Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Makspuls på sykkel kontra andre idretter

Makspuls på sykkel kontra andre idretter #839945 29/10/2009 19:29
MagneU Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Pga familien krever sitt så har eg denne høst/vintersesongen begynnt å løpe litt for å spare tid og få litt avveksling. Eg sprang litt aleine først og nå har eg begynnt å være med den lokale løpegruppa. Her går det fort, iallfall på intervalløkta 1 gang i uka. I kveld f.eks så såg eg at makspulsen har blitt flyttet 3 slag, og eg hadde faktisk litt å gå på.

Så skal eg da bruke den nye makspulsen til utregning av sonene som eg bruker på sykkeltreningen eller bruker eg fortsatt den høyeste pulsen eg har sett på sykkelsetet? Hva gjør dere som springer og/eller går på ski?

Nærbø SK
Image is everything. Screw the rest
Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: MagneU] #839992 29/10/2009 20:43
L
lefty Offline
Medlem
Medlem
L
Vet egentlig ikke nok om dette, men jeg tenker at du må vel konfigurere sonene etter den makspulsen som du kan oppnå, enten du sykler eller løper.

Jeg har løpt noen få år, og syklet kun en halv sesong, men klarer ikke å få like høy puls på sykkelsetet som når jeg løper. Muligens er dette fordi sykkelteknikken/styrken min ikke er god nok.

Selv tar jeg polar-testen på klokka 2 ganger i året

Hadde vært fint å høre om dette fra noen som kan/vet dette...

Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: MagneU] #839996 29/10/2009 20:51
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Fordi løping er ein aktivitet der ein ber si eiga vekt (*X) og dessutan bruker fleire musklar, vil dei fleste oppleva at det gir høgare puls enn sykling.

Men korleis ein skal gjera bruk av dette faktumet, skal eg ikkje svara på.

Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: dagfink] #840022 29/10/2009 21:30
R
roffen Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
R
Godt spørsmål. Dette skulle jeg også gjerne visst svaret på!

Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: roffen] #840030 29/10/2009 21:38
MagneU Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
I utgangspunktet vil eg bruke den nye makspulsen kun for løping, og bruke den gamle makspulsen oppnådd under sykling fortsatt som makspuls på sykkel.

Eg kan ikkje heilt sjå noen fordeler med å bruke den høyere makspulsen på sykkelspesifikk trening. Løping er jo en helt annen idrett og setter større muskelgrupper i sving.

Men alle innspill og teorier er velkomne.

Nærbø SK
Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: MagneU] #840036 29/10/2009 21:41
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Kva bruker du makspulsen til? Til intensitetsstyring er det vel terskel som er det interessante?

Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: dagfink] #840058 29/10/2009 22:04
MagneU Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Eg er ikkje så veldig avansert i treninga mi og bruker makspuls bare til å lage enkle treningssoner. Kanskje ikkje det beste, men funker bra nok for meg:-)

Nærbø SK
Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: MagneU] #840177 30/10/2009 09:16
BakkeKalle Offline
Fersking
Fersking
Makspulsen er vel artig å vite. Det at den er ulik ved ulike idretter mener jeg kun har med teknikk å gjøre. Fysiologisk er det vel ingen grunn til at vi ikke skal klare den samme pulsen på sykling som løping, eller annet.
Det som er nyttig og interressant er terskelgrensen, og spørsmålet er hvordan vi best finner den. Å regne den ut fra makspuls er jo kun basert på gjennomsnittlige data, og ikke minst forutsatt at du har klart å oppnå skikkelig makspuls. Jeg liker bedre å prøve meg fram til den eksakte terskelpuls. Kjører 4 minuttere og ser hvilken puls jeg klarer å holde hele draget på uten å gå sur.
Noen som har bedre framgangsmåte? Bortsett fra laktat test da som vel er det ideelle.

Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: BakkeKalle] #840685 31/10/2009 07:06
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Sitat: BakkeKalle
Makspulsen er vel artig å vite. Det at den er ulik ved ulike idretter mener jeg kun har med teknikk å gjøre. Fysiologisk er det vel ingen grunn til at vi ikke skal klare den samme pulsen på sykling som løping, eller annet.
Det som er nyttig og interressant er terskelgrensen, og spørsmålet er hvordan vi best finner den. Å regne den ut fra makspuls er jo kun basert på gjennomsnittlige data, og ikke minst forutsatt at du har klart å oppnå skikkelig makspuls. Jeg liker bedre å prøve meg fram til den eksakte terskelpuls. Kjører 4 minuttere og ser hvilken puls jeg klarer å holde hele draget på uten å gå sur.
Noen som har bedre framgangsmåte? Bortsett fra laktat test da som vel er det ideelle.

Det finnes en test som heter Conconi-testen du kan kjøre. Dette er en pulsterskeltest. Jeg skal gjennomføre denne i helga og kan komme tilbake med info om denne. Men den handler om å finne en bane du kan sykle på og lage deg runder, f.eks. 400 m og klokke tid, hastighet og puls på hver runde. Du skal øke farta med ca 1-2 km/t pr runde. Kjøre dette 20 runder eller så fort du klarer men ca 20 bør man ha. Knekkpunktet på kurven viser terskelen.

Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: Hekta-MTB] #840692 31/10/2009 07:30
olechr Offline
More than words
More than words
Uansett så bør du jo ta en test hvor du presser deg maks. For hvis du hadde litt igjen er ikke den pulsen du fikk på denne turen maks heller.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: olechr] #840704 31/10/2009 08:14
MagneU Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Er med på den. Men eg er av den oppfatning at makspulsen eg vil oppnå på en optimal løpetest, ikke bør brukes som utgangspunkt for den sykkelspesifikke treningen. For løpingen sin del så bruker eg ikkje soner der. Løpegruppen som eg løper med er sprek som bare det og eg prøver bare å henge med:-)

Men Ole Christian, du trener vel litt alternativt med løping og skigåing? Har du samme makspuls for disse aktivitetene?

Nærbø SK
Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: MagneU] #840712 31/10/2009 08:45
K
KenR Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg heter ikke Ole Christian, men kan svare for meg selv ICON_SMILE Jeg har samme maskpuls for ski, sykkel og løping. Forskjellen er vel at det er lettere å komme opp mot maks i langrenn og løping enn det det er på sykkelen? Jeg har sett min makspuls én eneste eneste gang på sykkelsete, og det var mot slutten av Klatringen til Tryvann med startnummer på baklomma. Tror et slikt ritt er ganske bra for å teste makspulsen, vel og merke om det disponeres riktig underveis.

Re: Makspuls på sykkel kontra andre idretter [Re: KenR] #840730 31/10/2009 09:27
H
Hekta-MTB Offline
Ivrig
Ivrig
H
Finn terskelen, makspulsen er vel ikke viktig?
Når du kjører VO2 Max er det jo bortimot maks uansett og da bør følelsen styre slik at man ikke stivner helt men bare litt/moderat, og det på slutten av draga.
Når det gjelder makspuls på sykkel vs løping/langrenn tror jeg den er nokså lik, dog ikke hele året. Men dersom du har trent nok spesifikt vil den nok være noenlunde den samme. Med det mener jeg at tidlig på høsten vil kanskje ikke makspulsen på ski være like lett å oppnå som den maksimale pulsen du klarer å oppnå på sykkel etter en sesong med mye sykling.

Moderator  support