|
|
Et vanvittig irriterende utsagn!
|
Re: Et vanvittig irriterende utsagn!
[Re: Pelsjeger]
22/10/2009 09:01
|
Christen
Ex Trippelbirker
|
Ex Trippelbirker
"Jeg driver som nevnt med TERRENGSYKLING. Derfor sykler jeg ikke Birken." De fleste tar poenget da også, i tillegg til at den er litt syrlig og deilig å si.
Jeg sykler Birken, betyr det at jeg ikke driver med terrengsykling siden det ene rittet i året definerer hvilken aktivitet man driver med? Skjønner godt at "mannen i gata" ikke klarer å holde de små sub-spesialitetene innen terrengsykling fra hverandre. Satt på spissen er det kun når Gunn Rita vinner Birken at terrengsykling nevnes i media.
|
|
|
[Re: Christen]
22/10/2009 09:29
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hvis norske utforsyklister kunne se å få seg noen gode resultater internasjonalt istedenfor å leke i norske slalombakker så hadde menigmann kanskje etterhvert fått med seg hva det dreier seg om. Jemetegaard var vel på god vei for mange år siden. Uttover det har vi vel bare noen 25. plasser å vise til.
Ed: joda, Høydahl vant engang et WC downhill-ritt, men løypa var vel strengt tatt ikke typisk DH.
Redigert av mtbmaniac; 22/10/2009 09:34.
|
|
|
[Re: mtbmaniac]
22/10/2009 09:32
|
SiljeKH
Fjellrev
|
Fjellrev
Hvis norske utforsyklister kunne se å få seg noen gode resultater internasjonalt istedenfor å leke i norske slalombakker så hadde menigmann kanskje etterhvert fått med seg hva det dreier seg om. Jemetegaard var vel på god vei for mange år siden. Uttover det har vi vel bare noen 25. plasser å vise til. OH brannfakkel! Anita Ager Wick fikk en 10.plass i Schladming for en måned siden, da uten å ha noe særlig apparat rundt seg. Teller det som et godt resultat?
|
|
|
[Re: SiljeKH]
22/10/2009 09:35
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Anita bør isf helt klart følges opp, så hun får inn noen pallplasser. Hvor er Cyggleforbundet, jeg skal gi dem en smekk.
|
|
|
[Re: Fjeldheim]
22/10/2009 09:47
|
EgilS
More than words
|
More than words
"Jeg driver som nevnt med TERRENGSYKLING. Derfor sykler jeg ikke Birken." Fra og med neste år kan ikke den brukes. "jeg gidder ikke å betale masse penger for å sykle og gå i kø over fjellet" - kan den brukes da? I hvert fall denne: "jeg gidder ikke å betale masse penger for å sykle og gå ... over fjellet" Med kun 500 startende kan du etter et par timers sykling fort finne ut at du er alene. 
|
|
|
[Re: EgilS]
22/10/2009 09:50
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Hva med de som betaler penger for å bli fraktet opp fjellet og trille i kø ned igjen, jompende på setet. 
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
22/10/2009 09:53
|
Lyn-Peder
Toppturist
|
Toppturist
Hva med de som betaler penger for å bli fraktet opp fjellet og trille i kø ned igjen, jompende på setet. Haha, trolling fra herr redacteuren!  Kostelig det her! 
|
|
|
22/10/2009 09:54
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Blir jeg noensinne spurt om jeg sykler DH, er det da ok å si f eks "Nei, jeg er ikke lat nok til å ta HEIS opp for bare å sykle nedover" 
|
|
|
[Re: Clotho_NOR]
22/10/2009 10:30
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Blir jeg noensinne spurt om jeg sykler DH, er det da ok å si f eks "Nei, jeg er ikke lat nok til å ta HEIS opp for bare å sykle nedover" Bare hvis du sier det med en syrlig frekk tone, og synes det er deilig...  Eller så kan du skylde på at det er for dyrt. Siden penger tydeligvis er et mye brukt argument blant folk for ikke å delta i Birken. Og så lurer jeg på hvilke jobber og sosiale liv folk har, som greier å bli "utrolig lei av folk som...". Nå er det vel forskjell på hvor fort man blir utrolig lei, men for min del skal det en del til. Jeg møter ikke tilstrekkelig med mennesker hver dag som jeg har en samtale om mine fritidsinteresser med, og dermed kommer "Jasså du har terrengsykkel hvor fort sykler du Birken"-problematikken veldig sjelden til overflaten.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
22/10/2009 10:50
|
EgilS
More than words
|
More than words
Siden penger tydeligvis er et mye brukt argument blant folk for ikke å delta i Birken. Nå er jeg jo likevel påmeldt UB, men gremmes litt over at det koster meg et brukbart hjulsett å delta, alt inkludert. Bare påmeldingsavgiften tilsvarer nesten 3 andre tilsvarende maratonritt. meg->  <-meg EgilS - idiot
|
|
|
22/10/2009 10:52
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Og så lurer jeg på hvilke jobber og sosiale liv folk har, som greier å bli "utrolig lei av folk som...". Nå er det vel forskjell på hvor fort man blir utrolig lei, men for min del skal det en del til. Jeg møter ikke tilstrekkelig med mennesker hver dag som jeg har en samtale om mine fritidsinteresser med, og dermed kommer "Jasså du har terrengsykkel hvor fort sykler du Birken"-problematikken veldig sjelden til overflaten.
Har også lagt merke til dette. Da flasher jeg min sykkelinteresse i alle slags mulige sammenhenger - og så får jeg aldri noe Birken-relatert spørsmål. Hva er da vitsen med å pugge alle de zürlige og lizzom-irååniske svarene fra denne tråden?? Martin - for gammel? For dvask kropp? For mye skarring? For lite deodorant?
|
|
|
22/10/2009 11:00
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Siden penger tydeligvis er et mye brukt argument blant folk for ikke å delta i Birken. Nå er jeg jo likevel påmeldt UB, men gremmes litt over at det koster meg et brukbart hjulsett å delta, alt inkludert. Bare påmeldingsavgiften tilsvarer nesten 3 andre tilsvarende maratonritt. meg->  <-meg EgilS - idiot Du sier noe. Salzkammergut Trophy koster halvparten av Birken, det er minst like stort folkefest, og du får med deg adskillig mye mer enn en diplom og litt reklame. (i tillegg er løypa mye tøffere, så du får fire ganger så mye moro og seks ganger så mange høydemeter for pengene....)
|
|
|
22/10/2009 11:01
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Siden penger tydeligvis er et mye brukt argument blant folk for ikke å delta i Birken. Nå er jeg jo likevel påmeldt UB, men gremmes litt over at det koster meg et brukbart hjulsett å delta, alt inkludert. Bare påmeldingsavgiften tilsvarer nesten 3 andre tilsvarende maratonritt. meg->  <-meg EgilS - idiot Er enig i at det er kostbart. Litt i overkant også, tatt i betraktning hva man får. Litt lenger opp i tråden står det noe sånt som at "jeg gidder ikke betale masse penger for å gå i kø over fjellet". Som om den som skrev dette hadde ønsket å gå i kø over fjellet om han fikk turen gratis... Og folk har jo råd, så det må jo være andre grunner til at de ikke deltar. Det er kanskje ikke kult nok, de har ikke interesse av å være med, eller det kan være de ikke har sykkel som egner seg. Alle helt kurante forklaringer på hvorfor man ikke stiller i Birken. Men å skylde på penger og køgåing blir for dumt; er man seedet slipper man unna køa, og penger til billetten kan folk skrape sammen.
Redigert av Øyvind V; 22/10/2009 11:03. Rediger grunn: Var ikke meningen å skrive "orke", for jeg tviler ikke på at DH-folket orker.
|
|
|
[Re: Pelsjeger]
22/10/2009 11:03
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har ikke opplevd noen slike kommentarer etter at jeg kjøpte ny sykkel(bank i bordet). Men har derimot snakket med en masse hyggelige mennesker, som blir nysgjerrige når de møter på en svett syklist i fancy farger på en eller annen bakketopp. Hadde en meget morsom samtale med en pensjonist, som driver å plukker søppel på trimturene sine i Tromsø området,han snakka mye om hvor tøft han syntes det var å se syklister sykle ned sørstien . Når folk kommer med slike kommentarer, er det jo en ypperlig inngang til å fortelle hvor fantastisk det er å drive på med denne aktiviteten(pluss litt faktaopplysninger).
|
|
|
[Re: SimonS]
22/10/2009 11:12
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Istemmer 100%
I går kjørte jeg gjennom det som skal bli ei spenstig utforkjøring i Maraton NM 2011. Da jeg komm møkkete og jævlig ned slalombakken møtte jeg en bonde som undret fælt over at det gikk an å sykle ned der, og var nyskjerrig på "sånn sykkel med støtdemper bak". Jeg tok meg tid til en prat. Ble invitert på kaffe, og fikk beskjed om bare å ringe hvis jeg behøvde assistanse til å lete sti eller hjelp til rittet...
|
|
|
22/10/2009 11:14
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Har ikke opplevd noen slike kommentarer etter at jeg kjøpte ny sykkel(bank i bordet). Men har derimot snakket med en masse hyggelige mennesker, som blir nysgjerrige når de møter på en svett syklist i fancy farger på en eller annen bakketopp. Hadde en meget morsom samtale med en pensjonist, som driver å plukker søppel på trimturene sine i Tromsø området,han snakka mye om hvor tøft han syntes det var å se syklister sykle ned sørstien . Når folk kommer med slike kommentarer, er det jo en ypperlig inngang til å fortelle hvor fantastisk det er å drive på med denne aktiviteten(pluss litt faktaopplysninger). Nettopp denne tilgangen er det jeg også har til dette. Det er da en ypperlig måte å informere og begeistret fortelle hva denne sporten kan gi en ? Den gjengen jeg ferdes i, har aldri inneholdt syklister. Men, etter jeg har hatt noen fantastiske opplevelser og fortalt om dette, hovedsaklig på terrengsykkelen grusraceren, er vi nå en gjeng på 8-10 stk som kjører 4-5 ritt i Norge hvert år, samt MTB Marathon (syns egentlig det er ganske frekt at de kaller det MTB i DANMARK, men ta det med ro dette blir adressert rette vedkommende neste år  )samt 24timers. Så fra å sykle alene, har jeg utvidet venne- og treningsgjengen, og sammen har vi både målsetninger og opplevelser å snakke om i lystig lag.
|
|
|
22/10/2009 11:17
|
skråningmannen
Medlem
|
Medlem
[ Og så lurer jeg på hvilke jobber og sosiale liv folk har, som greier å bli "utrolig lei av folk som...". Dette lurer jeg også på. Blir sjelden veldig lei av at folk ikke sjønner nøyaktig hva jeg driver med. Hyggelig å tegne og forklare litt vel? Tror ikke jeg har brukt en veldig stor del av livet mitt på dette.
Life is a limited time offer, ride frequently.
|
|
|
22/10/2009 11:19
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan jo bare nevne at 4 personer har prøvekjørt FS min i sommer. Resultatet er 4 som enten har, eller skal kjøpe seg FS(den ene karen fra forumet hadde vel bestemt seg allerede).
|
|
|
[Re: Oystein L]
22/10/2009 11:29
|
bjerkseth
Besatt
|
Besatt
Nå jobber jeg i sykkelbutikk i Asker, og det er ganske ofte at folk påpeker at det er idioti å bruke så mye penger på en sykkel (det skjer som oftest når de får øye på de dyre racerne). Stort sett så kjører de ganske dyre biler selv og det er ganske morsomt å gi dem et passende svar. "Er det virkelig noen som bruker over 50 000 på en sykkel? Man får jo minst like god trening på en sykkel til halve prisen." "Ja, det er faktisk det. Faktisk så finnes det folk som kjøper seg Ferrari (den bilen kunden kjører den dagen) til tross for at man får levert ungene i barnehagen i en Toyota Avensis også" Viktig å se ann. Ikke alle kundene som er i humør for en spøk, men de som er det skjønner tegninga 
Instagram: @oivindbjerkseth
|
|
|
22/10/2009 11:40
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Og så lurer jeg på hvilke jobber og sosiale liv folk har, som greier å bli "utrolig lei av folk som...". Nå er det vel forskjell på hvor fort man blir utrolig lei, men for min del skal det en del til. Det jeg reagerer mest på i denne threaden er at det har tatt Pelsjeger nærmere 20 år å bli lei av en generalisert misoppfattelse av sportsgrenen hans. Øyvind er jaggu tålmodig! Ellers er jeg dønn enig med trådstarter. I mitt deltidsvirke som ..innnedørsvettingpåergometersyklinginstruktør blir jeg møtt med forundring når jeg påpeker at gjenttatt 4X4 intervall trening er best egnet for dem som sikter på korte distanser med høy intensitet a la Stoltzekleiven Opp eller utforsykling, mens om en tar sikte på Birken så bør en legge opp til mer fokus på trenig på lavere intensitet. -"Hvorfor det? Utforsyklister triller jo bare ned baken!" Takk til Globeracer som har kommet med en sykkelmovie (spinningkonsept a la RLV) med klipp fra Hafjell (hvor forøvrig Pelsjeger figurerer ganske prominent), selv om det kun vises "kosesykling", så begynner folk å forstå at DHsyklister også må tråkke.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
22/10/2009 11:52
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Det jeg reagerer mest på i denne threaden er at det har tatt Pelsjeger nærmere 20 år å bli lei av en generalisert misoppfattelse av sportsgrenen hans. Øyvind er jaggu tålmodig! Jeg tror man lever litt i egen verden hvis man tror at Ola og Kari Nordmann skal være opplyste nok om små marginal-idretter til å stille kvalifiserte spørsmål om alle. Er det bedre de bare sier "OK" og lar temaet ligge dødt bare fordi de ikke kan nok om det ? Og hvor ofte skjer det egentlig ? Kan godt være trådstarter har et yrke hvor det er naturlig å snakke om sine interesser, evt er han superutadvent, men dette kan vel ikke gjelde samtlige som er enige med ham i denne tråden ? Jeg er i alle fall glad for at jeg har blitt møtt med en positiv holdning av de syklistene jeg har stilt merkelige spørsmål.
Redigert av Clotho_NOR; 22/10/2009 11:53.
|
|
|
22/10/2009 12:16
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Pelsjeger ber vel ikke om at at "ikke-sykkelkyndige" skal stille kvalifiserte spørsmål om marginalidretten hans, i tilfelle ville han neppe ha kategorisert dem som "ikke-sykkelkyndige". Han reagerer derimot på at misoppfattelsen er så stor og vedvarende. Jeg vet ikke helt hva trådstarter har som yrke for tiden (Edit: signaturen hans gir en liiiten pekepinn), men opplever ham som en utadvent ildsjel som brenner for idrettsgrenen sin. Tilfeldigvis er han også i øvre del av norgeseliten innen nevnte idrettsgren, og jeg vil da tro det er naturlig at dette "comes up in conversation" relativt ofte. Som den ildsjelen han er, så tipper jeg at han ikke er avvisende, men derimot imøtekommende når folk stiller "dumme" spørsmål eller gir uttrykk for misforståelser. Det gjelder vel egentlig alle på dette forumet (vi er uten tvil over gjennomsnittlig opptatt av terrengsykling). Inspillet er vel litt "tounge in cheek", og burde kanskje ha blitt postet på "snikksnakk..", men der er man for tiden opptatt av alt annet enn terrengsykling. Mitt svar var også ment som et ironisk sleivspark til hvordan utforsyklister i sær og terrengsyklister generelt misoppfattes av den gemene hop. (Edit: Jepp, vi lever nok alle i vår helt egen "terrengsykkelverden". Dét skal jeg være enig i  )
Redigert av Rednax; 22/10/2009 13:21.
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
22/10/2009 13:41
|
Howard
Ivrig
|
Ivrig
Når man nevner terrengsykling, er det vanskelig å komme utenom Birken når man snakker med folk som ikke er innvidd i alle sære grener av idretten. Personlig skal jeg ikke lenger tilbake enn 4 år for å faktisk ikke vite at det fantes dedikerte stisykler, som så langt anderledes ut enn den typiske birkenraceren (mulig jeg var nesnødd, men jeg hadde ikke syklet noe særlig siden midten-slutten av 90-tallet). Jeg tror det er mange som liker å distansere seg fra birkebeinerne fordi det er fjernt fra den syklingen man selv bedriver. Spesielt tanken på å bli assossiert med 50 år gamle damer med kurv på styret, utrente mannfolk som i fylle har inngått et veddemål om å sykle over fjellet med bysykkel og rike 40-åringer med tights, dyre sykler og et hissig lynne som skriker "HOLD HØYRE" og skremmer vettet av bikkjer og barn rundt Sognsvann. Skal man dra en paralell til musikkverdenen, ville kanskje Birken vært dænnsbænd-sjangeren, DH/FR ville kanskje vært i ska-gata mens stisyklingen hadde kanskje vært i brytningen grønsj, klassisk rock og rocka blues. En pønkrocker liker ikke å bli beskyldt for å spille i Ole Ivars og synge om "hvor tjukk du er blitt". Jeg er litt der selv også. Har opplevd mye av det som listes som irriterende i denne tråden. Spesielt etter at jeg skada meg i høst, fikk jeg mange spørsmål omkring denne syklinga (og selvsagt ventet et blinkskudd fra årets gjørmebirken, av en uheldig herre som face plant'er, på kontordøra når jeg endelig kommer meg tilbake på jobb 3 uker senere). Når folk på jobben spør om jeg sykler Birken og andre vanlige spørsmål, tar jeg de som regel med på kontoret og gir de en skikkelig omgang juling... neida, der har jeg et par nummer MBR og MBUK som jeg viser og peker og forklarer om terrengsyklingens grenrike verden. Mange blir introdusert for noe de ikke visste eksisterte og andre surfer nettet umiddelbart etter ny sykkel. Anbefales! Prisen på sykkelen/syklene mine parreres glatt med bil-eksempelet nevnt tidligere i tråden. Mange skjønner etter hvert at det bare er et spørsmål om prioriteringer, noe som ikke kunne falle dem inn (forståelig nok) før det eksemplifiseres. 30-40-50 tusen er jo MYE penger (isolert sett) for et "leketøy". Selv om vi synes vi bedriver verdens kuuleste og viktigste aktiviteter i skogen, er det langt flere som ikke har kjennskap til idretten. Slik jeg ser det, er ikke dette noe å irritere seg over. Misjoner istedet!
H -har nettopp satt pers i langt innlegg
|
|
|
22/10/2009 15:54
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men å skylde på penger og køgåing blir for dumt; er man seedet slipper man unna køa, og penger til billetten kan folk skrape sammen. Det handler vel mer om prioritering en møjligheten at skrape sammen penger. Jeg har faktiskt tenkt på hur mye det faktiskt koster når jeg før lenge sedan var med på diverse konkurranser. Er det verkligen verdt et par tusen og et par dagar i tid at vare med på et ritt?
|
|
|
[Re: lim3]
22/10/2009 15:59
|
GeirEivind
Besatt
|
Besatt
Naar jeg jobbet i en sykkelbutikk kom alltid fra prepubertale gutter: Aah fy faen saa dyr azza, kunne jo sjopt en bil ass!
Jeg hadde kjøpt sykkel selv for første gang - kostet 4500, og var for en tenåring dyrt da, og en som jobbet på gården mente jeg hadde blitt lurt. Han hadde nettopp selv kjøpt en moped for ca samme pris.
|
|
|
[Re: Oystein L]
24/10/2009 11:08
|
mtbmaniac
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
I det siste har jeg begynt å lure på hvor denne forestillingen om "rett ned bakken" kommer fra. Har disse folka noensinne, i virkeligheten eller på tv, sett noen sykle RETT NED BAKKEN!!?? . Innspill mottas med takk!
... Hvem utenfor "den indre krets" har faktisk sett utfor (på TV)? For meg er Utfor på ski (og forsåvidt alle andre alpingrener selv om det sikksakkes og svinges) også RETT NED BAKKEN sammenlignet med langrenn... Dette er et ganske godt poeng, som kan forklare hvorfor vanlige dødelige spør om man i utfor på sykkel "sykler rett ned bakken". Ordet utfor assosieres for de aller fleste ikke med utfor på sykkel, men utfor på ski, som strengt tatt vel er å frese rett ned en bred bakke, et par porter her og der kanskje, men ikke på langt nær så knotete og "teknisk" som utfor på sykkel.
Redigert av mtbmaniac; 24/10/2009 11:12.
|
|
|
[Re: ToHee]
26/10/2009 21:15
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
På mandag førstkommende kommer store deler av den norske befolkning til å se "utforsykling" på tv for første gang i 71' Nord. Her snakker vi rustningen utenpå Bergansjakka, sittende på setet med høy pinne ned en skummel grusvei. Skrekk og gru. Fy flate så fort de sykla på grusen, a gitt! Heftig sport, utforsykling.
|
|
|
26/10/2009 21:23
|
SimonS
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Gjør du narr av syklinga? Så du ikkje det heftige droppet fra grusveien, og rett ut på gressplenen  ? Ble faktisk skremt av den ville kjøringa,jeg må nok gå i tenkeboksen, når det gjelder kjøp av DH sykkel neste år.
|
|
|
26/10/2009 21:26
|
BjornS
Ivrig
|
Ivrig
Hmm, ja. Tror nok jeg må selge Minion dekka på FuelEX'n min og skaffe meg et par slicks dekk og holde meg på asfalten til våren. Bj 
|
|
|
26/10/2009 21:34
|
ivrig syklist
Medlem
|
Medlem
Var helt vilt teknisk og da!