Snakker dere om sesong 13? Hallo, sesong 14 begynte i går! Episoden var på nett ti minutter etter sending, og like fort var den ferdig lastet ned og på min skjerm.
Episoden var på nett ti minutter etter sending, og like fort var den ferdig lastet ned og på min skjerm.
Det høres ut som at du er stolt over ikke å være med på å støtte dem som lager disse programmene. Hvis du ikke er klar over det så er også dette piratkopiering som leder til minsket etterspørsel (hvorfor skal NRK kjøpe inn programmer som mange i målgruppen allerede har sett på nett?), dermed til mindre inntekter til programskaperne og dermed lavere budsjett til kommende sesonger.
Re: Yu-Huuu! TopGear er tilbake!!!!!
[Re: Dan]
#85278222/11/200913:32
NRK har i praksis ikke sendt Top Gear. Episodevalgene har vært tilsynelatende tilfeldige, blitt sjeldent sendt, og når de så har blitt det, så er det den nedklipte utgaven som har gått. Det går ikke an å klage over at kundene drar andre steder når man ikke evner å selge varen selv.
Jeg sørger forresten for at GET-boksen min tar opp TG når det går, i tilfelle innhøstede seertall derifra når NRK. Det burde forøvrig ikke være nødvendig, gitt den avsindige globale populariteten.
#85284022/11/200916:27
Episoden var på nett ti minutter etter sending, og like fort var den ferdig lastet ned og på min skjerm.
Det høres ut som at du er stolt over ikke å være med på å støtte dem som lager disse programmene. Hvis du ikke er klar over det så er også dette piratkopiering som leder til minsket etterspørsel (hvorfor skal NRK kjøpe inn programmer som mange i målgruppen allerede har sett på nett?), dermed til mindre inntekter til programskaperne og dermed lavere budsjett til kommende sesonger.
Irritasjonen over at det er kun i england man har mulighet til å få med seg noegnlunde ferske episoder av TG finnes jo på de fleste forum. I allefall de bilrelaterte.
Så siden vi som bor utenfor england bare har tilgang til redigerte versjoner av orginalen, og gjerne ett eller to år etter at det ble sendt første gang. Så velger jo de som er hekta på det showet å ty til andre, og mer tvilsomme kanaler for få sin dose med TG.
Så det er vell heller at BBC ikke gir folket det de vil ha gjennom lovlige kanaler.
Uten å si noe om hvorvidt det er riktig å laste ned serier, så virker det som både produsentene og programlederne i TG synes nedlasting er helt OK. ...Ledelsen i BBC deler nok ikke den oppfatningen, men...
#85345623/11/200915:15
Joda, rent prinsipielt er det "pirat" virksomhet. Så kommer spørsmålet på hvorfor BBC ikke kan sende dette på BBC HD på verdens basis, eller generelt sett flere av sine premium programmer slik at de kunne tatt mer betalt av kabelselskapene for denne kanalen?
Top Gear har nok fått alt annet enn mindre budsjett de siste årene. Med sesong 14 kom overgang til HD produksjon som øker kostnaden med xx%, uten at det ser ut som det har gått ut over innholdet.
Utad så liker nok ikke BBC bossene med sine lisens midler og budsjetter som runder 40 milliarder at serien er populært på nett i form av nedlastning. MEN dette genererer mye blest om merkenavnet Top Gear som BBC eier, og det ser jo ikke ut til at produsentene er veldig negative...mtp at hvertfall en av dem angivelig er eller var medlem på ett av forumene programmet deles på. Offisielt er det vel " no comment" som gjelder...
De fikk faktisk vesentlige budsjettkutt før forrige sesong. Du ser fort at eksperimentene og utfordringene deres har kommet ned på bakken igjen. For noen år siden sendte bygde de en romferge av en Reliant robin og sendte den opp. Nå bygger de sin egen elektriske bil.
[Re: JonAre]
#85347123/11/200915:39
Edit: Jeg spurte faktisk James May om temaet via twitter:
Quote:
@fiatpanda A lot of people without access to the BBC follow TG through ye olde pirate networks. How do you feel about that?
Og svaret?
Quote:
No comment!
James May er ikke på Twitter. Fiatpanda er fake.
Men Richard Porter, som er script editor el.l. for Top Gear og som er fast medlem i Gareth Jones on Speed podcastene, sa for en stund siden at neste episode av Top Gear snart var tilgjengelig på Final Gear og Youtube.
Dette er min signatur. Det finnes mange som ligner, men denne er min. Min signatur er min beste venn. Den er mitt liv. Jeg må mestre den som jeg mestrer mitt liv. Uten meg, er signaturen meningsløs...
[Re: Stein]
#85349423/11/200916:09
De fikk faktisk vesentlige budsjettkutt før forrige sesong. Du ser fort at eksperimentene og utfordringene deres har kommet ned på bakken igjen. For noen år siden sendte bygde de en romferge av en Reliant robin og sendte den opp. Nå bygger de sin egen elektriske bil.
Stemmer, glemte i farta litt "tv historie" i disse nedgangstider. Men at man nå er over på å produsere HD betyr at det må mer penger til, alt fra utstyr til tidsbruk i etterarbeid går opp når man er over på HD. Selv erfarne folk må være mer nøyaktig da HD har for uvane å avsløre litt for mye av og til. Kostnad for HD produksjon kan fort bli rundt 20% høyere enn om man holdt seg til SD.
Men det var jo litt moro med rakett bilen da...og Amfibie bilene, på tvers av den engelske kanal. Eller Nordpol turen, håper galskapen kommer tilbake i HD.
Romania turen i den nye sesongen var ikke gratis den heller, men litt penger sparte dem jo på å bruke en små gal...heli fotograf kontra gyro stabilisert rigg
Jeg synes egentlig programmene blir bedre når de ikke tar HELT av, som f.eks. med den romferge-oppskytningen, men de finner nok på spektakulære greier enda. Finanskrisa er vel på hell.
Så lenge de beholder kameracrewet sitt, så kan det ikke bli dårlig. Jeg slutter aldri å la meg imponere over hvor bra Top Gear er på komposisjon, musikk, lyd og effekter. Det er så utrolig bra gjennomført at man like godt kan slutte å lage noe annet. Ta f.eks norske bilprogrammer....Nå er vel godeste Larsen litt oppbrukt eller? Takke meg til britisk humor...
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Til og med Fith Gear ble ofret her i høst...så nå er det kun ett skikkelig motor magasin igjen i verden. Vroom fungerer til tider, men innslag av britisk humor er nå en gang litt mer underholdene enn Larsen som er litt oppbrukt.
I episode 6,sesong 14,var de på Sør Amerika tur Det er muligens den beste Top Gear episoden jeg har sett Jeg hadde direkte ondt i lattermusklene etter den episoden
Redigert av jonnykast; 04/01/201014:06.
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad