Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!)

Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) #832194 15/10/2009 18:09
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Kunne godt tenkt meg å få på litt ekstra thermopasta (kjølepasta)i lykta, men er usikker på fremgangsmåten og demontering av lykta. Siden det sikkert er flere andre her som har det slik, lurte jeg på om det er interesse for en slags "workshop" hvor alle som er interessert, kan få litt veiledning til dette? Er da selvfølgelig avhengig av at en eller flere kyndige entusiaster kunne tenke seg å være med på dette, for JEG er helt grønn, når det kommer til slikt. ICON_WINK
Kan gjerne ha det hjemme hos meg, hvis det blir aktuelt!
Kan jo bli både nyttig, lærerikt og ikke minst, hyggelig!:)

Er det interesse for dette eller er det bare jeg som gruer seg til å prøve dette på egenhånd?

Kunne tenke meg å få til dette enten fredag ettermiddag/kveld eller i løpet av helgen, men gjerne så fort som mulig.
Gi beskjed når det passer best.

Skal kjøpe en tube Artic Silver 5 imorgen og kan sikkert ta med et par stykker til hvis det er behov for det. Koster 79- per tube (3,5 gram).

Hadde vært hyggelig å få til dette, da! ICON_SMILE

PS: takk til Harald W. for navnet "Thermopasta-party". Syntes den var både morsom og passende! ICON_SMILE
(han skrev riktignok Thermopasta-selskap, men føler "party" ble enda litt bedre enn "selskap"

Vigdis
-
What goes up...

Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: Viggi] #832217 15/10/2009 18:41
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
En arctic silver-tube vil holde til minst 5-6 lykter - MINST. Er ikke så mye som skal til. Jeg har dessverre ikke mulighet til å delta denne helgen, men det er isipisi å gjøre. Det eneste man trenger av verktøy er en stjernetrekker for å ta av monteringsbraketten. Glass og reflektor og resten detter ut når du skrur av frontringen. Inni er det en kant der messingblokken er i kontakt med huset - det er her det bør sjekkes for termisk pasta. Det skal egentlig ikke være så mye, men jeg er litt usikker her grunnet rimelig liten kontaktflate. Det viktigste stedet å ha riktig termisk pasta er mellom stjernen og messingblokk. Stjernen er den disken selve dioden er loddet fast på. For å få denne løs, må man til med lodding - noe jeg IKKE har gjort enda...

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: baronKanon] #832252 15/10/2009 19:21
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Oi...lodding?

Tja, der ser du bare hvor grønn jeg er. Det kompliserer ting littegrann. Nå ja, vi får se.
Synd du ikke kan komme. Har skjønt at du er god på slikt!

Neida, trekker meg ikke, men trenger som sagt noen som kan veilede litt. Og nå alstå også en loddebolt!
Noen som kan tenke seg å bli med på dette som tilfeldigvis også har en loddebolt ? ICON_WINK

Vigdis
-
What goes up...

Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: baronKanon] #832266 15/10/2009 19:41
B
bjornb1 Offline
Fersking
Fersking
B
Sitat: baronKanon
Det viktigste stedet å ha riktig termisk pasta er mellom stjernen og messingblokk. Stjernen er den disken selve dioden er loddet fast på. For å få denne løs, må man til med lodding - noe jeg IKKE har gjort enda...

Jeg måtte ikke lodde hos meg, det var bare å skru av to skruer, bilder her (om jeg forstår deg riktig).

Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: bjornb1] #832284 15/10/2009 20:01
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Lurer på en ting ift det med lodding. Bør man fjerne ALL thermopasta før man påfører ny? Tenker da også på at vi ikke vet hva slags thermopasta de har brukt i fabrikken og det kanskje blir dumt å blande to forskjellige typer? For hvis det er tilfelle, da må man jo løsne stjerna helt for å kunne rense den og da blir man jo nødt til å lodde den på nytt.

Vigdis
-
What goes up...

Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: Viggi] #832300 15/10/2009 20:22
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Ja, man må fjerne ALL termisk pasta før man legger på ny - og hvorfor? Mellom stjerne og kobberblokk er det noe pasta, der får man i teorien en ganske god kontakt. Fjerner man ikke dårlig pasta før man legger på f.eks. AS5, vil man risikere å få et belegg med termisk pasta som isolerer mer enn det leder. Dette gjelder ikke mellom blokk og hus, da det der er en dårlig kontaktflate, og man kan sause litt ekstra for å håpe på bedre ledningsevne.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: baronKanon] #832315 15/10/2009 20:40
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ser det. Så da må man altså velge mellom å KUN påføre pasta mellom blokk og hus (og slippe å lodde), eller å påføre bak sjerna i tillegg (for bedre kjølingsevne) og lodde. Tja, da er det vel bare å finne ut hva man kan leve med.

Er det slik, at hvis man åpner bak stjerna, bare for å titte om det er nok pasta, så kan man ødelegge pastaoverflaten som er der? Tenker spesielt i tilfelle den har rukket å herde.

Vigdis
-
What goes up...

Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: Viggi] #832863 16/10/2009 19:25
Viggi Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Ingen?

Har ingen planer om lodding på egenhånd, så da får denne tanken hvile seg litt, intil videre. ICON_WINK

Vigdis
-
What goes up...

Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: Viggi] #833198 17/10/2009 16:52
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
jeg tror at hr. Baron har misforstått litt ang. lodding.

Lysdioden har et elektriskt forbindelse til loddepunktene for ledningene, festet i midten med varmeledene lim/pasta, og så er stjerna festet med varmeledene lim til midten av lysdioden. Så festes stjerna med 2 skruer bare for å være på den sikre siden. (det finnes varmeledende lim/pasta hos DX)

Varmeledene pasta skal være så tynn som mulig for å fjerne ujevnheter, for varmeledende egenskapene er dårligere enn kobber/aluminium.

Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: atlekristensen] #833206 17/10/2009 17:05
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Jeg har ikke misforstått angående lodding, du har bare misforstått det jeg tenkte på. For å få opp stjernen fra varmespreder slik at du kommer til for å legge på pasta skikkelig mellom stjerne og varmespreder, er ledningene som er loddet til stjernen litt for stramme for å komme til med barberbladet til pastaen ICON_WINK

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: baronKanon] #833212 17/10/2009 17:13
A
atlekristensen Offline
Ivrig
Ivrig
A
ah. Sorry!
/løpe gråtende vekk... ICON_WINK

Så det er virkelig ikke noe pasta/lim mellom LED og stjerna?

Quote:

> er ledningene som er loddet til stjernen litt for stramme for å komme til med barberbladet til pastaen

...og det er en bra ting!
Noen ganger blir DIY litt for mye DIY, for jeg hadde virkelig blitt overrasket hvis det ikke fantes lim/pasta der fra før.
Husk - en tynn lag er rikelig, hvis en pøser på med tykke lag blir varmeoverføringen forverret og lyset vil fungere dårligere.
ICON_BLUSH

Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: atlekristensen] #833224 17/10/2009 17:38
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Mellom LED og stjerne vet jeg ærlig talt ikke. LED er jo loddet rett på stjerne. Mellom stjerne og varmespreder er det dog sparsommelig med pasta. Det er der jeg vil komme til! Og derfor kan man lodde av ledningene. Disse er som sagt stramme slik at de holder stjerne på plass, mens skruer er for å presse stjerne mot varmespreder (eller deromkring)

Jepp, vi var enige!

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: Viggi] #833804 19/10/2009 05:14
T
Titan58 Offline
Entusiast
Entusiast
T
Hva er en DX lykt?

Re: Thermopasta-party? (DX-lykt relatert!) [Re: Titan58] #833805 19/10/2009 05:30
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå