Re: Syklist påkjørt. Ingen herfra, håper jeg.
[Re: Ordrik Fele]
12/10/2009 08:02
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Jeg synes begrepet "stor fart" er interessant her. Hva betyr det at syklisten kom "i stor fart"? Så lenge han overholdt fartsgrensen (som, for alt jeg vet, sikkert var 50, og syklisten var Cancellara på tempotreningstur), synes jeg dette ikke er relevant som en begrunnelse til at ulykken oppsto.
Jeg tipper vi her har å gjøre med en sløv billist som burde fått førerkortet beslaglagt på stedet.
Eller, som jeg opplevde for noen uker siden, en billist som ikke overholdt vikeplikten fordi han mente det hindret trafikken...
Anonym5
|
|
|
[Re: anonym5]
12/10/2009 08:08
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Jeg tipper vi her har å gjøre med en sløv billist som burde fått førerkortet beslaglagt på stedet. Det fikk han da også.. Ifølge operasjonsleder Egil Karlsen ved Rogaland politidistrikt er førerkortet til bilføreren rutinemessig beslaglagt. Det er også tatt rutinemessig alkotest av vedkommende.
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
[Re: TruTech]
12/10/2009 08:13
|
anonym5
Anonym5
|
Anonym5
Ser man der, ja. Like sløv som billisten.
Uansett lurer jeg fortsatt på hva "stor fart" er. 60-70-80? Brøt han fartsgrensen, tro?
Anonym5
|
|
|
12/10/2009 08:13
|
KTL
Besatt
|
Besatt
I aktuelle situasjon tipper jeg ingenting, siden vi ikke kjenner detaljer i saken.
God bedring til syklisten!
(For) stor fart er når du ikke greier å stopp på en tredel av oversiktsstrekningen og med kalde fingre godt klemt rundt holkene tar det deg minimum 1,5 sek fra du oppdager situasjonen til du overhodet kan begynne å bremse -det er f.eks 10m ved 24km/t, som kan være langt nok i tettbebygd/tettbevokst strøk...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
[Re: KTL]
12/10/2009 08:16
|
TruTech
Avhengig
|
Avhengig
Håper også at han klarer seg og kommer fra det uten varige mèn..
Ja Ja Ja!!!
|
|
|
12/10/2009 08:22
|
erlingba
.
|
.
Ikke bra. Får håpe alt går bra med syklisten.
Hvis man bruker over 10 meter på å stoppe om man sykler i 24kmt er det ikke rart det skjer mange ulykker. Synes det høres litt vel drøyt ut, og hadde jeg hatt så treg reaksjonstid hadde jeg nok pådratt meg endel bulker.
Redigert av erlingba; 12/10/2009 08:23.
|
|
|
[Re: erlingba]
12/10/2009 08:43
|
bungum
Medlem
|
Medlem
Det mest betegnende er at det blir påstått at syklisten hadde stor fart. Når det er snakk om bilulykker blir som regel betegnelsen brukt om hastigheter som er langt over fartsgrensen. Om en bilist ikke overholder vikeplikten og kjører på en syklist spiller det liten rolle hva slags fart syklisten har for skyldspørsmålet så lenge farten er innenfor fartsgrensen.
Bortsett fra det håper jeg virkelig at det går bra med denne personen.
|
|
|
12/10/2009 08:52
|
Ordrik Fele
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Ser man der, ja. Like sløv som billisten. Neida. Før saken ble oppdatert, sto det at politiet ikke hadde tatt stilling til om bilistens førerkort skulle beslaglegges. Det er jo mulig politiet måtte sjekke om syklisten hadde "kondomdress" først.
|
|
|
12/10/2009 09:24
|
gare
More than words
|
More than words
Jeg synes begrepet "stor fart" er interessant her. Hva betyr det at syklisten kom "i stor fart"? Så lenge han overholdt fartsgrensen (som, for alt jeg vet, sikkert var 50, og syklisten var Cancellara på tempotreningstur), synes jeg dette ikke er relevant som en begrunnelse til at ulykken oppsto.
Med alle mulige forbehold om akkurat hvor i Rosenkrantzgate på Våland dette skjedde, så er det inne i et boligområde i Stavanger der de aller fleste gatekryssene går i 90 grader med hushjørnene tett inntil veien. Det er 30 i fartsgrense der, og helt uavhengig av hva som er rett eller galt er dette et omåråde der det typisk er lurt å ta det litt med ro for å få oversikt. Nå er det lenge siden jeg har syklet/gått/kjørt der, men om ikke minnet svikter fullstendig er det litt bakkete i det området og lett å få med seg litt fart ... Hva som regnes for høy fart for en syklist er vel ganske individuelt, og svært forskjellig for syklister/ikke-syklister. Uansett, god bedring til syklisten.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: gare]
12/10/2009 11:18
|
DagRS
Ivrig
|
Ivrig
Det er helt riktig at det er 30 sone der og det er også riktig som du påpeker Gare at det er slak bakke nedover mot sentrum. Hvis det var slik at syklisten var på vei dit.
Dette er et område med tett bebyggelse og biler parkert langs gate som gjør disse kryssene svært uoversiktlige. Der er det viktig å være på vakt uansett om man går, sykler eller kjører bil.
Uansett trist at et medmenneske havner i en slik situasjon, men dette er nok et eksempel på at man ikke alltid kan stole hverken på forskjørsrett eller vikeplikt og i slike situasjoner går det alltid værst utover den mykeste trafikanten.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
|
|
|
[Re: erlingba]
12/10/2009 12:21
|
KTL
Besatt
|
Besatt
Ikke bra. Får håpe alt går bra med syklisten.
Hvis man bruker over 10 meter på å stoppe om man sykler i 24kmt er det ikke rart det skjer mange ulykker. Synes det høres litt vel drøyt ut, og hadde jeg hatt så treg reaksjonstid hadde jeg nok pådratt meg endel bulker. Hvis du har normal reaksjonstid og er "klar" når situasjonen oppstår er tar det et snaut sekund før du i det det hele tatt rører enn finger. Deretter skal du bytte grep på styret og fysisk begynne å bremse -og for mange vil dette si flytte kroppens tyngdepunkt/avlaste armene. Dette bruker du minimum 0,5 sek. på. Resten er matematikk. Og da begynner du å bremse, -deretter har du den fysiske bremsestrekningen som ved 1G bremsing fra 24 km/t blir ca 1,2s bremsing og gir en bremsestrekning på ca 8m før du står helt stille (du greier maks 0,5G i praksis -da ender du med det dobbelte). Stoppestrekningen din blir da 10m + 8m = 18m -og ja, de fleste syklister undervurderer dette og holder det jeg vil kalle for høy fart i tettbebygd/uoversiktelige omgivelser. (Se på den typiske jobb-syklisten -ikke mange som har bremseberedskap med en finger klar på bremsen -noe som er basic for stisyklisten  ) Om en bilist ikke overholder vikeplikten og kjører på en syklist spiller det liten rolle hva slags fart syklisten har for skyldspørsmålet så lenge farten er innenfor fartsgrensen. Så syklister er fritatt for regelen om å kjøre varsomt? Som bilist må jeg finne meg i å kjøre vesentlig saktere enn fartsgrensene, spesielt i tettbebygd strøk. På vei til jobb ender jeg med et snitt på ca 30km/t. Strekningen har ca 5% 30km/t og 40km/t, 60% 50km/t og resten 60km/t og 80km/t. Jeg hadde brukt omtrent halvparten av tiden hvis jeg lå i fartsgrensen, men må akseptere at siktforhold, trafikk, fotgjengere, syklister, busser, føre (med tilhørende bremse/stoppeforhold) osv. begrenser hastigheten til noe som kan beskrives som å "ferdes varsomt". Dessverre ser jeg daglig syklister som sykler fortere enn det jeg som både stisyklist og bilist anser som forsvarlig, både direkte i form av hastighet, og indirekte i form av manglende oversikt i trafikksituasjoner.
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
12/10/2009 13:07
|
arni@stinky
Entusiast
|
Entusiast
Dagens innlegg, god forklaring av bremselengde og stoppelengde, samt fornuftig adferd i trafikken. Du kunne tatt med at ved bremsing i nedoverbakke vil stoppelengden øke siden normalkraften får en bidrag like G x cosα, der α er helning på bakken. Har såvidt vært i det aktuelle området, og kan bekrefte at det er noen bakker ned mot sentrum. Håper forøvrig at det går bra med syklisten. Forøvrig kan Vegtraffiklovens §3 være grei å tenke igjennom for alle som ferdes i traffikken. § 3. Grunnregler for trafikk.
Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.
Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.
Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst, interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro. Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.
Petter Gottschalk
|
|
|
|
|