Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Demper "henger" igjen... noe galt?

Demper "henger" igjen... noe galt? #832029 15/10/2009 12:27
A
arjosk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Har helt ny gaffel (rockshox tora sl), og kjenner at når jeg legger press/tyngde på styret, henger den liksom litt igjen før det løsner, og den trykkes sammen. Er dette tegn på at noe er galt med den, bør jeg dra tilbake til butikken og klage? Har ikke hatt slik demper før, så kompetansen er noe lav her...

Re: Demper "henger" igjen... noe galt? [Re: arjosk] #832032 15/10/2009 12:32
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sjekk om du har på lockout. Denne er vel sånn at den låser nesten, så den trenger kraft over en terskel før den gir etter.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Demper "henger" igjen... noe galt? [Re: baronKanon] #832045 15/10/2009 12:57
A
arjosk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Nei, lockouten er ikke på når dette skjer. Unggutten i butikken fortalte (godtroende meg) at demperen trengte innkjøring.... høres litt spesielt ut kanskje.

Re: Demper "henger" igjen... noe galt? [Re: arjosk] #832054 15/10/2009 13:09
gauter Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Har du XC SL-modellen med stålfjær ("Coil") eller med luftkammer ("Solo Air")?

Det kan kanskje mest høres ut som sistnevnte..? Har du i så fall sjekka lufttrykket? Mindre luft gir mindre motstand i toppen.

Det er ikke så lett å si noe sikkert ut fra din beskrivelse. Jeg går ut fra at unggutten i butikken (eller en annen kyndig person) har kjent hvordan gaffelen din kjennes ut?

Uansett: Det er ikke utenkelig at "unggutten" har rett: Alle gafler trenger litt innkjøring, og sånne litt luggende følelser kan bli borte etter at flere kompresjoner av gaffelen smører de nødvendige pakningene osv. Hvis det er sånn, så ta det som et positivt tegn, nemlig på at pakningene gjør en god jobb med å holde møkk og fuktighet ute.

Kjør på den to-tre turer til og se om det bedrer seg.

Gaute

Moderator  support