Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger råd (vond fot)

Trenger råd (vond fot) #838116 26/10/2009 19:56
A
amm84 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Hei.

Har siden i vinter hatt store smerter i fortbladet på høyre fot. Gikk til ortoped som fant betennelse i de midtre leddene på høyre fot. Fra 1. mai holdt jeg meg unna løping og rulleski og satt kun på sykkelen i sommer. Fikk såler som skulle hjelpe mot betennelsene.

Etter birken har jeg smått startet med korte løpeturer og rulleski. De siste ukene har jeg hatt smerter i høyre fot fra stortåa og noe bakover. I dag da jeg var ute på rulleski fikk jeg så store smerter at jeg måtte sette meg i grøfta. Forsøkte forsiktig å tøye senen da jeg kom hjem. Nå sitter jeg her og prøver å bevege stortåa, men det kjennes ut som jeg setter en kniv inn i leddet bak tåa.

Er det noen som har hatt samme problem? Hva gjorde du/dere eventuelt for å få dette til å bli bra?

Kjedelig hvis hele vinteren går i vasken.

Setter pris på svar.

Re: Trenger råd (vond fot) [Re: amm84] #838122 26/10/2009 20:01
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg anner jo ikke om det jeg hadde det samme. Men for noen år siden gikk jeg mye på ski. Da satt det seg betenelse i senen i fotbuen. Dette kom av overbelastning pga for lite støtte. Jeg klarte til slutt nesten ikke å gå på jobb fordi det var så vondt. Det jeg løste det med var betenelse dempene og spesiall tilpassede såler.

Som sagt anner jo ikke om det er det du har.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Trenger råd (vond fot) [Re: olechr] #838131 26/10/2009 20:06
A
amm84 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Takk for svar.

Det høres ut som det samme. Har fått såler med oppbygging som brukes i alle sko. Hva slags krem brukte du? Får man kjøpt dette reseptfritt?

Re: Trenger råd (vond fot) [Re: amm84] #838182 26/10/2009 20:56
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Betennelsesdempende kremer har liten eller ingen reell effekt - stort sett placeboeffekt i tillegg til den effekt det å massere gir. Skal du ha effekt av betennelsesdempende må du ta det som tablett; Snakk med lege og få resept, eller spør farmasøyten på apoteket om de reseptfrie variantene (ibuprofen el.l.). Vær oppmerksom på de bivirkninger betennelsesdempende har, spesielt ved lang tids bruk (les pakningsvedlegg/spør lege/farmasøyt på apotek).

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Trenger råd (vond fot) [Re: Pjoltergeist] #838351 27/10/2009 08:37
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Fikk du sålene før eller etter at du fikk vondt? Har selv behov for såler, men den ene typen gjorde at jeg fikk vondt et nytt sted. ICON_SMILE

Bor du i Oslo? Isåfall er det en fantastisk fysioterapeut på Brynsenteret som er veldig god på sykkel. Han hjalp meg med å finne ut hva slags såler jeg trengte. Husker ikke navnet, men redaktøren kan helpe deg.

ole

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Trenger råd (vond fot) [Re: amm84] #838541 27/10/2009 12:29
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Forstår det som at plagene ble borte etter at du kuttet ut løping og rulleski i sommer?

Hvis det er tilfellet og plagene nå har kommet tilbake da du gjenopptok normal aktivitet bør du gjennom en ny medisinsk sjekk før du går videre med såler etc.

En tilbakevendende betennelsestilstand i fot/tåleddene kan være så mangt, de fleste alternativene er uproblematiske, men har du vært uheldig kan du risikere å påføre leddene varig skade ved å fortsette og belaste dem.

Oppsøk en manuellterapeut med kompetanse på idrettsskader så får du den hjelpen du trenger uansett hva problemet skulle være. Send meg en PM hvis du trenger noen navn/adresser

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: Trenger råd (vond fot) [Re: Torshov-Simen] #838638 27/10/2009 15:21
A
amm84 Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Hei.

Fikk sålene etter at jeg fikk vondt. Hadde først vondt i de to midtre ledd. Fikk så såler som skulle brukes ved løp, langrenn og rulleski. Har nesten kun syklet i sommer, så dette problemet er nå borte, men nå har smerten forskøvet seg mot storetåa.

Jeg rinte i dag morges til ortopediteknikk i Sandvika og fikk time klokken 1400 i dag. De justerte sålen og henviste meg til røntgen og MR undersøkelse.

Hadde tenkt et opphold på sykkelen en stund for å trene løp og rulleski, men ser at jeg får gå ut i garasjen og hente inn racern og rulla i kveld.

Re: Trenger råd (vond fot) [Re: Pjoltergeist] #838674 27/10/2009 16:57
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Pjoltergeist
Betennelsesdempende kremer har liten eller ingen reell effekt - stort sett placeboeffekt i tillegg til den effekt det å massere gir. Skal du ha effekt av betennelsesdempende må du ta det som tablett; Snakk med lege og få resept, eller spør farmasøyten på apoteket om de reseptfrie variantene (ibuprofen el.l.). Vær oppmerksom på de bivirkninger betennelsesdempende har, spesielt ved lang tids bruk (les pakningsvedlegg/spør lege/farmasøyt på apotek).

Skal ikke gå langt i å motsi deg, men jeg haddde for noen år siden så store smerter i leggmuskelen at det var vondt å gå og det var vondt å sykle. Flere legebesøk og tabletter hjalp ikke. MR viste ingenting og naprapat hjalp saaaakte. Så fikk jeg en tube Orudis av en venn i farmasibransjen. Det var rene bedøvelsen. Jeg turte faktisk ikke bruke den da jeg tenkte at det er fort gjort å forverre skaden om jeg ikke kjenner hvor grensen går.
Så at den er smertedempende er det ingen tvil om for min del. Det jeg ikke skal argumentere rundt er hvorvidt den faktisk er betennelsesdempende....

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: Trenger råd (vond fot) [Re: amm84] #838752 27/10/2009 19:13
Asbj Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Klinikk for alle på Storo, v/ J. Thingulstad, telefon 23 12 44 00. Har fikset kompresjonsskadet rygg og superbetent hæl i høst. Ække dét som plager deg ser jeg.., men poenget er at jeg synes du skal få hjelp til dette og her er ett forslag. Lykke til.

Re: Trenger råd (vond fot) [Re: CyberTrack] #838848 27/10/2009 21:34
Pjoltergeist Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: CyberTrack
Sitat: Pjoltergeist

Skal ikke gå langt i å motsi deg, men jeg haddde for noen år siden så store smerter i leggmuskelen at det var vondt å gå og det var vondt å sykle. Flere legebesøk og tabletter hjalp ikke. MR viste ingenting og naprapat hjalp saaaakte. Så fikk jeg en tube Orudis av en venn i farmasibransjen. Det var rene bedøvelsen. Jeg turte faktisk ikke bruke den da jeg tenkte at det er fort gjort å forverre skaden om jeg ikke kjenner hvor grensen går.
Så at den er smertedempende er det ingen tvil om for min del. Det jeg ikke skal argumentere rundt er hvorvidt den faktisk er betennelsesdempende....

Vel, jeg skal innrømme at uttalelsen min var nokså kategorisk. Effekten er omdiskutert, og det skal bli spennende å se hva konklusjonen av pågående studier blir. Smerte er jo en subjektiv opplevelse, og det er noe av det som gjør smerteforskning et utfordrende (og spennende) felt. Problemet med all bruk av legemidler på hud er at virkestoffene må gå gjennom huden og inn i sirkulasjonen får å oppnå effekt. Huden er en effektiv barriere - også i dette henseende.

Jeg skal på ingen måte underkjenne din opplevelse av effekt. Dersom man opplever tilstrekkelig effekt med slike kremer er jo det fordelaktig da man unngår en del av de alvorligste bivirkningene assosiert med oral, systemisk behandling.

Kristian

I'd rather be loved than liked...

Re: Trenger råd (vond fot) [Re: Pjoltergeist] #840350 30/10/2009 13:34
S
Sokrates Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
S
Forsøk på råd og sykdomsinnsikt til amm84.

Det høres ut som du ikke tålte overgangen fra stive sykkelsko (som gir minimal dorsalfleksjon, bøying av tåa mot kneskåla,) til mykere skisko og løpesko (sko og aktiviteter der dorsalfleksjon med stort utslag ikke er til å unngå). Hvorfor akkurat du ikke tålte dette i første omgang må man bare gjette seg til, men ut i fra historien er det ikke så unaturlig at det kommer lettere igjen når du gjennopptar de triggende bevegelsene. Altså ski og løp.
Det er slett ikke umulig deler av muskulaturen i "fotsålen" din er for korte, mulig pga for høy tonus (muskelspenn), Kanskje finner du den utløsende årsaken i leggmuskulaturen der den lange stortåbøyeren (m. hallucis longus) har sitt utspring.
For å ta tak i dette ved roten anbefaler jeg deg derfor å se nærmere på dette, gjerne ved hjelp av en manuellterapaut el. Triggerpunktbehandling, nåler og i ytterste konsekvens kortisoninjeksjon kan være aktuelt for å ta ned muskeltonus (spenning) og roe "betennelse" (i "" fordi det ofte ikke er klassiske inflamsjonstegn ved denne type plager). Om du ønsker å jobbe med dette på egenhånd er forsiktig tøying og gjerne ved hjelp av en golfball (legg den på gulved å bruk den som masasjemotstand). NB. I perioder med mye smerter kan tøying gjøre vondt værre. Du kan også forsøke deg på triggerpunktbehandlig i leggen på egenhånd, men det er ikke lett.
Det å unngå bevegleser og trening som trigger plagene er selvfølgelig det beste, men også den kjedeligste løsningen. Du kan forsøke deg med noen (eller alle) av disse rådene:
- Fylle en bøtte med isvann og sitt med fot og legg kaldt i 10 min. (fungere lindrende og muligens noe helende). Du kan gjøre det så ofte du gidder.
- Forsøk deg med stivere sko. I praksis betyr dette for langrenn at NNN er bedre enn Salomon (pga innfeste i bindingen mm.) og ikke minst at nye sko (de fleste) er bedre enn godt brukte. Skøyting er bedre enn klassisk (fordi skøytestøvlene har stivere såle og bevegelsen er anderledes). For løping et tunge terrengsko ofte de stiveste. Du kan ev forsøke deg ned en tynn stivere såle under innleggssålene.
- Tape opp tåa på før trening. Se om du finner illustrasjoner av hvordan ved søk på "First metatarsophalangeal join sprain" eller "turf toe".

Om du ikke har hvilesmerter hadde jeg droppa NSAIDs, med mindre du har hevelse i tillegg. Men om du føst skal ta det så får du kline til innefor rimelighetens grenser.

Dette var ment som noen velmenende råd av en som ikke en gang er sikker på hva du feiler! Og altså langt fra noen fasit! Vær klar over det!!!

Lykke til og god bedring!

Moderator  support