Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trøbbel med nav/boss - sun ringle dirty flea

Trøbbel med nav/boss - sun ringle dirty flea #837071 24/10/2009 17:10
trailfox Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Har fått ulyder i navet bak etter siste tur.

Det er et slikt et

Når jeg tar tak i kassetten kan jeg bevege den litt, virker litt løst og slarkete. Men den er skrudd fast. Når jeg tar tak i hjulet, er det ikke noe slark.

Jeg har tatt av bosset (den røde dingsen) og gjort det rent og satt det på plass igjen, men det ble ikke noe bedre.

Er det sannsynlig at bosset er ødelagt og et nytt et er det som skal til? Det koster £73 på CRC så jeg vil gjerne være rimelig sikker på at det er det som vil gjøre susen før jeg bestilller.

Og, skal jeg ha litt fett på bosset før jeg dytter det på plass i navet igjen?

1 meter opp er 1 meter ned
Re: Trøbbel med nav/boss - sun ringle dirty flea [Re: trailfox] #837458 25/10/2009 16:03
trailfox Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Ingen?

Altså: Ulyder i navet, særlig når pedalene er i ro. Bosset virker litt slarkete i forhold til resten av navet (aner ikke hva som er normalt her).

Kan godt legge ut flere bilder fra navets oppbyggging om det trengs.

Re: Trøbbel med nav/boss - sun ringle dirty flea [Re: trailfox] #837627 25/10/2009 21:12
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
www.brik.no

Importør og repratør av alt av SunRingle. Hør med de ICON_WINK

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Trøbbel med nav/boss - sun ringle dirty flea [Re: Calle Kanin] #837638 25/10/2009 21:35
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Det er alltid lurt å klikke på linker i preview før man legger dem ut...

http://www.birksport.no/

Det virker som lagerne i selve bosset er gåene, du kan prøve å bytte bare lagerne.

Ole.

Re: Trøbbel med nav/boss - sun ringle dirty flea [Re: Ole] #837664 25/10/2009 23:26
trailfox Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Ole

Det virker som lagerne i selve bosset er gåene, du kan prøve å bytte bare lagerne.

Takker for tips. Er dette noe jeg kan gjøre selv, eller bør jeg overlate dette til kyndige personer? Se bildene under.

Bosset har noen merker i bunnen, men ser ellers fint ut.

Vedlegg boss-bunn.jpgboss-top.jpg

Re: Trøbbel med nav/boss - sun ringle dirty flea [Re: trailfox] #837685 26/10/2009 06:56
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Merkene i bunnen er fordi akslingen flekser, eller at lagerne er slitt, eller begge deler. Det ytterste lageret har rustet i filler, det helt brunt.

Ta av låseringen ytterst, på høyresiden så kan du forsiktig banke ut lagerne fra venstresiden. Erstatt gjerne det høyre lageret med et rustfritt, så holder det lengre under våte forhold.

Ole.

Re: Trøbbel med nav/boss - sun ringle dirty flea [Re: Ole] #838260 26/10/2009 23:16
trailfox Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: Ole

Ta av låseringen ytterst, på høyresiden så kan du forsiktig banke ut lagerne fra venstresiden. Erstatt gjerne det høyre lageret med et rustfritt, så holder det lengre under våte forhold.

Forsiktig og forsiktig, fru Blom. Fikk av låseringen, og la en femtiøre over lagerne på venstesiden, og banket forsiktig, men ingen ting hendte. Det endte med at jeg moste lageret - det ble stoppet av en låsering skjult inne i bosset. Men det lille røret inni og lagrene på høyresiden kom lett ut.

Så ringte jeg Birksport og de tok saken. Etter forslag fra mekanikeren tok jeg med bosset til butikken og etter noen minutter var restene av lagrene på venstesiden ute og nye lagre på plass. Kostet under halvparten av nytt boss fra CRC.

Slarket og ulydene er nå helt borte!

Jeg tror jeg skal bytte lagrene i selve navet også ganske snart.

Moderator  support