Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 2 1 2

Sykkel fra ebay?

Sykkel fra ebay? #829185 10/10/2009 21:43
H
Hvaskalståherda? Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Hei.

Er det noen som har erfaring med å kjøpe hel sykkel fra ebay? Er det noe spesielt man må passe på? Dersom det er en brukt sykkel, må man fremdeles betale moms på den?

Redigert av Hvaskalståherda?; 10/10/2009 21:44.
Re: Sykkel fra ebay? [Re: Hvaskalståherda?] #829261 11/10/2009 07:34
ventle Online
Besatt
Besatt
Det siste først, ja, du må betale moms på den, det er prisen du betaler for den, og ikke tilstanden som avgjør dette.

eBay er en av de tryggeste stedene å handle ting usett fra langt borte fra. Betaler du med Paypal har du full beskyttelse og er garantert å få igjen pengene hvis du blir lurt. Muligheten til å sjekke andre kjøperes erfaring med samme selger vha feedbacksystemet gjør det lett å vurdere om du har med en seriøs selger å gjøre.

Jeg har ikke kjøpt komplett sykkel, men har kjøpt ramme, gaffel, hjulsett, bremser og en hel del mindre deler hver for seg, dessuten også solgt en ramme, og det meste har gått smertefritt. Ett par ganger har det skjedd at jeg ikke har fått det jeg har kjøpt, men i begge tilfellene fikk jeg tilbake hver eneste krone jeg hadde betalt. Så lenge selger tilbyr deg å betale via Paypal (viktig!!) er du trygg.

mvh Helge
Re: Sykkel fra ebay? [Re: ventle] #829284 11/10/2009 08:25
H
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Forhåndsbetaler du via Paypal da? Hva gjør du da dersom du ikke får det du har betalt for?

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Hvaskalståherda?] #829291 11/10/2009 08:37
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Pengene står sperret hos paypal inntil du aksepterer at varen er mottat og ok. Deretter utbetales beløpet til selger/avsenderen...

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Torlog] #829314 11/10/2009 09:15
Jonas88 Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: mentor
Pengene står sperret hos paypal inntil du aksepterer at varen er mottat og ok. Deretter utbetales beløpet til selger/avsenderen...

Det er vel ikke helt slik det fungerer...? Jeg har aldri godtatt at en vare har kommer og har brukt paypal mer enn hundre ganger.
Men man må søke om å få pengene tilbake om man ikke mottar varen etter så så lang tid.

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Sykkel fra ebay? [Re: Hvaskalståherda?] #829386 11/10/2009 12:25
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Hei,

Jeg har kjøpt sykkel via E-bay og mange deler, både sykkel og annet. Det som er viktig er at man setter seg inn i hva man skal ha og spørre om man er usikker. Det kan f.eks. hende at en selger sier han selger en 06 Fox gaffel, men så kan det vise seg at den er 05 modell som er kjøpt i 2006...

Jeg har ennå ikke blitt lurt, men jeg sjekker alltid at varen er der selger er registrert og at vedkommende har solgt eller selger flere ting av samme type (100 klistremerkesalg og en håndlaget sykkel er kanskje grunn til å lure..).
Feedback er også greit å sjekke, med vekt på feedback fra de han har solgt til tidligere.

Når det gjelder frakt fra USA så varier den enormt mye. Sjekk ALLTID pris for frakt før du gir deg inn i budrunder.

Lykke til!

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Brumm] #829395 11/10/2009 12:36
Jonas88 Offline
Ringrev
Ringrev
Angående frakt av sykkel, så burde du sjekke ut:
http://jetcarrier.com/

De har postboks i usa, så du slipper maset med å overtale selgeren til å frakte til Norge, og jeg vil tro det er langt sikrere å bruke dem også.
Jeg tror båtfrakt av sykkel kommer på ca 1000nkr levert til ditt nærmeste postkontor.

“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
Re: Sykkel fra ebay? [Re: Jonas88] #829697 11/10/2009 20:07
E
elad Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
E
Kjøpte 2 ganger hel sykkel i fjor høst på ebay. Med dollarkurs rundt 5.30 ble det knallkjøp ift å kjøpe i norge. Som det nevnes bør betalingen gjøres via Paypal som virker som en forsikring for det beløpet du betaler (tror det likevel er en maksgrenes..).

Den ene gangen jeg kjøpte ble jeg prøvd lurt av en "tredjepart" som ga seg ut for å være selgerene og sendte meg mail etter burunden var vunnet om at det var han som var selger av sykkelen. Mailen virket veldig proff med ebay logoer etc, men når selger begynner å vil ha forhåndsbetalt må en begynne å lukte lunta.... Når den virkelige selgeren kom på banen ble også den handelen gjennomført uten problem.

Det er ogsp som andre skriver viktig å sjekke frakt, da det kan variere veldig. Den ene gangen fikk jeg fraktkost på $250 - den andre nærmere $600. Hvor sykkelene er lokalisert i USA er nok også avgjørende for frakten vil jeg tro.

Re: Sykkel fra ebay? [Re: elad] #829777 11/10/2009 21:54
ventle Online
Besatt
Besatt
Sitat: elad
(tror det likevel er en maksgrenes..)

Det er det, og i den forbindelse kan det være lurt å verifisere Paypal-kontoen sin, har du verifisert konto er maksgrensen ti ganger større enn for uverifisert konto. Ved verifisering gir du Paypal tillatelse til å trekke ett mindre beløp ($2, tror jeg), så dukker det opp en transaksjon med en spesiell kode på på kontoutskriften/i nettbanken din, og når denne koden tastes inn på Paypal-siden har du verifisert at det er du som er rettmessig eier av bankkortet du har knyttet til kontoen, som også er eier av kontoen. Beløpet som ble trukket for å verifisere kan du bruke til å handle med.

Jeg tror maksgrensen er $200 for uverifisert og $2000 for verifiserte kontoer. Andre grenser gjelder for andre valutaer enn dollar, men de er ikke så veldig forskjellige.

Edit - det ser ut til at dette har forandret seg siden jeg begynte å shoppe på ebay. Jeg søkte opp ett kostbart produkt, og her står det at hele kjøpesummen er dekket av Paypal buyer protection, så da er jeg ikke sikker lenger.

Redigert av ventle; 11/10/2009 21:58.

mvh Helge
Re: Sykkel fra ebay? [Re: Hvaskalståherda?] #830260 12/10/2009 18:20
dan-trd Offline
Medlem
Medlem
Jeg har handlet mye og ymse på Ebay (og betalt med Paypal) de siste 9 årene. Har bare vært svindlet 2 ganger.
Den ene gangen fikk jeg aldri noen vare, og selgeren sluttet å svare på mail eller telefon. Da fikk jeg pengene tilbake fra Paypal -cca 200usd. Selgeren, som hadde god Ebay rating, ble etterhvert utestengt.
Den andre gangen fikk jeg en annen, mye dårligere vare enn forespeilet. Selgeren innrømte feil men ville bare tilby en liten avslag. Paypal forlangte at varen sendes tilbake til selger på egen bekostning, noe som kostet mer en varens verdi.
Da droppet jeg saken og ble 30usd fattigere.

Re: Sykkel fra ebay? [Re: ventle] #830307 12/10/2009 19:21
H
Entusiast
OP Offline
Entusiast
H
Sitat: ventle
Sitat: elad
(tror det likevel er en maksgrenes..)

Det er det, og i den forbindelse kan det være lurt å verifisere Paypal-kontoen sin, har du verifisert konto er maksgrensen ti ganger større enn for uverifisert konto. Ved verifisering gir du Paypal tillatelse til å trekke ett mindre beløp ($2, tror jeg), så dukker det opp en transaksjon med en spesiell kode på på kontoutskriften/i nettbanken din, og når denne koden tastes inn på Paypal-siden har du verifisert at det er du som er rettmessig eier av bankkortet du har knyttet til kontoen, som også er eier av kontoen. Beløpet som ble trukket for å verifisere kan du bruke til å handle med.

Jeg tror maksgrensen er $200 for uverifisert og $2000 for verifiserte kontoer. Andre grenser gjelder for andre valutaer enn dollar, men de er ikke så veldig forskjellige.

Edit - det ser ut til at dette har forandret seg siden jeg begynte å shoppe på ebay. Jeg søkte opp ett kostbart produkt, og her står det at hele kjøpesummen er dekket av Paypal buyer protection, så da er jeg ikke sikker lenger.

Jeg kan heller ikke se at det er noen maksgrense så lenge man oppfyller kravene som er til buyers protection. Det ser faktisk ut som de dekker hele beløpet uansett. Det eneste problemet jeg kan se for meg er dersom selgeren på et eller annet vis greier å dokumentere at han har sendt varer til deg selv om han ikke har gjort det.

Men det ser forholdsvis trygt ut å handle på Ebay ettersom jeg kan se. Jeg har muligens en sykkel i kikkerten, men jeg har ikke bestemt meg enda. Dersom det blir handel så skal jeg gi beskjed her hvordan det gikk.

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Hvaskalståherda?] #830433 12/10/2009 21:42
Brumm Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Hvaskalståherda?

Jeg kan heller ikke se at det er noen maksgrense så lenge man oppfyller kravene som er til buyers protection. Det ser faktisk ut som de dekker hele beløpet uansett. Det eneste problemet jeg kan se for meg er dersom selgeren på et eller annet vis greier å dokumentere at han har sendt varer til deg selv om han ikke har gjort det.

I det siste tilfellet (som jo kan skje selv om begge parter er ærlige) så bør varen være sendt med en speditør som forsikrer varen for det den er verdt slik at du ihvertfall får igjen pengene. Selv velger jeg alltid et fraktalternativ som gir pakkesporing hele veien dersom varen er kostbar.

Nå gjelder det kanskje ikke sykkel, men for andre ting kan det lønne seg å vurdere Jetcarrier da det virker på meg som om enkelte selgere spekulerer i å selge varer rimelig ("buy-it now"), men ikke opplyse om pris på internasjonal frakt utover at de tilbyr det for så å kreve en for meg ublu pris for å sende med USPS..

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Brumm] #830525 13/10/2009 07:42
ventle Online
Besatt
Besatt
Jeg spør alltid om fraktprisen på forhånd, med en gang jeg kommer over noe interressant. Har aldri fått overraskelser i etterkant av kjøp, men det stemmer som du sier at enkelte tar litt drøy fraktpris (kjøpte bla. en gaffel som selger skulle ha $100 for å sende til Norge - da den kom fram sto det frimerker for snaut $50 på pakken).

Du kan kreve penger tilbake uansett om selger dokumenterer å ha sendt den eller ikke - det er jo ingen garanti for at det som befinner seg i pakken er det du har betalt for! Og om du betaler for forsikring av pakken (insurance) skal du få tilbake penger om pakken forsvinner under sending også, dvs selv om det ikke er selgers feil at den ikke kommer frem (jeg betaler bestandig insurance på dyrere gjenstander).

mvh Helge
Re: Sykkel fra ebay? [Re: ventle] #830678 13/10/2009 11:53
A
A-Rick Offline
Entusiast
Entusiast
A
Dere som har kjøpt hele sykler fra USA; hvor mye betalte dere i frakt? Forhørte meg med en i går som mente at UPS skulle ha $600 for å sende til Norge.

Re: Sykkel fra ebay? [Re: A-Rick] #833826 19/10/2009 06:40
G
Glenn_M Offline
Avhengig
Avhengig
G
Sitat: A-Rick
Dere som har kjøpt hele sykler fra USA; hvor mye betalte dere i frakt? Forhørte meg med en i går som mente at UPS skulle ha $600 for å sende til Norge.

Det hørtes mye ut. Jeg ser på en Scott Spark nå som de skal ha $350 for å sende fra Canada til Norge (med tjenesten UPS Worldwide Expedited).

If it's not broken, fix it until it is
Re: Sykkel fra ebay? [Re: Glenn_M] #834030 19/10/2009 11:02
A
A-Rick Offline
Entusiast
Entusiast
A
Har spurt flere nå, og prisene varierer fra $140 til $600, så tror nok det er noen som prøver å få noen ekstra kroner ut av salget. Jeg ser også at i priskalkulatoren til UPS så må man oppgi verdi på pakken også, så det kan jo kanskje også hende at de høye prisene er inkludert moms.

Redigert av A-Rick; 19/10/2009 11:03.
Re: Sykkel fra ebay? [Re: A-Rick] #862260 10/12/2009 15:15
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Resirkulerer denne tråden litt.

Driver og kikker litt på stisykkel og er da også innom ebay og snuser. Bør slikt som dette få alarmklokkene til å ringe?

0 i feedback, men et salg må jo være det første. Uroer mer at ingen andre byr på den. Så lenge jeg betaler gjennom paypal er det bare å kjøre på, og det eneste jeg risikerer er å bruke litt tid og krefter uten tellende resultat?

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Cerberus] #862413 10/12/2009 20:41
S
Seck Offline
Medlem
Medlem
S
Sitat: Cerberus
Resirkulerer denne tråden litt.

Driver og kikker litt på stisykkel og er da også innom ebay og snuser. Bør slikt som dette få alarmklokkene til å ringe?

0 i feedback, men et salg må jo være det første. Uroer mer at ingen andre byr på den. Så lenge jeg betaler gjennom paypal er det bare å kjøre på, og det eneste jeg risikerer er å bruke litt tid og krefter uten tellende resultat?

Det er en fordel at selgere har feedback! Styrer personlig alltid unna folk uten noen handler i bakhånd for å slippe evt overraskelser. paypal er ok sikkerhet, men kan koste tid om du er uheldig.

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Seck] #862524 11/12/2009 07:41
Rockefoten Offline
Ivrig
Ivrig
Ser jo ok ut bortsett fr amangelen på feedback? Dette handler om pris vs risiko. Får du den for en superpris kan det kanskje være verdt risikoen? Har du råd til en annen sykkel om det skulle gå galt?

I've got a bike, you can ride it if you like.
It's got a basket, a bell that rings
And things to make it look good.
I'd give it to you if I could, but I borrowed it.
Re: Sykkel fra ebay? [Re: Rockefoten] #862603 11/12/2009 11:02
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Rockefoten
Har du råd til en annen sykkel om det skulle gå galt?

Jeg har jo egentlig ikke råd til å tape mange tusen kroner, men er ikke dette dekket gjennom Paypal? Da er jeg mer bekymret for at det som eventuelt kommer på døren er noe annet enn det som er annonsert, og at jeg da må koste tilbakesending osv for å få tilbake penger fra Paypal.

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Cerberus] #862988 12/12/2009 13:20
E
egbl Offline
Ringrev
Ringrev
E
Har nylig kjøpt neste ny (2009 modell S-Works Epic) fulldemper på Paypal i USA og måtte faktisk betale over 400$ i porto, men med dagen kurs ble det likevel et røverkjøp også inkludert norsk moms. Fort gikk det også, knapt 5 dager fra Mississippi fram til norsk tollbehandling i Oslo.

Re: Sykkel fra ebay? [Re: egbl] #863004 12/12/2009 15:14
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Når du kjøpte via Ebay og betalte via PayPal så er vel det summen som danner grunnlag for mva/fortolling? Eller kan man være, si dt litt sleipt, be selger om å skrive en lavere sum på pakka for å få mindre moms.

ja, jeg vet. Det er ikke lov, men det er lov å spørre ICON_LAUGH

Knut

Knut

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Cerberus] #863014 12/12/2009 15:44
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Sitat: Cerberus
Bør slikt som dette få alarmklokkene til å ringe?

Hmmm, sendte en forespørsel gjennom ebay ang frakt til Norge. Fikk dette svaret på e-post, altså ikke på ebay.

Hi,

The delivery price to Norway is US $70 including insurance... I want you to know that my bike is in excellent condition and never had problems with it.

I have a buy now price, if you are interested to buy just reply me back. I will appreciate a faster answer because I have many ebayers very interested and I have to take a decision.

Thanks for your interest,
-Andrew

Flere ting her. Svar på epost og ikke gjennom ebay, kun $70 for frakt til Norge (?!) og buynow-pris - hvorfor står ikke denne på auksjonen?

Veldig skeptisk, men er det verdt forsøket så lenge jeg er passer på å kun betale gjennom paypal?

Epost-adressen er storebizrate.co.uk@gmail.com - selger er angivelig i/fra Canada...

Redigert av Cerberus; 12/12/2009 15:50.
Re: Sykkel fra ebay? [Re: Cerberus] #863069 12/12/2009 17:25
Jzbig Offline
Entusiast
Entusiast
Har selv handlet for mange hundre tusen på ebay i løpet av de siste 7 årene, dyreste gjenstand jeg har kjøpt er vel 35 000 som ble forhåndsbetalt.. om man sjekker grundig på feedbaken til selgeren og selgeren har buyer protection så er det ikke så mye å tvile på.. Når det gjelder frakt så er Jetcarrier desitert billigst og det fungerer 100% www.magnum.no

Har selv handlet en del rammer og 2 komplette sykler på ebay, har tatt de hjem med jetcarrier og en komplett sykkel kommer seg på ca 1500 kr (dvs 250 dollar) om noe ser ut til å være for godt til å være sant, så er det stort det..

70 dollar i ffrakt for en komplett sykkel er for godt til å være sant..

Svar kun på e-post igjennom din ebay konto, på denne måten har du alt ditt på det tørre om det skulle bli noe i ettertid

å husk å send i klage til paypal innen 40 dager tror jeg det er om varen ikke dukker opp, send inn klage uansett hva selger sier, om ikke varen dukker opp inne 40 dager!! dukker den plutselig opp så er det bare å trekke klagen.

Om du klager på en selger og vinner frem, så vil beløpet som du betalt for varen trekkes fra selgers konto via det kreditt/debett kortet selger har registrert på sin paypal konto og refunderes til din paypal konto

Scott Spark Lefty
Scott Scale 30 WW
Scott Ransom LTD
Cube Agree GTC Race
Re: Sykkel fra ebay? [Re: KnutG] #863076 12/12/2009 17:39
K
Kriss Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
K
Sitat: Pina
Når du kjøpte via Ebay og betalte via PayPal så er vel det summen som danner grunnlag for mva/fortolling? Eller kan man være, si dt litt sleipt, be selger om å skrive en lavere sum på pakka for å få mindre moms.

ja, jeg vet. Det er ikke lov, men det er lov å spørre ICON_LAUGH

Knut

Jepp.. "Set value as ..." eller "send as gift" kan funke bra det..

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Jzbig] #863080 12/12/2009 17:47
heinrich Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Jzbig
70 dollar i ffrakt for en komplett sykkel er for godt til å være sant..

tja, 100ish er mulig om de får sendt den med usps, spesielt om det sendes fra bedrift med gode avtaler. Oppretter selger en buy it now pris dog med 70usd som frakt er det bare å kjøre på da en uannsett er sikret å få pengene igjen ved svindel. Ikke finn på å gjør ting utenfpr ebay da ens sikkerhet er laaangt lavere da

Sitat: A-Rick
Har spurt flere nå, og prisene varierer fra $140 til $600, så tror nok det er noen som prøver å få noen ekstra kroner ut av salget. Jeg ser også at i priskalkulatoren til UPS så må man oppgi verdi på pakken også, så det kan jo kanskje også hende at de høye prisene er inkludert moms.

spør alltid om quote på fraktprisen og om høy så spør om lavere. Oppsummert, UPS 400usd +, USPS 100usd+ pm de får lov til å sende med de. Det tar typisk en uke eller to lengre. Med den nye tilbakemeldingsmetoden hvor en og kan kommentere fraktprisen har nok en del snusk forsvunnet. Jeg venter selv på noen drop outs til dh-hoien. Er den reelle fraktpirsen (vesentlig)lavere enn det jeg har betalt vil jeg gi negativ tilbakemelding på den delen av tilbakemeldingen.

Re: Sykkel fra ebay? [Re: Kriss] #863087 12/12/2009 18:27
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Sitat: Kriss
Jepp.. "Set value as ..." eller "send as gift" kan funke bra det..

His man skriver "send as gift" beregner tollvesenet mva eller blir den 0?

KnutG

--------------------------------------------------------------
OT. Hvordan legger man inn bilde på forumet? Får det ikke til.

Knut

Re: Sykkel fra ebay? [Re: KnutG] #863088 12/12/2009 18:32
ThB Offline
Besatt
Besatt
Frigrensa på gaver ligger på 1500 kr, til forskjell fra vanlige varekjøp, der grensa er så lav som 200 kr. Så mva blir ikke 0, med mindre sykkelens verdi skrives til under nevnte frigrense. Nå er dette selvsagt ikke helt lovlig, så man kan i verste fall ryke på en overraskelse. Det er heller ikke nødvendigvis tilfellet at det tas hensyn til at pakka er merket som "gift" når mva beregnes.

Thomas
Re: Sykkel fra ebay? [Re: Cerberus] #863101 12/12/2009 19:17
C
Cerberus Offline
Ivrig
Ivrig
C
Litt fishy dette her vel?

Hi Olav.

The Buy It Now price is US $ 1,100.00 including the delivery fee and insurance.

If you accept the price, I want to do this transaction under the security of eBay.

If you will give me your details where you want the bike to be delivered:(I'll need your full name and address)
I will contact the eBay trading assistants about this transaction. They will check both of us and if everything is in order, eBay will reply with a confirmation containing all the details about shipping and payment.

Jeg svarte via ebay på eposten hans at jeg var interessert i buy it now og fikk nok en epost tilbake...

Jeg kommer selvfølgelig ikke til å gi fra meg noe personlig informasjon utenfor ebay, og dette er vel litt for rimelig til å være sant?

Det er jo ingen grunn for selger å få denne informasjonen?

Redigert av Cerberus; 12/12/2009 19:32.
Re: Sykkel fra ebay? [Re: Cerberus] #863124 12/12/2009 20:35
KnutG Offline
Avhengig
Avhengig
Nå har ikke jeg handlet på ebay men må han ikke ha navnet + adresse for å sende varen?

Litt rart at det virker som han vet hva Ebay vil gjøre når han ikke har noen feedback??? Virker jo som han har solgt her før. I et annet navn???

Knut

Side 1 av 2 1 2

Moderator  support