Jeg har nå et par Shimano M181-sko, og de er kjempefine for klamme sommerdager, men "en tanke" luftige for sure høstdager - og jeg fryser tærne av meg. Tenker på å gå for DX-sko, men de er vriene å få tak i for en rimelig penge på kort varsel over disk (les: umulig). Det er jo også kjekt å ha to sett med stisko, så da tenker jeg på at Shimanos MT-serie kanskje ikke er så ille.
Hva sier dere til MT32 til 399 på XXL? Høres ikke det ut som en knakende god løsning? Er de noe tettere over foten og har god nok såle til å traske med når det er litt ulendt og småglatt?
Er disse ok, går jeg for disse og har da ett par helt rene DX-sko til sommeren når de er inne på lager hos leverandører med edruelige priser.
NEI, skotrekk er ikke tema. Det har ingenting på sti å gjøre av svært mange grunner, spesielt den med at det ikke er grep i dem. En annen grunn er at sommerskoene er såpass stive at det går utover blodomløp i tærne...
Kristian, jeg har DX skoene og vil bare si i fra at de ikke holder noe særlig under -5. Det er mesh fremme i tåa, som man tenker lite på om sommeren, men som slipper inn kald luft om vinteren. Jeg vurderer birk's exustar vintersko. Koster tusen, og ser middels bra ut.
Ullsokker er allerede testet, men har spilt fallitt pga lav vindtetthet. Kombinasjon luftig og stiv såle med lite bevegelse tilsier at nye sko blir en løsning. (Har da brukt ullsokker siden september-ish)
Fredrik: Gratulerer med dagen, og takk for tips. Under -5 tror jeg det blir flats og boots likevel. Nå er det billig fiks som skal til for å forlenge stisesongen og ikke bli syk i samme slengen.
Så lenge Shimanosko passer lesten din er det ingenting i veien med å kjøpe disse skoene. De er passe stive, har en helt ok såle og sko med spenne til den prisen er det jo bare å le av.
(Ironi)Jeg er seff helt objektiv i min vurdering.......(/Ironi)
Jeg jobber ikke i en stor kjede.... men skulle kjøpe de MT32 skoene på et slik sted. Kan sikkert anbefales men jeg snublet over noen brune, semskete Cytec på Foss Sport på Strømmen til en HELT latterlig pris. Disse ser også rikteige ut; relativt tette, grov og myk gummi såle. Det er jo "sesong slutt" nå om dagen og mange gode tilbud.
Den butikken hadde også Windose produktene og de er helt fantastiske, de kan ..... OK, logger av i fortsatt objektiv modus ;-)
Re: Billige sykkelsko for kaldere dager
[Re: siment]
#83423619/10/200917:20
Uansett dyre sko eller billige sko, Kjøp romslige, og bruk helst en ren lammeullssåle i skoene. Isolasjon mot bakken er det som best holder kulda uta.
Disse "überschuh'ene" fra Hibike gjør også en forskjell på kalde dager. Lykke til! Sorry, så ikke det du skrev om overtrekk. Det er vel bare å unngå fotisett? Ellers duger vel disse fra CRC, hvis de er billige nok - NOK1000,-
Ok, jeg kaster inn håndklet og kjøper meg heller Shimano MP66-sko fra Cyclecomponents.
God samvittighet som jeg har, kommer jeg ikke til å gå til en butikk for å prøve og så bestille på interwebb (i tillegg til at få har disse over disk i Norge). Er det noen som kjenner til lesten på disse i forhold til andre Shimano-sko? Har nå M-181, og de er lange nok, men litt for romslige rundt fronten. Vil jeg kunne gå for samme størrelse på DX?
500 er billig 1000 er mange penger. Skal jeg først gå opp i pris, så blir det et par DX først som sist.
500 er billig dersom du får den funksjonen du er ute etter. Å kjøpe lave sommersko for kalde dager funker dersom du er av dem som ikke fryser på føttene uansett. Det er billigere å kjøpe gode vintersko til 1000 - 1100, som kan brukes i mange sesonger, uansett hvor kaldt det måtte være, enn å kjøpe et par til 650.- som ikke funker i kaldt vær.
Jeg har de samme Answer-skoene som Morten, og etter at jeg kjøpte dem har jeg hverken brukt skoovertrekk eller varmesålene mine. Jeg har vært ute med dem i 15-20 kuldegrader uten problem.
4 vintere for kr. 1200,- er ikke dyrt heller, men det kan være mange penger sånn i øyeblikket.
Er øyeblikkspengene. Har ikke noe problem med å bruke gode sokker og en såle i skoene. Men når skoene jeg har er like luftig som et papegøyebur, så blir ingenting varmt nok, lzzm.
Om gjennomtrekk i skoene er et problem kan du vurdere plastpose over sokkene før du har dem i skoene. Ikke noe gjennomtrekk og om sokker og såle er bra får du isolasjon.
[Re: janeb]
#83489520/10/200920:19
Prøvde med Yosemite-trekk opp Bunghole og ned Hobo i dag, og det var ikke kaldt. Men akk så klønete, dustete og teit det var. Og mye styr å få av og på. Og møkk også. Så jeg bruker dem opp til jeg finner akkurat de skoene jeg vil ha (og har overskudd til å betale for dem også)
Og nå har smartingene i borettslaget tatt inn slangen
Var "lur" og syklet med skotrekk under Birken (min første) i år. Ikkeno stemte og jeg følte meg etterhvert skikkelig tung i bena også! I gåpartiene hadde skotrekkene (Shimano) fylt seg og lå som stappede pølser fulle av leire oppå skoene. Hver av dem må ha veid minst ett kilo. Det gikk ganske lang tid før jeg fant ut hva jeg dro på. Fikk ikke fa..skapen av meg heller. Gravde ut det værste og fikk spylt bort litt til. Resten flyttet jeg helt til målområdet.
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
[Re: Kanondal]
#83491620/10/200920:48
Helt enig, Kanondal! - Men noen ganger må lommeboken styre Skotrekk er noe dritt, men jeg frøs ikke på tottelottene i kveld, så noe hjelper de. Får bli bedre i oppovercrux så jeg slipper å trille, tror jeg
Skotrekk er fint så lenge man sykler. Skal man ut å gå er det selvfølgelig bedre med sko som er egnet til det. Men da holder man også mer på varmen.
Trikset er skotrekk som enten har en tjukk gummisåle under skoene, eller skotrekk som ikke går under skoene i det hele tatt. Nå på høsten bruker jeg bare vanlig sokker utenpå skoene. De varer 7-10 turer avhengig av føre, vasking, hvor mye man går osv. Fungerer fint på klikkpedaler uten å klippe hull også, bare å tråkke ned så blir det etter hvert hull der du trenger det.