Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

I-magic vs Fortius

I-magic vs Fortius #840858 31/10/2009 16:00
HeavyDude Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hva er de viktigste forskjellene på disse to rullene ?

You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
Re: I-magic vs Fortius [Re: HeavyDude] #840923 31/10/2009 17:49
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Muligheten til å simulere bratte bakker uten nøkking. I-Magic klarer bare opp til ca 5% stigning, Fortius fire ganger mer. Sånn cirka. Har noe med motorbrems og slikt å gjøre. Nick, Dan og gjengen i Tulletour Rulletour har mer utfyllende informasjon.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: I-magic vs Fortius [Re: Hæ?] #841061 31/10/2009 21:52
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Tulletur?

Under den koselig grønnkledd nettsiden liger en gjeng med hardbarket konkuranse instinkt, har beinene mine funnet ut.

ICON_TONGUE

#Pedalenkrs
Re: I-magic vs Fortius [Re: Hæ?] #841074 31/10/2009 22:03
I
IvarT Offline
Medlem
Medlem
I
Sitat: Hæ?
Muligheten til å simulere bratte bakker uten nøkking. I-Magic klarer bare opp til ca 5% stigning, Fortius fire ganger mer. Sånn cirka. Har noe med motorbrems og slikt å gjøre. Nick, Dan og gjengen i Tulletour Rulletour har mer utfyllende informasjon.

Tror du byttet om litt der. thinking
Fortius fungerer ikke så bra i bratte bakker (8-10%og oppover). Imagic derimot fungerer glimrende i bakker, men har vistnok noe feilmargin når det gjelder høy hastighet (+45kmt..?) sammenlignet med virkelig sykling. Dette grunnet motorbremsen som Fortius har, men som også gir endel problemer.

Imagic triller ikke av seg selv i nedoverbakker som Fortius gjør. Men Fortius triller heller ikke mer en i 3-4 sek før den stopper pga sikkerhhetsmessige hensyn.. :-/

Har kjørt noen år på Fortius (4 år) men har nå gått over til Imagic og er meget godt fornøyd med den, spesielt pga jeg liker å kjøre bakker og der er ikke Fortius bra, om du ikke kalibrer om da. Men da kan du eks ikke være med på rulletouren...
Har også brent et par motorbremser på Fortiusen som noen tusen andre har, men tror Tacx har fikset dette problemet nå...

Imagic tror jeg er tilnærmet uslitelig, enklere installasjon, halve prisen og mye bedre i bakker...

Re: I-magic vs Fortius [Re: IvarT] #841109 01/11/2009 00:45
Dan Offline
More than words
More than words
Sitat: IvarT
Tror du byttet om litt der. thinking
Fortius fungerer ikke så bra i bratte bakker (8-10%og oppover). Imagic derimot fungerer glimrende i bakker

Det er i hvert fall ikke det som er sagt i Tacx-forumet i alle år. Der har det hetet at iMagic ikke klarer å simulere like bratte bakker som det Fortius gjør. Fortius klarer rett og slett å gi mer motstand enn det Imagic gjør.

Quote:
Imagic triller ikke av seg selv i nedoverbakker som Fortius gjør. Men Fortius triller heller ikke mer en i 3-4 sek før den stopper pga sikkerhhetsmessige hensyn.. :-/

Men det er ikke det som er poenget med trillende bakhjul. Poenget er at du slipper den urealistiske jobben med å dra fart på hjulet igjen etter at du har slappet av litt. På Fortius gjøres dette typisk ved at man tar et tråkk med hver fot med noen sekunders mellomrom, eller flytter krankarmen med magneten litt frem og tilbake over mottakeren for å lure den til å tro at man fortsatt sykler. Da blir det som å trille ned en bakke, inkludert at det føles riktig når du begynner å tråkke igjen, uten at du må sette massen i hjulet i bevegelse igjen.

Quote:
Imagic tror jeg er tilnærmet uslitelig, enklere installasjon, halve prisen og mye bedre i bakker...

Du har muligens rett i de første tingene, men mye bedre i bakker, nope, det tror jeg ikke noe på.

Re: I-magic vs Fortius [Re: Dan] #841147 01/11/2009 09:08
I
IvarT Offline
Medlem
Medlem
I
Vel, jeg har testet begge.
Opp Alp dHuez eks er det ikke lett å kjøre på Fortiusen, den hakker og å ha ikke jamn motstand i tråkket. Imagicen har ikke noe problem med den bakken. Synes da også at motstanden er mer en nok :-)
Jeg har sykla dHuez på både Fortius, Imagic og i virkeligheten på omtrent samme tid +- noen sekunder, så den er realistisk så det holder etter det jeg kan skjønne.

Mitt valg etter å ha testet imagic er klart; vesentlig bedre.

Men nå skal Tryvann sykles og skal se om jeg klarer samme tid som jeg hadde på Fortius i fjor! Gruer meg til den, den er tung!! :-)

Re: I-magic vs Fortius [Re: IvarT] #841158 01/11/2009 09:41
Dan Offline
More than words
More than words
Vel, jeg har testet begge.
Opp Alp dHuez eks er det ikke lett å kjøre på Fortiusen, den hakker og å ha ikke jamn motstand i tråkket. Imagicen har ikke noe problem med den bakken. Synes da også at motstanden er mer en nok :-)

At du har testet begge er selvfølgelig et godt argument, forutsatt at du har testet Fortius med de siste oppdateringene. Nappingen i bratte bakker er ikke lenger et problem.

At du sykler på samme tid med begge forklares enkelt ved at virtuell fart blir brukt når motstanden ikke er høy nok. Det betyr at den samme bakken kan være lettere på iMagic selv om den tar akkurat like lang tid. Rullen senker din virtuelle fart for å kompensere for at det går så lett at du klarer å holde en urealistisk høy fart.

Re: I-magic vs Fortius [Re: Dan] #841171 01/11/2009 10:16
I
IvarT Offline
Medlem
Medlem
I
;-) Furtiusen hakket sist jeg kjørte på den og da var alle oppdateringer installert, det var det som irriterte meg mest med fortius. Om det er fikset siste halve året så er det bra.

Tryvann unnagjort, smooooth uten hakking og glipp, 22:18, et min dårligere en i fjor, 30W dårligere i snitt.... Styrketråkken i går sitter nok litt i beina, for å skylde på noe... :-)

Re: I-magic vs Fortius [Re: IvarT] #841212 01/11/2009 12:18
Dan Offline
More than words
More than words
Min har ikke hakket de siste par årene hvis jeg husker riktig. Dermed ikke sagt at den ikke har vært grenseløst irriterende på andre måter. Hvis noen lurer på om de skal ha Fortius eller iMagic så synes jeg driftsikkerhet skal være poenget, ikke hakking, som jeg mener er et problem som er borte hvis alt annet er korrekt oppdatert og innstilt. Kanskje ditt problem med hakking er at ditt dekk ikke har nok friksjon for Fortius, men nok for den litt kleinere iMagic? ICON_WINK

Re: I-magic vs Fortius [Re: Dan] #841231 01/11/2009 13:16
I
IvarT Offline
Medlem
Medlem
I
Om driftsikkerhet er tema, så har jeg brent to motorbremser på fortiusen. Fortsatt problemer med varmgang, fikk rett som det var opp melding om å stoppe for å ikke brenne bremsen. Det jeg vet noen gjør er at de tilleggsmonterer kjølevifte på bremsen.....
Hakkingen har ikke noe med friksjon å gjøre, det kan løses med å legge til mer på skruen. Dekket glipper ikke. Kjører med samme dekk på begge, det orange trainer dekket til Continental.
Mener å ha lest at når kadensen blir for lav og motstanden for høy henger ikke motorbremsen med og lugger. Flere jeg kjenner har hatt samme problemet.
Imagicen bare virker...

Prøv så skal du se! Ny verden for min del. Nyyydelig smoooth :-)

Re: I-magic vs Fortius [Re: IvarT] #841241 01/11/2009 13:40
Dan Offline
More than words
More than words
Om driftsikkerhet er tema, så har jeg brent to motorbremser på fortiusen.

Jeg har fått nytt interface og ny adapter på garantien, med månedslange opphold i rulletreningen som resultat, så jeg vet hva du snakker om.

Quote:
Mener å ha lest at når kadensen blir for lav og motstanden for høy henger ikke motorbremsen med og lugger. Flere jeg kjenner har hatt samme problemet.

Det er da vel bare å tråkke litt hardere og raskere? ICON_WINK

Quote:
Imagicen bare virker...
Prøv så skal du se! Ny verden for min del. Nyyydelig smoooth :-)

Det trenger jeg jo ikke, all den tid min Fortius er så smooth som den er (så lenge den funker og ikke plutselig stopper av en eller annen pussig grunn, som nå sist at jeg tydeligvis hadde fått en knekk i USB-kabelen som ikke var det første jeg tenkte på å feilsøke).

Når Fortiusen funker, og det gjør min så langt denne sesongen, så funker den fantastisk bra, og jeg ville aldri bytte bort mitt trillende bakhjul, som gjør kupert vei så mye mer realistisk enn det jeg ser for meg at iMagic kan klare. Jeg er jo tross alt en latsabb som liker å slappe av litt etter en lang klatring. Hvor mange her tråkker i hver eneste nedoverbakke hver eneste gang de er ute på treningstur? Fortius vinner på realisme.

Re: I-magic vs Fortius [Re: IvarT] #841525 01/11/2009 22:38
gotman Offline
Entusiast
Entusiast
Når du sykler med iMagic, Ivar, så må du ikke legge inn resultatet på Fortius. Hehe
Ja, det er lilleJørn som gjemmer seg bak Gotman-nicket

Re: I-magic vs Fortius [Re: gotman] #841900 02/11/2009 17:45
I
IvarT Offline
Medlem
Medlem
I
Halla Hansemann!! Er no krøll med softwaren, kjenner ikke igjen rulla så de må rette på det manuelt.
Du kjører godt!! Bra tid på tryvann, har lagt på deg litt også nå ser jeg! Men du må passe på å ikke kjøre cooldown, for da får du ikke godkjent resultatet. Lagre først!!
Da må du vel tråkke begge to en gang til da..... :-)

Re: I-magic vs Fortius [Re: IvarT] #841916 02/11/2009 18:53
gotman Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg sykler Tryvann live en gang i blant når jeg er innafor, så jeg vet sånn ca hva som kommer rundt neste sving. Men når jeg sykler den på rulla ned mot 19 min må jeg vente litt med å gå av sykkelen....Takk for tipset om cooldown-greiene. Det er en del ting her som ikke er helt intuitivt. Da sykler jeg de to en gang til og passer på å bruke den profilen som viser reell vekt. God tur langs Drammensfjorden!

Re: I-magic vs Fortius [Re: gotman] #842061 02/11/2009 22:39
I
IvarT Offline
Medlem
Medlem
I
Ja jeg sykla jo Tryvann på 6. dagen på Craften sammen med bror, men da hadde vi 75 mil i beina og målgang var bare ved Rica Hotell, hæhæ...
Husk at du skal ha din vekt + 8 kg for sykkel, jeg veier jo ikke mer en 77-78 kg da!
Lykke til, til deg og!

Re: I-magic vs Fortius [Re: IvarT] #989815 25/07/2010 17:38
B
Built4Comfort Offline
Fersking
Fersking
B
Hei
Hvordan vil en I-Magic fungere for en tung rytter? Jeg er nybegynner i sykling i tillegg, og fikk ikke syklet så mye som ønskelig i sommer, men tenkte å trene litt utover vinteren.Kanskje være med på rulletour også med mål om å fullføre alle etappene.
Jeg har en kjeller (som blir kald) der jeg tenkte å henge opp min gamle prosjektor og bruke laptopen min som PC.Høres dette greit ut, eller vil det være dumt å la sykkel og rulle stå kaldt i perioder?

mvh Built4comfort

Moderator  support