernstyring fremme så tenkte og kjøre det samme som på Scott Spark. Men det hva nok ikke så veldig lurt, hadde ikke trudd at min demper er noe bedre..Syns det kan bli slitsomt og justere fysisk fremme og bake samtidig som jeg kjører, det er vel grunnen.

Hadde tenkt det litt sånn:
http://www.gigantintersport.no/UserFiles/Image/scott_spark.jpg

Redigert av limelight; 20/11/2009 08:43.
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: limelight] #851820 20/11/2009 08:59
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Scott bruker sin egen bakdemper, som nok kun er tilgjengelig på deres sykler.

Gode dempere trenger ikke låses.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: RazeFaze] #851830 20/11/2009 09:10
limelight Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Nei det stemmer ikke. så på en Scott Spark på XXL igår og den hva påmontert Rock Shox Ario som fåes kjøpt overalt.
Syns det er rart at dette ska være en hitt på Spark, mens andre bare kan glømme det. og den er jo så populær (spark) tipper da at de fleste fjerner fjernstyringen, da siden det ikke er noe særlig. menmen..det er nok ikke nødvendig da..

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: limelight] #851857 20/11/2009 09:49
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Joda, det stemmer.

Det er Scott sin demper som kun fåes på Scott sine sykler. Jeg tror ikke Scott sine bakdempere selges løse, det ville også vært rart siden de er spesiallaget for Scott av Scott :-)

At de setter på billigere dempere(RS Ario) på det som sikkert billigere modeller er vel ikke overaskende.

Er Spark så populær?

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: RazeFaze] #851864 20/11/2009 09:57
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: RazeFaze

Gode dempere trenger ikke låses.

Vel, det kan vel diskuteres. Alt til sitt bruk ICON_SMILE

En Spark med låst bakdemper, kontra en Spark med bakdemper som ikke låser som den skal, er to vidt forskjellige sykler.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: tommygutt] #851866 20/11/2009 09:58
O
oX|ygen Offline
Canondaleist
Canondaleist
O
Låsing på bakdemperen er vell bare en kompensasjon for dårlig bakhjulsoppheng og dårlig bakdemper...

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: tommygutt] #851869 20/11/2009 09:58
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Nå er jeg av den oppfatning at har man demper så skal den funke.
Låser du har du en tung hardtail... ;-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: RazeFaze] #851873 20/11/2009 10:04
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
På stitur med vafler i sekken, ja helt klart. I et rundbaneritt med 94% av maks opp en seig grusbakke, tja....

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: tommygutt] #851890 20/11/2009 10:43
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Riktig oppsatt low-speed comp gjør susen, med et bra oppheng bak i tillegg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: RazeFaze] #851902 20/11/2009 11:16
O
Olli Offline
Medlem
Medlem
O

spesiallaget for Scott av Scott :-)

Mulig jeg tar helt feil, men er det ikke for scott av DT.. ?

Redigert av Olli; 20/11/2009 11:16.
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: Olli] #851950 20/11/2009 12:36
bonsak Offline
Entusiast
Entusiast
Hvis jeg ikke husker feil så kjørte Gee Atherton med Propedal remote på Fox (modda) rp23 i VM i utfor i år. Hør med Cyklon.

mvh
Bonsak

Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund
Trener utforgruppa SK Rye

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: tommygutt] #851970 20/11/2009 13:01
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Sitat: tommygutt
På stitur med vafler i sekken, ja helt klart. I et rundbaneritt med 94% av maks opp en seig grusbakke, tja....

Må si meg helt enig med tommygutt. Låsing bak eller foran er ikke noe poeng på en kosetur på sti. Derimot er låsing en utmerket mulighet til å få flere sykler ut av én, særlig kjekt på turer eller ritt hvor underlaget skifter mellom rask grus og buklete sti.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: voldemort] #851980 20/11/2009 13:17
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sitat: voldemort

Må si meg helt enig med tommygutt. Låsing bak eller foran er ikke noe poeng på en kosetur på sti. Derimot er låsing en utmerket mulighet til å få flere sykler ut av én, særlig kjekt på turer eller ritt hvor underlaget skifter mellom rask grus og buklete sti.

I bratte klatringer er låsing av bakdemperen en utmerket måte at få mer oppreist geometri på sykkelen da sagen i bakdemperen ved klatring gir en slakkere geometri. Så ja låsing av bakdemper er lurt ved klatring hvis man ønsker en pløsh demper når det går utfor

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: gladegp] #852015 20/11/2009 13:55
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: gladegp
Sitat: voldemort

I bratte klatringer er låsing av bakdemperen en utmerket måte at få mer oppreist geometri på sykkelen da sagen i bakdemperen ved klatring gir en slakkere geometri. Så ja låsing av bakdemper er lurt ved klatring hvis man ønsker en pløsh demper når det går utfor

Som sagt, ved dårlige bakhjulsoppheng og/eller dårlige oppsatt bakdemper. Et godt oppheng gjør at sag holder seg stabilt. Har vært borti oppheng som omtrent MÅ ha lockout.

I bratte klatringer i terrenget vil jeg ha mest mulig aktivt oppheng slik at jeg får mest mulig og beste mulig feste. Det er liksom litt av poenget med demping, synes jeg.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: bonsak] #852025 20/11/2009 14:02
polkaDOT Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: bonsak
Hvis jeg ikke husker feil så kjørte Gee Atherton med Propedal remote på Fox (modda) rp23 i VM i utfor i år. Hør med Cyklon.

mvh
Bonsak

Ja, hvis du har Atherton som etternavn, så får du med remote....

OG er enig med Razefaze.

Ride your bike, and be happy!

Team Ibis / Probike

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: RazeFaze] #852045 20/11/2009 14:32
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G

Som sagt, ved dårlige bakhjulsoppheng og/eller dårlige oppsatt bakdemper. Et godt oppheng gjør at sag holder seg stabilt. Har vært borti oppheng som omtrent MÅ ha lockout.

Som sagt...
Sagen holder seg stabil men den er der. Hvis man har lockout kan man sykle uten sag og får dermed en mer opprett geometri på sykkelen. Helt uavhengig av bakhjulsoppheng.

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: RazeFaze] #852046 20/11/2009 14:33
wasrud Offline
Veteran
Veteran

I bratte klatringer i terrenget vil jeg ha mest mulig aktivt oppheng slik at jeg får mest mulig og beste mulig feste. Det er liksom litt av poenget med demping, synes jeg.

jau...så sant så sant.
på gamlesykkelen (GF sugar - rask XC sykkel) var det aldri noe poeng å låse bak, da den bare ble dårligere å klatre med. Hadde låsing, men brukte den ikke engang på grus... (det var med en float rl)

nysykkelen (SC heckler - som noen vil kalle vaffeltursykkel) brukes bare med med lite propedal (rp23) selv på bratte grusetapper...trenger ikke noe mer.

Det er imidlertid noen man ser på sykkeltur som tråkker på en bakhjulsavfjæret sykkel som om de skulle trampe en spade ned i frossen jord...det er mulig disse må ha låsing bak for å føle tilfredshet...

Vær en snill syklist :-)
https://instagram.com/jwasrud/

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: wasrud] #852049 20/11/2009 14:40
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Jeg hadde trodd att dette var noe alle følte men det virker som det bare er jeg.

Sån her har jeg opplevd det:
Hvis man har sag på en sykkel (og hvis det blir bratt nok er det kun sag på bakhjulet da framhjulet nesten letter fra bakken) uavhengig av bakhjulsoppheng og uavhengig av om sagen er stabil får den slakere styrevinkel og setevinkel. Noe som gjør det vanskligere å holde fremhjulet på bakken og at man havner langt bak på sykkelen

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: gladegp] #852057 20/11/2009 14:56
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det er riktig, og gjelder særlig luftdempere. Og særlig om man gar en litt liten ramme med lang setepinne med setback. Ole har beskrevet dette mange ganger.

Tidligere hadde jeg en SC Superlght med en Fox F 100x der dette var meget følbart. Løsningen er å sitte helt foran på setet og ha nesa på stemen. Bruk av lockout i tekniske klatringer er ikke henskitsmessig siden man da får det problmet RazeFace nevner, nemlig at man mister masse grep. Pluss at en låst gaffel eller demper aldri får samme feeling som en stiv tilsvarende.

Derimot er lockout praktisk der man klatrer lange og bratte grusveier og vil ha avveksling mellom å sitte og stå. På superlighten kjørte jeg med en Pace med lockout på styret i ritt. Låst gaffel gjør omtrent samme nytte som låst demper i slike situasjoner. Det var helt greit å sykle stående med åpen demper og låst gaffel.

Lockout har sin helt klare plass på sykler, men det er ikke noen grunn til å overdrive bruken av dem heller. ICON_WINK Jeg låser aldri på NissanCupritt, men ofte på Raumerrittet f.eks. I valget mellom en god stiv gaffel, en god gaffel uten lockout og en dårlig med lockout velger jeg i denne rekkefølgen:
God uten lockout
god stiv
dårlig med lockout

LarsB

Redigert av larsb; 20/11/2009 14:58.
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: larsb] #852064 20/11/2009 15:06
limelight Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
så jeg trenger bare og låse gaffeln før ritte starter, og da stoppe for og slakke ned litt demping under humpette terreng.

ska nok gå fint det..hehe ICON_WINK takk for tipsene thinking

Redigert av limelight; 20/11/2009 15:11.
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: limelight] #852067 20/11/2009 15:10
limelight Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Ellers er jo ikke noe problem og slakke mens man sykler da ICON_WINK

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: larsb] #852078 20/11/2009 15:43
G
gladegp Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sitat: larsb
Det er riktig, og gjelder særlig luftdempere. Og særlig om man gar en litt liten ramme med lang setepinne med setback. Ole har beskrevet dette mange ganger.

Tidligere hadde jeg en SC Superlght med en Fox F 100x der dette var meget følbart. Løsningen er å sitte helt foran på setet og ha nesa på stemen. Bruk av lockout i tekniske klatringer er ikke henskitsmessig siden man da får det problmet RazeFace nevner, nemlig at man mister masse grep. Pluss at en låst gaffel eller demper aldri får samme feeling som en stiv tilsvarende.

Derimot er lockout praktisk der man klatrer lange og bratte grusveier og vil ha avveksling mellom å sitte og stå. På superlighten kjørte jeg med en Pace med lockout på styret i ritt. Låst gaffel gjør omtrent samme nytte som låst demper i slike situasjoner. Det var helt greit å sykle stående med åpen demper og låst gaffel.

Åja, ja det kan helt sikkert ha med manglende teknikk å gjøre. Har fått ny litt større ramme nå så jeg skal prøve og låse litt mindre og jobbe litt mer med teknikken. Men det skal sies at det er en sykkel med meget slakke vinkler der jeg vill ha demperen pløsh og fin for nedturen, så litt justering blir det nok på demperen for at det skal gå greit oppfor.

Edit: Sorry for trådkapping

Redigert av gladegp; 20/11/2009 15:44.
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: RazeFaze] #852081 20/11/2009 15:53
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva

Bratte klatringer i terrenget blir noe helt annet enn bratte klatringer på grus. I terrenget bruker jeg også alltid åpen demper.

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: tommygutt] #852091 20/11/2009 16:13
voldemort Offline
Vinkelskriver
Vinkelskriver
Noen sykler (fx Spark & Genius) gir deg også muligheten å velge delvis låsing - dette er kjekt under klatring i terrenget. ikke så mye bob at man mister kraften, samtidig som det fjærer nok til at bakhjulet får tilstrekkelig feste.

Den som ikke griper dagen, kan like godt ta kvelden
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere [Re: polkaDOT] #852212 20/11/2009 21:43
bonsak Offline
Entusiast
Entusiast
Kanskje ikke helt patent å bruke luftventilen som anlegg men det trenger ikke å være så veldig komplisert:
http://www.rotorburn.com/forums/showthread.php?t=149325

-b

Redigert av bonsak; 20/11/2009 21:43.

Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund
Trener utforgruppa SK Rye

Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: RazeFaze] #852314 21/11/2009 08:35
limelight Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
Nå er jeg av den oppfatning at har man demper så skal den funke.
Låser du har du en tung hardtail... ;-D

Ja men jeg har oppheng som er kanskje det mest stabile fulldemper-verden har vært borti, det skal også sies at det er fin vekt så det vil ikke bli en tung hardtail vist jeg låser den sånn som fks Freeride el utfor sykkel er 12-16kg i vekt.

Da snakker jeg om Rocky Mountain Element Team ICON_WINK

Redigert av limelight; 21/11/2009 08:38.
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: baronKanon] #854885 25/11/2009 17:36
I
Igniten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
I
Sitat: baronKanon
Hva skal du bruke fjernstyringen til? Float R har bare returkontroll, og de. Er jo ikke noe du justerer på for ofte (set and forget). Float er ansett som de beste luftbakdemperne, så ville heller oppgradert til RP23 enn å nedgradere til en RS. Og nei, det er ikke fjernstyring på Float-dempere - rett og slett fordi det ikke er behov! Med en så god pedalplattform er de helt rå å trå!

Jeg sitter og å lurer litt på dette. Kan du eller noen andre være grei å utdype litt om hvordan RP 23 funker?
Ser jo for meg at hvis jeg skal stå å tråkke må det jo være en fordel å kunne låse bakdemperen.

Går å sikler på den nye Top Fuelen. Den kom med DT Swiss remote i 09. 2010 kommer med RP 23. Og siden jeg har liten eller null peiling på FS, mottas alle råd med takk

Ridley Ignite
Bianchi 9800 OETZI Titan
Ridley Helium
Re: Hjelp! Remote Controll på bare noen bakdempere? [Re: Igniten] #855933 27/11/2009 06:33
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
RP23 har lockout altså av og på (2 tallet)i tillegg har den probedal, propedal er en funskjon som gjør at demperen åpner seg når du plutselig får behov for demping på tross av at demperen er stillt til "stiv". 3 tallet står for innstillingene på propedal. Du har 3 program for propedal 1 kjapp utløsning av propedal, nr 3 bortimot helt stiv.

20 start, to merke og en brutt!
Side 1 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå