Hva f...er greia å "ikke" bli sett i trafikken???
|
Hva f...er greia å "ikke" bli sett i trafikken???
17/10/2009 20:10
|
hardimpct
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Av en merkelig grunn ser jeg altfor mange som sykler på veien ikledd svart bekledning fra topp til tå. Senest i dag var 6 av 9 jeg møtte ikledd svarte klær (og da mener jeg ikke mørkeblå, grå eller noe annet). Hva slags signal gir vi til bilistene når vi gjemmer oss sånn bort på veien der bilene suser forbi og lett kan gjøre livet både surt og dødelig for enhver? Jeg mener vi ikke tar hensyn til bilister når vi nærmest gjemmer oss bort på veien. Spesielt nå hvor sykkelturen kan ende i skumringen/mørket må vi sørge for å være synlig. Min oppfordring til alle syklister: Bruk sterke farger eller refleksvest som minstekrav. - Det kan redde livet ditt.
- It`s just pure passion -
|
|
|
Re: Hva f...er greia å "ikke" bli sett i trafikken???
[Re: hardimpct]
18/10/2009 19:45
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Kjør i det du vil og regn med at ingen ser deg. Da passer du deg for alle biler, men får kjøre i det du vil. Blir dog selvfølgelig mer start og stopp og roligere tempo.
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
[Re: Knut L]
19/10/2009 18:57
|
simenf
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kjør i det du vil og regn med at ingen ser deg. Da passer du deg for alle biler, men får kjøre i det du vil. Blir dog selvfølgelig mer start og stopp og roligere tempo. Det er jo en grei regel å regne med at ingen ser deg - men hva med den dagen du gjør en feil/går på snørra/må unnvike noen og faktisk trenger at andre trafikanter ser deg for å unngå å lage gjennomkjøring i sykkelen din? Ja til synlig sykkeltøy i trafikken!
SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen
Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
|
|
|
[Re: simenf]
19/10/2009 20:24
|
Knut L
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sykler ikke i trafikken. Men det er vel en risiko de svartkledde syklistene i trafikken er villig til å ta da. La nå folk få gjøre som de vil (sånn ca).
Knut
Slash 9 - Remedy 9.9 - Stache 7 - Sawyer - District - WTP Envy Jobber med Trek sykler
|
|
|
19/10/2009 20:43
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
den siste setningen der er jeg uenig i i dette tilfellet kjære knut  jeg holdt selv på å sykle på en jente som kom syklende mot meg i fulldekkende svart drakt og uten så mye som et lys - eller refleks for den del. Helt håpløst! Ikke det at jeg alltid er så kjempeflink selv da - sykkeljakken min er svart  Sykler dog alltid med diodelys og nå fremover og dx-lykter som peker nedover - eller nok til å ikke blende alt og alle ihvertfall
|
|
|
[Re: heinrich]
19/10/2009 21:17
|
HaraldW
Besatt
|
Besatt
Min commuter-sekk er en Camelbak med gult trekk med refleks; jeg bruker trekket på sekken året rundt.
I tillegg er jakkene til helårs sykkelpendling svært synlige.
I høst- og vintersesongen har jeg en L&M Stella 120 med genial batteripakke og kort kabel på stemet, og en hysterisk blinkende baklykt på setepinnen og en enda verre en på setestaget på venstre side. Lyktene, spesielt baklyktene, står på også i dagslys med litt redusert sikt.
Da jeg byttet ut en traust baklykt med det hysteriske US police-lignende oppsettet mitt, merket jeg betydelig forskjell fra bilistenes side på den drøye kilometeren der jeg er nødt til å sykle på veien og ikke på gang- og sykkelvei.
Synlighet er alt!
H - helårscommuter på to hjul
NOTS
|
|
|
[Re: HaraldW]
20/10/2009 06:27
|
PedroS
Entusiast
|
Entusiast
HaraldW har helt rett. Det viktigste for oss som sykler hele året i trafikken er å bli sett og å være tydelige på hva vi har tenkt å gjøre. Har opplevd å torpedere en annen syklist tildig en morgen i novemberregnet. Hun hadde verken lys, reflekser eller lyse klær. Til alt overmål hadde hun heller ikke hjelm. Da jeg oppdaget henne var det for sent. Skal si hun ble overrasket da hun lå i bakken. Håper hun tok hintet om å være noe mer synlig.
Det er greit å fleipe bort temaet for de som vil det. Vi som er opptatt av egen sikkerhet tenker nå i alle fall en god del på hvor viktig dette er.
PedroS
|
|
|
20/10/2009 07:12
|
sykkelfantometJF
Ringrev
|
Ringrev
Jeg sykler ikke i trafikken. Men det er vel en risiko de svartkledde syklistene i trafikken er villig til å ta da. La nå folk få gjøre som de vil (sånn ca). Det kan være greit å bli sett i skogen også, turgåere er ofte ikke veldig observante. Og elgjegere med grå stær og lommelærke er ikke til å spøke med det heller ;-)
"Wyrd bid ful aræd"
|
|
|
[Re: sykkelfantometJF]
20/10/2009 07:19
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Stilmessig funker hvite jakker fra Assos veldig bra.
|
|
|
20/10/2009 07:23
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes faktisk vi syklister skal ha såpass respekt for våre medmennesker/trafikkanter at vi gir de en reell mulighet til å se oss. Det gjør vi enkelt og greit med signalfarger, refleks og lys.
Det er tross alt ikke bare syklisten det går ut over dersom en bilist feier ned en spøkelsessyklist i høstmørket.
|
|
|
[Re: Oystein L]
20/10/2009 12:16
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Det er vel bare en fortsettelse av den vanlige hverdagen for de fleste hvor alle går i trauste mørke klær, særlig om vinteren. Ja til mere farge!
|
|
|
[Re: Tange]
20/10/2009 12:29
|
kjerts
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
[Re: kjerts]
20/10/2009 16:06
|
Ordrik Fele
Fersking
|
Fersking
Neonvester og neonfarga overtrekk til sekken, kommer jeg ikke til å bruke, ever! Ikke bare fordi jeg ikke liker utseende på disse, men kanskje mest fordi de fleste av de jeg ser sykle med sånt ikke bruker lykt, evt. kun bruker en minimal diodelykt foran og bak. Den bak er gjerne så gjørmete at det ikke lyser noe av den, eller så er den plassert på toppen av sekken, der den lyser mot himmelen. Jeg ønsker ikke å bli assosiert med sånne.
Jeg har skikkelig lys foran og bak, og jeg sjekker at baklyset er reint og at batteriene rekker til jeg er framme. Jeg har refleks på beina og håndleddene (for de tilfelle der jeg skal rekke ut hånda når jeg svinger). Refleksvest og gult sekkovertrekk? Nei takk!
Redigert av Ordrik Fele; 20/10/2009 16:07.
|
|
|
[Re: Ordrik Fele]
20/10/2009 17:44
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hva er det for argumentering, da?
Det er greit nok at du ikke vil bruke det, men å skylde på at "de som bruker det er dumme" er bare tull.
Jeg har tenkt å slutte å være høflig når jeg sykler på fortauet, for det er det bare gamle kjerringer som er. Jeg har ikke lyst til å bli tatt for å være ei gammel kjerring.
LJ
|
|
|
[Re: Vanilla Ninja]
20/10/2009 17:50
|
-Jan
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har nå flytta drivverket til venstre side av sykkelen. Jeg vil ikke bli assosiert med alle tullingene i trafikken som har drivverket på høyre side.
|
|
|
[Re: -Jan]
20/10/2009 17:57
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hah!
BMX-kids har drivverket på venstresida. Assosier deg med dem, du!
|
|
|
20/10/2009 19:02
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
Eg skal slutta å bruka blinklys og følga fartsgrensene, fordi eg vil ikkje bli assosiert med folk som kjører Skoda...
Andreas Tveit
|
|
|
20/10/2009 21:36
|
Ordrik Fele
Fersking
|
Fersking
Det er greit nok at du ikke vil bruke det, men å skylde på at "de som bruker det er dumme" er bare tull.
Tull! Jeg skriver mer enn det du siterer meg på. Jeg reagerer på de som bruker refleksvest og sekkovertrekk som erstatning for lys. Jeg velger å bruke skikkelig lys, og et par refleksbånd - og så legger jeg refleksvesten i dørlomma på bilen, der jeg er pålagt å ha den. Det er mye jeg ikke gjør eller har på meg, fordi det representerer en stil eller adferd jeg ikke ønsker å assosieres med. Ville det føles naturlig for deg å pynte deg med et digert gullkors, hengende innafor en trang skjorte som er åpen ned til fjerde knappen? Hvis ikke, har du noen slags fordommer? Eller kanskje du forstår forskjellen mellom ønsket om ikke å bli assosiert med uønsket adferd (erstatte godt synlig med lite synlig, men selvrettferdig), fra det å bli assosiert med ønsket adferd. For meg er hensynsfullhet en ønsket adferd, uansett hva folk måtte kalle meg.
|
|
|
[Re: -Jan]
20/10/2009 21:45
|
rene-iden
Entusiast
|
Entusiast
Jeg har nå flytta drivverket til venstre side av sykkelen. Jeg vil ikke bli assosiert med alle tullingene i trafikken som har drivverket på høyre side. Får du ikke problemer med kassetten på bakjulet ?? Eller har du snudd det ??? Da går vel frikransen feil vei???
Veien til startstreken er den lengste.
|
|
|
20/10/2009 21:59
|
Vanilla Ninja
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Sårriass, men når du sier du nekter å bruke plagg eller hjelpemiddel som gjør deg mer synlig i trafikken fordi du har en spesiell oppfatning av andre med samme plagg, så har det lite sammenheng med å bruke eller ikke bruke pyntegjenstander som ikke har noen funksjon, ut fra tilhørighet til en spesiell gruppe personer.
|
|
|
21/10/2009 05:31
|
keo
Ringrev
|
Ringrev
Neonvester og neonfarga overtrekk til sekken, kommer jeg ikke til å bruke, ever! Ikke bare fordi jeg ikke liker utseende på disse, men kanskje mest fordi de fleste av de jeg ser sykle med sånt ikke bruker lykt, evt. kun bruker en minimal diodelykt foran og bak. Den bak er gjerne så gjørmete at det ikke lyser noe av den, eller så er den plassert på toppen av sekken, der den lyser mot himmelen. Jeg ønsker ikke å bli assosiert med sånne.
Jeg har skikkelig lys foran og bak, og jeg sjekker at baklyset er reint og at batteriene rekker til jeg er framme. Jeg har refleks på beina og håndleddene (for de tilfelle der jeg skal rekke ut hånda når jeg svinger). Refleksvest og gult sekkovertrekk? Nei takk! Synes innlegget kommer høyt opp på lista over tåplige innlegg i år. Vi som sykler på veien bør gjøre hva vi kan for å bli sett. Holdt på å kjøre på en svartkledd syklist i en rundkjøring i Oslo for 10 år siden, ikke veldig moro. Kjøpte omsydde "refleksvester" til å ha på leggene av en her på forumet i fjor. Bruker dem både på armer og legger pluss en refleks vest. Kanske litt voldsomt, men slipper ihvertfall og bli assosiert med sånne som ikke bruker.
keo
|
|
|
[Re: keo]
21/10/2009 05:42
|
lim3
Ivrig
|
Ivrig
Viktigste er uansett lys!
Jeg forstaar han som ikke vil sykle med refleksvest, det vil nemmelig ikke jeg heller. Aerlig synes jeg det ser horribelt og lite stilig ut, men jeg passer paa aa ha lyse klaer som jeg blir sett i, samt at jeg kan foele med stilpolitisk riktig i. Da blir baade jeg og bilistene fornoeyd!
|
|
|
[Re: lim3]
21/10/2009 06:11
|
PedroS
Entusiast
|
Entusiast
Her ser det ut til at debatten nok en gang går alle veier, hvilket jo ikke er uvanlig på dette forum. Det viktigste er vel å sikre seg ved å bli sett. Det ser ut til at alle synes at lys er den mest vesentlige faktoren der, og dette er faktisk et forskriftsmessig krav til syklister som ferdes i mørket, glem ikke det. Om man vil har refleksvest eller ikke er vel ikke det mest avgjørende. Moderne teknisk bekledning (og sekker)har bra med reflekser, slik at dette skulle være bra ivaretatt. God tur i mørket alle sammen. Jeg håper at vi alle kommer gjennom vintersesongen uten sammenstøt med biler eller andre trafikanter. PS! Når skal fotgjengere bli bedre til å ha på seg reflekser? De er heller ikke lette å observere for verken syklister eller bilister
PedroS
|
|
|
[Re: PedroS]
21/10/2009 07:10
|
skaden
Fersking
|
Fersking
Generelt synes jeg de syklister som sykler fram og tilbake til jobb er flinke til å være synlige i høstmørket.. Værste i oslo trafikken er de som sykler korte avstander og forgjengere. Kjører omlag 50.000 km i året i jobbsammenheng og mesteparten av de er i oslo og er aldri så nervøs som på høsten med regn og mørke.. Folk skulle blitt bøtelagt for å ikke være synelige. Og det hjelper ikke stort med en liten dinglerefleks som henger fra jakkelomma. Bruker selv både godt med lys og reflekser når jeg er ute å sykler eller løper når det er mørk. Vil nødig bli kvestet for livet pga egen idioti
|
|
|
[Re: skaden]
21/10/2009 07:33
|
KenR
Besatt
|
Besatt
På regntunge høstdager dager som i dag samt ved morgengry og skumring er faktsik refleks og synlige klær viktigere enn lys i trafikken. Jeg møter ofte syklister, både som fotgjenger, bilist og syklist som bare har et lys. Når det kommer biler kjørende bak dem med et lys som er maaaange ganger sterkere, så forsvinner sykkellyset helt i blendingen, og syklisten blir usynlig. Opplever delvis det samme når det er mørkt, men synes dette er desidert vanskligst i tussmørke.
|
|
|
[Re: KenR]
21/10/2009 07:54
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Men så har vi dette med feltskifte: På mandag var det en mørk og våt morgen. Kjørte bil (!) til jobb, og ned Byåsveien er det kollektivfelt til høyre for bilfeltet. Da var det sannelig ikke lett å se syklistene som kom bakfra i kollektivfeltet. De syklet forbi den saktegående bilkøa, og som alle vet så er det alltid en bilist som finner det for godt å skifte kjørefelt. Da er reflekser null verdt, det er kun kraftig framlykt som gjelder i akkurat det tilfellet.
|
|
|
[Re: Ola R.]
21/10/2009 08:10
|
EgilS
More than words
|
More than words
Koblingen mellom det å bli assosiert med folk som ikke bruker lykt hvis man har synlige klær er mildt sagt latterlig. Jeg tror det kun er én på dette forumet som klarer å få til den assosiasjonen.
Selv kjøpte jeg meg gul vest og gul regnjakke ganske umiddelbart etter at jeg ble påkjørt på lyse dagen fordi bilisten ikke så meg før jeg flakset forbi frontruta. Det hadde neppe hjulpet med lys den gangen, men lyse klær ville i hvert fall økt sjansene for at jeg slapp den opplevelsen.
|
|
|
[Re: KenR]
21/10/2009 08:18
|
EgilS
More than words
|
More than words
På regntunge høstdager dager som i dag samt ved morgengry og skumring er faktsik refleks og synlige klær viktigere enn lys i trafikken. Jeg møter ofte syklister, både som fotgjenger, bilist og syklist som bare har et lys. Når det kommer biler kjørende bak dem med et lys som er maaaange ganger sterkere, så forsvinner sykkellyset helt i blendingen, og syklisten blir usynlig. Opplever delvis det samme når det er mørkt, men synes dette er desidert vanskligst i tussmørke. Selv synes jeg det kan være vanskelig å se syklister som kommer i mot på sykkelveien, selv om de har lys. Bilene som kommer i mot vil som skrevet over fullstendig drukne sukkellykten. Da er det kun lyse klær som hjelper.
|
|
|
[Re: EgilS]
21/10/2009 08:26
|
Ola R.
Veteran
|
Veteran
Konklusjonen er grei: Lys (i mengder) eller refleks (i mengder) -ja takk, begge deler!
Edit: Og klær med farger som synes (for de lysere dager)
Redigert av Ola R.; 21/10/2009 08:27.
|
|
|
[Re: Ola R.]
21/10/2009 08:32
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Det holder jeg jammen med deg i.. "Vil ikke bruke refleksvest fordi det stilmessig ikke er bra"??? Hva er det for noe?? Får man stilpoeng når man sykler til jobben, eller er det viktig å se bra ut dersom man blir påkjørt og skal fraktes i ambulanse?? Min erfaring er iallefall at det jeg ser best som bilist er refleksvest (også utenpå sekken), reflekser på armene og blinkende lys på sykkelen.. Føler også at jeg blir sett med denne blandingen av lys og refleks.. Så få jeg heller se ut som et rullende juletre
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
|
|