Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

HASTER: RT Lector Worldcup eller...?

HASTER: RT Lector Worldcup eller...? #840670 30/10/2009 23:54
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Orakler av kunnskap og tips:

Jeg har syklet i 1 år på min rimelige og tunge HT og har vokst fra den (heller krympet fra den) og nå ser jeg etter en ny.
Har fått tilbud om en RT Lector Worldcup 2010 mod til ca 32000,-. Må bestemme meg innen mandag!

http://ghost-sykkel.no/index.php?page=sh...t&Itemid=59

Hovedspm:
Er dette riktig sykkel for meg? Jeg vil jo som de fleste andre kjøpe best mulig kvalitet (trivsel på sykkel er en høyt verdsatt kvalitet) til best mulig pris.

Jeg er 173 cm og veier ca 72-74 kg. I 2010 vil jeg sykle Nissan Cup, terrengsykkelrittet, grenserittet, ++? før sesongen avsluttes med ultrabirken med påfølgende birken dagen etter (tror jeg tralla la...).
Jeg trives best å sykle på stier men innser at jeg må ha noen økter på grusveier også etterhvert.

Andre spm:
Er 100mm demping forran/bak tilstrekkelig eller bør jeg ha 120mm?

Har dere andre forslag til tilsvarende FS sykler i denne prisklassen?

Tips om gode, brukte rittsykler mottaes også med stor takk!

Har lest denne tråden tidligere: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=827066
NilsRegin: hvordan er dine erfaringer så langt?
Andre som vil dele erfaringer: pos/neg?

Redigert av gunner_one; 30/10/2009 23:55.

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: gunner_one] #840677 31/10/2009 01:36
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Knallsykkel! Fått masse gode skussmål i testene den har vært med på og jeg vet du blir kjempefornøyd! 100mm FS kan du gjøre mer en du aner med ICON_WINK Dropper lett opp mot meteren til flatt uten å tenke for mye på det med min egen Santa Cruz, så bare å shoppe!

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: Calle Kanin] #840684 31/10/2009 07:04
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Løp og kjøp! Jeg har hatt min rt-team (modellen under) 1 mnd nå. Kan si det sånn at jeg har aldri syklet i værre terreng og det blir stadig værre. Vekta på sykkelen er lav og det er en utrolig fordel, ihverfall når terrenget blir slik at at sykkelen bør bæres. Jeg hadde slått meg til ro med at vekten på en FS ikke var så viktig, men der tok jeg grundig feil. du merker godt 2 til 2,5 kilo mindre på en sykkel. Sykkelen er rask og kvikk, jeg opplever hele tiden at jeg vil (men orker ikke) sykle raskere.
Å handle sykkel i Kongsberg er også en positiv opplevelse av de skjeldne. Du bør takke ja til Turen med Roar hvis det er hos skalstad du skal handle. På den turen lærer du utrolig mye, i tillegg får du sykkelen innstilt slik at du får valuta for pengane. Lykke til på din neste Ghost-ride! Forøvrig trener jeg jevnlig med Nils-Regin han klager svært lite han au.

20 start, to merke og en brutt!
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: Henning i Re] #840693 31/10/2009 07:32
olechr Offline
More than words
More than words
100 er mere enn nok. Bare å løpe og kjøpe.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: olechr] #840696 31/10/2009 07:48
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Jeg er ihvertfall 25 kilo mer enn deg og har ennå ikke bunnet de demperene som sitter på min sykkel. Det er masse komfort i 100 mm. Men RT er en ritt sykkel som takler mye terreng, AMR er stisykkel som er mer oppreist og mer bakkeklaring i tillegg til mer vandring. Skal du delta i ritt så bør du velge RT. Han derre Fagerli kosta igjennom Terrengsykkelrittet på en HT og bør vite hva han snakker om.
Kom deg i butikken før noen andre av oss handler.

Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: Henning i Re] #840828 31/10/2009 14:30
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Kjekt å se så positive tilbakemeldinger, det gjør at jeg mest sannsynlig avslutter søket etter nåla i jungelen!

Det gikk vist litt vel fort i svingen ang pris. 32000 var nok for 2009 mod, men kan få 2010 for 36900 om bestilling på mandag.
Nå må jeg bare vurdere 2009 mod kontra 2010 mod. thinking
Fagerli har tidligere gitt meg svært gode tips, og jeg er stadig imponert over hvor hjelpsomme folk det er her inne. Det er noe av grunnen til at sporten vår er så gøy! Hadde jeg bare kunnet brukt noe av tiden her inne på sykkelsete....

I motsetning til Fagerli så starter ikke min sesong i morgen for i kveld er det JULEbord i Bergen!! Full julestemning i regnværet!?
Skal jeg få julestemning må jeg nok bestille meg en RT Ghost Lector WC i julegave til meg selv yes

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: gunner_one] #840834 31/10/2009 14:57
EgilS Offline
More than words
More than words
Jeg vet ikke om jeg er så veldig imponetrt over de prisene?
Jeg kjøpte meg en Canyon Nerve MR til omtrent 15.000,-, solgte noen deler og kjøpte på nytt. Ferdig satt opp (mangler noe småtteri før den er helt som jeg vil ha den) så ender jeg på en 20.000,- (inkl. hjulene som jeg hadde fra før). Vekt er da omtrent 10,5 kg.

Du kan nok ofte få lettere sykkel til samme pris om du ikke velger karbon.

Og skal du ha karbon til den prisen får du 1 kilo mindre her: http://www.canyon.com/mountainbikes/specs.html?b=1778

Eller spare 10.000,- og fremdeles få lettere sykkel her: http://www.canyon.com/mountainbikes/specs.html?b=1776

Redigert av EgilS; 31/10/2009 14:59.
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: EgilS] #840856 31/10/2009 15:55
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Godt å se at du blingsa litt med prisene, for jeg kunne ikke forstå at de første du oppga var riktige.
Jeg kjøpte min hos Skalstad Sykkel på Kongsberg, og kan ikke få fullrost verken sykkel, sjappa eller innehaveren. Knall service og gode priser!

Jeg er veldig fornøyd med sykkelen så langt, vekt er viktigere enn jeg var klar over på forhånd. Sykkelen er veldig kvikk og lettmanøvrert, vesentlig bedre enn min gamle, en Giant Anthem 1.

Jeg er ikke akkurat like kvass til å kjøre som Fagerli, men syns 100 mm er mer enn nok, trur ikke jeg har bånna demperne enda, selvom jeg har prøvd.

Det EgilS nevner om priser kan jeg ikke kommentere, men jeg leser jo mye av det han skriver her. Litt irriterende at han skriver mye fornuftig, det betyr sikkert (?) at det er mye hold i det han sier om prisene. Men så er det jo sånn for oss som ikke er så gode til å bygge sykler selv, vi må ha noen til å gjøre det for oss, og det koster tydeligvis (mye?) mer.

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt. 2009 eller 2010 modell?
Veit ikke noe om forskjellene, men kan det bli så mye bedre enn 09-modellen? Hva er i så fall forskjellen, og er den verdt 5.000 kr? Jeg tviler...

Lykke til, gi tilbakemelding!

Re Sykkelklubb
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: gunner_one] #840963 31/10/2009 18:51
D
danerb Offline
Ringrev
Ringrev
D
Er veldig fornøyd med min. Har byttet ut en del deler og den veier nå 9,5 kg med "tunge" Crossmax hjul. Om det er noe jeg ville endret på sykkelen så er det å få låsing fra styret både til bak-og fordemperen.

Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: NilsRegin] #840966 31/10/2009 18:55
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: NilsRegin
Men så er det jo sånn for oss som ikke er så gode til å bygge sykler selv, vi må ha noen til å gjøre det for oss, og det koster tydeligvis (mye?) mer.

De Canyon-modellene jeg linket til er ferdigbygde, så den bekymringen slipper man i tilfelle. ICON_SMILE

Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: EgilS] #841036 31/10/2009 21:23
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: EgilS

De Canyon-modellene jeg linket til er ferdigbygde, så den bekymringen slipper man i tilfelle. ICON_SMILE

Jeg var visst litt upresis...

Det virker som om det er ganske mange her på dette forumet som har kompetanse nok til å bygge om sykler mer eller mindre etter eget forgodtbefinnende.
For oss som ikke gidder/klarer det, er det et godt alternativ å kjøpe en god sykkel med et forhandlernett i ryggen.
Jeg har vært veldig glad mange ganger for at jeg kan gå til han jeg kjøpte sykkelen av og få hjelp til å reparere/utbedre.

Og kjøper du en Ghost, er i hvert fall importøren veldig grei å ha med å gjøre. Er du så heldig at du bor på Østlandet kan du i tillegg dra til Kongsberg å besøke ham. Da lærer du en hel del, og får en veldig trivelig prat med på kjøpet.

Re Sykkelklubb
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: NilsRegin] #841134 01/11/2009 08:10
Erik$ Offline
Veteran
Veteran
Største forskjellen på RT 09 og 10 med tanke på utstyr, er at 10-ern kommer med Magura-gaffel i stedet for RS WC. I tillegg kan man velge om man vil ha med XTR-hjul eller SLR, men veit ikke om Roar har tenkt å ta inn begge.
http://www.ghost-portal.com/2010/bikes/mtb-fully/marathon/rt-lector-worldcup-xtr/
http://www.ghost-portal.com/2010/bikes/mtb-fully/marathon/rt-lector-worldcup-mavic/
Ellers har ramma fått et par endringer. Blir press-fit lager, type shimano. Og så er det nå taper-styrerør, 1.8-1.5.
Jeg ville valgt 09 iom. at den er billigere, man kan bruke litt flere type kranker uten noe adaptere (hvis man uansett ikke skal custom-bygge så har ikke dette punktet så mye å si) og utstyret er tilnærmet likt. RS-gaffelen er også veldig god, men... Magura-gaffelen får veldig mye skryt og det hadde vært gøy å prøve taper-styrerør. Ikke at jeg har merket noe problemer med stivhet i front på RT-en jeg kjørte i år da.

Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: Erik$] #841138 01/11/2009 08:37
ThB Offline
Besatt
Besatt
Magura Durin er sikkert bra saker. Men nå er vel situasjonen med service på Magura mildt sagt litt vanskelig i Norge. Vi har hørt historier på forumet her der gaflene har blitt sendt inn til Lilland Sport/Bikeshop og nærmest forsvunnet fra jordens overflate. Er det noen endringer på gang her, tro?

Thomas
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: ThB] #841233 01/11/2009 13:19
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
men hva gjør man med toll og slikt på disse canyonene? da blir de vel fort noen prosent dyrere?

Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: Henning i Re] #841235 01/11/2009 13:27
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Henning i Re
Jeg er ihvertfall 25 kilo mer enn deg og har ennå ikke bunnet de demperene som sitter på min sykkel.

Da foreslår jeg at du justerer trykket i demperne dine en smule.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: Henning i Re] #841291 01/11/2009 15:41
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Henning i Re
men hva gjør man med toll og slikt på disse canyonene? da blir de vel fort noen prosent dyrere?

Hvis du tar prisen i Euro og ganger med 9 havner du vel på omtrent det du skal betale.

Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: EgilS] #841320 01/11/2009 16:35
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
se der! man lærer heile livet, men er fortsatt godt fornøyd med doningen min som er en RT-team. Trur det er passe med luft i bakdemperen, men skal teste i forhold til sag. Trykket kan vel endre seg i forhold til lufttempratur. Ellers er det vel et større ønske om å gå ned i vekt, enn å endre oppsettet på sykkelen.

Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: gunner_one] #841400 01/11/2009 18:53
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Regner med at du holder oss oppdatert og forteller hva det blir til på mandag! ICON_SMILE

Re Sykkelklubb
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: NilsRegin] #841452 01/11/2009 20:33
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Endelig hjemme igjen etter nattens julebord. Det er lenge siden jeg har slitt så mye dagen derpå. Glemte at jeg er ett år eldre og har 17% mindre kroppsmasse enn ved fjorårets julebord. Å avslutte festen med cognac gir heller ikke det beste grunnlaget for dagen etter.
Å fly med fylleangst og turbulens er ikke anbefalt.

Er ikke kommet i mål ang sykkelvalg enda. Canyon som EgilS viser til er en av de jeg sterkt vurderte. Har også veldig lyst på selvbygg, men vet ikke om jeg rett og slett har tid til det.

Nå skal jeg bruke resten av kvelden til å skjekke litt priser ved selvbygg/import før dommen faller i morgen.

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: olechr] #841475 01/11/2009 21:18
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: olechr

Ole Chr Fagerli:
I en tidligere tråd ang gaffelegenskaper skrev du:
"Magura Durin Race: Ganske lett, stiv, god demping. Dette er det jeg selv valgte i år (har fox på treningsykkelen). Foreløpig har jeg vært veldig fornøyd. Men har hørt at denne trenger mere vedlikehold enn en del av de andre. Men til nå veldig fornøyd og kanskje den jeg har vært mest fornøyd med følelesesmessig i skogen."

Er inntrykket endret etter en sesong med denne gaffelen?

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: gunner_one] #841776 02/11/2009 13:35
K
Klimberkransen Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
K
Kjøpte meg fulldempa Canyon for to år siden og det er en kjempesykkel. Måtte sende inn bakdemperen min (en RockShox) til reperasjon. Den har fortsatt ikke kommet og den sendte jeg inn i oktober i fjor. Så det er problemet med å handle på nett.

En kompis av meg hadde en Ghost HTX Lector World Cup med et garantiproblem på Maguragaffelen. Han fikk låne gaffel hos Skalstad på dagen mens gaffelen ble sendt til Magura i Tyskland. Så nå kjører også jeg Ghost!

Skalstad sender vist alle Maguragafflene til Tyskland og har noen lånegaffler på lur.

Men etter det jeg har hørt har det vært lite feil på gafflene.

Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: Klimberkransen] #841789 02/11/2009 13:54
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Bedre service enn du får hos Skalstad trur jeg du skal leite veldig lenge etter!
Det er i seg selv et sterkt argument for meg, men er jo litt mer trøblete hvis man bor langt unna.

Re Sykkelklubb
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: gunner_one] #841877 02/11/2009 16:42
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: gunner_one
Sitat: olechr

Ole Chr Fagerli:
I en tidligere tråd ang gaffelegenskaper skrev du:
"Magura Durin Race: Ganske lett, stiv, god demping. Dette er det jeg selv valgte i år (har fox på treningsykkelen). Foreløpig har jeg vært veldig fornøyd. Men har hørt at denne trenger mere vedlikehold enn en del av de andre. Men til nå veldig fornøyd og kanskje den jeg har vært mest fornøyd med følelesesmessig i skogen."

Er inntrykket endret etter en sesong med denne gaffelen?

Nope. Fortsatt veldig fornøyd. Ikke vært noe feil på den eller lock out. Så jeg ser ikke noe galt i å kjøre Magura heller tvert imot.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: olechr] #843301 04/11/2009 21:29
gunner_one Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev

IIIHHAAAA

Da er bestillinga sendt!! ICON_SMILE
Det blei Ghost RT Lector Worldcup 2010 modell!
Skal en først kjøpe en ny så må den vel være nyest mulig!?

http://www.ghost-bikes.de/2010/en/bikes/mtb-fully/marathon/rt-lector-worldcup-mavic/

Gleder meg som en unge på julaften. Bestillingen gikk til den lokale sykkelsjappa (Son Sykkelservice) da han er nærmere enn Skalstad, samt en av klubbens sponsorer. Hadde vært kjekt med en tur med Roar (Skalstad), men jeg får heller tinge meg plass på vaffelturene som Arild i Son Sykkelservice arrangerer. http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=841398#Post841398
Dyktig på service og sykkelinnstilling er han også!

Drømte også om et selvbygg, men i jobben er jeg enten på reise eller sitter alt for mye forran en dataskjerm. Om det hadde blitt selvbygg ser jeg for meg enda mere datasitting da det er komponentsøket og ikke monteringen som tar tid. Det får heller bli den gang jeg får offshorejobb el.lign ICON_WINK

STOR takk til alle for innspill!!

Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: gunner_one] #843379 05/11/2009 05:10
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Gratulerer med godt valg! Tror du kommer til å glise hver sykkeltur hele 2010-sesongen ICON_SMILE

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: baronKanon] #843383 05/11/2009 06:13
H
Henning i Re Offline
Avhengig
Avhengig
H
Grabba!

Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: gunner_one] #843470 05/11/2009 08:55
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Gratulerer med lekker og lett fulldemper yes

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: HASTER: RT Lector Worldcup eller...? [Re: jonnykast] #844759 07/11/2009 15:30
NilsRegin Offline
Ringrev
Ringrev
Gratulerer med topp sykkel!
Jeg er i hvert fall veldig fornøyd med min.
Blir spennende å høre dine erfaringer til våren ICON_SMILE

Re Sykkelklubb

Moderator  support