|
|
DX-lykt: Brukererfaringer
|
Re: DX-lykt: Brukererfaringer
[Re: ]
22/12/2009 16:38
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Ha! Nå ser jeg at jeg kan skru av lykta ved å holde bryteren inne et par sekunder, slik jeg er vant med fra Hopelykta. Da styrer jeg klar av epilepsien Eureka! Takk, takk, takk, takk, takk, takk! Spanderer en øl på deg dersom våre veier krysses! Første fornuftige posting på flerfoldige postinger og måneder, og kanskje det aller nyttigste så langt. Kanskje en av oss burde opplyse både DX og Geo om denne enkle funskjonen siden de ikke har greid å formidle det selv? Igjen takk , på vegne av både syklist og møtende turgåere/skiløpere/akere. (Og kanskje Norsk Epileptikerforbund.)
..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
|
|
|
[Re: Rednax]
22/12/2009 17:15
|
sl500
Ringrev
|
Ringrev
Helt enig. Dette var nyttig informasjon. Har 2 lykter med 3 trinn men har bestilt en til som hadde mange trinn. Gruet meg litt til å trykke igjennom alle nivåene for å sla av lykta men det slipper man å tenke på nå. Takk skal du ha.
|
|
|
22/12/2009 17:33
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kom akkurat hjem fra en tur innom posten....... Hjelp! Jeg har fått epilepsi. Nei, forresten, jeg har bare fått Magicshine-lykta. Ikke et vondt ord om Posten. Det tok 12 dager å få den fra USA til Norge, men fra den er registrert ankommet her i landedt, til den er tollbehandlet, kjørt ut og henta på Rema 1000 i Lommedalen, så tok det mindre enn 24 timer.
Jeg har titta litt på den, og det første sjokket kom da jeg prøvde de ulike styrketrinnene på lykta. Stillinga for blinking tjener kun én hensikt, og det er å gi epileptikere anfall. Sanne dine ord, helt sykt kvalmende strobo. Nå bruker jeg ikke det trinnet vanligvis, men det var ubehagelig bare å måtte forbi det trinnet for å slå av lykta. Er alle lyktene sånn? Jeg antar at frekvensen var godt over 500 blink/min. På neste stilling blinket det fire lange og tre korte blink, noe jeg heller ikke ser helt vitsen med. Tipper at hvis du gidder å vente på hele sekvensen så blinker den SOS, det gjør min i hvertfall. Men som sagt, blinkinga er en uviktig funksjon for meg. <klipp> Det viktigste med lykta er likevel lyset. <klipp> Ha! Nå ser jeg at jeg kan skru av lykta ved å holde bryteren inne et par sekunder, slik jeg er vant med fra Hopelykta. Da styrer jeg klar av epilepsien Det er vel det clicky-click betyr. Click er av og på og et lite trykk betyr shift mellom forskjellige lysstyrker/fenomener. Blir moro å se hvordan bilistene kommer til å reagere i morgen når jeg skal på jobb. Første inntrykk, vanvittig mye lys for pengene. Ikke umulig at jeg legger inn en bestilling til om ikke alt for lenge.
|
|
|
[Re: sl500]
22/12/2009 19:35
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Helt enig. Dette var nyttig informasjon. Har 2 lykter med 3 trinn men har bestilt en til som hadde mange trinn. Gruet meg litt til å trykke igjennom alle nivåene for å sla av lykta men det slipper man å tenke på nå. Takk skal du ha. Har dere brukt lykta i hele høst og ikke funnet ut at det går an å slå den av ved å holde knappen inne ei lita stund? Amatører! 
Massevis med smileys i 2012  Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
|
|
|
[Re: jonnykast]
22/12/2009 21:51
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Jadda.
Til tider 80-talls strobelysdisco ved hjemkomst og ved møtende trafikk på fjellet.
Slik går det når det ikke følger med bruksanvisning, og en atpåtil er forsiktig med (bokstavelig talt) å pushe lyktene for hardt.
(Hadde jeg hatt en rødmesmiley, så hadde jeg limt den inn her.)
|
|
|
[Re: Rednax]
22/12/2009 22:38
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Uansett om lykten gir folk epilepsi i strobo-mode' har politiet ikke brydd seg nevnverdig med meg på tross av flere tilfeller av "nærkontakt" og to stk. strobo på styret =)
Strobo moden er et usedvanlig bra hjelpemiddel i trange villaveier med stor hekkvekst...der biler stort sett kjører som f' om de ikke ser tegn til andre...
I strøket Ullevål/Kirkeveien synes du også godt i et område med mye lysdistraksjoner. Du føyer deg selv godt inn i rekken, men blir i 99% av tilfellene sett. At regelen sier at lyset ditt skal synes tydelig på 300 m avstand så bør du inkludere eldre, folk med grå-/grønnstær, dopede & fullesjåfører...550,- +/- er en rimelig livsforsikring om du sykler i Oslo...
Et annet spm. er om det ikke er veldig bra å få epileptikerne ut av trafikken...fordi de setter andres liv & helse på spill ved å kjøre...??
|
|
|
23/12/2009 06:56
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Ja, jeg har som sagt en Hope-lykt, og der er 2sek trykk eneste måten å skru lykta av. Det var mer tilfeldig at jeg så Magicshine-lykta hadde en egen av-posisjon før jeg prøvde 2 sekundern. Nå har jeg vært ute og testa begge lyktene. Snø og skydekke gir ikke de beste forholdene for lyktetest, for selv på de mørkeste plassene kunne jeg fint sykle uten lys i det hele tatt. Når jeg skrudde av en av lyktene, og beholdt den andre på, så var det ubetinget størst forskjell når jeg skrudde av Hopen. Det skyldes mest at Hope-lykta sprer lyset vesentlig mer i nærområdet, så Hope lyser der DX-lykta ikke lyser, samtidig som DX-lykta ikke har noen områder der den er så mye bedre at det blir mørkt der når den slås av. Imidlertid gjør DX-lykta det jeg håpet og forventet - gir mer lys lengre framme, der jeg savna litt ekstra pulver. JEg er ikke helt fornøyd med styrefestet til DX-lykta. Det er veldig enkelt å sette den på/ta den av, men den rista veldig mye på vaskebrettunderlag, og den hadde en tendens til å vippe framover. Det siste skyldes nok en kombinasjon av et glatt karbonfiberstyre, og det faktum at når man drar lykta opp/bakover, så strekkes o-ringen i front og slakkes bak. Dermed vil o-ringen sammen med den lille graden av fortyngde i lyktehuset dra lykta framover/nedover igjen. Hvis lykta vippes litt fram/tilbake for å få utjevna strekket i o-ringen, så vil dette muligens ikke være noe problem. Hope-lykta festes med en delt og hengslet styreklemme som læses med en hurtigkobling. Den er ikke like enkel å sette på/ta av, men den sitter bedre når det rister, og lykta kan vris noen grader til hver side for å kompensere for et skrått feste eller ønske om å rette lyset f.eks. mot høyre når man sykler på veien. Da jeg kom hjem etter 1t20 min i 7-8 kuldegrader, så lyste batteriindikatoren rødt på DX-lykta, men den ble umiddelbart grønn da jeg kom inn, og den står fortsatt og lyser greit. Min dom? For meg, så er Hope-lykta verdt prisen av 5 DX-lykter. Skulle jeg hatt én lykt, så ville det vært den. Skal man først ha en ekstra lykt på styret eller på hjelmen, så ser jeg foreløpig ingen grunn til ikke å la det bli en DX-lykt. Skulle jeg imidlertid ha satsa bare på DX, så burde de ha tilbudt andre frontglass eller reflektorer, slik at man kunne endret på spredningsmønstert. Om holdbarheten til lyktene håper jeg at jeg ikke har noe å si før om tidligst et år, helst 3-4.  PS! I følge andre nettfora, så er det visst versjoner av lykta som blinker med brukbare 3Hz, mens den jeg har ligger på 10Hz. Søk på "Magicshine" og "epileptic" ga 117 treff Hvis du synes at lykta sitter litt dårlig på styret,kan du prøve å få tak i ei remse med naturgummi og legge rundt styret der du vil feste lykta Du må ha ordentlig gummi,ikke den der plastgummien Jeg forstod ikke helt den der med at o-ringen ble slakkere på ene siden på et ,som jeg forstod det,et glatt karbonstyre...  Jeg så en liten lyktetest tidligere i år der Hopelykta di var med Utfra den testen var det Hopelykta jeg ville kjøpt Den hadde overlegent best og jevnest lys
|
|
|
23/12/2009 10:02
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Tja, greit at de ikke kjører bil, men synd om du får en fotgjenger med epilepsi til å spasere rett ut i gata. Jeg ble forresten sett av hundelufterne på runden min i dag. Det kom kommentarer om at jeg hadde mye lys, men da hadde jeg ikke på alt  Dessuten skjerma jeg for lyktene da jeg nærma meg. He he, en sak har alltid flere sider og vi syklistene bør leve i en lykkelig symbiose med resten av "verden" inkluderte syke og vanskeligstillte  Har alt-i-alt fått svært få negative tilbakemeldinger på lyset. De fleste bemerkningene går på "fint med mye lys" og "fint å bli sett i trafikken" type tilbakemeldinger. Om jeg i mitt nabolag hadde syklet med en liten blinkende diodelykt foran måtte jeg ha viket i etthvert hekkbevokst uoversiktelig veikryss, men nå kjører konsekvent alle biler "snikende" inn i de samme veikryssene og vikeplikt blir overholdt. Synes dette er en bra bonus i tillegg til greit lys i terrenget. Den bonusen gjelder selvfølgelig alle med godt lys uavhengig av fabrikat
|
|
|
[Re: janeb]
23/12/2009 12:16
|
Rednax
Ringrev
|
Ringrev
Hardtailen er satt opp med karbonstyre og til tross for at det ofte humper mer på den enn noen av de andre syklene så sitter DXen like godt på det styret som alustyrer. Medfører ingen problemer å vippe lyset ned når jeg møter motgående trafikk på fjellet eller vippe lenger opp når farten øker, den sitter støtt selv etter tvunget bevegelse. Er O-ringen slækk så bør den kanskje byttes? (Sikker på at du bruker riktig dim O-ring?)
Kommentarer i skogen? -"Brems, stopp, stopp gutter!! Forsiktig, det kommer forbanna meg en jævla bil nede i bakken!!" (Skrik fra Kobbel akere jeg traff på vei opp Rundemannen forleden natt. To lykter på styret.)
|
|
|
Re: DX-lykt: Brukererfaringer VINTER
[Re: ErikThomas]
26/12/2009 10:48
|
ErikThomas
Fersking
|
Fersking
Nå har jeg f...n meg gitt opp DealExtreme som er ekstremt trege. Bestilte heller lykt hos GeoManGear.com. Håper på kjapp levering. Noe de har bevist når jeg tidligere har bestilt der. Til info folkens: lykta fra Geomangear.com kom 21. des og den fungerer utmerket! Lykta jeg bestilte fra DX den 19. okt har ennå ikke kommet... En løpetur i bekkmørk skog innfridde alle forventninger og vel så det. Lett å ha på hodet, og batteripakka var ikke så tung at det gjorde noe å ha den i lomma på jakka.
Redigert av ErikThomas; 26/12/2009 10:50.
|
|
|
26/12/2009 12:31
|
Larsemannen
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Har DX satt opp prisen på lykta nå? Ser den til $80, noe som fortsatt er en bra pris om man får den fraktfritt direkte fra DX, men den øker kanskje raskt hos Geoman gear og Dapedaler også nå da? Vel - nå har jeg lys så det holder. Det har kommet noe hvitt reflekterende belegg på bakken, så nå klarer man seg snart med en liten lommelykt ute i marka. Har vel alltid vært ca $80 for lyktene på DX? Betalte 79.ettellerannet for begge mine for et par måneder siden i hvertfall.
|
|
|
[Re: Larsemannen]
28/12/2009 15:55
|
oslogutt
Entusiast
|
Entusiast
Bestilte lykter 2.des, de ble sendt fra Hong Kong 16.des og ble hentet på postkontoret i dag, 28. des. Helt etter forventningene. Et par ting, bl.a. ledningsforlengere blir ettersendt. Men det er jo greit å få selve lyktene.
Hodelykta blir testet på ski i silkeføret i kveld.
|
|
|
[Re: oslogutt]
29/12/2009 18:47
|
oslogutt
Entusiast
|
Entusiast
Noen som har smarte tips på hvordan ledningen fra lykta bør "legges" når man bruker den som hodelykt (uten hjelm)?
Som noen andre her har nevnt så går ledningen ut foran på lykta, og trenger dermed å festes slik at den ikke henger ned foran ansiktet.
Forslag til gode løsninger mottas gjerne, og da helst fra noen som faktisk har prøvd dette selv.
|
|
|
[Re: oslogutt]
29/12/2009 19:25
|
Andersof
Entusiast
|
Entusiast
Noen som har smarte tips på hvordan ledningen fra lykta bør "legges" når man bruker den som hodelykt (uten hjelm)?
Som noen andre her har nevnt så går ledningen ut foran på lykta, og trenger dermed å festes slik at den ikke henger ned foran ansiktet.
Forslag til gode løsninger mottas gjerne, og da helst fra noen som faktisk har prøvd dette selv. Så langt har jeg tredd ledningen under strikken som går over hodet. Strikken er ikke særlig stram og jeg kjenner i praksis ikke ledningen når jeg er ute og går. Og ute av synsfeltet er den definitivt.
|
|
|
Re: DX-lykt: Brukererfaringer Mila Nova
29/12/2009 19:50
|
thorleif
Medlem
|
Medlem
Er det noen som har erfaring med den svenske lykta Mila Nova. Reklamerer med 2000 lumen til en pris av 5000 skr med hode og styre feste? Lykten ser grei ut litt om enn noe enkel. Svenske natt orienteringsløpere bruker den mye kan jeg lese. noen som har prøvd den på sykkel?
|
|
|
[Re: thorleif]
29/12/2009 20:07
|
Silvermannen
Nytt medlem
|
Nytt medlem
fikk DX-lykta idag, bestilte den ifra DealExtreme den 13 desember betalte litt ekstra (EMS) kom på 568,- Ser at tollerne på Gardemoen har sett på den , betalte ikke noe toll når jeg hentet den på RIMI, betyr det at tollerne har gitt meg en litt forsinket julegave eller blir det sendt i posten senere.
|
|
|
29/12/2009 22:11
|
Skikongen
Ringrev
|
Ringrev
Ser at tollerne på Gardemoen har sett på den , betalte ikke noe toll når jeg hentet den på RIMI, Da har den blitt antatt å være ikke avgiftspliktig. Det er ikke toll på disse lyktene, men siden de koster mer enn kr. 200,- ex.frakt, så skal det betales mva av lykt pluss frakt. Det skal kreves inn avgift ved utlevering, så når det ikke er gjort, så har den sklidd gjennom uten mva. Ofte lurt å bestille i julestria år Posten /tollerne har mye å gjøre. Min hypotese er at det er mye som sklir igjennom systemet deres siden de ikke er ressurssatt for å takle slike mengder forsendelser.
|
|
|
[Re: Espen W]
30/12/2009 08:46
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Tesla ser ut til å gi litt bedre spredning av lyset (bedre reflektor?) Tesla: DX: Men det virker også som at de har vinklet DX lykta litt mer opp for å lyse lenger frem Begge lyktene er basert på en firekjerners LED (samme fabrikat?),som yter nogenlunde det samme Så for mine øyne ser de ganske like ut egentlig 
|
|
|
30/12/2009 09:54
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
|
|
|
30/12/2009 10:25
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Kremt... Når disse er vinklet "riktig" og du har to på styret glemmes fort en evt. spredningsforskjell  Lupine, Light & Motion, Silva m.fl... gir ikke bra valuta for pengene...
|
|
|
[Re: M@rtin]
30/12/2009 15:07
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Begynner du å bli forkjøla Martin? Masse basselusker i Oslobygda vettu  Gjør det noe om de samme bildene blir brukt flere ganger? 
|
|
|
[Re: janeb]
30/12/2009 15:08
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Kremt... Når disse er vinklet "riktig" og du har to på styret glemmes fort en evt. spredningsforskjell  Lupine, Light & Motion, Silva m.fl... gir ikke bra valuta for pengene... Jadda masa 
|
|
|
30/12/2009 18:28
|
M@rtin
MaBose Infotainment
|
MaBose Infotainment
Begynner du å bli forkjøla Martin? Masse basselusker i Oslobygda vettu  Hehe, neida, jeg fikk bare noe i vrangstrupen, da jeg så de samme bildene igjen knapt 3 måneder senere. Men, men klokkene tikker nok litt saktere i Nord-Trøndelag ... Martin
|
|
|
[Re: M@rtin]
30/12/2009 18:52
|
jonnykast
Besatt
|
Besatt
Begynner du å bli forkjøla Martin? Masse basselusker i Oslobygda vettu  Hehe, neida, jeg fikk bare noe i vrangstrupen, da jeg så de samme bildene igjen knapt 3 måneder senere. Men, men klokkene tikker nok litt saktere i Nord-Trøndelag ... Martin Du har da hørt om trege trøndere? 
|
|
|
30/12/2009 20:09
|
janeb
Ringrev
|
Ringrev
Kremt... Når disse er vinklet "riktig" og du har to på styret glemmes fort en evt. spredningsforskjell  Lupine, Light & Motion, Silva m.fl... gir ikke bra valuta for pengene... Jadda masa 
|
|
|
01/01/2010 17:57
|
Kanondal
Ringrev
|
Ringrev
Noen som har noe mer å fortelle om rykter om en oppgradert versjon?
En av SYKKELGUTTA på Sæter.
|
|
|
[Re: Kanondal]
03/01/2010 15:02
|
mactore
Medlem
|
Medlem
Har lest litt gjennom denne tråden og har sett at man fra DX har lik ulik erfaring på bestilling. Noen som har prøvd med EMS i det siste? USD 15 ekstra for å evt få den kjapt er jo en grei pris.
Scott Spark 910 2013 Scott Spark 20 2011 Scott Scale 30 2009 Scott Scale 50 2008 Scott Foil 20 2012
|
|
|
[Re: mactore]
03/01/2010 17:30
|
bmxErlend
Fersking
|
Fersking
Jeg bestilte en sykkelversjon og en hodeversjon fra dealextreme. Betalte noen ekstra kroner for EMS. De greide selvfølgelig å sende det ut i to partier, og da kun den ene med EMS... Så kommer det merkelige...  Pakka som ble sendt først var EMS-pakka. Den ble sendt ut 6 dager før den andre pakke - som ble sendt med Hong Kong-post. EMS-pakka er gjennom tollen, så kommer nok til uka, mens Hong Kong-post-pakka kom for en uke siden. Det gikk altså ca. 2 uker raskere for pakka som ikke var sendt med EMS.
|
|
|
[Re: bmxErlend]
03/01/2010 18:04
|
vidvei
Fersking
|
Fersking
Bestilte 2 lykter som ble sendt med EMS den 8.desember. De er enda ikke ankommet Norge og Dealextreme vet ikke helt hvor de er, så om EMS er kjappere om dagen vet ikke jeg  Jeg kommer jalfall ikke til å bestille med EMS neste gang.
|
|
|
|
|