Fikk idag magicshine lykta (styreversjon, ikke hjelm) fra geomangear.com. Første som slo meg var at lyset virker mer grønn/dempet enn magicshine-lykta jeg kjøpte fra DX tidligere (også styreversjonen). Den lyser muligens like mye, men fordi det er et lite grønnskjær i lyset virker det som om den er et lite hakk svakere. Virker litt som det som ble skrevet om fargeforskjellen mellom DX-styreversjon og DX-hjelmversjon.
I praksis merket jeg lite forskjell mellom de to lyktene. (Satte den nye på hjelmen og den gamle på styret). Sammenligningsgrunnlaget er egentlig dårlig, gårsdagens tur gikk mest på grusvei og litt på sti. På grusvei hadde jeg lyskjeglen på hjelmlykten løftet lengre opp og frem, og inntrykket ble selvsagt dårligere enn den styremonterte som traff bakken nærmere. På sti var lyskjeglene justert nærmere hverandre, men da var jeg mindre opptatt av å sammenligne lyskildene. En liten "hjemme på badet med taklyset slått av"test viser likevel at "headlamp"lykten gir et litt gulere lys. Og det gulere lyset virker kanskje derfor litt svakere. ..... Ledningene fra batteri og lyktehus er nøyaktig like lange på begge modeller. Batteripakken er mer åpen på headlampen, men kan til gjengjeld monteres på selve hodebåndet eller kneppes direkte i hjelmen.
Ellers er det flere som har bemerket fargeforskjell, noen mener til og med at det mer gul/grønnaktige lyset lyser sterkere. I henhold til hva du også skriver, så henger dette mer sammen med når lykten er produsert, enn om det er en styre- eller hodelykt. (Siden din var styremodell med samme "symptomer" som min hodemodel, begge levert og sansynligvis produsert ca. samtidig.)
Når det er nevnt, så brukte jeg sist ankomne lys (det til sammenligning gulaktige) på raceren i kveld (rekonvaleserer fremdeles etter forigårs trynings), og da framstod lyset både som blåhvitt og like sterkt som "originalen". Det er altså kun når jeg får sammenlignet de side om sode at jeg såååååvidt merker en forskjell. (Det var forresten, ...kremt, rasende gøy med DX på raceren! )
Litt klipp og lim feil i forrige inlegg, dette skulle også med;
Sitat: Rednax
Embalasjen headlampen kom i er markert med nøyaktig de samme spesifikasjonene som den ordinære styremonterte. Jeg tror at sist ankomne tilfeldigvis gir et annet lys enn første, kanskje som resultat av at produskjonen nå foregår under større press. Lyktene er prikk make, begge har samme LED (så vidt jeg kan se), reflektorene er de samme. Produsentens hjemmeside (ikke DX, nei) viser ikke at de de lager Creebaserte sykkelykter lenger, kun én type SSC sykkellykt. (Altså tror jeg spesifiaksjonene virkelig er de samme.)
Takk for svar, Rednax! Mistenkte selv også at det rett og slett var pga ny produksjon, med tilfeldigvis litt mer gul/grønnaktig skjær i led-ene. Forskjellen var ganske tydelig da jeg lyste begge samtidig ved siden av hverandre mot en hvit vegg. Håper, som du skriver, at forskjellen blir borte i skogen.
Gikk over styret i kveld og brakk lyktefestet i to. Akkurat i kveld lå backup lykt igjen hjemme.Prøvde å sykle med lyktehodet i munnen et stykke, men... Får se om det holder med superlim og en ny oring.
Fikk idag magicshine lykta (styreversjon, ikke hjelm) fra geomangear.com. Første som slo meg var at lyset virker mer grønn/dempet enn magicshine-lykta jeg kjøpte fra DX tidligere (også styreversjonen). Den lyser muligens like mye, men fordi det er et lite grønnskjær i lyset virker det som om den er et lite hakk svakere. Virker litt som det som ble skrevet om fargeforskjellen mellom DX-styreversjon og DX-hjelmversjon.
Noen som har opplevd det samme?
Fikk min andre lykt fra DX i dag. Dette var versjonen med hjelmfeste. Kjøpte en tidligere for styret fra Dapedaler. Ved sammenligning lyser lykten fra Dapedaler litt grønnere, men det synes bare om jeg lyser på en hvit vegg.
I dag fikk jeg mail fra DX om at min lykt var sendt. Noen som vet ca hvor lang tid det kan ta frem til jeg har den i poste? Gleder meg til å sykle i mørket
Prøvde å sykle med lyktehodet i munnen et stykke, men... Får se om det holder med superlim og en ny oring.
Du burde lime fast O-ringen på lykta hvis du har tenkt å ha lykta i munnen. Hvis du limer fast lykta i munnen med superlim får du den ikke ut igjen. Upraktisk når du f.eks. skal drikke eller ta deg en banan underveis.
Jeg handlet fra geoman. Hentet mine på posten i dag. Kjøpte 2 kit.
prøvde dem så vodt ute i dag. funker finfint. skal få lagt ut bilder senere. Har en 3 i bestilling, skal seff bruke den, men føler ikke at jeg ''trenger'' den. 2 er kjekt. 1 på styre, en på hjelm.
- Wilier Cento 1 Dura-Ace DI2 SRM - Trek Top Fuel 9.9 SSL Sponsor: Bilforumet AS www.bilforumet.no
Da er ny lader bestilt fra Geoman,det ble ca kroner 100,- med frakt Jeg tror ikke jeg gidder å styre med å få ny fra dx,siden det koster så lite for en ny
Massevis med smileys i 2012 Nyckelbens-Jonny Jonny Kåstad
etter det jeg har lest her så skal det ikke være noe problem å få erstattet ting som ikke holder. Jeg ville kontaktet DX bare for å sjekke hav de gjør i slike tilfeller. En ekstra lader er det alltid greit å ha. Hvis du gjør det hold oss andre DX-kamerater orientert.
Teknikmagasinet har også forskjellige adaptere for å bruke utenlandske apparater i Norge: Teknikmagasinet
De har noen butikker, jeg fikk tak i et adapter i Haugesund. At jeg trengte et tenkte jeg selvfølglelig ikke på før pakkelappen lå i postkassa. Å klippe av ledningen og bytte kontakten var ikke så lett som jeg hadde trodd siden trafoen sitter i kontakten.