Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem

rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem #841449 01/11/2009 20:28
heinrich Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
to problemstillinger:

1) brukererfaringer med chili vs cobra r9 mottas med takk. Jeg har et par cobra r8 til overs og lurer på om min kjæres nye ski. Hun har stått på chili de siste 6 årene og er egentlig fornøyd med de, men jeg tenker at cobraene vil fungere enda bedre. Tar jeg feil?

2) de jeg har er visst long, men jeg trenger short. Kan noen deler byttes, eller trenger jeg da helt nye bindinger?

alle innspill og hjelp mottas med takk

Re: rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem [Re: heinrich] #841454 01/11/2009 20:35
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Er innboksen din full, henrik? Eg forsøkte sende deg PM, men det feilar....

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem [Re: heinrich] #841458 01/11/2009 20:43
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
1. Da jeg gikk over fra Chili til Cobra opplevde jeg at Cobra var mer stabile og ga mer trøkk på kanten. Overgangen er smertefri, ikke som å gå over til NTN som oppleves litt som å være nybegynner igjen.

2. Det er bare å bytte til en kortere kabel som bør kunne bestilles hos de fleste sportsbutikker.

Aron SK, NBNL
Re: rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem [Re: ToHee] #841463 01/11/2009 20:53
heinrich Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
ok, takktakk.

eh, jeg skal slette litt pm'er jeg

edit: der var en masse pm'er slettet. Prøv igjen nå du. Går det ikke nå får jeg slette enda mer.

Re: rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem [Re: heinrich] #841792 02/11/2009 13:56
ToHee Offline
- så humla suser
- så humla suser
Mener også å huske at fjæra til Cobra kommer i to eller tre stivhetsgrader. Pass på at du ikke kjøper for stiv fjær til henne, det blir som kjøre med for stiv gaffel på Judge'n ICON_SMILE

Aron SK, NBNL
Re: rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem [Re: heinrich] #841802 02/11/2009 14:12
lassis Offline
Entusiast
Entusiast
Cobra har kompressjonsfjær, Chili har strekkfjær. Ihvertfall var det slik sist eg sjekka. Det er ein fordel med kompressjonsfjær fordi ei strekkfjær relativt lett kan overstrekkast.

Ein gong i tida kom Chili med vaier i staden for stive stag. Stag er etter mi meining klart å foretrekke. Nyare modellar av Chili har vel stag. Forøvrig går det an å etterbestille stag og bytte ut vaierane, eg gjorde det ihvertfall for nokre år sidan.

Eg bruker Chili på fjellskiene, og det er heilt ok. Skulle eg køyrt litt meir ville eg heilt klart vurdert å bytte til Cobra.

Sivert

Re: rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem [Re: lassis] #841880 02/11/2009 16:46
simenberg Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: lassis
Cobra har kompressjonsfjær, Chili har strekkfjær. Ihvertfall var det slik sist eg sjekka. Det er ein fordel med kompressjonsfjær fordi ei strekkfjær relativt lett kan overstrekkast.

Det var jo denne strekk-problematikken som banet vei for Linken-bindinga. Cobra kom i grevens tid for Rottefella. Hvis hun ikke har fått problemer med Chili på 6 år, vil jeg tro at hun fortsatt vil klare seg.

Hvis hun skal over på Cobra, er det som nevnt viktig med veldig myk fjær. Rett før jeg begynte med NTN kjørte jeg noen Cobra-fjærer som hadde mer lineær bøyemotstand. De var VELDIG gode, og jeg håper at det er de man nå får på Cobra.

Selger Spesh Turbo Levo i XLarge
2022 Specialized Levo | 2012 RM Flatline WC | 2016 Trek Powerfly 7+
facebook.com/SimenBergPhotography
Re: rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem [Re: simenberg] #841893 02/11/2009 17:21
heinrich Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
jes, ok. Takk for mange fine tilbakespill her. Det viser seg at det koster 700 kronasjer for en ny fjærsak - dvs kabelbøylen eller hva en nå skal kalle det som går fra fremre binding til rundt hælen - og det samlet med hun ikke var veldig fornøyd med den rød fargen fører nok til at vi bare kjøper en ny binding i riktig størrelse og farge ICON_WINK

i forhold til at hun har stått med de andre i seks syv år er det nnye nå vesentlig bredere ski. Hun går fra noen gamle bakkeski tror jeg det er til et par K2 Missbehaved. Jeg var innom Platou her ii Bergen tidligere i dag hvor vi konkluderte med at en sideveis stivere binding som Cobraen er nok vil være bedre for det bredere skiene. Er dette en konklusjon en her stiller seg bak, eller er kan chili tjenestegjøre i seks nye år? Poenget er vel å optimalisere utstyret litt nå som vi først herjer på og bytter slik at vi slipper å måtte bytte noe om kun kort tid.

Re: rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem [Re: heinrich] #842484 03/11/2009 18:45
T
Tabaqui Offline
Fersking
Fersking
T
Hvis du først skal kjøpe nye ski ville jeg helt klart satt på en annen binding enn Chilli. Den ble i sin tid lansert mens lærstøvler fremdeles var vanlig, og er ikke dimensjonert for å håndtere kraften fra en moderne plastsko. Cobra har et kraftigere og mer presist tågjern samt mer solide og bedre fjærløsninger. Dersom fjærene du allerede har er noenlunne riktig stivhet trenger du ikke bytte ut hele bøylen for å få bindingene til å passe, kun de fire stagene. Mener disse ligger på en snau hundrelapp stykket. Såvidt jeg vet leveres bare R8 i rødt nå om dagen. De blå R6ene som eksisterte for noen år tilbake tror jeg er gått ut. Når det er sagt er det mange gode alternativer til R8 også hvis du først skal ha nye bindinger.

Re: rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem [Re: Tabaqui] #881273 30/01/2010 17:23
L
larsove Offline
Entusiast
Entusiast
L
Hei,
Du er ikke interessert i å selge R8-bindingene om de fortsatt er til overs?

Re: rottefella cobra r8 (vs chili) -short/long problem [Re: larsove] #881277 30/01/2010 17:32
heinrich Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
de er nok solgt allerede. Burde vel kanskje oppsummert posten litt. Beklager det

Moderator  support