Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Soft shell eller microfiber?

Soft shell eller microfiber? #846942 11/11/2009 12:39
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Jeg ønsker meg en jakke som egner seg til sykkelturer på høst/vinter. Jeg bruker nå en Pearl Izumi Octane, men dette er i utgangspunktet en regnjakke så jeg blir ekstremt våt under jakka.

Jeg er av den typen som genererer mye svette under trening, og jeg innser at det ikke finnes noen jakke som klarer å transportere ut all denne fuktigheten, men det må finnes noe bedre enn den dampsperra jeg sykler rundt med nå.

Etter litt søking på nett har jeg kommet frem til at microfiber og soft shell er de materialene som nok egner seg best, men hva er best av de to?

Jeg stiller følgende krav til jakka: best mulig fukttransport, passelig vindtett i front, ikke for dyr.

Jeg har notert meg Norrøna Offtrack microfiber som en mulighet, men jeg har null erfaring med dette materialet. Noen som har erfaring med denne jakka eller noe lignende? Kom gjerne med tips om andre jakker også!

I was just riding along...
Re: Soft shell eller microfiber? [Re: JB.] #846944 11/11/2009 12:47
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har hørt og lest mye skryt av Endura Stealth. Så mye at jeg faktisk sitter med en hentelapp i hånden. Det er en kjent sak at vanntett = vanntett begge veier. Resultatet er at kondensen og svetten sildrer etter kort tid. Får håpe Stealth slipper ut litt mer enn jakken jeg har i dag.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Soft shell eller microfiber? [Re: MortenML] #846948 11/11/2009 12:57
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Soft shell eller microfiber? [Re: tommygutt] #847102 11/11/2009 17:54
Jzbig Offline
Entusiast
Entusiast
Har Fjøra Paclite i Large, er det noen som vet hvordan flex utgaven er i størrelsen i forhold til Paclite?

Scott Spark Lefty
Scott Scale 30 WW
Scott Ransom LTD
Cube Agree GTC Race
Re: Soft shell eller microfiber? [Re: Jzbig] #847150 11/11/2009 19:13
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Stealth-jakka er kjempebra, men det er en kjempebra vanntett jakke, ikke en super-pustende en :-)
Har flere vintre med Gore Phantom bak meg. Veldig fornøyd. Puster veldig godt, litt vannavstøtende som ny. De avtagbare ermene syns jeg er litt overkill, det er aldri så varmt/kaldt at jeg vil ha en så varm jakke kun som vest. Det er fint å kunne lufte, men det kunne være løst bedre med kun lufteglidelåser. Men det er en filledetalj, jakka er kjempebra og puster godt.

Re: Soft shell eller microfiber? [Re: Jzbig] #847287 11/11/2009 22:37
tommygutt Offline
Scottselva
Scottselva
Sitat: Jzbig
Har Fjøra Paclite i Large, er det noen som vet hvordan flex utgaven er i størrelsen i forhold til Paclite?

Har Packlite i medium og Flex i large. Tror medium Flex hadde blitt for kort i armene for min del.

www.romsdal-adventure.com

Facebook: romsdaladventureas
Instagram: @romsdaladventure
Re: Soft shell eller microfiber? [Re: lph] #847288 11/11/2009 22:49
Snooze Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: lph

Har flere vintre med Gore Phantom bak meg. Veldig fornøyd. Puster veldig godt, litt vannavstøtende som ny. De avtagbare ermene syns jeg er litt overkill, det er aldri så varmt/kaldt at jeg vil ha en så varm jakke kun som vest. Det er fint å kunne lufte, men det kunne være løst bedre med kun lufteglidelåser. Men det er en filledetalj, jakka er kjempebra og puster godt.

Skriver under på dette!
Denne jakka puster fint, men jeg har ikke testet den i skikkelig regnvær. Da velger jeg en Gore-Tex jakke vanligvis.

Ikke prøvd jakka som vest, men muligheten er der:-)

Glem yr og e-synsing:JUST DO IT
Re: Soft shell eller microfiber? [Re: Snooze] #847399 12/11/2009 10:01
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Gore Phantom er notert. Endura Stealth tror jeg derimot blir for mye regnjakke.

Fjørå Flex høres ut som et greit alternativ, men den har ikke lufting under armer eller slikt.

Jeg skulle kanskje nevnt at regnegenskapene til jakka godt kan være fraværende. Jo mindre vanntett, jo bedre.

Re: Soft shell eller microfiber? [Re: JB.] #847457 12/11/2009 11:33
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
Det her har du kanskje prøvd alt, men to relativt tette supertrøyer over hverandre (Bavac er tettere vevd enn enkelte andre, gjerne med hals, ev med vindtett front) og supplert med en vindvest, gode hansker, Buff og lue kan holde ganske langt ned mot null hvis det ikke blåser og du holder høy intensitet. Og puster bedre enn alle jakker. Sjekk også langrennstøy for vindtett/ikke vanntett som skal tørke fort.

Jeg har til gode å finne en supertrøye med vindtett stoff på framsiden av ermene, det hadde vært et drømmeprodukt til sykling. Særlig albuene er utsatt.

Re: Soft shell eller microfiber? [Re: lph] #847528 12/11/2009 13:38
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg har brukt Gore Phantom i to vintre og til tider i temperaturer godt under minus 15. Med en langermet supertrøye og en microfleece-genser under fungerer det flott. Jeg er ikke sikker på om skiklær er like gode i så lav temperatur all den tid du sitter mer i ro med overkroppen når du sykler sett i forhold til å gå på ski. Jeg prøvde med en Dæhli-jakke og var ikke særlig fornøyd.

PedroS
Re: Soft shell eller microfiber? [Re: PedroS] #867336 22/12/2009 21:57
JB. Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
Bumper denne litt. Jeg har sett på ulike jakker for langrenn, men der er alt jeg har kommet over mesh-fora. Jeg skulle helst hatt noe i bare et lag softshell eller lignende. Hvordan er denne Gore Phantom? Fora eller ett lags?

Er det noe sted i Oslo denne kan prøves, eller må den bestilles på nett? Hvordan er størrelsene?

Re: Soft shell eller microfiber? [Re: JB.] #867345 22/12/2009 22:16
L
lph Offline
Avhengig
Avhengig
L
de har den på Spinn på majorstua og på Sportslageret, ihvertfall. Det er ett lag softshell, tynnere på ryggen, men over skuldrene er den dobbel. Ermene kan tas av, men du står igjen med en kortermet trøye, ikke en vest.

Re: Soft shell eller microfiber? [Re: JB.] #867406 23/12/2009 07:14
P
PedroS Offline
Entusiast
Entusiast
P
Jeg var innom Fast Bikes på Carl Berner her om dagen. Jeg så at de også har noen fine vinterjakker av merket Gonso. Vet ikke så mye om dem, men det så bra ut og prisene er bra.

PedroS
Re: Soft shell eller microfiber? [Re: PedroS] #867415 23/12/2009 08:32
J
jaw Offline
Fersking
Fersking
J
Jeg har selv 2 stk Norrøna Offtrack. Jeg synes ikke disse er tilstrekkelig vindtette for høst/vinter/tidlig vår sykling. For disse årstidene synes jeg at softshell er suverent.
Norrøna jakkenne benyttes for løping og ski gjennom vinteren.

Vår/sommer er Norrøna jakka flittig brukt også for sykling.

Moderator  support