Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka

Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka #835157 21/10/2009 11:39
Sverre Offline OP
Møre trafo
OP Offline
Møre trafo
Tok i går en solotur i Bærumsmarka for å teste en av stiguidene fra TS #22. Valgte å teste ut turen: Fossum - Brunkollen - Haslumseter kapell - Tjæregrashøgda - Lathusåsen - Fossum.

Føret var predget av vått høstdekke. Såpeglatte steiner med mye løs kompost i stien som gjorde opplevelsen ekstra krevende, og spennende, hele veien gjennom.

Starten fra Fossum klubbhus opp til Brunkollen er en ren grusklatring på ca. 20-30min alt etter form og føre. I går var det våt sugende våt grus, jippi! Siden jeg hadde noe begrenset med tid valgte jeg å legge om turen litt, å holdt derfor høyre på grusen og syklet rett opp til Haslumseter kapell, for å starte på sti derifra. (Distangse og tidsbruk er så og si idetisk med turen opp til Brunkollen).

Ved Haslumseter kapell

Stien fra Haslumseter kapell til Tjæregashøgda var tidvis smal og teknisk nesten hele veien opp til toppen. Terrenget var vått og meget glatt med ganske jevn stigning. Mine relativt smale og harde dekk var ikke ideelle på dette føret, men det gikk greit. Man må belage seg på å måtte gå av sykkelen noen ganger pga vanskelige krux og noen trefall. Jeg kjempet det jeg kunne for å sykle mest mulig, og svetten rant jevnt.

Teknisk på vei oppover mot Tjæregrashøgda

Vel oppe var det godt med en pust i bakken og en apeloff før turen ned

Jeg var litt usikker på nedfarten, men tok samme vei tilbake ett lite stykke, og holdt deretter venstre og følgte skilting mot Østernvann på blå sti. (Etter en stund gikk det over til blå og rød merking).
Nedfarten var superduper. Til tider en del stein som var glatte som innsåpede badekar. En spennende og krevende nedfart på dette føret vil jeg si. Her var også flere åpne parti med godt grep og fin flyt. Fin variasjon totalt sett.

Tjæregrashøgda - Østernvann

Tjæregrashøgda - Østernvann

Etter mye morro på nedoversti kom jeg inn på grusveien jeg hadde syklet opp til og begynne med. Tok grusen nedover og fant ut at jeg fikk la Lathushøgda-stien vente til neste gang iom at jeg ikke viste tidsbruk og var litt sent ute allerede.
En fin tur jeg definitivt skal ta igjen å anbefaler andre som liker tenkinsk terreng til å prøve.

Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Sverre] #835258 21/10/2009 14:01
everyday Offline
Medlem
Medlem
Dette så spennende ut, hvor lang tid brukte du på runden?

Rune

Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: everyday] #835279 21/10/2009 14:44
Sverre Offline OP
Møre trafo
OP Offline
Møre trafo
På den litt nedkortede runden brukte jeg ca 2,5timer inkl. pauser.
Jeg ser av kart nå at å inkludere Lathushøgda på slutten, slik turen orginalt er lagt opp i TS #22, vil nok tidsbruken ikke bli forlenget noe særlig. Jeg inklurderer den på neste tur.

Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Sverre] #835387 21/10/2009 18:20
klean Offline
Besatt
Besatt
Hva? En nydelig turrapport på ny 29er uten å nevne alle cruxene du aldri i verden hadde klart med 26er? Det må være fordi du kjører flats...
Fin rapport, er for lite av slik hverdagspoesi for tiden synes jeg.

ICON_SMILE ICON_WINK ICON_SMILE ICON_LAUGH sånn for sikkerhets skyld.

Redigert av klean; 21/10/2009 18:35.

Andreas.
Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: klean] #835596 21/10/2009 21:54
Sverre Offline OP
Møre trafo
OP Offline
Møre trafo
Hehe, såklart var 29er overlegent i dette terrenget. Jeg bokstavlig trillet opp alle cruxene. Alt snakket om at det var teknisk og krevende var myntet på de som ville finne på å prøve seg på denne turen med 26er. Gud forby ICON_SMILE

Har utstyrt sykkelen med feitere stickyrubber dekk og ny 36T kasset i kveld, så jeg gleder meg til testings i morgen.

Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Sverre] #835908 22/10/2009 11:37
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Ser du erfart at Bærumsmarka gir ordet "glatt" en ny dimensjon
:-D Stickyrubber kjekt ja...tungt opp til Brunkollen, men perfekt resten.

Og teknisk ja, røtter og stein hele tida.

Dro fra Fossum opp til Brunkollen på søndag, deretter Haslumseter kapell og derfra blåsti ned til Skytterkollen, ei legendarisk nedkjøring, om enn noget hårete i høstens fuktige vær.

Alt dette på en 26" sykkel, utrolig.

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Sverre] #835964 22/10/2009 13:43
K
Kisp Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: Sverre

Starten fra Fossum klubbhus opp til Brunkollen er en ren grusklatring på ca. 20-30min alt etter form og føre. I går var det våt sugende våt grus, jippi! Siden jeg hadde noe begrenset med tid valgte jeg å legge om turen litt, å holdt derfor høyre på grusen og syklet rett opp til Haslumseter kapell, for å starte på sti derifra. (Distangse og tidsbruk er så og si idetisk med turen opp til Brunkollen).

Om du ikke tar av grusveien mot kapellet, men fortsetter halvveis mot Brunkollen kan du ta av på en sti til høyre som går direkte til Haslumseter kapell. Fin singletrack som ikke bør koste noe særlig mer tid enn å velge grusalternativene.

Om man ønsker en litt kortere runde uten knoting og bæring rundt Elgkollen/Blekketjern kan man ta til høyre mot Dæliseter i det andre krysset etter Haslumseter kapell mot Tjæregrashøgda. #2

Og ønsker man å raskest mulig komme til nedkjøringen tar man grusveien mot Haslumseter kapell, men holder rett frem i første venstresving. De første 1-200 m virker det som en litt våt skiløype, men den blir bedre etter hvert. #3

-Kisp

Vedlegg fossum.jpg
Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Kisp] #836006 22/10/2009 16:09
Sverre Offline OP
Møre trafo
OP Offline
Møre trafo
Takker for tips. Dette skal testes ut. Den stien til Haslumseter kapell må lokaseres. Er den merket? Jeg tok hele turen som er beskrevet i TS #22 i dag, men syklet da stien fra stua på Brunkollen og over til Haslumseter kapell. turen over Lathushøgda var veldig fin. Bratt opp og bratt ned med mye hærlig barnålsbunn :-)

Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Sverre] #836120 22/10/2009 19:52
everyday Offline
Medlem
Medlem
Var oppe der i dag for teste turen. Første bommerten var å sykle feil vei fra T-banestasjonen. Var på vei innover Sørkedalen før jeg visste ordet av det. Sleit meg opp til Haslumseter Kapell på grusvei. Er ikke vant til slike høydeforskjeller der jeg vanligvis sykler, så jeg måtte korrigere farten ofte så jeg skulle ha noe igjen når jeg nådde toppen. Feite dekk hjalp heller ikke, men det betalte seg jo da nesa pekte nedover igjen. Synes det beste partiet var fra kapellet til Tjæregrashøgda. Traseen derfra ned til Østernvann synes jeg var veldig "bred" og våt. Det siste kan jo ha noe med sesongen å gjøre. Ellers var det mye stein i de bratteste partiene, som var en artig utfordring. Ikke alle ble tatt syklende. Fikk også merke hvorfor noen sverger til knebeskyttere. Glatt, ja. Vel nede og forbi bjørnen ved Østernvann tok jeg noen skjebnesvangre stivalg og kom ned nærmere Eiksmarka. Var litt sigen på dette tidspunktet, men det fine var jo at det var bare å trille ned på jobben over Lysaker. Rakk til og med møtet.

Takk for intro til Bærumsmarka, kommer nok tilbake.

Rune

runep
Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Sverre] #836187 22/10/2009 21:17
trailfox Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Den stien til Haslumseter kapell må lokaseres. Er den merket?

Mener den er blåmerket. De gangene jeg har tatt den stien, har jeg kommet innpå litt høyere oppe, på toppen av en grusbakke der hvor det åå kartet ser det ut som om stien går nesten inntil veien. Syns å huske at det står en lite skilt til Haslumseter kappel der.

Quote:
turen over Lathushøgda var veldig fin. Bratt opp og bratt ned med mye hærlig barnålsbunn :-)

Hvilken sti tok du ned fra toppen? Det går én sti nesten rett sørover, og én sti som i begynnelsen går i østlig retning før den dreier sørover. Jeg synes den første er mest morsom (og lettest), med avslutning over noen kanter/drop.

1 meter opp er 1 meter ned
Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: trailfox] #836328 23/10/2009 08:47
K
Kisp Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: trailfox

Mener den er blåmerket. De gangene jeg har tatt den stien, har jeg kommet innpå litt høyere oppe, på toppen av en grusbakke der hvor det åå kartet ser det ut som om stien går nesten inntil veien. Syns å huske at det står en lite skilt til Haslumseter kappel der.

Om man vet omtrent hvor man er og ser etter inngangen på stien er den ikke så vanskelig å finne. Det er også en del skilting på nedsiden av veien rett før man kommer til svingen hvor denne stien går opp.

-Kisp

Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Sverre] #836332 23/10/2009 08:59
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Hehe, såklart var 29er overlegent i dette terrenget. Jeg bokstavlig trillet opp alle cruxene. Alt snakket om at det var teknisk og krevende var myntet på de som ville finne på å prøve seg på denne turen med 26er. Gud forby ICON_SMILE

Har utstyrt sykkelen med feitere stickyrubber dekk og ny 36T kasset i kveld, så jeg gleder meg til testings i morgen.

Hvordan gikk det, og hva er stickyrubber i 29"verdenen?

Big wheels keep on turning
Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: everyday] #836334 23/10/2009 09:10
K
Kisp Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
K
Sitat: everyday
Synes det beste partiet var fra kapellet til Tjæregrashøgda. Traseen derfra ned til Østernvann synes jeg var veldig "bred" og våt. Det siste kan jo ha noe med sesongen å gjøre.

Da tror jeg du kan finne mange stier som du vil like i området. Omtrent alt blåmerket kan sykles.

Nedkjøringen er veldig artig når den ikke er så våt som nå og jeg tror den kan fungere når det blir barfrost også..

-Kisp

Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Kisp] #836457 23/10/2009 12:56
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Kisp

Om man vet omtrent hvor man er og ser etter inngangen på stien er den ikke så vanskelig å finne. Det er også en del skilting på nedsiden av veien rett før man kommer til svingen hvor denne stien går opp.

-Kisp

Kjørte denne ned fra Haslumseter på søndag, den har faktisk TO innganger når man kommer opp fra Fossum, ca 100 meter mellom dem. Den første får du på høyre hånd 20 meter etter en større sti går nedover til Skytterkollen på venstre hånd. Ca 100 meter senere får du et bittelite skilt på høyre hånd med påskriften Haslumseter kapell(skiltet er et hvitt A4-ark omtrent), og det er denne som er merket blått på kartet mener jeg.

Er på vei denne stien det er ei ganske hårete kneik på FRA haslumseter kapell som er helt umulig opp og fint utfordrende på vei ned(tok den på søndag) :-)

Tjæregrashøgda er definitivt morsomt når det er tørt. Bredden? Tja... man må bare øke farten! Full gass og storskive det meste av tida der, til saktekjøring er den ikke teknisk nok :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Kjartandaddy] #836486 23/10/2009 13:53
Sverre Offline OP
Møre trafo
OP Offline
Møre trafo
Sitat: Kisp

-Kisp

Aha, da finner jeg den, for de skiltene på nedsiden har jeg sett ved flere anledninger. Takk.

Sitat: Kjartandaddy
Hvordan gikk det, og hva er stickyrubber i 29"verdenen?

Jeg monterte WTP Stout 2,3 Super Tack DNA rubber compound. Dekkene var meget stabile og gav god trygghet i røft terreng. Følte meg mye tryggere gjennom steinpartiene, og de hadde godt grep på våt jordbunn. Grepet på våt stein syns jeg var litt bedre enn med Ardent´ene jeg hadde først, men ingen revolusjon. Ett meget godt høstdekk for 29er vil jeg si.
36T kassetten var super. Jeg kom opp litt flere bakker og kunne ta det litt roligere der jeg vanligvis la på all kraft. Forskjellen er ikke stor, så ikke forvent for mye.

Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Sverre] #836678 23/10/2009 19:58
M
Mmar Offline
Ivrig
Ivrig
M
Min favorittur i området er:
Fossum - Lathusåsen (her er det MANGE alt. opp og ned) - Ut på grusen ved badeplassen på østsiden av Østernvann - inn første stisnutt til venstre - bittelitt grusvei mot Brunkollen - første sti til høyre, går hele veien opp til Haslumseter kapell - sti til Brunkollen - heftig utforkjøring ned til Skytterkollen - sti til demningen - Lathusåsen - Fossum (fra Lathusåsen til Fossum velger jeg alltid stien direkte sørover, best utnyttelse av høydemeterne).

Tror nesten jeg må ta denne turen på mandag eller tirsdag. Noen som er med på dagtid?

Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Sverre] #1642252 13/07/2013 11:50
gunnarw Offline
Entusiast
Entusiast
Er det noen GPS spor på runde i dette området?
Mye av morroa på favorittrunden min rundt Skytterkollen er herpa av Løvenskiold, :-( så prøver finne noe brukbart alternativ..

Re: Stiguide fra TS #22 testet. Bærumsmarka [Re: Sverre] #1643157 15/07/2013 14:20
bronx Offline
Veteran
Veteran
Putt frikart.no i GPS'en din, der er Bærumsmarka ganske bra dekket.
Blekkevann, Elgheim, Haslumseter, Skuta er ganske grei sti.

Sharing data is the first step toward community.

Moderator  support