Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rulle helve....!

Rulle helve....! #830247 12/10/2009 17:57
Pluto Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Dette er en sak som jeg har lurt litt på, og om noen har en forklaring eller opplever det samme.
Når jeg trener intervaller på sykkel ligger pulsen på 180-190.
Gjennomsnittspuls i ritt ligger på rundt 180.
Når jeg går på ski og rulleski er pulsen også på omtrent det samme når jeg tar i litt.
MEN hvorfor i allverden oppleves puls på 160-165 som forferdelig tungt på zpinning eller rulle, noe som er prate tempo på sykkel?
Kan det være bare det psykiske som utgjør den store forskjellen i hvor hardt det føles? Eller er det andre ting med zpinningen som gjør det så tungt?

Må også legge til at jeg foretrekker ski/rulleski som alternativ til sykkel framfor rulle/zpinning.
Vet ikke helt hvorfor men jeg føler det gir mer tilbake, i tillegg til at det er gøy og utendørs.

Re: Rulle helve....! [Re: Pluto] #830440 12/10/2009 21:53
Y
YAnders Offline
Medlem
Medlem
Y
Du kan lese noe om det her (et stykke ut i artikkelen):

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinge...la/page594.html

Oppsummering: Desto større muskelgrupper du aktiviserer i treningen, og jo mer du har trent på det du driver med, desto høyere puls kan du ha uten å opparbeide melkesyre.

Re: Rulle helve....! [Re: YAnders] #830489 13/10/2009 06:30
kjerts Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg opplevde det samme før jeg fikk effektmåleren innendørs. I intervaller med jevn intensitet, kommer pulsen mer enn høyt nok.

Problemet er kanskje at du kun tramper for å få opp pulsen, i stedet for å kjøre jevnt på effekt/fart/motstand eller følelse.

Re: Rulle helve....! [Re: YAnders] #830604 13/10/2009 10:16
Pluto Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk for svar på dette.
Kan man anta ut ifra det du skriver at grunnen til at zpinning føles så tungt, er at det ligger langt unna de opprinnelige bevegelsene i sykling?
Eller har jeg misforstått da?

Re: Rulle helve....! [Re: Pluto] #830639 13/10/2009 11:12
frodegutt Offline
Besatt
Besatt
Hei
Kan det ha noe med at du ikke har stilt inn sykkelen riktig? Sjekk sittestilling på sykkelen og Zpinningmaskinen.
Husk at på Zpinningsykkel så har du ikke frinav, det vil si at du må tråkke hele tiden. Det kan også føre til at det kjennes tyngre.

Re: Rulle helve....! [Re: frodegutt] #830702 13/10/2009 12:24
Pluto Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Skal ta en sjekk av sittestilling en gang til, det er jo lett og justere på zpinningsykkel, men jeg synes det er like tungt og trene på rulle.
Jeg har begge deler men bruker mest zpinning.
Blir nok mest ski og piggdekk i vinter på meg.

Re: Rulle helve....! [Re: Pluto] #830805 13/10/2009 15:00
grole Offline
Medlem
Medlem
Tror jeg har lest noe (muligens noe Mr Aaberg har skrevet) om att mangel på stimulans som du har når du er ute å sykler i guds frie gjør at opplevd intensitet ikke blir korrekt når man trener inne på rulle eller på zpinningsykkel.

You may make mistakes, but you are not a failure until you start blaming someone else.
Re: Rulle helve....! [Re: kjerts] #831460 14/10/2009 15:58
Franky Offline
Fersking
Fersking
Sitat: kjerts
Jeg opplevde det samme før jeg fikk effektmåleren innendørs. I intervaller med jevn intensitet, kommer pulsen mer enn høyt nok.

Problemet er kanskje at du kun tramper for å få opp pulsen, i stedet for å kjøre jevnt på effekt/fart/motstand eller følelse.

Er enig i dette! Jeg opplevde det samme som trådstarter, at jeg måtte ta i så "syra sprutet" for å komme opp i riktig pulssone, med det resultat at dragene etter det første ble ødelagt.

Det jeg gjorde var å finne riktig belastning/ kadens. (har ikke effektmåler på zpinningsykkelen), hadde is i magen da første drag aldri klarte å løfte hjertefrekvensen til riktig sone, jeg beholdt samme belastning på neste drag, og sakte men sikkert nådde jeg riktig pulssone uten at treningsøkten ble ødelagt av syre.

Selvfølgelig er det lettere å kunne monitorere produsert effekt, men som en "nødløsning" fungerte dette bra for meg.

Moderator  support