Etter å ha blitt oppmerksom på Kudu Bikes sine gode tilbud på 2009 Spark rammer, klarte eg ikkje å la være å trykke på BUY knappen. 1 stk Scott Spark RC er på vei til Jæren:-)
Så, da ønsker eg byggeinspirasjon. Post bilder av Spark'en din sammen med komponenter og vekt.
Kan jo begynne med mitt eget prosjekt:
Ramme: Scott Spark RC 2009, Large Demper: 2010 FOX RLC 100 FIT Krank: Middleburn RS8 Duo ISIS 29/44 eller Rotor Bremser: Avid Elixir CR Mag eller Formula R1 Gir: SRAM XO twister, XTR forgir og XO bakgir Sete: Fizik Tundra Styre: Easton Monkeylite Stem: KCNC SCWing Pedaler: CB Eggbeater TI eller 2TI Hjul: Olympic med XTR nav og Maxxis Crossmark eller Ardent dekk Wire: Gore Ride-on QR: Extralite
CR Mag'ene er 2010 mod og ikke påmontert ennå. Men jeg har veldig god erfaring med Juicy Ultimate og flere andre Juicy-varianter. CR Mag overtar etter Ultimate og skal representere en forbedring på flere punkter, så jeg gikk for disse. Blant annet på bekostning av R1, som jeg også vurderte.
Thomas
Re: Vis meg din Scott Spark
[Re: ThB]
#83889027/10/200922:14
Ganske så original Scott Spark Ltd, 2008. ZTR hjul med DT 240 nav på rundbanehjula og Race 7000 med AC-nav på marathonhjula. Birken-klar veier sykkelen 9,15 kg. Rundbane/trening veier den 9,5 kg.
Kommer til å prioritere rundbane neste år, så det blir rizer-styre og nytt stem, samt Q-ringer på sykkelen til neste sesong.
Ramme: Scott Spark LTD 2008, Medium Demper: RS SID 2009 Team 100 mm Krank: XTR 22/32/44 Bremser: Avid Ultimate 160/160 Gir: XO twister/XTR/XO Sete: SLR Flow xc Styre: Easton monkeylite OS 630mm Stem: Syntace F119 90mm Pedaler: Crank brothers 4 ti Hjul: ZTR Race/DT190/DT Revolution Kassette: 11-32 XTR Dekk: Crossmark Kjede: XTR
Vekt 9350 gram.
Har vært lettere, men er nå satt opp med fokus på holdbarhet og funksjon. Og du verden for en deilig kjøremaskin. Men kunne tenkt meg litt slakkere vinkler i teknisk terreng. Vurderer derfor en 2010 FOX RLC 120mm.
Mye fine sykler her. Og råe komponenter. Dei fleste syklene er jo lettere en HT'en min:-)
Har noen gode ideer og tanker rundt 2x9 krank til Sparc'en? Eg slakter i første omgang HT'en min og der har eg MiddleburnRS8 Duo ISIS 29/44. Funker forsåvidt greit, men siden eg må ha en til så kan det være greit å få noen gode anbefalinger.
Kan f.eks den nye Sram XX kranken i 28/42 brukes? Den har en forsåvidt grei vekt (754g), men mer interessant er Q faktoren på 156mm. Så kan en kanskje bygge ut til komplett XX med tiden...
Det er mange muligheter. Jeg startet med RS8 Duo 29/42 firkant. Ikke helt fornøyd. Selv om mange hevder at sånt ikke er merkbart, synes jeg at stivheten kunne vært bedre. Etter å ha skiftet til XTR med TA Specialites 28-42 kom jeg "hjem". Plutselig kjente jeg igjen tråkket fra hardtailen med XTR.
Vær oppmerksom på at enkelte todrevsløsninger bringer minsteklinga farlig nær kjedestaget. Min løsning, og f.eks. Rotor Agilis, går akkurat. Jeg ser for meg at de smaleste løsningene kan skape problemer, så sjekk etter erfaringer før innkjøp.
Hvem har den letteste fulldempa ramma på markedet? Er det Scott eller?
Simplon Stomp har tilsvarende vandring og geometri som Scott Spark, og er betydelig lettere. Har også hørt fra sikre kilder som har testa begge årntli at Stomp er betydelig mer vridningsstiv der bak.
Tja. MSC Koncept skal veie under 1400g uten demper. Om det stemmer vet jeg ikke (redigert: se bilde under), noen som har undersøkt? Ramma er ikke spesielt dyr heller. Ca 2000 euro.
Simplon Stomp har tilsvarende vandring og geometri som Scott Spark, og er betydelig lettere.
Dette tviler jeg på. Jeg tror faktisk at Spark er lettere hvis vi ser på rammevekt uten bakdemper. Simplon selv oppgir vekta på Stomp i nest minste str til 1760 gram med RP23. Spark er oppgitt til 1790 gram i str M, men med en tyngre demper.
Thomas
Re: Vis meg din Scott Spark
[Re: ThB]
#84004529/10/200921:49
Det er mange muligheter. Jeg startet med RS8 Duo 29/42 firkant. Ikke helt fornøyd. Selv om mange hevder at sånt ikke er merkbart, synes jeg at stivheten kunne vært bedre. Etter å ha skiftet til XTR med TA Specialites 28-42 kom jeg "hjem". Plutselig kjente jeg igjen tråkket fra hardtailen med XTR.
Vær oppmerksom på at enkelte todrevsløsninger bringer minsteklinga farlig nær kjedestaget. Min løsning, og f.eks. Rotor Agilis, går akkurat. Jeg ser for meg at de smaleste løsningene kan skape problemer, så sjekk etter erfaringer før innkjøp.
Er det et kjent "problem" at Spark har kjedestag som bygger mye ut og kan gi plassproblemer på 2drevsløsninger?
Ser forresten at den nye XX kranken kommer i 2 versjoner, en med Q-faktor på 156 og en med Q-faktor på 166. Har veldig lyst til å gå for den med Q-faktor på 156. Passer den ikkje så kan eg sette den på HT'en. Trur eg prøver den ja:-)
Og da er et sett med 2010 Avid Elixir CR Mag på vei. Så da er bremseoppsettet i boks.
Simplon Stomp har tilsvarende vandring og geometri som Scott Spark, og er betydelig lettere.
Dette tviler jeg på. Jeg tror faktisk at Spark er lettere hvis vi ser på rammevekt uten bakdemper. Simplon selv oppgir vekta på Stomp i nest minste str til 1760 gram med RP23. Spark er oppgitt til 1790 gram i str M, men med en tyngre demper.
Men det gir vel ikke særlig mening å se på dette uten bakdemper? Vel, de er uansett nokså like i vekt, og etter å ha testa et par dager er jeg sikker på at Stomp er en del bedre enn Spark i klatringer, og føles også stødigere utfor, men forskjellen utfor kan nok skyldes at jeg har testa Stomp med Fox og har nye SID på min Spark. Mer om dette senere!
Jo, det synes jeg så absolutt, så lenge det er snakk om å sammenligne rammevekt, og siden man godt kan bruke en Fox RP23 eller den enda lettere DT XR Carbon på Spark. Uansett er det feil at Stomp er betydelig lettere. De er, som du sier, temmelig like i vekt. Da tar jeg produsentenes egne tall for god fisk. Disse stemmer bra for Scott, har jeg erfart.
Nå høres det ut som dette er veldig viktig for meg, men det var mest for diskusjonens skyld. Funksjon er helt klart det vesentligste. Interessant å høre om dine erfaringer med Stomp - kom gjerne med mer
Thomas
Re: Vis meg din Scott Spark
[Re: ThB]
#84493907/11/200920:22
DT eller Fox? Min stemme går til helt klart til Fox. De 32 mm tjukke innerbeina gjør at disse gaflene føles mer solide og retningsstabile enn DT, som bare har 28 mm innerbein. DT'en ser ut som en million dollars, men de har hatt en del trøbbel med dårlige tetninger. Når Fox i tillegg har en særdeles oppegående og serviceinnstilt importør i Norge, Cyklon i Kristiansand, blir valget mellom de to lett.
Alternativet for meg ville vært Rock Shox SID i en eller annen variant. Dual Air-prinsippet gir veldig gode justeringsmuligheter. Nye SID XX ser meget bra ut, med hydraulisk lockout og greier. Også Magura Durin hadde gått foran DT hvis jeg skulle kjøpt gaffel til Spark nå.
Thomas
Re: Vis meg din Scott Spark
[Re: ThB]
#84501107/11/200922:05
skjønner dette må jeg sette meg mer inn i. alt for mange muligheter jeg har også hatt den nye Scott twin locken i tankene da må jeg i såfall ha en gaffel med remote lock og wire
Jeg har kun erfaring med DT på min Scale ltd og ser Spark Ltd og RC bruker DT gaffel. For meg den har fungert bra gjennom denne sesongen
SCOTT Scale 900 SL SCOTT Foil 10 SCOTT Scale Ltd SCOTT Spark 30 Fuji wendigo pro Spesialized Diverge
Jeg har også hatt en DT-gaffel som har fungert utmerket i år, men har du valget, så gå for Fox. En helt annen stabilitet og jeg tror de har løst fjernstyrings-problemene sine på de nye gaflene også hvis du vil ha lockout fra styret da.