|
|
Nattsykling er himmelsk!!!
|
Nattsykling er himmelsk!!!
07/11/2009 02:05
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Heisan sveisan alle mann! NB: Mye tekst krever noe å kose seg med, så se å hent deg noe tjukken! For en god stund siden begynte det å bli irriterende mørkt allerede midt på dagen. Dette har irritert meg siden, da jeg ikke rekker å sykle i marka etter skolen fordi det ikke finnes noe lys. Det føles som å miste rettighetene mine, eller som om jeg sitter innelåst og forbys å gjøre det jeg selv har lyst til. Det er også den samme følelsen du får hvis du blir tvungen til å ikke kunne sykle en hel sommer i Hafjell og andre plasser på grunn av skader. Men heldigvis er jeg bruker på dette forumet, og jeg søkte litt på lykter og fant selvfølgelig lyktetesten. Her forstod jeg at det var skikkelig folk som hadde vært med og laget testen, og jeg ble veldig fort gira på testvinneren ”Lupine Tesla”. Jeg klarte selvsagt ikke å unngå å lage en tråd for å forhøre meg litt mer, og fikk flere tilbakemeldinger. Jeg fikk blant annet en hyggelig invite fra Helge Langen i Trondheim som kunne tenke seg å la meg låne lykten hans som kostet han hele fire tusen kroner. Jeg liker fart og spenning, og tok derfor turen til Trondheims feiteste sti, nemlig Våttakammen. Jeg brukte Team-Trafikk buss nr 8 Stavset for å komme meg halvveis i stien, derfra ruslet jeg videre opp til hvor godparten starter. Jeg tok styrken på Lupine Tesla på maks, og hadde faen meg oversikt over alt foran meg. Hadde også med meg musikken, og hørte på ”(Hey you) What`s that sound – Les Rythmes Digitales fra Ultimate Dance 2009” om og om igjen. Tok på meg pottehjelmen og hanskene, og følte meg klar til å dra på skikkelig med utforsykkelen uten ta hensyn til turgåere. Ja, jeg nektet å tro at folk gikk på denne stien med klokkeslettet samt temperaturen som baktanke. Det var ikke et eneste menneske eller dyr å se, kun meg selv og stien – og utsikten. Drivverket begynte å bli varmt, og hjulene fikk selvklart bank. Jeg følte ”noen” ganske ofte var bak meg som fulgte etter meg. Jeg hadde også press på meg for å rekke bussen som gikk hver time; 20, 45 og sistebuss 15 over. Lyset var overalt foran meg, på høyresiden, på venstresiden, langt framover og langs bakken samt rett under styret hvor forhjulet sultet etter mer fart. Det dominerende lyset på stien gjorde at konsentrasjonen økte, og jeg ble mye mer livlig ut av meg. Jeg fikk en følelse i kroppen som jeg aldri før har kjent maken til, og lekte meg skikkelig. Å sykle i Hafjell, Åre og andre plasser om sommeren kan i og for seg ikke sammenlignes med denne typen av nattsykling. Jeg er rett og slett målløs, og vil tørre å påstå at dette er nesten bedre enn å reise til Hafjell for å sykle utfor. Som regel er utforsyklister avhengige av skiheis eller annen transport til toppen av bakken, men med bussen som tar deg halvveis i stien blir dette det samme som å ha tilgang til gondolen i Hafjell. Det er ikke til å unngå at konsentrasjonen og fokuset er på full ytelse på nattsyklinga! Jeg har aldri før kjørt så fort på denne stien, og føler jeg har fått en ny og annerledes erfaring etter 5 timer. Jeg vil med dette anbefale ALLE dere som til vanlig sykler sti og eventuelt utfor om å sette av noen kroner på en lykt, for dette er virkelig verdt det. Jeg kan sammenligne dette med da jeg startet med utforsykling og virkelig kjente hvor fett det er! På førstkommende mandag bestiller jeg meg pina meg en Lupine Tesla lykt. En er mer enn nok! Ikke bruk vanvittige summer på et slikt leketøy, da 3498,- kroner dekker en av markedets beste lykter! Ikke se deg blind på bildene på lyktetesten, denne lykta lyser opp hele forbanna plassen foran deg, tro meg! Jeg skal se å låne meg et hjelmkamera: Pov.1 og filme som bevis! Praktiske opplysninger: Leverandør: http://www.botolfsen.no Produktinfo: http://www.lupine.deHvis vi blir mange i Trondheim med lykt, så si ifra når vi er en gjeng, så tar jeg ansvaret for å arrangere nattsykkelritt whenever & wherever! Cheers, Jonas Tilseth! (som kun har testet en lykt, som til slutt presiserer sitt personlige syn av valg av lykt. Men hallo! - Jeg tråkker ikke i feil salat)
Redigert av Jonas.T; 07/11/2009 03:05.
|
|
|
Re: Nattsykling er himmelsk!!!
[Re: Jonas Tilseth]
07/11/2009 08:18
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Det var bra du ble fornøyd Jonas Angående det at ei lykt er nok,du vil kanskje skifte mening når du passerer 40 år 
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
[Re: jonnykast]
07/11/2009 10:55
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Du vil også skifte mening etter å ha prøvd to =)
I was just riding along...
|
|
|
[Re: JB.]
07/11/2009 10:57
|
RazeFaze
More than words
|
More than words
Spørs om Jonas sykler ræva av de fleste, selv om de har både 3 og 4 lykter... :-D
-------------------- Happy Trails! Jørgen
|
|
|
[Re: ]
07/11/2009 11:30
|
ventle
Besatt
|
Besatt
Artig at du ble fornøyd  føret for mørkesykling er jo perfekt nå om dagen også, tørre stier, kaldt og oppholdsvær. På tide med lykte-fastride?
mvh Helge
|
|
|
[Re: ]
07/11/2009 11:43
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Spørs om Jonas sykler ræva av de fleste, selv om de har både 3 og 4 lykter... :-D Mulig, men følelsen han beskriver, er den samme som de langsommere av oss kan skrive under på. Lyktesykling er en av bonusene ved mørketida Bra svart  Lyktesykling er gøy ja,selv om noen sykler langsommere enn andre 
|
|
|
07/11/2009 16:16
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
det skal og sies at fartsfølelsen er en helt annen i mørke enn i fullt lys - noe som trådstarter kanskje bør ha i bakhodet når farten gjennom løypen skal kommenteres...  Og hvorfor en skal kjøpe Tesla når en kan få dx for akk så mye mindre - dog med ventetid om en først nå finner ut at lykt er kjekt å ha - og da attpå til ha flere skjønner jeg meg ikke på. Og prøv to du, så skal du se at alt blir bedre. Bedre lys (duh), bedre dybdesyn og en vil bedre kunne bedømme ting som en må sykle over. men for all del. genialt at du likte lyktesykling j  forresten, om jeg skal være litt anal heter det Lupine Tesla, ikke "Lupine Tesla" og ikke ”(Hey you) What`s that sound – Les Rythmes Digitales fra Ultimate Dance 2009”, men ”(Hey you) What`s that sound" av Les Rythmes Digitales fra cd'en (og her blir jeg litt usikker) Ultimate Dance 2009. Egennavn skal ikke ha "". Ikke det at jeg skal masse om skrivefeil egentlig. Innleggene dine er jo uansett langt bedre i struktur nå enn før 
Redigert av heinrich; 07/11/2009 16:21. Rediger grunn: måtte være litt anal...
|
|
|
07/11/2009 17:58
|
Pjoltergeist
Ringrev
|
Ringrev
På førstkommende mandag bestiller jeg meg pina meg en Lupine Tesla lykt. En er mer enn nok! Ikke bruk vanvittige summer på et slikt leketøy, da 3498,- kroner dekker en av markedets beste lykter!
Told you so 
Kristian
I'd rather be loved than liked...
|
|
|
[Re: heinrich]
07/11/2009 18:03
|
ThB
Besatt
|
Besatt
Ikke det at jeg skal masse om skrivefeil egentlig. Nei, kanskje ikke? 
Thomas
|
|
|
[Re: ThB]
07/11/2009 19:42
|
Loki
Besatt
|
Besatt
heinrich har visst en dårlig i dag, banker ned en nydelig post om mørkets hemmeligheter på sykkel med pirk om ". Vel, vel.
He took the road less travelled, but somehow won out in the end
|
|
|
07/11/2009 20:30
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Innleggene dine er jo uansett langt bedre i struktur nå enn før Denne syntes jeg var veldig fin Henrik 
|
|
|
07/11/2009 21:00
|
BendikSH
Medlem
|
Medlem
Flott innlegg, Jonas! Gleder meg til å teste lyktesykling straks timeplanen blir litt mer åpen!
MVH Bendik S.H.
|
|
|
[Re: BendikSH]
07/11/2009 21:37
|
Oeyvind
Ringrev
|
Ringrev
Kjekk lesing, jeg liker engasjementet ditt  ! Har min første sesong med lykt jeg også (2xDX), og det er skikkelig fint at mørket ikke lenger er en hindring, men en faktor som skaper litt variasjon i syklingen 
|
|
|
[Re: Oeyvind]
08/11/2009 02:45
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
nei, jeg har eller hadde på ingen som helst måte noen dårlig dag. Jeg husker bare Jonas sine første innlegg på forumet her - eller etter at jeg la merke til han ihvertfall - var preget av en så elendig struktur eller formidlingsteknikk at han var dømt til å tape absolutt alt av diskusjoner - selv om han hadde rett. Dette innlegget var himmel og hav bedre enn de innleggene jeg tenker på. "" feilene blir bare idiotiske så påpekte de. Han heter ikke "Jonas", han heter Jonas. På samme måte som lykten ikke heter "Lupine Tesla". Bare lær det eh? Og rett på meg om jeg tar feil, men er selvklart et ord? Jeg skriver nok ord feil hele tiden. Nå i det siste og fordi tastaturet henger litt, men det går ann å påpeke de uten at en har en dårlig dag eller osv osv. og man skriver alltid feil når en retter på andre - det er obligatorisk  og til Loki, jeg pirker strengt tatt på mye av innlegget - ikke minst at turen ned nok ikke var den raskeste han har syklet, selv om det føltes slik. Om jeg tar feil, my bad. Har det så mye å si? Nei, egentlig ikke. happy trails
|
|
|
08/11/2009 06:43
|
Henning i Re
Avhengig
|
Avhengig
Jeg har ennå ikke prøvd dette med lykte/nattsykling, men jeg regner med at farta blir lavere og følelsen heftigere. akkurat sånn som det er å gå fra landeveg med brede fine veier til terrengsykling med trange og smale stier. Hvis halvparten av det Jonas.T beskriver i det glimrende innlegget sitt er sant,da blir det moro å sykle selv om høsten drar seg til å blir mørkere og kaldere. DX eller Lupin har jeg ingen formening om, men DX og MagicShine var det min lommebok tålte. Fy fader å æ glær mæ te tollærn har gjort sitt.
20 start, to merke og en brutt!
|
|
|
[Re: NjalVM]
08/11/2009 16:59
|
Amou
Ringrev
|
Ringrev
Nå venter jeg på min DX lykt om dagen. Ette å ha lest denne tråden klør det ekstra i foten. Blir liksom et stort tomrom når jeg ikke for sykla som før. Er jo mørkt når jeg kommer hjem fra jobb. Ser virkelig frem til å suse av gårde på kalde høst\vinterstier. Har vært ute i helgene og må si at skogen er utrolig vakker og morsom å sykle i om høsten. Det blir nok sykling helt til snøen legger seg og kanskje litte etter det også for min del.
Flyt & Nyt
|
|
|
[Re: Amou]
08/11/2009 18:44
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ikke bare fett på sykkel, men snart også ski. Når bakkene åpner for ski så er det bare å ta med seg Tesla-lykta. Det er kun de kjipe bakkene som har flomlys, men med en Lupine Tesla på hodet er det bare å leke seg i pudderet hvor det ikke er lys. Edit (Nok med en lykt?): Jeg spør meg selv om hvordan enkelte på forumet tenker. Hvorfor holder det ikke med en lykt? Å sykle med lykt om kvelden og til dels natten skal ikke være det samme som å sykle midt på lyse dagen – det skal være noe spesielt. Ei skikkelig lykt dekker alle sine behov når det er mørkt, så ikke kom her og skyld på alderen deres, det blir for svakt folkens. Jeg tror nok heller det skyldes at dere selv skaper større behov. ”Jo mer lys, desto bedre blir det.” Selvklart vil du se bedre med flere lykter, men da mister du mye av følelsen. Å bombe ned en sti med for eksempel to lykter på styret og et på hjelmen blir i mine øyne sett på som teit. Det minner meg litt om meg selv da jeg deltok på innendørs paintball med full rustning, teppe fra NSB, leggbeskyttere og robuste hansker. Du mister mye av spillet og du blir sett på som en sær kis. Definisjonen for et behov er forresten et følt savn. Tenk dere om nå, savner dere virkelig å bruke massevis av penger for å se absolutt ALT på veien? Om jeg så hadde fått hundrede av flotte lykter gratis, så ville jeg kun brukt en for å ha det artig. Jeg vil nok konkludere med at personer som føler seg truffet av dette bør se å sykle når sola skinner. Don't shoot me if i`m wrong… 
Redigert av Jonas.T; 08/11/2009 21:36.
|
|
|
08/11/2009 18:50
|
Kurtern
Avhengig
|
Avhengig
Måtte bare hive meg på bølgen. Kveld/nattsykling i bekmørke er ekstra stas utenfor vei og man får en egen stemning.
Er passert 47 år, men klarer meg med ei lykt montert på hjemen, men så er det ei Lupine Betty som er noe helt annet enn min forrige lykt som var HID.
--------------------------------------------- Kurt H.
Alt for mange sykler og alt for få timer
|
|
|
08/11/2009 23:59
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
du liker en lykt - om den er styremontert som på bildene må stiene deres være veldig rette eller særdeles utekniske om du sykler fortere om kvelden/natten enn dagen - andre liker to. Personlig ser jeg ikke helt poenget med tre for å ikke snakke om fire, men så liker forskjeellige mennesker forskjellige ting og har forskjellige forutsetninger (at en som ungfole ikke kan ta høyde for at enkelte som er 30 år eldre kan ha vesentlig nedsatt syn blir bare for dumt - sett Kranked8?). Å bastant hevde at en lykt er mer enn nok og måten ekte nattterrengsyklister gjør det er omtrent like dumt som å hevde at en må ha to eller tre. Jeg sier ikke at en må ha to eller tre, men at det åpenbart er en fordel med to. Du får sykle litt mer om natten og se om du skjønner poenget første gang du kjører ned en bratt, teknisk løype med mange og krappe svinger. Det vitner og om litt begrenset ydmykhet å bestant hevde etter en enkelt tur at min vei er den beste, tjo og hei - alle andres er solelskende pingler.  Paintballsammenligningen din er forresten håpløs. Når det gjelder lys vil mye lys være det samme som lite padding, lite det samme som mye padding - dog mer enn to lykter blir litt spesielt det og føler jeg. Det er liksom grense for hvor mye lys en trenger føler jeg (og). Ihvertfall om en er på DX/Tesla-nivå. bruke massevis av penger... Nå har jeg ikke sånn flott butikk deal og ikke jobber jeg i butikk, men så har jeg dobbelt så mye lys som deg og har brukt vesentlig mindre kronasjer med mindre du har fått den du sykler med. Om du vil betale mer for mindre, go right ahead. og sist men ikke minst, pudderideen hadde jeg egentlig ikke tenkt helt fullt ut implikasjonene av før du nevnte det. Det betyr jo at en plutselig har nok lys til kveldskjøring med stor fart hele tiden. Genialt. så selvklart er svorsk? Forklarer hvorfor det skurrer sliktt i mine ører da 
|
|
|
09/11/2009 07:25
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Ikke bare fett på sykkel, men snart også ski. Når bakkene åpner for ski så er det bare å ta med seg Tesla-lykta. Det er kun de kjipe bakkene som har flomlys, men med en Lupine Tesla på hodet er det bare å leke seg i pudderet hvor det ikke er lys. Edit (Nok med en lykt?): Jeg spør meg selv om hvordan enkelte på forumet tenker. Hvorfor holder det ikke med en lykt? Å sykle med lykt om kvelden og til dels natten skal ikke være det samme som å sykle midt på lyse dagen – det skal være noe spesielt. Ei skikkelig lykt dekker alle sine behov når det er mørkt, så ikke kom her og skyld på alderen deres, det blir for svakt folkens. Jeg tror nok heller det skyldes at dere selv skaper større behov. ”Jo mer lys, desto bedre blir det.” Selvklart vil du se bedre med flere lykter, men da mister du mye av følelsen. Å bombe ned en sti med for eksempel to lykter på styret og et på hjelmen blir i mine øyne sett på som teit. Det minner meg litt om meg selv da jeg deltok på innendørs paintball med full rustning, teppe fra NSB, leggbeskyttere og robuste hansker. Du mister mye av spillet og du blir sett på som en sær kis. Definisjonen for et behov er forresten et følt savn. Tenk dere om nå, savner dere virkelig å bruke massevis av penger for å se absolutt ALT på veien? Om jeg så hadde fått hundrede av flotte lykter gratis, så ville jeg kun brukt en for å ha det artig. Jeg vil nok konkludere med at personer som føler seg truffet av dette bør se å sykle når sola skinner. Don't shoot me if i`m wrong… Vi får snakkes når du har passert 40,da har du kanskje skjønt hvorfor vi gæmliser vil ha mere lys enn de som er nykonfirmert  Hadde du stilt med full rustning på en paintballturnering der jeg hadde deltatt hadde du hørt ordet pingle temmelig ofte  Du får kose deg på sykkelen fremover mens det enda er fine sykkelforhold Jonas 
|
|
|
09/11/2009 17:09
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
(Nok med en lykt?): Jeg spør meg selv om hvordan enkelte på forumet tenker. Hvorfor holder det ikke med en lykt? Å sykle med lykt om kvelden og til dels natten skal ikke være det samme som å sykle midt på lyse dagen – det skal være noe spesielt. Ei skikkelig lykt dekker alle sine behov når det er mørkt, så ikke kom her og skyld på alderen deres, det blir for svakt folkens. Jeg tror nok heller det skyldes at dere selv skaper større behov. ”Jo mer lys, desto bedre blir det.” Selvklart vil du se bedre med flere lykter, men da mister du mye av følelsen. Å bombe ned en sti med for eksempel to lykter på styret og et på hjelmen blir i mine øyne sett på som teit. Det minner meg litt om meg selv da jeg deltok på innendørs paintball med full rustning, teppe fra NSB, leggbeskyttere og robuste hansker. Du mister mye av spillet og du blir sett på som en sær kis. Definisjonen for et behov er forresten et følt savn. Tenk dere om nå, savner dere virkelig å bruke massevis av penger for å se absolutt ALT på veien? Om jeg så hadde fått hundrede av flotte lykter gratis, så ville jeg kun brukt en for å ha det artig. Jeg vil nok konkludere med at personer som føler seg truffet av dette bør se å sykle når sola skinner. Don't shoot me if i`m wrong… Du har altså prøvelånt en Tesla og syklet noen få turer. Du stiller spørsmål ved "jo mer lys, dess bedre", samtidig som du selv setter krav til at den lykten du ender opp med å kjøpe (slik jeg har forståttt det, så har du ennå ikke kjøpt) skal være sterkest mulig. Endatil setter du deg til dommer over dem som ønsker å bruke to lykter? På hvilket grunnlag? Er det i dine øyne greit med to lykter i tilfelle de ikke overstiger det antall Lumens "din" Tesla yter? Er det pinglete med mer Lumes, eller antall lykter? Er den som sykler med én svak lykt tøffest i klassen? Er lyktesykling en konkurranse om å være tøffest? To lykter gir neppe dagslys, om det så er snakk om to Teslaer. To lykter, der den ene er montert på hodet og den andre på hjelmen, gir bedre dybdepersepsjon. Inlegget ditt minner aller mest om argumentene til dem som vil senke kravet til beskyttelsesutstyr i NC, og som mener selv hansker er pinglete. Grow up. Ta deg noen turer med både hjelm- og styremontert lykt, så skal du se at det til og med kan være gøyere enn kun én på styret. Jeg syklet mine første lykteturer, for mange år siden, med én ordinær glødepærelykt. Så oppgraderte jeg til halogen. Så to halogen. Så fra blybatteri til nipack. Osv. Jeg kan love deg at jeg aldri har hatt det så gøy som jeg har det nå, med to LED lykter. Farten har økt, og det samme har vanskelighetsgraden på løypene jeg tør prøve meg på i mørket. Til noen turer hadde det holdt med én lykt, til andre er det best med to, avhengig av løypen og hvor godt jeg kjenner den. Noen løyper har for tett skog til at en lykt på hjelmen er praktisk, andre løper er så kjappe at det blir et krav å kunne se langt fremover og rett foran sykkelen samtidig.Noen ganger liker jeg til og med å sykle i måneskinn! Alt ettersom. Er ikke mange (alt er relativt, og i ditt tilfelle er det kanskje mange) år siden de mest hardbarkede ville se på fulldempersykkel som en urettferdig fordel som ga mindre kompetente ryttere mulighet til å sykle fortere og bedre enn dem selv. Folk har til og med kimset av dempergaffel alene! Verden går heldigvis fremover, og høstens "hete potet" har vært særdeles rimelige LEDlys med lette batterier som holder i timesvis. En liten revolusjon som har gitt en hver som ikke var villig til å betale/hadde råd til lykter til flere tusen kroner mulightene til å komme seg ut i skogen også om natten. Nå har man til og med mulighet til å skaffe seg både styre- og hjelmlys til en overkommelig penge. Å disse de som benytter muligheten blir litt for barnslig. Om du vil vinne gjennom med ditt argument forslår jeg at du mailer Lupine og ber de innføre restriksjoner som gjør at en ikke kan handle både hjelm- og styrefeste (eller hodebånd), ber Light& Motion kanselere komboene sine, og for all del få AyUp til å slutte å selge lykter parvis. De tar jo helt klart feil hele gjengen.(Forstod det slik at du ikke brydde deg om DX-lykter, så de av oss som handler de inn over en lav sko kan kanskje få fortsette med det?) Og om du vil være virkelig tøff, så kjøper du en tung batterilykt fra Nille og slår fra deg den pinglete Teslaen som gir aaalt for mye lys.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
09/11/2009 18:38
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Tjohoo, digg med liv og røre i tråden! Provoserte fram et skikkelig svar kontra alderen, og den fikk jeg nå.
Mer innspill for to eller flere lykter folkens?
|
|
|
09/11/2009 19:03
|
Oeyvind
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sier et klart ja til to lykter, selv om jeg verken bruker linser eller briller  Min første lyktetur var med en enslig lykt på styret, og jeg merket allerede da at lyktesykling var fantastisk, men at jeg følte meg ganske hemmet i skarpe svinger og i uoversiktelig terreng. På den neste turen tok jeg med en relativt svak (i forhold til dx'en) hodelykt i tillegg til dx'en på styret, og merket veldig stor forskjell. Det var godt å kunne snu hodet uten at det ble vanskelig å se, og at lyset fulgte etter dit øynene så. På turen etter der igjen hadde jeg en dx på styret og en dx på hjelmen, og det var veldig bra! Det hadde funket veldig fint å fortsette med den "svake" hodelykten, siden den for min del var en sekundær lykt som skulle gi meg mulighet til å orientere meg der styrelykten ikke lyste. Men, jeg er egentlig tilhenger av "jo mer lys jo bedre", så heretter er det dx både på styre og hjelm 
|
|
|
[Re: Oeyvind]
09/11/2009 19:08
|
Jonas Tilseth
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Mm! I skarpe svinger var lyset ikke i den retninger jeg så, og kunne derfor hatt en lykt på hjelmen. En annen ting er jo de som faktisk klatrer oppover i teknisk terreng. De trenger nok en lykt på hodet for å kunne orientere seg vil jeg tro. Men utgjør det mye med en ekstra lykt på styret? Slik jeg forstår det er nok en av de beste løsningene et på styret og en på hjelmen(?).
|
|
|
09/11/2009 19:14
|
Oeyvind
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tviler på at jeg ville fått en bedre sykkelopplevelse eller en opplevelse av overveldende mye mere lys av å ha to lykter på styret. Jeg var skeptisk til om lyktene ville gi nok lys til å kunne sykle i bekmørket, men en på styret og en på hjelmen holder i lange baner for meg. Det du sier om klatring i teknisk terreng er et veldig godt poeng, jeg har hatt god nytte av hjelmlykta i slike situasjoner. Og ja, slik jeg ser det er en lykt på styret og en på hodet den beste løsningen 
|
|
|
09/11/2009 22:04
|
hbakken
Høkk, da! Høkk!
|
Høkk, da! Høkk!
To lykter er min erfaring som fungerer best. Nettopp av ting du nevner over mtp lykt på hodet. Skarpe svinger, klatringer etc hvor man har synet andre steder enn hvor styret er. Samt ikke minst bare man vil orientere seg litt om hvor man er.
Forøvrig skal det nevnes at jeg har Ay-Up og der er lysstyrken på styrelykten slik at jeg føler det er helt nødvendig mtp lysstyrke å ha to lykter også. To lykter/en sterke på styret tror jeg ikke ville blitt opplevd bedre enn kombinasjonen styrre&hjelm.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
|
|
|
[Re: hbakken]
11/11/2009 07:32
|
Johannes(MCK)
Avhengig
|
Avhengig
Jeg synes foreløpig det funker veldig greit med bare en DX lykt på hjelmen, gjør det egentlig den helt store forskjellen med en lykt på styret i tillegg?
Fart og høy tråkkfrekvens løser mange problemer...
|
|
|
[Re: Johannes(MCK)]
11/11/2009 11:01
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Litt om én kontra to lykter:
Jeg var ute på en flott kveldstur igår. Startet med lykt på både hjelm og styre, men mot slutten av turen gikk batteriet på styrelykta. Det var fremdeles mye fin sti framfor meg, og av erfaring så varer batteriet til hjelmlykta litt lenger. Derfor var det ikke noe problem å fortsette. Det umiddelbare inntrykket av å sykle med én lykt er selvfølgelig at det er mindre lys enn med to, men dette er ikke noe problem etter at øyet får justert blanderen litt. Det jeg opplevde som svakheten med å sykle med bare et lys er at bakken mistet mye dybde og kontur. Spesielt var dette tydelig i høy fart, da kunne steiner og røtter nærmest viskes ut i det flate lyset.
Å belyse bakken fra to vinkler hjelper stort på dybdefølelsen, samtidig som det er gull å alltid ha et lys i front av sykkelen, og et i den retningen man ser.
Å argumentere for at én lykt holder i bøtter og spann, uten å ha prøvd to, er i min bok latterlig.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: Johannes(MCK)]
11/11/2009 11:02
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Hvis du synes at det funker bra nok for deg med en lykt på hjelmen,så gjør det det  Lykt på styret vil gjøre at du ser hvordan terrenget er mye bedre F.eks at du ser hull og forsenkninger i terrenget bedre enn når du har lyset høyt montert på hodet Hvis du bruker begge deler samtidig blir det aller best Men nå er jeg en halvblind gæmlis som har tatt feil før  Det viktigste er hva du selv synes er bra,ikke hva en bråte med kverulanter på et nettforum synes er bra for deg 
|
|
|
|
|