Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Dagens Northug.

Re: Dagens Northug. [Re: Brusdalen] #1086918 20/12/2010 12:30
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Brusdalen

Hvis PN hadde latet som han var fornøyd med en andreplass, ICON_SMILE

Da er jo spørsmålet om det lar seg gjøre å komme tidsnok og korrekt antrukket til seierssermonien UTEN å late som at man er fornøyd med andreplassen.

Jeg tror det.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dagens Northug. [Re: GeirK] #1086923 20/12/2010 12:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Jeg har kommet til en erkjennelse når det gjelder Petter Nordthug og for den sakens skyld Mark Cavendish:
Når de er i form er de verdens ubestridt beste på sine felt. Dette kan jeg se på som flott underholdning og respektere som stor idrett. Jeg behøver likevel ikke like dem på grunn av dette. At de ikke framstår som sympatiske er ikke noe større problem for meg.

LarsB

Re: Dagens Northug. [Re: Brusdalen] #1086927 20/12/2010 12:44
femte_gir Offline
Besatt
Besatt
Ingen sa PN måtte late som om han var fornøyd. Man kan være misfornøyd* men man må respektere andre - i dette tilfellet i form av regelverket.

* Satt på spissen: det betyr ikke at en som på grunn av 2. plass har lyst til å utøve sin misnøye ved å banke kona og bikkja får lov til det.

Re: Dagens Northug. [Re: femte_gir] #1086936 20/12/2010 13:03
O
OveJ Offline
Fersking
Fersking
O
Er det opplest og vedtatt at det er pga. av skuffelse/missnøye at PN kom for seint til premiesermonien?

Re: Dagens Northug. [Re: larsb] #1086944 20/12/2010 13:09
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: larsb
Jeg har kommet til en erkjennelse når det gjelder Petter Nordthug og for den sakens skyld Mark Cavendish:
Når de er i form er de verdens ubestridt beste på sine felt. Dette kan jeg se på som flott underholdning og respektere som stor idrett. Jeg behøver likevel ikke like dem på grunn av dette. At de ikke framstår som sympatiske er ikke noe større problem for meg.

LarsB

Jeg møtte Mark Cavendish for et par uker siden og må bare si at jeg ble sjokkert over hvor ydmyk og lidenskapelig opptatt av sykling og sykkelhistorie denne unge stjerne var/er.

Han er klar på at han vil vinne alt han stiller opp i og han fremstiller det ofte som om andres taktikk går ut på å hindre ham i å vinne, mer enn å vinne selv. Men, han takket laget i alle sammenhenger og fikk faktisk spontant tårer i øynene når han snakket om seieren sin i Milan-San Remo, og hvor gøy han syntes det var å bli gratulert av Chipo etter seieren.
At han i tillegg gjerne vil sykle klassikerne for å hedre sporten og hjelpe andre på laget synes jeg vitner om god innstilling.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Dagens Northug. [Re: OveJ] #1086946 20/12/2010 13:10
ØyNe Offline
Veteran
Veteran
Sitat: OveJ
Er det opplest og vedtatt at det er pga. av skuffelse/missnøye at PN kom for seint til premiesermonien?

Ikke så vidt jeg veit, men han var tydelig dritsur fordi han ikke vant, og kom for seint pluss med ulovlig antrekk.
Årsakssammenhengen blir kun spekulasjon, men i mine øyne er den mer sansynlig enn at han "... har en stor kropp". ICON_SMILE

Re: Dagens Northug. [Re: sykkeloyvind] #1086949 20/12/2010 13:19
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Øyvind.
Det var bevisst at jeg skrev "fremstår som ..." Jeg kjenner dem jo ikke og baserer bare inntrykket mitt på det jeg er i media. Det er derfor jeg har slutta å fordømme de som virker som surpomper. Men det er helt klart fint å få fram en annen side av dem også.

LarsB

Re: Dagens Northug. [Re: ØyNe] #1086955 20/12/2010 13:28
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hadde det vært en glipp i støtteapparatet hadde de vel sagt det. Da hadde jo Northug gått (nesten) helt fri. I stedet kommer pinligheter som å skulle få kompensasjon for dårlig preparering. Det gir ikke mye tillit til at forsinkelsen hadde en ærbar grunn.

Uansett kommer at dette har resultert i en fullstendig respektløs handling. Det er en god anledning til å vise ydmykhet.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Dagens Northug. [Re: oyvin] #1086967 20/12/2010 13:57
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: oyvin

Uansett kommer at dette har resultert i en fullstendig respektløs handling. Det er en god anledning til å vise ydmykhet.

Rule #6: Never apologize — Its a sign of weakness.

Hvorfor er det et behov fra deler av omverdenen at han skal vise ydmykhet?

Northug har ikke vist tegn til å være en ydmyk utøver før,så kanskje er det derfor en del mennesker vil ha han ned på deres nivå?
Ikke vet jeg.

Generell kommentar:

Men jeg må le litt av folk som blander sammen Northug som privatperson,og som idrettsutøver.Det er to helt forskjellige ting,men litt vanskelig for noen å forstå.

Jeg tror at vist Northug skal klare å få gode resultater,ja da må han holde på slik.

Og den heftige grusingen av andre er bare digg,den er det nok flere utlendinger som misunner oss litt.

Vedlegg tor arne Hetland.jpg

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Dagens Northug. [Re: StigB] #1086968 20/12/2010 13:58
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Sitat: StigB
Sitat: marley
Hadde han vunnet hadde han ikke oppført seg sånn.

Nei og da hadde alle nordmenn som nå hyler i samme sutrekor og fordømmer så det holder også holdt kjeft.

Neio, jeg synes oppførselen til Northug stinker enten han vinner eller taper...

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Dagens Northug. [Re: oyvin] #1086990 20/12/2010 14:40
StigB Offline
Señor
Señor

Nei jeg lar meg ikke forundre lenger. Øyvind er inne på vinnerinstinkt og det er vel sånn at de som holder på med dette har i overkant det. Jeg ga meg en gang i min ungdom på grunn av vinnerinstinkt, det ødla og da var det ingen grunn til å fortsette å gå på ski.

Det snakkes om respektløs, man snakker om baller (nå vet ikke jeg så mye om ballen til langrennsfolket, men det er tydelig noe her studerer dette i smug) man snakker om å furte i bua. javel, nå er vel ikke PN den eneste som har furta. Hvem her inne har ikke furta eller blitt sur etter å ha blitt slått i kappestrid en eller annen gang, og jeg er den første til å innrømme det. Man kan i ettertid glede seg over andres seier, men jeg tror de fleste ikke tenker sånn der og da.

Jeg var ikke der nede så kan ikke si noe om det. Det jeg kan forstå er at en kan bli sur om ikke oppløpet var likt preparert. Om det hadde vært ville mulighetene hans vært større da? jeg vet ikke fordi jeg var ikke der. Men om så er tilfelle er det en annen sak. Det har jo ingen hensikt å spurte om det er sånn at den som kommer først inn til oppløpet får et godt preparert spor mens de andre må ta til takke med noe dårligere.

Skulle vi begynne å sette idrettsutøvere i båsen "respektløs" ja da har vi en lang og krevende jobb, nå tenker jeg på alle som skal i den båsen fordi de en eller annen eller flere ganger har oppført seg "respektløse".

Og til alle dere som ikke liker dette, det er innmari mye annet å følge med på så det er egentlig bare bortkasta å følge med på herrelangrenn. Og hisse seg opp over en skiløper som er som han er. PN er jo stort sett med. Det beste er egentlig å komme seg ut selv, det er innmari godt for kropp og sjel.

Hva med den sindige Bjørndalen som slo med staver og sparka rundt seg han gikk nesten amok. Han falt riktignok og ble ikke nr. 1, men hva så han var ikke bedre der og da. Men han er jo så sindig denne Bjørndalen.

Sitat: marley
Sitat: StigB
Det som er saken er at han løftes og bæres når det går bra. Vi har kost oss når han har lekt med andre. Men med en gang det er et lite krumspring så er hylekoret der.

Å sutre for seg selv mens resten av pallen er oppstilt er ikke å leke med de andre. Det er ikke et underholdende krumspring. Det er respektløst. Er flere enn PN so gjerne ville skifte til tørre klær. Kritikken hadde vært like krass om han hadde vunnet.

Selvfølgelig forstår jeg at noen reagerte på det, Men hvem her var i bua og kan således vite, eller er det bare antagelser. "Vi har kost oss når han har lekt med andre." jeg sikter til de utallige gangene han har spilt katt og mus. Men nå er det jo en drøss med folk som ikke liker dette heller, og hevder han er respektløs fordi han tar rotta på dem med "en Northug" som man etterhvert kalte det.

Jeg synes det er dårlig gjort mot løperne å klemme inne en seremoni som gjør det til et stress uten at de får skifta. Nå hadde vel også arrangørene litt å stri med når det gjaldt start tider i helgen. Det var litt frem og tilbake der også, men de gjorde sikkert så godt de kunne.

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Dagens Northug. [Re: StigB] #1086996 20/12/2010 14:49
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Svensken(-e) er i hvertfall uenig med mange av dere: http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/northug/artikkel.php?artid=10036973

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Dagens Northug. [Re: goerbi] #1086999 20/12/2010 14:51
FHanserud Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: goerbi
Sitat: olechr
Jeg er lei han når han vinner og jeg er lei han når han taper. For å være ærlig er jeg lei hele langrenns opplegget på herresiden. Grunner for alt når de blir slått..

Helt enig, er det ikke det ene så er det det andre. De er rett og slett ikke gode nok, noe de er smertelig klare over, derfor prøver de å vri seg unna på alle mulige måter.

Du påstår altså at Northug ikke er god nok? Nå har jeg hørt det også.

Re: Dagens Northug. [Re: SimonS] #1087004 20/12/2010 15:02
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: snikkarboa

Rule #6: Never apologize — Its a sign of weakness.

Hvorfor er det et behov fra deler av omverdenen at han skal vise ydmykhet?

Jeg aner ikke hvor reglene dine kommer fra, men tviler på at de er bredt akseptert. Skal vi se...

Først: Det er altså Løfshus som uttalte det jeg refererte til. Han har en jobb som innebærer krav til vurderingsevne, og burde vist ydmykhet når man har gjort en tabbe. Dersom vår sportslige leder er blottet for evne til å fremstille seg med god sportsånd må vi finne en ny. Forskjellige utøvere vinner og taper, og det er faktisk en del av gamet. Tap og vinn med samme sinn, nei selvsagt ikke. Men å vise et minimum av respekt for den som var best den dagen, det sømmer seg.

En av grunnene til at de renner så mye penger inn i toppidretten er at eliten blir antatt å være forbilder, spesielt for unge. De fleste av disse ungene blir ikke toppidrettsutøvere. Det er dermed ikke de holdningene de skal lære, det er de tradisjonelle festtale-verdiene. Evnen til å takle både nederlag og eventuelle seire med en viss verdighet er faktisk noe av det idretten skal lære bort. Jeg gjetter det er vanskelig å nå toppen dersom man er en ekte god taper. Altså må de som når toppen bli opplært til å fake det tilstrekkelig godt hvis de ikke på egen hånd skjønner hvordan dette gjøres. Det er en del av jobben de har, og dermed en del av ansvaret til støtteapparatet.

En annen grunn til at det renner inn penger er at toppidrett er god butikk for media. Media reagerer dermed forståelig krasst på dem som ikke stiller opp til det de skal, når de skal. Det bør ikke komme som noen overraskelse på Løfshus eller noen andre i apparatet.

Så finnes det også en ganske stor gruppe mennesker som gjerne vil beholde illusjonen om at toppidrett er gjennomsyret av gode og sunne verdier. De sammenligner med f.eks. Bjørndalen og Solskjær og synes Northug virker sutrete og smålig. Det er apparatets oppgave å beskytte ham mot å virke sutrete og smålig.

Til sist kommer det et rent taktisk element også. Hvis samtlige utlendinger i skiverden skulle oppfatte nordmennene og det norske apparatet som uspiselige, vil det da være lettere eller vanskeligere å nå frem i systemet neste gang det er en interessekonflikt?

Re: Dagens Northug. [Re: oyvin] #1087009 20/12/2010 15:21
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Har PN gjort seg skyldig i noe annet enn å komme noen minutt for sent til en blomsterseremoni med "ikke korrekt" antrekk?

Re: Dagens Northug. [Re: Brusdalen] #1087014 20/12/2010 15:29
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Hvor er det jeg sier det?

Edit: I sammenheng med det jeg skriver i denne diskusjonen

Redigert av oyvin; 20/12/2010 15:31.

Re: Dagens Northug. [Re: Brusdalen] #1087015 20/12/2010 15:33
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
...og hvis ikke vi vil ha han, kan svenskene gjerne ta han i stedet...

Spøk til side, så er det et tveegget sverd denne vinnermentaliteten som ligger hos PN. Syns den svenske journalisten treffer ganske bra når han sammenligner han med Zlatan. Det er noe høyst atypisk over begge to, men bevares så gode de er.
Når det er sagt, så burde han komme seg på podiet i tide. Jeg skal ikke forlange at han smiler over noe han er misfornøyd med. Men at han viser respekt for vinneren, det bør kunne forventes.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Dagens Northug. [Re: oyvin] #1087016 20/12/2010 15:36
Brusdalen Offline
Ivrig
Ivrig
Hvor er det jeg sier det?

Edit: I sammenheng med det jeg skriver i denne diskusjonen

Skulle egentlig sitere deg og "sette deg på plass", men fant ut at det ikke gikk, så det ble mere en generell kommentar til diskusjonen ICON_WINK

Ser i VG nå at Skinstad forklarer saklig hva som skjedde, og at Ulvang er "flau over å være norsk". Det er vel neppe siste gangen før VM at PN lager forsidene i avisene ICON_SMILE

Re: Dagens Northug. [Re: Brusdalen] #1087018 20/12/2010 15:42
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: Brusdalen
Skulle egentlig sitere deg og "sette deg på plass", men fant ut at det ikke gikk

Du vet at det er utrolig irriterende med folk som kutter av en diskusjon så effektivt? ICON_SMILE Jeg satt og hadde begynt å pumpe meg opp her, og så ble det bare et stort antiklimaks... godt jeg ikke fikk noen mikrofon opp i trynet der og da!

Re: Dagens Northug. [Re: oyvin] #1087025 20/12/2010 16:08
O
OveJ Offline
Fersking
Fersking
O
Tydelig at det norske laget hadde problemer med å møte opp i tide denne dagen.
Hva med Johnsrud Sundby? Han kom også for seint til "noe".
La oss si at situasjonen hadde vært bytt om, Johnsrud Sundby for seint til premieutdeling og Northug for seint til start.
Hvem hadde kapret "spaltemeter"? Tipper fortsatt at det hadde vært Northug.

Og hadde Ulvang fortsatt hatt problemer med statsborgerskapet?

Min påstand er at mediehysteriet rundt Northug er verre enn oppførselen til gutten.

Gutten kan jo ikke slippe en fis uten at det blir ei bombe av det.

Re: Dagens Northug. [Re: OveJ] #1087027 20/12/2010 16:20
StigB Offline
Señor
Señor
Sitat: OveJ
Tydelig at det norske laget hadde problemer med å møte opp i tide denne dagen.

Ja ikke sant, arrangøren endret vist starttidspunktet. Noe som gjorde at Johnsrud Sundby kom for seint, hvem som skal lastes for det er vel et ?

Åkkesom hylekoret må bare holde på, det blir bare så jævla dumt at så mange er så jævla prektige. La for svarte PN gå over til svenskene med alt av penger han drar inn i kassa. Da vil jeg tippe hylekoret her hjemme hadde fått real hikk.

Stå på Petter!

Stisykling.no

Det er plass til alle, om vi bare tar hensyn til hverandre.

< TOC >

Re: Dagens Northug. [Re: marius_kj] #1087044 20/12/2010 18:11
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: marius_kj
Svensken(-e) er i hvertfall uenig med mange av dere: http://www.vg.no/sport/ski/langrenn/northug/artikkel.php?artid=10036973

Fin svenske.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Dagens Northug. [Re: bullet] #1087053 20/12/2010 18:29
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: bullet

Fin svenske.

?

"The problem with quotes found on the internet is that they're not always accurate." - Abraham Lincoln.
Re: Dagens Northug. [Re: marius_kj] #1087067 20/12/2010 18:57
bullet Offline
Besatt
Besatt
Sitat: marius_kj

?

Liker svenskens meninger.

En god taper forblir en taper.

Carlberg Velo
Re: Dagens Northug. [Re: bullet] #1087072 20/12/2010 19:02
M
marius_kj Offline
Entusiast
Entusiast
M
Akkurat...trodde et øyeblikk at du mente eksperten ikke var svensk ICON_SMILE
Ikke meningen å være så "på hugget"!

Re: Dagens Northug. [Re: marius_kj] #1091286 03/01/2011 21:00
goerbi Offline
Ivrig
Ivrig
Hva synes folket om dagens mye omtalte manøver i "tour de ski"?
http://nrksport.no/langrenn/1.7447494

Hjelperytter for Landevei!
Landevei.no
TVK Elite
Re: Dagens Northug. [Re: goerbi] #1091296 03/01/2011 21:23
SimonS Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Tja,ganske lik den spurten som Markus Hellner vant såvidt jeg husker(?).

Foregår normalt sett akkurat det samme lengre bak i feltet på fellestarter,så her burde det diskes stort egentlig.

Forøvrig så ser man at arrangørene burde ha hatt spurtene på andre steder enn der de var.Et lengre område å spurte på,bredere spor, og flattere løype hadde gjort seg bedre.

Enig med Marcus Hellner egentlig.

Sitat: Marcus Helner

- Det finnes ingen korridorer, så vi har ingenting å forholde oss til. Det er ikke imot reglene å kjøre slik.

- VG:Er det fair play?

- Jeg vet ikke. Til en viss grad må man få stenge, synes jeg. Men for mye... Det er ikke imot reglene, så da har jeg ikke mer å si om det, svarer Hellner.

- VG:Var dette for mye?

- Nei.

Redigert av snikkarboa; 03/01/2011 21:24. Rediger grunn: rot

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Dagens Northug. [Re: SimonS] #1091302 03/01/2011 21:38
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Ulovlig var det muligens ikke, så lenge det ikke finnes en paragraf der det står.. (Gjør det?)
Men pent var det definitivt ikke og litt for unfair etter min smak. Og jeg tror nok han er den eneste i feltet som kunne gjort det. Da sier sikkert noen at det må lov å være spesiell og at det er derfor han er best, og det er mulig. Men for enhver pris?
Egentlig passer vel dette Northug bra, en ting til å skylde på..
Enhver ser jo at den mannen ikke er i form, hverken teknisk eller motormessig. Gårdsdagens paniske staking og det faktum at 2 drag opp den bakken var det som kunne tas ut i dag er ikke bra.
Selv om jeg begynner å bli mektig lei denne fyren får vi håpe det ordner seg til VM. Resten virker jo helt ute av stand til en topp plassering med mindre det er sprint.

Re: Dagens Northug. [Re: SimonS] #1091315 03/01/2011 22:19
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hellner har nok sin egen spurt i bakhodet, og vokter seg vel godt for å komme med noen sleivspark mot Petter. Når det er sagt så var det vel kanskje i grenseland, men om regelverket er utydelig på dette punktet så blir det nok rettet opp i rimelig raskt.

Samtidig ser jeg at den som kommer først inn i bakken har et visst privilegie når det kommer til å sperre andre konkurrenter.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Dagens Northug. [Re: Anders A-R] #1091358 04/01/2011 07:56
EgilS Offline
More than words
More than words
Med slike uttalelser som dette: http://www.nrksport.no/langrenn/1.7447494
mener jeg fyren bare dummer seg ut.

Jeg tror han hadde tjent på å sett litt mer på hva han selv gjør i stedet for å legge skylden på andre for sine egne tabber.

Side 8 av 12 1 2 6 7 8 9 10 11 12

Moderator  support