|
|
Hvorfor skal jeg IKKE kjøpe scott genius 40?
|
Hvorfor skal jeg IKKE kjøpe scott genius 40?
13/10/2009 08:38
|
EvenEB
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hei! Har i år kjørt hardtail med 100mm gaffel og styrevinkel på 70,5. Bruken har for det aller meste vært stisykling i Oslomarka sammen med folk på fulldempede stisykler. Og jeg må etter denne sesongen innrømme at jeg må over på noe lignene... Så nå har jeg prøvd å lese meg opp på ulike stisykler og har funnet ut at Scott Genius 40 er den som frister mest. Da får jeg en sykkel som kan brukes til alt fra intervalltrening på grus til lett heisbasert sykling. Den er relativt lett (12,4kg), har 150mm vandring, og kan låse bakdemperen (dette er noe jeg tror jeg kommer til å sette pris på). specs finner dere her: http://www.scottusa.com/gb_en/product/7934/44759/genius_40 Spørsmålet mitt blir derfor; Hvorfor skal jeg IKKE kjøpe genius? Er åpen for andre forslag, men maks 20 000kr.
|
|
|
Re: Hvorfor skal jeg IKKE kjøpe scott genius 40?
[Re: EvenEB]
13/10/2009 09:02
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
De fleste som går fra hardtail til fulldemper tror man MÅ ha låsing på bakdemper. Det er sjelden tilfelle at den brukes. Over til sykkelen: den ser absoultt ut som et fint verktøy til allroundbruk. Lett heisbasert tror jeg kanskje den er litt for XC-orientert til, men hva vet vel jeg. Hvorfor du ikke skal kjøpe den er jo at det koster masse penger og du kan spare til en kuståm-sykkel som er enda bedre! Når det gjelder intervalltrening, så er grus det kjedeligste du kan gjøre. Vanlig stisykling er jo en eneste lang intervalltreningsøkt. FULL pupp, og så hente seg inn igjen før neste kneik 
|
|
|
[Re: baronKanon]
13/10/2009 09:31
|
JonAre
Besatt
|
Besatt
Jeg har for første gang lockout på bakdemperen på stisykkelen jeg har nå.
Første forsøk: *lockout på* Oi, det var rart. *lockout av*
Andre og siste forsøk, en uke senere: *lockout på* Æææsj *lockout av*
|
|
|
[Re: JonAre]
13/10/2009 09:39
|
EvenEB
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hører alle sier at man ikke bruker lock-out`en, men "jeg tror det ikke før jeg får se det". Liker uansett konseptet med å kunne regulere bakdemperen fra styret. Har prøvd noen fulldempere med pro-pedal (riktignok ikke stilt inn til meg, men jeg er uansett ikke interessert i å bruke en halv sesong på å finne rett innstilling på bakdemper....) og jeg følte at det gynget ganske mye mer enn jeg satte pris på.
Har vurdert Cube stereo The One også, men syntes den er såpass lik geniusen at jeg heller kommer til å velge den.
|
|
|
[Re: JonAre]
13/10/2009 09:42
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Du skal ikke kjøpe en komplett Genius 40 fordi den er dårlig utstyrt i forhold til pris. Jeg kjøpte en Genius 40 i fjor, solgte utstyret og bygde opp med Talas og full XT. Kom like bra ut av det prismessig.
Bakdemperen er genial dersom du også skal tråkke litt grus-intervaller. Klatringer på sti går også som en lek.
Jeg synes Genius er ustabil på rufsete nedkjøringer, men nå har jeg ikke prøvd den med 150 mm i fronten. Et sett grove hjulsett, 2.4 dekk og 150 mm gir kanskje et annet inntrykk?
|
|
|
[Re: tommygutt]
13/10/2009 10:35
|
EvenEB
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Den kommer i år med Talas og XT krank og bakskifter, samt SLX velgere. Ser ikke noe grunn til å bytte ut noe av dette, eneste jeg er litt skeptisk til er bremsene (elixir 5), har Juicy 5 nå og er ikke spesielt imponert når der går fort nedover...
Er nesten like glad i tekniske klatringer som utforkjrøringer, så må ha en sykkel som klaterer bra.
Er vel ikke noen grunn til at denne skal være mer ustabil nedover enn andre sykler med styrevinkel på 68,5? Tenker snarere tvert imot da genius har 150mm, mens de fleste andre har 130-140mm.
|
|
|
13/10/2009 10:41
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Har du to sykler med lik styrevinkel, men ulik vandring i gaffelen, vil den med mest vandring kunne føles mer nervøs og brattere i utforkjøringene da vinkelen vil bli brattere langt ned i vandringen på gaffelen.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
[Re: sykkeloyvind]
13/10/2009 10:47
|
nicolai
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
|
Noe av den følelsen av at sykkelen blir brattere forran (dvs at det er enklere å få en følelse av at man er på vei over styret), motvirkes ofte av at det er naturlig å sette på kortere styreframsping (samt at grovere sykler har noe kortere overrør i samme str.).
Vinklene blir ikke mindre bratte, men sykkelen føles tryggere og mindre lav og bratt forran likevell.
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
13/10/2009 10:52
|
nicolai
|
Mange har jo nettopp nevnt dette med at superlette sykler (slik som Genius) nesten er for lette og spinkelt bygd, utifra mengen vandring og terrenget de er laget for å kjøres i. De føles rett og slett ikke trygge nok, når hjul og gaffel og dekk blir for lett i forhold til resten. Ole skrev ett innlegg om dette for et par dager siden. Dessuten så er det så utrolig mange andre parametere enn styrevinkel som avgjør hvordan en sykkel oppleves og føles (selv om dette ikke er så enkelt å si noe om, som styrevinkelen (noe jeg syns fører til at folk fokuserer og synser for mye rundt en sykkels egenskaper på bakgrunn av dette ene tallet fordi dette er "enkelt å si noe om")). Det siste er ment bare som en generell kommentar 
/Are Nicolai
|
|
|
[Re: nicolai]
13/10/2009 10:54
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Jeg klatrer bedre teknisk med min Scott Ransom på 15,2 kg kontra Geniusen jeg hadde som veide 13 blank. Nedover er det to forskjellige verdner... Derimot ville jeg ikke kjørt grus-drag med Ransomen
|
|
|
13/10/2009 11:10
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Skal du ha en stisykkel, så kjøp en stisykkel. Skal du ha en sykkel til grusintervaller, så kjøp en sykkel som passer til det (eller behold HT du har). Min mening er at slike altmuligsykler som Genius er og blir et kompromiss, dog et godt kompromiss. Som mange påpeker er det mer enn styrevinkel og antall mm vandring på demperne som avgjør hvordan sykkelen føles.
Lock out, schmock out. På en stisykkel er lock out unødvendig. Platformdemping er mye bedre, da slipper du at demperen er låst i nedkjøringer hvis du skulle glemme å skru på bryteren. Sett opp demperen riktig og ha riktig tråkkteknikk, da skal det ikke gynge mye på et godt demperoppheng.
I was just riding along...
|
|
|
[Re: JB.]
13/10/2009 11:26
|
sykkeloyvind
More than words
|
More than words
Skal du ha en stisykkel, så kjøp en stisykkel. Skal du ha en sykkel til grusintervaller, så kjøp en sykkel som passer til det (eller behold HT du har). Min mening er at slike altmuligsykler som Genius er og blir et kompromiss, dog et godt kompromiss. Som mange påpeker er det mer enn styrevinkel og antall mm vandring på demperne som avgjør hvordan sykkelen føles.
Lock out, schmock out. På en stisykkel er lock out unødvendig. Platformdemping er mye bedre, da slipper du at demperen er låst i nedkjøringer hvis du skulle glemme å skru på bryteren. Sett opp demperen riktig og ha riktig tråkkteknikk, da skal det ikke gynge mye på et godt demperoppheng. Så fryktelig bombastisk da. Scott har jo lock-out-bryteren på styret så den når man jo uansett. Verre med propedal-spaken et sted mellom beina. Stisykkel vil jo alltid være et kompromiss, i hvert fall hvis man ser på en stisykkeltur som mer enn å dra seg til toppen av en bakke og sitte på setet og jumpe nedover. Mange synes det å klatre effektivt også på en stitur er gøy, noen synes sågar det er kult hvis man kan gampe på litt på grusbakkene som dukker opp i løpet av en litt lengre stitur. Mange moderen stisykler klarer seg ganske så bra uten lock-out, men liker man å gi gass opp en lang grusbakke for så å fortsette tempoet inn på krevende stier så er Genius ganske så genialt. Å si at lock-out er unødvendig på en stisykkel er ikke nødvendigvis riktig for alle. De færreste sykler turer der det kun er heftig stisykling fra start til mål.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
13/10/2009 11:36
|
EvenEB
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Enig med Øyvind om at en stisykkel alltid vil være et kompromiss. Så lenge man må sykle opp for å komme ned vil man prøve å få en sykkel som fugere til begge deler. Hvertfall så lenge man ikke er interessert i å dytte opp for å rulle ned, og det er ikke jeg. Samtidig liker jeg tekniske partier bedre enn siter med stor fart, og da ser jeg for meg at en lettere sykkel er mer håndtelig enn en tyngre/grovere sykkel.
Liker også tanken med det nye Twin-lock systemet til Scott som senker fremgaffelen samtidig som vandringen endres/låses bak. En typisk stitur i Oslo betyr ofte strekker med både asfalt, grus, og sti. Ville tro det er ganske forskjell på å sykle f.eks asfalten opp til sognsvann med en genius vs ransom.
Tar gjerne imot tips til andre (bedre) sykler i ca samme katergori. Nytt eller brukt.
|
|
|
13/10/2009 11:43
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Twin-lock ser utvilsomt veldig bra ut, men jeg stiller et spørsmåltegn til om det er lurt å hoppe på dette det første året mtp. barnesykdommer som alltid kommer?
|
|
|
13/10/2009 11:59
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Ikke meningen å være bombastisk og påståelig, det er selvfølgelig mange som liker å jage grusbakker og forsere tekniske stier i stor fart på samme tur. Men med bakgrunn i trådstarters første post så sier han at han har syklet mest sti i sommer og vil nå ha en fulldemper. Min erfaring som sykkelselger er at veldig mange vil ha en sykkel som skal takle "alt" og da ender opp med et kompromiss hvis de ikke tenker seg litt om. Når man skal kjøpe ny godsykkel er det mange som gjerne vil beholde noe av det man kommer fra, men samtidig prøve noe nytt. I dette tilfelle vil EvenEB over på fulldempa stisykkel, men lurer på om han skal beholde noen av grusegenskapene til HTen sin. Hvis det faktisk er slik at det er sti EvenEB vil drive med, er det etter min mening morsomst på en dedikert stisykkel. Derfor sier jeg "skal du ha en stisykkel, så kjøp en stisykkel". Å si at lock-out er unødvendig på en stisykkel er ikke nødvendigvis riktig for alle. De færreste sykler turer der det kun er heftig stisykling fra start til mål. Ja, det er klart, men en god platformdemper funker jo fint til dette?
|
|
|
13/10/2009 12:12
|
JB.
Ivrig
|
Ivrig
Enig med Øyvind om at en stisykkel alltid vil være et kompromiss. Så lenge man må sykle opp for å komme ned vil man prøve å få en sykkel som fugere til begge deler. Hvertfall så lenge man ikke er interessert i å dytte opp for å rulle ned, og det er ikke jeg. Uenig. En stisykkel skal være best mulig på sti, ikke grus og asfalt. Sti går både opp og ned. Jeg kan ikke se at oppoveregenskaper uansett og alltid er omvendt proporsjonalt med nedoveregenskaper. Gode stisykler er kvikke og responsive både opp og ned.
|
|
|
13/10/2009 12:17
|
olechr
More than words
|
More than words
Jeg ville kjøpt Genius hadde jeg vært deg. Har genious selv og syntes det er en konge sykkel. Funker til det meste.
Ingen grunn til å høre på alle disse "kule" stisyklistene. Er du som meg så syntes du det er gøy og dra ut å sykle. Både bortover og nedover. Når jeg har vært med på noen stiturer for noen år siden her på forumet så hadde folk fancy stisykler men var jo så tunge at de knapt kom opp bakkene.
Jeg bruker Lock out både foran og bak mye. Sitte å trå på en fulldemper oppover uten lockout syntes jeg er utrolig tregt. Så derfor låser jeg den, smack smack så er sykkelen mye bedre oppover.
Så skal du ha en sykkel for fine turer både koseturer og treningsturer så er genious perfekt. Såklart hvis det er følelsen nedover på sti som teller mest så finner du sykler som er bedre. Men når du allerede har en HT så kommer du til å kose deg skikkelig på Genious.
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
[Re: olechr]
13/10/2009 12:25
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Man kan vel sjelden få i både pose og sekk, Genius er alikevel kanskje det nærmeste man kommer.
|
|
|
13/10/2009 12:41
|
EvenEB
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Twin-lock ser utvilsomt veldig bra ut, men jeg stiller et spørsmåltegn til om det er lurt å hoppe på dette det første året mtp. barnesykdommer som alltid kommer? Har tenkt tanken, men et er jo ikke akkurat snakk om de helt store endringene. Demperne har justeringsmulighetene fra før, så det eneste som er nytt er at de har puttet alt i en hendel. Kjøper argumentene om at man bør ha en sykkel til hvert sitt bruk, men dette er ikke gjennomførbart mtp økonomi og plass. Kommer mest sannsynlig til å selge HT`n og selv om jeg trives best på tekniske stier blir det en og annen grustrening med kompisr som ikke er like glad i stisykling. Hvilke sykler ser dere på som er "et hakk grovere" enn geniusen?
|
|
|
13/10/2009 12:42
|
Kriss
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Twin-lock ser utvilsomt veldig bra ut, men jeg stiller et spørsmåltegn til om det er lurt å hoppe på dette det første året mtp. barnesykdommer som alltid kommer? Leter du etter argumenter for og ikke kjøpe ny spark nå eller? 
|
|
|
[Re: Kriss]
13/10/2009 13:03
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Hehe, ja jobber hardt med meg selv her nå
|
|
|
13/10/2009 13:05
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Twin-lock ser utvilsomt veldig bra ut, men jeg stiller et spørsmåltegn til om det er lurt å hoppe på dette det første året mtp. barnesykdommer som alltid kommer? Har tenkt tanken, men et er jo ikke akkurat snakk om de helt store endringene. Demperne har justeringsmulighetene fra før, så det eneste som er nytt er at de har puttet alt i en hendel. Kjøper argumentene om at man bør ha en sykkel til hvert sitt bruk, men dette er ikke gjennomførbart mtp økonomi og plass. Kommer mest sannsynlig til å selge HT`n og selv om jeg trives best på tekniske stier blir det en og annen grustrening med kompisr som ikke er like glad i stisykling. Hvilke sykler ser dere på som er "et hakk grovere" enn geniusen? Skulle jeg hatt en sykkel, hadde jeg ikke vært i tvil, det hadde blitt Genius med 2 hjulsett.
|
|
|
13/10/2009 14:08
|
jorn_almberg
Besatt
|
Besatt
Skulle jeg hatt en sykkel, hadde jeg ikke vært i tvil, det hadde blitt Genius med 2 hjulsett.
Mener du da en Genius i tillegg til den porteføljen du flasher i signaturen din? 
Redigert av jorn_almberg; 13/10/2009 14:09.
|
|
|
[Re: jorn_almberg]
13/10/2009 14:18
|
olechr
More than words
|
More than words
Samme her. Skulle jeg hat en sykkel hadde det blitt Genious. Man før sykler som er bedre til hvert sitt bruk, men som kombi sykkel er den rå.
Selv har jeg bestillt twin lock jeg monterer på den jeg har nå. :-)
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
|
|
|
13/10/2009 14:22
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Hvis det faktisk er slik at det er sti EvenEB vil drive med, er det etter min mening morsomst på en dedikert stisykkel. Derfor sier jeg "skal du ha en stisykkel, så kjøp en stisykkel".
Og Genius er ikke en dedikert stisykkel?
|
|
|
13/10/2009 14:22
|
Pedalsyre
Veteran
|
Veteran
ett par spm om dette Fææænsi Twinlock systemet: slik jeg forstår det skal det fungere både på bakdemper og på gaffelen, må man da ha en spesiell gaffel eller må man evt bygge om gaffelen man kjøper?
grunnen til at jeg lurer er at jeg også er faretruende nær en 40 ramme, og regner med at scott selger sine rammesett uten gaffel?
mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
13/10/2009 14:27
|
Mmar
Ivrig
|
Ivrig
Liker også tanken med det nye Twin-lock systemet til Scott som senker fremgaffelen samtidig som vandringen endres/låses bak.
Gaffelen låses, den senkes ikke. Tommygutt: Barnesykdommer på denne hadde jeg ikke fryktet, er kun en enkel lock-outbryter som trekker to vaiere. Og hvis alt skulle skjære seg er det enkelt å montere separate brytere. Med andre ord ingen unnskyldning for å ikke oppgradere stallen. Twinloc funker med alle gafler som har mulighet for fjernstyrt låsing ved hjelp av vaier. Finnes to innsatser som gir forskjellig vaiertrekk tilpasset alle de store gaffelmerkene. Og kan sikkert moddes om du har en sær gaffel.
Redigert av marley; 13/10/2009 14:29. Rediger grunn: svar på spm
|
|
|
[Re: Mmar]
13/10/2009 14:28
|
EvenEB
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
[/quote]
Og Genius er ikke en dedikert stisykkel? [/quote]
Tydeligvis ikke....
Fortsatt ingen som har kommet med noen alternativer, kan godt være litt grovere, men hvertfal ikke over 14kg.
|
|
|
[Re: Mmar]
13/10/2009 14:28
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Tommygutt: Barnesykdommer på denne hadde jeg ikke fryktet, er kun en enkel lock-outbryter som trekker to vaiere. Og hvis alt skulle skjære seg er det enkelt å montere separate brytere. Med andre ord ingen unnskyldning for å ikke oppgradere stallen. Jeg klipper ut dette sitatet og legger på nattbordet til kona
|
|
|
13/10/2009 14:31
|
tommygutt
Scottselva
|
Scottselva
Skulle jeg hatt en sykkel, hadde jeg ikke vært i tvil, det hadde blitt Genius med 2 hjulsett.
Mener du da en Genius i tillegg til den porteføljen du flasher i signaturen din? Kremt, ja skulle jeg bare hatt 5 sykler hadde Genius definitivt vært en av dem
|
|
|
|
|