Dette er urgammelt nytt for mange, men for de andre kan det kanskje være kjekt å se hvor lite som skal til for å få en nærmest usynlig forskjerm.
Ta et gammelt dvd-cover og klipp/skjær ut skjermbiten. Fire hull og to strips senere så er du godt igang. For å sikre deg helt mot sprut fra forhjulet trenger du i tillegg en liten skjerm festet til skrårøret. Dette fungerer helt supert uten at sykkelen ser ut som en motocross-moped.
Vil du unngå sand og møkk oppover sete, rygg og sekk kan det være praktisk med skjerm bak i tillegg. Husk at denne bør plasseres så nærme hjulet som mulig og være horisontal for å rekke så langt bak den kan.
[forfengelig]Bakskjerm på fulldemper er ikke veldig stilig. Kle deg heller etter forholdene og spyl deg selv før du tar sykkelen etter endt tur.[/forfengelig]
Jeg kjøpte just nye skjermer til commuteren, og presterte å komprimere gaffelen så hardt at holderen brakk (fordi den var bittelitt feilmontert og bygde litt for meget mot hjulet) Sånn er det når man på død og liv skal trikse på vei til jobb.
Så kanskje det blir DVD-cover ala Morten i stedet..
Hiver meg på den synlige forskjermen fra RRP. En av de aller beste "oppgraderingene" jeg har gjort/vært borti. På utforsykkel har dette vært et triks i mange år, enten med en gammel slangebit og strips eller med en RRP. Når RRP endelig kom med slike i flere lengder var jeg kjapp med å fikse en på stisykkel.
Latterlig enkelt, latterlig bra funksjon. I 55km/t på fuktig grus med seig gummi i dekkene kunne jeg sykle uten briller og fremdeles se fornuftige ting(Brillene dugget så de var ubrukelige).
Latterlig enkelt, latterlig bra funksjon. I 55km/t på fuktig grus med seig gummi i dekkene kunne jeg sykle uten briller og fremdeles se fornuftige ting(Brillene dugget så de var ubrukelige).
Monteres aldri av, den bare er der :-)
I går myste jeg med øynene flere ganger i refleks gjennom bløte partier...men skjedde ingenting Utrolig digg. Uten tvil en vinner når man ser på opplevelse/kost for oppgraderingen
Blir det ikke en del luftmotstand her. Hadde det ikke i såfall vært bedre om den var spiss eller rundt?
-- Steinar
Neida! Du må vinkle den litt skrått nedover, så luften går oppover langs den. På den måten får man bedre grep med framhjulet, og bedre markpress i front...noe som kommer godt med når man bruker dagens lange gafler....!
Den flate konstruksjonen gir litt ekstra luftmotstand, men den gir også ekstra framdrift i form av et jordseil: all jorda som kastes framover av hjulet treffer baksiden av skjermen og presser fronten framover.
Som alle vet er jord tyngre enn luft, så det er en energiøkonomisk gevinst i det hele.
Hiver meg på den synlige forskjermen fra RRP. En av de aller beste "oppgraderingene" jeg har gjort/vært borti. På utforsykkel har dette vært et triks i mange år, enten med en gammel slangebit og strips eller med en RRP. Når RRP endelig kom med slike i flere lengder var jeg kjapp med å fikse en på stisykkel.
Jeg er litt engstelig for at den økte luftmotstanden og markpresset skal ruinere de svært nøye innstillingene og beregningene gjort med gaffelen, slik at den rett og slett komprimeres for mye under stisyklingen.
Det er mulig økt luftmotstand kan utlignes om jeg skifter ut baggy med kun lycra og vasker jakka mi på 90 grader før bruk, men likevel er problemet med økt komprimering uløst.
What to do? Slik vil jo torpedere en god plassering i Birken?
Jeg har laget en sort utgave av den "usynlige" øverst, på rittsykkelen min. Den funker som bare rakker'n, og jeg bør vel egentlig lage en til Tracer'n også. Merk at den "usynlige" bare er usynlig før den er tatt i bruk. All dritt som setter seg på baksiden av den blir jo synlig rett forfra, og man får den aldri helt ripefri og ren igjen, så jeg falt for sort. Evt en farge som matcher ramme eller gaffel.
Jeg klippet opp en tom 1,5l brusflaske og fikk laget en liten skjerm for å beskytte bakdemperen mot møkk. Og ja, "usynlig forskjerm" er et rimelig temporært begrep.
Blir det ikke en del luftmotstand her. Hadde det ikke i såfall vært bedre om den var spiss eller rundt?
-- Steinar
Dette bekymret meg ekstremt i nedkjøringen fra Brunkollen til Skytterkollen i går. Tanken på luftmotstand overskygget helt klart superglatte stein, langsgående røtter og kjempglatt løv som dekker heler stien.
Sykler du birken på 2 timer, eller tester i vindtunnel, tipper jeg dette er et teoretisk problem... jeg er overbevist om at folk hadde sykla raskere med en slik under birken i år(og hadde hatt mindre magasjau), kontra følelsen av konstant kald lortsprut i kjeften i 9 mil :-)
Neida, det er sikkert målbart på et eller annet nivå, men jeg tror i rett omgivelser at fordelene jevner ut ulempene, pluss litt til.
Slange kan gjøres veldig smooth. Fikk dog kjeft av diverse forummedlemmer på Utflukt, da jeg ikke hadde kjøpeskjerm på en sykkel med gull på. Tant og fjas. Hjemmemekk er i mine øyne litt mer elegant. Føler RRP er for beefy og veier nok 2-3 gram mer.
Slange kan gjøres veldig smooth. Fikk dog kjeft av diverse forummedlemmer på Utflukt, da jeg ikke hadde kjøpeskjerm på en sykkel med gull på. Tant og fjas. Hjemmemekk er i mine øyne litt mer elegant. Føler RRP er for beefy og veier nok 2-3 gram mer.
HAN har sikkert det, men hvis det ikke blir nevnt, kan det sikkert tenkes at noen går i fella.
Det er ikke utenkelig, når man leser diskusjonen ang. flaskeholderprodusenters ansvar for at flasker gnisser hull i ramma..
JEG har tenkt på det, og det er ikke noe problem på min Fox F29. Dette kan selvsagt bildebevisføres, men det har jeg altså ikke. Så dat gjenstår det bare for meg å si:
Montering av nesten usynlig forskjerm gjøres på eget ansvar. Hvis det oppstår kontakt mellom nesten usynlig forskjerm og gaffelkrone da nedre del følger terrenget, anbefales det å plassere beskyttelsestape på gaffelkrona. Alternativt velge en annen løsning, synlig forskjerm.
Hvis den har bro bak, som her, så vil jo skjermen slå oppi underrøret hvis man ikke vinkler den en del fremover. Men det igjen kan potensielt vri skjermen i stripsfestene, så en "myk" versjon er nok å foretrekke