Jeg har kommet borti en useriøs på salgsforumet her inne.
Han har bekreftet at pengene har ankommet hans konto, men har ikke sendt varene som avtalt. Gir heller ikke livstegn fra seg på annen måte, og svarer ikke på telefonen.
Hva ville du gjort i tilsvarende situasjon?
Jeg er fristet til å legge ut fullt navn og alle andre opplysninger...
Er det en aktiv bruker av forumet eller en nybegynner?
Om han er aktiv antar jeg det er større sannsynlighet for at noe er kommet i veien, det er ikke alle her inne som har 8-4 jobb og nett/tlf tilgang overalt. Han har jo tross alt bekreftet at pengene er på konto.
Er han ny på forumet er det jo større sannsynlighet for svindel.
Har hatt noen liknende situasjoner når det har gjeldt musikkutstyr jeg har solgt. Tror problemet mitt har vært at når man får nanv, nr og en del personopplysninger at man da tror alt er i skjønneste orden. Det var vel og den eneste og siste gangen jeg har sendt penger før varen har blitt sendt.
Postoppkrav er en flott mulighet, men jeg har blitt lurt der også. Hvis mottaker ikke tar imot pakken når du sender den, må du betale frakt og gebyr for begge veier, noe som ble mye når jeg sendte noe rundt 10 kg :/
Har vel egentlig ikke fått pengene tilbake i noen av tilfellene. Har disse tingene på finn, men tror ikke de har noe sikkerhetssystem på det så lenge man overfører pengene på forhånd eller blir lurt av oppkravsfella :/
Det er vel ikke stort administrator kan gjøre. Selve ugjerningen har vel ikke skjedd her på forumet? Og du har sikkert ikke fellende bevis? Synes du skal anmelde svindelen til politiet, sånn for ordensskyld. Og hvis du er 100% sikker på at svindelen ikke skyldes misforståelser eller uenigheter, synes jeg du skal offentliggjøre nicket til vedkommende her.
Det er lite penger det er snakk om her, mest prinsippet som irriterer meg voldsomt. Summen er så liten at den ikke er verdt å gå til anmeldelse for.
Alt var så greit helt til jeg begynte å etterlyse varene, siden har han ikke vært å få i tale.
Lite sannsynlig at det er misforståelse eller problemer med nettilgang osv som er grunnen, men jeg gir ham noen dager til for å se hva som skjer.
Hva fellende bevis angår, så har jeg ihvertfall bevis/kvittering på en betaling som har funnet sted uten at varene har ankommet. At selger velger å forholde seg helt taus taler vel ikke til hans fordel heller? Han har ikke kommet med en dårlig forklaring en gang.
Men det er klart, det er jo en liten mulighet for at gubben ligger på sykehus med svineinfluensa, og ikke er i stand til å gjøre rede for seg...
Han bekreftet at pengene var på hans konto 9. november, altså 8 dager siden. Da skulle han sende pakka før jobb dagen etter, den burde altså ha ankommet for flere dager siden.
Selgeren er kun aktiv på kjøp- og salgsforuma her inne, og poster med svært ujevne mellomrom. Noen ganger går det ukesvis mellom hver gang. Han har ikke postet på noen forum her siden vi PM'et, men jeg veit ikke om jeg kan se om han har lest PM jeg har sendt ham?
Jeg ser jo at disse punktene er argumenter for at jeg burde være litt mer tålmodig, men syns likevel det er svært dårlig å ikke følge opp, ikke svare på PM, ikke på telefon osv. Sannsynligheten for at nettet er utilgjengelig for ham er vel tross alt mindre enn det motsatte.
Det er lite penger det er snakk om her, mest prinsippet som irriterer meg voldsomt. Summen er så liten at den ikke er verdt å gå til anmeldelse for.
Alt var så greit helt til jeg begynte å etterlyse varene, siden har han ikke vært å få i tale.
Lite sannsynlig at det er misforståelse eller problemer med nettilgang osv som er grunnen, men jeg gir ham noen dager til for å se hva som skjer.
Missforstå meg riktig, jeg prøver ikke å forsvare slike gjerninger, bare å gi en åpning på at det kan være en årsak til at han er stum. Dette mest for å slippe urettmessig uthenging om han er en aktiv bruker.
Om han gjør dette bevist MÅ du offentliggjøre han her slik at vi andre slipper denne irrititasjonen. Og jeg er helt enig i at enkelte ganger er irritasjonsmomentet en større motivasjon enn selve summen. Har man ikke nok å irritere seg over i hverdagen?
Om han angrer på salget bør han rimelig raskt overføre pengene tilbake med en beklagelse.
Om han ikke er så aktiv her inne kan du jo sende han en PM med link til denne tråden slik at han skjønner at useriøse selgere blir uthengt.
Angående betaling, så har jeg faktisk alltid betalt varen før den ble sendt til meg. Og når jeg har solgt noe, så har jeg fått pengene før jeg sendte. Aldri vært noe problem.
Takker for tips om lest/ulest PM, har ikke sett det før nå.
Han har lest min første purring, som blei sendt ham noen dager etter at han skulle ha sendt i posten (var forresten ikke noen vare i posten i dag heller).
Kanskje naivt å sende penger før man har varen i hånd, men jeg syns lissom man må kunne stole såpass på folk. 99,99% av befolkningen er sikkert ærlige, man skal etter min mening ha uflaks for å komme borti de råtne eplene.
Om det ikke skulle bli en lykkelig løsning på denne saken, kan jeg komme med følgende erfaring:
Jeg hadde en lignende sak her på forumet for noen år siden. Etter at selger hadde vist tydelig at han ikke var interessert i å gjøre opp for seg ved å legge på når jeg ringte og presenterte meg, samlet jeg all informasjon jeg hadde og tok en tur på politistasjonen. Saken endte i forliksrådet, som forhandlet frem at jeg fikk tilbake pengene mine mot å trekke anmeldelsen.
Dette ordnet seg fikst og ferdig på et par uker uten at noen stor belastning for meg. Jeg hadde klargjort nødvendig bevisførsel(Kontaktinformasjon, bankutskrift, og utskrift av alle e-poster/PM). Støtten var stor blant forummedlemmer og politiet gjorde en god jobb.
Du har gjort et forsøk på en ærlig handel, og har derfor din fulle rett til å bruke rettssystemet dersom den andre parten beviselig lager trøbbel. I lengden vil vi som samfunn tjene på at tvister kan løses på denne måten. Om en tar bort lynsjingen kan evt. vaffelselskap hos motparten også være en løsning!
Kanskje glemte selger å si at han er på 14 dagers reise til Ulan Bator med jobb?
Jeg kjøpte gaffel av en hyggelig herremann på forumet i sommer, ting tok litt tid, men det viste seg at han var i Frankrike 7 dager å så Tour De France...med mangel på interweb-tilgang i campingbilen. Grei unnskyldning, og han hadde glemt og informere meg om dette.
Ordnet seg fint... litt dumt underveis, men det ordnet seg.
Tydelig at flere har erfaringer som ligner, er jo interessant å høre om lignende tilfeller også.
Ser ut til at de fleste tilfeller referert her har endt lykkelig, nå er faktisk jeg også et skritt nærmere en "lykkelig utgang".
Selger har endelig vist livstegn, og hevder at han sendte varene torsdag i forrige uke. Sendingen bør ikke veie mye, så jeg syns det er litt rart at den skal ha brukt så lang tid, men siden han til slutt har kommet på banen igjen får jeg gi han litt mer tid.
Så lenge det ikke er snakk om en ren svindel er der ingen vits å offentliggjøre han her. Gi ham en hel uke. Hvis du ikke da har mottatt varene så synes vedkommende er såpass useriøs at vedkommende bør offentliggjøres.
Ville vært forsiktig med å offentliggjøre i første omgang - det er godt mulig posten har rota bort pakken. Å sende uten sporingsnummer kan være et risikofylt prosjekt :-)
Apropos posten, vi har et par ganger opplevd at forsendelser fra/til slektninger i Nordland ikke har kommet frem. Dette gjelder forsendelser begge veier, og disse har vært sendt som brev/pakker uten sproingsnr.