Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Sykkel langs vei i mørket...

Sykkel langs vei i mørket... #844004 06/11/2009 05:46
KTL Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
Til deg som sykler til jobb i den mørke halvdelen av året: Kan du være så snill og ta på deg en refleksvest, og investere et par tusenlapper i et skikkelg lyssett, som du også bruker i grålysningen ikke bare når det er helt svart?

Alle som har tatt førerkort på bil har vært gjennom teoriundervisning - i denne blir det påpekt ettertrykkelig at overgangen fra mørke til lys og motsatt, "tussmørke", er den perioden der man har dårligst oppfattelse av omgivelsene når man kjører. Nå har mange sikkert ikke fått med seg dette og endel har ikke førerkort, men vær så snill å ikke skru av lyset på sykkelen når det begynner å lysne -det er da det er aller viktigst, og det er da det er aller viktigst at det er et skikkelig kraftig lys, både foran og bak -49-kroners lyktesettet fra Nille redder ikke liv!

Redigert av KTL; 06/11/2009 08:53. Rediger grunn: Tatt vekk prisanslaget da det tydeligvis ødela budskapet

mvh
Knut Tore

Hva behager? Sykle for å trene???
Nei, vi sykler bare for moros skyld!
Tirsdagsklubben™
Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: KTL] #844060 06/11/2009 08:38
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Ikkje einig. Det er ikkje nødvendig å bruka tusenvis av kroner på sykkellys. Eg er redd at denne typen forventningar til utstyr gjer terskelen for å bruka sykkel høgare. Lys er viktig, men det finst mange billige variantar som gjer jobben.

Dersom det er livsfarleg å vera på same veg som du med mindre ein har lyssett til ein firesifra pris, ser eg gjerne at du leverer inn førarkortet. ICON_WINK

Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: dagfink] #844068 06/11/2009 08:45
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Det viktigste er en skikkelig bli sett-lykt foran og bak, samt skikkelig refleksbruk. En billig nille-lykt er nok ikke tilstrekkelig, men en Tesla er ikke nødvendig heller. Så lenge det er en lyskilde som er større enn én LED og reflekser som er synlige fra siden, så skal det holde litt.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: KTL] #844074 06/11/2009 09:02
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: KTL

Alle som har tatt førerkort på bil har vært gjennom teoriundervisning - i denne blir det påpekt ettertrykkelig at overgangen fra mørke til lys og motsatt, "tussmørke", er den perioden der man har dårligst oppfattelse av omgivelsene når man kjører.

Nu var det et tag sen jeg tog førerkort og jeg kan vel vare enig i at "tussmørke" kan vare vanskligare en vad man tror men det er klart semre sikt på en mørk veg med regn når man samtidlig får møte. Då er sikten nesten noll og en gående eller syklist utan lys eller reflexer er utrolig vansklig at se i tid.

Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: baronKanon] #844078 06/11/2009 09:05
EgilS Offline
More than words
More than words
Masse refleks. Dette gir ofte bedre synlighet enn selv brukbare lys.

Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: EgilS] #844082 06/11/2009 09:13
TruTech Offline
Avhengig
Avhengig
Aldeles enig..
Om man har refleksvest, samt refleksbånd på armer og bein så lyser man veldig opp når billyset faller på en.. Og det er mye mer effektfullt enn et enkelt lys på sykkelen. Men det er klart at om man har begge deler så er jo det det beste...

Evt blinkende refleksbånd.. skikkelig bling-bling-julestemning, men meget effektivt ICON_SMILE

Ja Ja Ja!!!
Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: fredriks] #844092 06/11/2009 09:22
klean Offline
Besatt
Besatt
Sitat: fredriks

Nu var det et tag sen jeg tog førerkort og jeg kan vel vare enig i at "tussmørke" kan vare vanskligare en vad man tror men det er klart semre sikt på en mørk veg med regn når man samtidlig får møte.

Det er korrekt at ordentlig mørke og særlig når vått gir dårligst sikt. Men det som trådstarter sikter til er øyets manglende evne til å oppfatte kontraster i skumring/tussmørke. Øyet har to typer lysfølsomme celler. Den ene jobber i godt lys, den andre i mørket. Det er en overgang mellom de to der øyet rett og slett fungerer dårligere enn ellers.

Andreas, optiker.

Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: KTL] #844329 06/11/2009 14:50
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Til deg som sykler til jobb i den mørke halvdelen av året: Kan du være så snill og ta på deg en refleksvest, og investere et par tusenlapper i et skikkelg lyssett, som du også bruker i grålysningen ikke bare når det er helt svart?

Jeg sykler 14km hver vei til univ nå de dagene jeg føler for det. Det er ikke så alt for mørkt nødvendigvis pga gatelys, men jeg sykler med rød refleksvest på sekken, gul refleksvest på meg og en 800 lumens led-lykt festet til hjelmen slik at den peker passe langt framover - slike koster jo under 500 fra det store utland. Det er helt sikkert ikke like bra som disse fancy fleretusenkroners-lyktene, men ingen virker ha problemer se meg hva uansett retning de møter meg i.

Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: KTL] #844458 06/11/2009 20:05
bwack Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
... "tussmørke", er den perioden der man har dårligst oppfattelse av omgivelsene når man kjører... .. men vær så snill å ikke skru av lyset på sykkelen når det begynner å lysne -det er da det er aller viktigst, og det er da det er aller viktigst at det er et skikkelig kraftig lys, både foran og bak -49-kroners lyktesettet fra Nille redder ikke liv!

Har ikke tenkt på dette.. Skal gjøre dette.. Er viktig å justere "bli sett"-lysa/blinkerne så de peker rett for å få max synlighet. De som har lysdioder også på sidene er best synest jeg for max innfalsvinkel.

Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: EgilS] #844463 06/11/2009 20:16
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
Sitat: EgilS
Masse refleks. Dette gir ofte bedre synlighet enn selv brukbare lys.

Enig. Jeg får mye mer respekt fra bilistene når
de ser at hele sykkelen lyser opp foran dem. Rene juletreet!

jeg bruker sånn bred høyreflektiv tape og putter den på ramma
og bakskjermen. Jeg hadde det på den forrige ramme men rakk ikke å sette på den. Takk til deg for den påminnelsen!

Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: baronKanon] #844500 06/11/2009 20:55
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: baronKanon
Det viktigste er en skikkelig bli sett-lykt foran og bak, samt skikkelig refleksbruk. En billig nille-lykt er nok ikke tilstrekkelig, men en Tesla er ikke nødvendig heller. Så lenge det er en lyskilde som er større enn én LED og reflekser som er synlige fra siden, så skal det holde litt.

Gode gamle 'smart' er nok fortsatt brukendes som baklykt for de fleste. Og for et par hundrelapper får man vel kjøpt 1w diodelykt (2x AA) 'på styret'.

Re: Sykkel langs vei i mørket... [Re: Tange] #844917 07/11/2009 19:41
L
Lektoren Offline
Besatt
Besatt
L
Som jeg har nevnt i en annen tråd, er dette en veldig god baklykt.

Moderator  support