|
Downswing etter formtopp?
|
Downswing etter formtopp?
12/10/2009 07:06
|
Pedalsyre
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Hei! Etter å ha hatt en kjempe fin progresjon gjennom sesongen, tester viser ca25 % bedring fra i fjor, toppet alt seg med en skikkelig formtopp til birken.
Men tiden etter birken har vært alt annet enn god. Formen er laaaangt unna, og jeg har falt ca 15-20% igjen.
Treningen etter birken har vært mer sporadisk enn tidligere i året, av flere grunner.(ca 50% mindre) som f.eks. Litt roligere tid før skisesongen begynner, påbygging og noe mer jobb. Er det normalt at man faller såpass mye etter en skikkelig topp?
Allmenn tilstanden eller er god. Har tenkt på overtrening og lest litt om det, men har ikke økt hvilepuls, dårlig søvnmønster e.l. Samtidig lurer jeg på om overtrening kan kan oppstå etter at treningsmengde har har avtatt betraktelig?
Jeg skal også bli Pappa for første gang i Januar, kan noe forklares i den psykiske-underbevistheten?
håper på noen opplysende svar!
mvh
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
Re: Downswing etter formtopp?
[Re: Pedalsyre]
12/10/2009 10:21
|
Birkebeinern
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Hei! Har hatt noe av samme opplevelsen som deg. God progresjon gjennom sesongen og en liten topp på birken.
Kuttet ned rimelig mye på treningen etter birken, lå vel på gj snitt 10 - 15 timer i uka gjennom hele sommern, mn har etter birken ligget på 5 -6 timer sykkel i uken.. I motsetning til deg syns jeg formen har holdt seg bra, føler meg ikke i noe spesielt dårligere form enn jeg gjorde i sommer. Det har blitt lite langturer for min del i høst, mest intervaller..
Hvordan har du trent etter birken?? Hvordan vet du at du har falt 20%, har du testet deg og sammenlignet med tidligere..?
Det kan jo være motivasjonen som har fått seg en liten knekk, slik at det føles tyngre...Viss birken har vært ditt store mål gjennom sesongen, kan det jo være tungt å starte opp igjen..
Overtrening som følge av avtatt treningsmengde har jeg aldri hørt om, skulle jo tro dette ville gi kroppen motsatt effekt. Mistforstå meg rett, ikka at du bedrer formen - men at kroppen blir mer uthvilt..
Nå er det riktignok et par mnd snart etter birken, har du kuttet DRASTISK i treningsmengde kan jeg se for meg at dette i seg selv bidrar bra til dårligere form..
Until mountain biking came along, the bike scene was ruled by a small elite cadre of people who seemed allergic to enthusiasm
|
|
|
[Re: Birkebeinern]
17/10/2009 16:32
|
Elgvenn2
Besatt
|
Besatt
Kan synse litt jeg også kanskje...  Føler selv at langkjøringsformen har dalt noe etter birken, spessielt utholdenheten. Hadde en langtur på grus for et par uker siden, som var første etter birken. Gikk skikkelig i kjeller'n, da kroppen ikke var vant med å kjøre så langt lenger. Mao, har du gjort om på treningsopplegget ditt, har du nok blitt dårligere på den type sykling du har kuttet ut, men kanskje bedre eller like bra på det du fortsatt driver med? Jeg forklarer hvertfall min "nedgang" i form slik: 1. Ingen rene langturer på grus/asfalt 2. Mere stiturer, mellom 1.5 og 7 timer gjør mer for styrke og utholdenhet enn evnen til å ligge å produsere masse watt på lav/middels intensitet. 3. Kaldere i været, musklene og lungene mine jobber hvertfall tyngre når det ligger nærme 0 grader. 4. Dårligere motivasjon. Sesongen er over, ingen mål å trene mot (annet enn 2010 sesongen, som enda er 6-7 mnd unna) Kanskje...? 
Øve, øve jevnt og trutt og tappert det er tingen, alltid bedre om, og om, og om igjen. Født som mester, født som helt, å nei, det ble da ingen, mot og kraft det vinnes litt og litt om sen.
|
|
|
[Re: Elgvenn2]
17/10/2009 20:14
|
Pedalsyre
OP
Veteran
|
OP
Veteran
Synes dere synser godt, og kan nok hende det bare er at treningsmengden har avtatt såpass mye for øyeblikket at det er dette som er svaret. Men tenkte jeg skulle ta en tur til legen og legge av noen poser plasma til neste sesong  , så da tenker jeg at han samtidig skal få sende litt til lab`n sin. Har hatt noe kyssesyke i omgangskrets, så greit og utelukke det iallefall.. Tror nok at Elgvenn er inne på noe ang treningstype, siden jeg etter birken har brukt all tid på sti-kos, og at det er "flat-gampinga" jeg erker mest tilbakegang.. takker for svar så langt.
det er i motbakke du når toppen i livet... Tidligere nick: Helium team carbonium.
|
|
|
[Re: Pedalsyre]
21/10/2009 17:34
|
Sykkelbob
Besatt
|
Besatt
Trådstarten er nesten som å høre meg selv. Jeg hadde en godt planlagt formtopp i midten av juni da jeg syklet Terrengstyrken. Holdt koken ganske ok gjennom sommeren og mobiliserte en ny "topp" i august til Birken. Alt gikk etter planen. Etter Birken har alt rast sammen. Jeg har gått opp et par kg, har konstant lyst på mye mat, godis og alt som skriker av "nei"-mat, tungt å trene og jeg er falt langt tilbake på formtest. Men- det er håp i hengende snøre. Jeg tror dette er 90% psykisk og 10% "sunn tilbakegang/hvile". Jeg hadde en terreng-løpetur i dag. Tungt som f... men jeg løp til ny pers... I dag var jeg litt motivert ettersom jeg måtte rekke rundt innen mørket. Jeg tror bare psyken kommer på plass, så er formen ikke så langt unna. Jeg er i ferd med å si meg ferdig med "honeymoon" etter Birken og er herved i gang med opptreningen til 2010... 
|
|
|
[Re: Sykkelbob]
22/10/2009 20:46
|
Torlog
Avhengig
|
Avhengig
Har selv også erfart det samme og forrige langtur var meget tung. Møtte rettogslett veggen etter 1,5t i marka. Men, det er nok ganske normalt og bør kanskje være det også. Det er viktig å tone ned treningsmengden noe for å gjøre noe alternativt til syklingen.
I følge boka til Kurt Asle Arvesen "Best i Birken på Sykkel" så er perioden september-oktober en "overgangsperiode" og tid for alternativ trening og restitusjon, alternative aktiviteter som fjellturer, løp etc.
November - Januar er "Forberedende periode" med tillvenning, variert trening, overskuddstrening, rolige langturer, variert, intervaller i sone 3......
|
|
|
[Re: Torlog]
23/10/2009 06:58
|
phansen
Fersking
|
Fersking
Da er vi fler i samme "båt"...:) føler akkurat det samme den siste tiden og synets maks pulsen min har fallt mye og sliter og puster tungt... har derfor spekulert mye i om det sykdom eller annet, men satser nå på at det bare er midlertidlig og finner tilbake lysten og gleden snart..
|
|
|
|
|