Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Dine usannsynlige uhell å tryn.

Dine usannsynlige uhell å tryn. #837100 24/10/2009 18:00
ErrorLars Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Her kan man fortelle om usannsynlige punkteringer, tryn som ikke burde gått bra, men gjorde det
Eller tryn som aldri skulle ha skjedd.

Første historien min handler om en punktering.
Den dagen hadde jeg egentlig planlagt å dra på langtur, pakket sekken og skulle bare ta å sjekke sykkelen. Og fant ut at en eike var brukket. Så da gikk dagen med til å kjøpe eike, og litt mat å diverse. Så tok heller en kortere løype og lot sekken ligge igjen, var jo bare en kort tur.

Når jeg nesten var halveis, rett før det beste partiet på stien klarte jeg å kjøre en svær gammel spiker tvers gjennom bakdekket. Gikk inn i dekket rett over felgen og ut på andre siden. Var også den eneste spikeren i mils omkrets. Var i en nedoverbakke, og bakdekket låste seg, heldigvis var stien jevn og brei. Kunne fort blitt værre hvis den hadde gjort det samme med forhjulet, eller det var en skikkelig romperister av en sti
Ente med at jeg dumpa sykkelen i skogen, gikk hjem. Henta lappesaker og bilen, kjørte opp igjen, fikk lappet hullet og fullførte runden.

Litt trynefaktor:
Sykla på fortauet i mørket., fin fart i en nedoverbakke for å ta igjen en kompis lenger framme. Kom til en sidevei, hvor fortauet fulgte sideveien. Høy kant, hoppe ned gøy, tenkte jeg. Men tenkte ikke på kanten på andre siden av sideveien. Brått var jeg fotgjenger i fullt firsprang bortover fortauet.

Det var noen av mine, nå vil jeg høre dine"

Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: ErrorLars] #837134 24/10/2009 19:11
I
ivrig syklist Offline
Medlem
Medlem
I
Punktering: Jeg og en venn skulle sykle langtur på ca 40/50 km med sti, grusvei og asfalt. Helt på slutten av terrengpartiet ca 20 km ut på turen punkterer jeg selvfølgelig uten lappesaker som var glemt igjen hjemme. Endte med at vi ble hentet etter ca 30 min venting.

Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: ivrig syklist] #837153 24/10/2009 19:42
C
calfs Offline
Entusiast
Entusiast
C
Gikke
For vi høre om bare en av dine (talrike) punkteringer ?

Claus

Claus
Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: calfs] #837156 24/10/2009 19:47
C
calfs Offline
Entusiast
Entusiast
C
Nu har jeg for vane og være veldig vittig i stemmen når noen punktere.
På en av vore ture punkterte Gikke som vanlig,lapings og turen fortsatte
Midtveis på turen kjørte gikke ned til sjøkanten,jeg fuldte efter ned over svarberget og da jeg kom til Gikke hørte jeg den fine lyd av et punktert hjul,snude mig meg og råbte til resten av forsamlingen gjet hvem som har puntert igjen.
DA så jeg et smøret fjes på Gikke,for lyden kom fra mit hjul.

Claus

Redigert av calfs; 24/10/2009 19:49.

Claus
Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: calfs] #837311 25/10/2009 10:20
N
nordal Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
N
Ned Downieville Downhill og opp Yuba Trail. Etter en hel dag med ganske hårete sykling punkterer jeg 50 meter fra bilen. Når jeg kommer tilbake til campen og skal fikse dekket - oppdager jeg at jeg dagen før kjøpte 2 stk reserveslanger med feil ventil (som ikke passet i felgen)... Flaks?

Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: nordal] #837353 25/10/2009 11:56
Amou Offline
Ringrev
Ringrev
En fin og våt tur i sprinkelskolen i Fredrikstad(Gressvik). Etter en lang klatring opp på Dalefjelet kommer det et morsomt nedover parti. Her bruker jeg å gønne på. Den siste dropouten fikk jeg ikke drat opp styret, men det har gått bra før med 160mm på gaffelen. Forskjellen fra tidligere turer var at det var særdeles fuktig i bakken. Vannpytten som forhjulet sank nedi var dypere en beregnet og det gikk som det måtte. Stup over styret og brekt girøre! Hadde heldigvis fått bremset opp litt så det gikk greit. Men det ble en rusletur hjem. Nå har jeg alltid med meg ekstra girøre i sekken.

Flyt & Nyt
Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: Amou] #837423 25/10/2009 14:50
front biker Offline
Besatt
Besatt
Sommerdag for tre-fire år siden. Varmt, og det var knusktørt i Nordmarka. Fra Nordmarksveien mellom Fortjern og Kikut går det en snarvei, en sti/kjerrevi, gjennom skogen. Det gikk utfor i en herlig fart.

Det var bare det at det var noen skikkelig dype hjulspor og etterhvert fikk jeg problemer med balansen. Skar ut på venstre side. Og DER var det en dyp grøft, med stillestående, stinkende myrvann og lunken gjørme.... Gikk skikkelig under "vann" med hue først, hele kroppen og sykkelen gikk skikkelig nedi. Kom opp som om jeg var dyppet i en møkkakjeller. Men fluer og mygg i en sverm rundt meg ankom jeg Kikut for avspyling. Med hjelmen full av mose og møkk! Fikk endel øyne på meg, ja.....

Bli NOTS-medlem! NOTS ivaretar terrengsyklistenes interesser. Se www.nots.no. Gi bidrag til NOTS' stifond Oslomarka - bruk Vipps 13077.
Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: front biker] #837427 25/10/2009 15:02
rob1 Offline
Avhengig
Avhengig
Det var i sept.nå på stitur i Høyåsmarka(Blytjernrunden).Første punktering var i blåløypa på bakdekket.Fikk satt i ny slange og rullet videre.Så var det nede ved Blytjern,der er det en bratt nedkjøring og jeg hører det bare smeller til.Punktering på framme og bak samtidig.Aldri opplevd før og håper ikke igjen.Men bak meg kommer Andreas og punkterer han og på samme sted.Helt utrolig.ikke hatt noe flate dekk etter det.(bank i bordet,kryss i taket)

fart før ferdighet
Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: calfs] #837542 25/10/2009 19:00
gikke Offline
Besatt
Besatt
Sitat: calfs
Midtveis på turen kjørte gikke ned til sjøkanten,jeg fuldte efter ned over svarberget og da jeg kom til Gikke hørte jeg den fine lyd av et punktert hjul,snude mig meg og råbte til resten av forsamlingen gjet hvem som har puntert igjen.

Claus

Hvem stillte med downhillslange på tur i dag? Hvem punkterte? Jeg!

Ski baby!
Erik S. Hynne
Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: gikke] #837552 25/10/2009 19:22
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Er ikke noe tryn dette her, men var nå ute på CX'en med en kompis en gang ifjor vinter. Noen ganger må man sprite opp langturene litt, så isteden for å kjøre opp på fortauet på der det er meningen så skulle vi selvfølgelig hoppe opp. Selvfølgelig ikke noe stress å hoppe opp en fortauskant, men i landingen så faller batteriet ut av holderen på ramma for kompisen min. Smack Smack Smack Smack og der røyk det fire eiker gitt. Vi venta en god stund før han blei henta. Jeg var ivrig nok til å sykle hjem men angret fort på det da det blei ganske kaldt.

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: gikke] #837556 25/10/2009 19:34
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Syklet med naboen oppi Lillomarka da jeg skulle ned et passe bratt parti etter at naboen hadde klart det. Sørget for skikkelig fart, men akk akk den fordømte lycra bib´en satt fast i tuppen på setet! For å komme helskinnet ned så var det helt innlysende at stussen måtte kiles på bakhjulet.

Jeg var sikker på å få meg en skikkelig trynings, men etter en god og lang svevetur over styret i bunnen så landet jeg silkemykt i et hav av blåleire! Det var gjørme _over_alt_! For å gjøre det hele bedre så hadde naboen sett det hele og var knukket sammen i høylytt latter... Måtte spyles med hageslangen før jeg gikk inn i dusjen med klær. Snakk om spabehandling..

Ellers hadde jeg en skikkelig tegneserie avkjøring på Farrisrunden iår.
Skulle peise forbi en liten gruppe og tenkte det var lurt med ekstra fart så jeg ikke fikk påheng. Farten ble imidlertid i meste laget da det visste seg at den slakke svingen ble krappere. Plutselig var det ikke mer grus igjen og bortenfor grusen var det veldig bratt og 2-3m ned. Jeg fant imidlertid et tre med en passende gren så jeg fikk grepet tak i den og sykkelen satt fast i klikkpedalene! Med litt innsats fikk jeg dratt meg opp på grusen også dratt med meg sykkelen. Selv var jeg helt uskadd og sykkelen mistet ringeklokken (29kr) som var påmontert for anledningen, styret ble vridd og kadensmåleren ble fliset av, men tok den med meg.. Mistet vel et par minutter, men klarte å karre meg ned under 3timer så var fornøyd..

Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: gikke] #837573 25/10/2009 20:06
jonnykast Offline
Besatt
Besatt
Sitat: gikke

Claus

Er ikke du programforplikta til å punktere hver tur da? ICON_LAUGH

Massevis med smileys i 2012 ICON_SMILE
Nyckelbens-Jonny
Jonny Kåstad
Re: Dine usannsynlige uhell og tryn. [Re: ErrorLars] #837583 25/10/2009 20:17
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Redigert av snikkarboa; 25/10/2009 20:18.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Dine usannsynlige uhell og tryn. [Re: SimonS] #837761 26/10/2009 10:11
gunner_one Offline
Ringrev
Ringrev
Som førsteårs sykklist dette året hadde jeg noen snakebite under utforsking av lufttrykk. Ingen av de i ritt, pussig nok kom de før start:

1. Nissancup Skullerud: Mitt 2. ritt og hadde fått med meg at en bør ha mindre luftrykk enn det jeg normalt brukte (max trykk sef!). Endte med snakebite i første rotparti på oppvarmingsrunden. Hadde også fått med meg at en bør ha med ekstraslange på rittene, så her var det bare å bytte. Trodde jeg.... Hadde ikke fått med meg at en også bør skjekke ekstraslangen, der var det nemmelig også hull! Frem med lappesaker og begynte å lappe dekk mens 8-10 åringene syklet forbi.

2. Testtur tubeless: Ville prøve ut tubeless på gammeldekka. Satte de opp etter prosedyre og tok sykkelen med på prøvetur. Hadde fått med meg at en jo kan ha enda mindre trykk i dekk uten slange og skulle prøve meg fram. Etter en times testing i stekende sol begynte jeg å venne meg til dekka. Nedover favorittstien ble det plutselig svært tåkete med påfølgende nullkontroll på fremhjulet og en god rulle i brennesleenga! Sideveggen hadde revna. I med ekstraslangen og syklet hjem for evaluering.

3. Birken: Hadde alle forberedelser klare ala O. E Bjørndalen. Bilen knakk sammen på vei til Rena, kom til madrassovernattingen kl 0100, opp alt for tidlig, men alikavel alt for sent. På vei inn til pulja mi måtte jeg vike for en som mistet balansen og dermed traff bakhjulet det aller siste vinkeljernet før starten og flerret opp sideveggen på bakhjulet, 4 minutter før start!Her var det bare å få inn slange, pumpe opp ca-trykk og håpe det beste. Den største faren for snakebite var faktisk på asfalten det siste stykket da farten her var høy og jeg satt tungt på setet. Kontrollmåling viste at jeg hadde 28 psi i bakdekket gjennom Birken! Og jeg veide 73 kg + 3,5kg + noen liter vann.
På tross av null oppvarming, en korsrygg som skrek om hjelp etter 7 km! og kjedebytte(6 min!) etter rosinbakken klarte jeg merket med 5 -FEM- sekunders margin!!

Soon Bikes 650B Paragraph 2a ICON_SMILE
Merida Scultura SL Team
Ghost RT Lector WC
Re: Dine usannsynlige uhell og tryn. [Re: gunner_one] #837931 26/10/2009 14:24
J
JuB Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
J
Første turen med min "nye" Specialized Epic i august måned i år. Skulle pumpe litt luft i dekka, men fikk det ikke til, ukjent ventil som jeg måtte skru opp for å åpne thinking
Så tenkte jeg kunne fylle luft på neste bensinstasjon, så da la i gang gjennom et skogsparti på ca 8km. Spennede med ny fulldempet sykkel og gode greier, det føltes bra, men merket at det var litt lite luft i dekka, så tok det litt easy.

Mot slutten av partiet er det en liten fjellknaus jeg alltid liker å hoppe på, så kunne ikke dy meg fordi om jeg hadde litt lite luft i dekka. Sykla på litt å dro til, merka da at jeg kom litt skjevt på knausen, så kom landinga... Det var en rar følelse med fulldemper, lite luft i dekka, så fikk litt små panikk og trodde alt var galt med syklen. Så det endte på trynet, skuldra og hode tok av for hele fallet + at spdpedalene hang på som bare heia.. Spratt opp igjen, sjekket at var OK syklen så kroppen, bare et par skrubbsår, hoven leppe endel sprekker i hjelmen. Venta et par minutter før vi var i gang igjen, ting føltes ikke helt riktig med kroppen merket jeg. Etterhvert ble skuldra helt stiv og øm, så jeg fikk
eka meg hjem igjen, dusjet og vasket bort blod og sand. Skuldra var vond én ukestid, så begynte den å bli noe bedre, men ikke bra. Så nå gode 2 måneder etter trynet må jeg en tur til legen, begynner å bli vondt igjen.. Lurer på hva som er galt? hehe ICON_SMILE

White RR / Trek Alpha 2.1 / Fredagsbirken 2010 - 5t og 27m
Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: jonnykast] #838097 26/10/2009 19:24
gikke Offline
Besatt
Besatt
Sitat: jonnykast
Sitat: gikke

Claus

Er ikke du programforplikta til å punktere hver tur da? ICON_LAUGH

Ja.

Ski baby!
Erik S. Hynne
Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: gikke] #838137 26/10/2009 20:12
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Punktering:

Langtur i Lillomarka for snart 2 måneder siden. Ny runde med masse knot, røtter og stein. Morsom tur med stor glisefaktor. Når vi var nede ved Årvoll og vasket syklene, etter nesten 3 timer på sykkelen, smalt det plutselig i bakdekket mitt. Dekket feis sammen iløpet av sekunder....dette var mens sykkelen sto lent mot en kant og jeg spylte den. ICON_LAUGH

Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: Trygve_] #838429 27/10/2009 09:59
Ola R. Offline
Veteran
Veteran
Punkteringshistorie:

Poden og jeg ute på racer. Hadde med én slange hver, og pumpe, og CO2-patroner, fordi det er greit å ha prøvd fylling med patron en gang eller tre før man skal bruke det i ritt-sammenheng.

Først punkterte jeg. Grei skuring.

Noen km senere punkterte poden. Da tenkte jeg at vi skulle prøve patron. Fylte opp litt luft med pumpa først, fordi jeg tenkte som så at hvis det ble for lite luft med én patron, så er det vanskelig å få inn mere luft vha en slik minipumpe.

Funka bra dette også, dekket ble steinhardt! (Som det skal være på ræser). Men akkurat idet vi skulle sette hjulet på plass, så sa det PANG! Det bli visst for mye luft gitt! Kjempehull i slangen, ingen flere slanger og 20 km hjemmefra.

Telefon til fruen, kan du komme og hente oss pliiis?

Men akkurat da kom en annen syklist fra klubben forbi, og han hadde heldigvis slange. Lykkelig slutt allikevel.

Re: Dine usannsynlige uhell å tryn. [Re: Ola R.] #838444 27/10/2009 10:15
Tallak Offline
Ivrig
Ivrig
mimre mimre - alle har vel sett denne nå...

Grefsenkleiva DH 2003

Insta
VIMEO
2023 Forestal Siryon lett eMTB
Ibis Ripley AF
Ibis Ripmo
Ibis Oso

Moderator  support