Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

snylte eller ikke?

snylte eller ikke? #835171 21/10/2009 12:15
D
danerb Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
D
Debuterte med nummer på styret i år og syklet Grenserittet og Birken. I begge rittene hang jeg på grupper som var bedre enn meg men slapp de når jeg ikke kunne bidra. Kunne hengt meg på til en bedre tid men gjorde ikke det. Rett eller dumt?

Re: snylte eller ikke? [Re: danerb] #835180 21/10/2009 12:27
T
Torshov-Simen Offline
Besatt
Besatt
T
Tja, det er så mange måter å snylte på...

Så sant du har kommet et godt stykke ut i løpet (type over halveis) og bidratt på lik linje med de andre fram til da synes jeg personlig det ville vært greit.

Gjør du i tillegg "snyltinga" ryddig ved å si fra at du sliter for øyeblikket, men skal bidra igjen når du kjenner deg fresh er det enda bedre.......

Men legger du deg bare bak i dragsuget og spurter fra på slutten vanker det kokkos (uten hjelm) og buksevann etter målggang ;-).

Skal innrømme at jeg er fersk på feltsykling, så det er mulig at kotymen blant de rutinerte avviker fra mine subjektive vurderinger

Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
Re: snylte eller ikke? [Re: Torshov-Simen] #835190 21/10/2009 12:38
A
akvilas Offline
Entusiast
Entusiast
A
Jeg debuterte i Birken og tre andre ritt i år, og hadde et par perioder med litt gruppekjøring i smågrupper i Birken. Jeg har ingen problemer med folk som henger på, så lenge de som Torshov-Simen sier ikke spurter fra på slutten, men henger med fordi det er alt de orker.

Og det er betraktelig bedre enn han ene som var med å kjøre et stykke som tok føringer uten å skjønne at han måtte tråkke på litt hardere når han lå foran - han sørget dermed for at farten ble satt ned når han tok føring...

Forøvrig kan du jo lese Ola Bustads svar fra treningsmagasinet.no
http://www.treningsmagasinet.no/wip4/experts_v2.epl?id=427422

Re: snylte eller ikke? [Re: Torshov-Simen] #835193 21/10/2009 12:43
Larsal Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Å ligge bak i feltet med overskudd er fy-fy.

Men å henge med så lenge man orker er selvsagt helt greit selv om man ikke klarer å ta sin føring, eller tar veldig korte føringer.

Det er her en del misforstår tror jeg. Man trenger ikke ligge i front veldig lenge før man legger seg ut igjen hvis det er mange som bidrar i gruppa (eller hvis man er blant de svakeste). Og hvis samarbeidet er godt mellom mange nok så rekker man bare å komme frem før man legger seg ut. Dette siste er vanskelig å få til i ritt ala birken og grenserittet siden et fåtall sykler nok landevei til å kunne dette godt.

Det er også veldig mange som syter unødig synes jeg, hvis man sykler inn blant topp 10-20 i pulja si så er det jo åpenbart at man er blant de desidert sterkeste i pulja, og da må man forvente å gjøre brorparten av jobben selv. Mange av de man etterhvert får på halen er jo folk som har startet tidligere og ser muligheten til å bite seg fast og dermed henge på inn til en bedre tid.

Re: snylte eller ikke? [Re: akvilas] #835202 21/10/2009 12:51
Foxhill Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: akvilas
...tråkke på litt hardere når han lå foran...

Nå er vel poenget at man skal holde jevn fart, men du mener kanskje at man må tråkke litt hardere for å få til dette pga økt luftmotstand?

Ligger man bare bak og "henger" kan dette skape problemer for de som aktivt bidrar i rulla siden de må legge seg bak den som henger. Hvis ikke den slipper seg aktivt lengre bak sistemann i rulla for hver eneste gang det kommer noen bakover.

Er det ikke mer ryddig å være med i rulla fremover, men bare ta kortere føringer enn andre, med beskjed om at man kan ta lengre føringer når man har hentet seg inn?

Redigert av Foxhill; 21/10/2009 12:53. Rediger grunn: For treg, men mye av det samme som forrige taler :)

"It never gets easier, you just go faster."
Greg LeMond
Re: snylte eller ikke? [Re: Foxhill] #835229 21/10/2009 13:26
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Foxhill
Er det ikke mer ryddig å være med i rulla fremover, men bare ta kortere føringer enn andre, med beskjed om at man kan ta lengre føringer når man har hentet seg inn?

Jeg synes dette er mer ryddig. Hvis man viser at man i det minste prøver, selv om en føring bare varer i ett sekund, så er det lettere å akseptere at personen henger på. Og hvis man samtidig gir beskjed om at man er sliten, men vil prøve, er det et stort pluss.

Re: snylte eller ikke? [Re: Øyvind V] #835253 21/10/2009 13:55
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ligger man på to rekker, er det vel egentlig bare én måte å ta føringer på.

Tar man lengre føringer, blir forrige knott liggende provoserende lenge i vinden hver gang.

Re: snylte eller ikke? [Re: Øyvind V] #835254 21/10/2009 13:55
B
bjerkseth Offline
Besatt
Besatt
B
Hvis man har vært med og hjulpet til så er det greit å legge seg bak fordi man ikke orker mer. God folkeskikk er da at man forblir bakerst til målstreken er passert.

Har man derimot sittet bak hele tiden uten å hjelpe til i det hele tatt så er dette skikkelig snylting. Om man da i tillegg er skikkelig usportslig så spurter man på slutten. Da burde det vanket buksevann etter målgang ja!

Instagram: @oivindbjerkseth
Re: snylte eller ikke? [Re: Foxhill] #835297 21/10/2009 15:23
A
akvilas Offline
Entusiast
Entusiast
A
Sitat: Foxhill
Sitat: akvilas
...tråkke på litt hardere når han lå foran...

Nå er vel poenget at man skal holde jevn fart, men du mener kanskje at man må tråkke litt hardere for å få til dette pga økt luftmotstand?

Nettopp!

Re: snylte eller ikke? [Re: Larsal] #835312 21/10/2009 15:44
N
nifsvits Offline
Fersking
Fersking
N
Sitat: Larsal

I hvilken verden da ??;-) Altså misforstå meg rett, man sykler på det man er god på.

Fra turritt til tour de france så ser mann dette. Og hvem skal kontrollere at den som henger i dragsuget, har overskudd?

Som jeg har erfart i ritt, så sykler man for seg selv.

Skal man heller ligge å dra, slite seg ut, deretter komme på en 5 plass. Istedenfor å ligge i dragsuget, spare krefter, og vinne spurten?

Ikke ofte du ser Hushovd dra, men vinner spurter.
Ikke ofte du ser Kurt vinne, men drar......

Evig dilemma/tema eller ikke?

Man velger selv hva man fokuserer på.

Re: snylte eller ikke? [Re: nifsvits] #835321 21/10/2009 16:05
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: nifsvits

Fra turritt til tour de france så ser mann dette. Og hvem skal kontrollere at den som henger i dragsuget, har overskudd?

Skal man heller ligge å dra, slite seg ut, deretter komme på en 5 plass. Istedenfor å ligge i dragsuget, spare krefter, og vinne spurten?

Nå er det ganske stor forskjell mellom Tdf og profflag og deltagelse i Birken ol. Profflagene har hjelperyttere som gjør grovjobben for at Thor og LAGET skal vinne. Grunnen til at Kurt drar er at han ofte er med i brudd. Da ser en at alle i bruddet samarbeider i rulla for å holde hovedfeltet på avstand. Da er alle man med og tar føringer. Mot slutten starter det taktiske spillet og posisjoner før spurten og da er det ikke så mange som er villige til å dra. Kurt drar også feltet fordi han har hjelperytterfunksjon. Da ofrer han seg for laget.

Knut

Re: snylte eller ikke? [Re: KnutG] #835347 21/10/2009 17:01
N
nifsvits Offline
Fersking
Fersking
N
Jeg veit alt det der, men til og med på TDF nivå er dette et problem.

Man så jo det i sommer, Astana feks.

Samme har skjedd i Cervelo laget innbyrdes, ryttere hører ikke på kaptein.

Selvfølgelig skjønner jeg, som alle andre at et lag kjører som oftest for en vinner, at det finnes hjelperyttere osv osv osv.....

Jeg sammenliknger ikke Birken med Tdf, hvis du trudde dette leste du ikke forrige post skikkelig.

Eksemplet med kurt mente jeg, paris tours 2006. Han dro og dro, ventet på at Frédéric Guesdon skulle dra også, skjedde dette? Nei, og Frédéric Guesdon vant. Hva husker mann best? At Frédéric Guesdon ikke dro eller at han vant?

Poenget mitt er, hvem som drar mest eller minst i et ritt vil alltid være et dilemma/tema.

Og da er spørsmålet igjen, hva skal man fokusere på?

Re: snylte eller ikke? [Re: nifsvits] #835353 21/10/2009 17:13
Larsal Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Sitat: nifsvits
Sitat: Larsal

I hvilken verden da ??;-) Altså misforstå meg rett, man sykler på det man er god på.

Dette blir jo tatt ut av sammenhengen.

I elitefeltene, eller fellesstarter på landeveien så er det andre "regler" som gjelder. Men for oss som starter i vanlige puljer der best mulig tid er målet så er det fy-fy å ligge bak hvis man har overskudd (I tillegg er det jo dessuten idiotisk siden man da vil få dårligere tid enn man kunne ha fått ved å bidra selv)

Re: snylte eller ikke? [Re: danerb] #835388 21/10/2009 18:20
oivindg Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Så lenge du gir det du har er det helt greit å henge på. Ingen grunn til å slippe hvis du ikke er i veien. Kvikner du til må du bidra, selv om du bare orker et kort drag i ny og ne. Det er i alle fall sånn jeg tenker.

Øivind

21:53
Ride a stiffee and feel the earth move | NOTS | Advarsel! Innlegget kan inneholde ironi.
Re: snylte eller ikke? [Re: nifsvits] #835765 22/10/2009 08:31
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Quote:
Og da er spørsmålet igjen, hva skal man fokusere på?

Svaret er greit nok det. Best mulig tid.
Det gjelder for de aller fleste av oss som sykler turrittene. Om man blir 83 eller 88 spiller liten rolle kontra det å jobbe seg inn til ett minutts bedre tid ved å ha en gruppe som funker der alle jobber sammen. Veldig få av oss ligger i yopp fem som du skisserer.

LarsB

Re: snylte eller ikke? [Re: larsb] #836872 24/10/2009 09:27
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
Helt enig larsb!
Det er jo dette som er poenget og som tydeligvis veldig mange i ritt som Birk'en ikke skjønner...

Til trådstarter vil jeg si at du har gjort en god jobb sammenlignet med de aller fleste andre! Kanskje du klarer å bidra enda mer neste år? Husk at om du er sliten/tom kan/bør du fortsatt være med i rulleringen for å slippe "knot" på halen. Det er jo bare å ligge i front veldig kort tid for å ta deg igjen.
Dette gjelder ikke ved kjøring av rulle med to parallelle rekker men det har jeg aldri opplevd i terrengritt.

Re: snylte eller ikke? [Re: ] #837236 24/10/2009 23:45
SturlaS Offline
Avhengig
Avhengig
OK har aldri syklet noen av de 2 rittene.
Rulle krever veldig god samkjøring får å unngå det du peker på og er vel ikke å anbefale sammen med tilfeldige bekjentskaper.. Er du uheldig og havner bak et par som ikke kjører jevnt i tet og kanskje ikke slakker av nok når de legger seg over i transportrekka blir det veldig tungt.

Moderator  support