Dette har vært diskutert i en del tråder. Min erfaring etter 4-5 turer utenlands i gruppe på 4-5 personer, og opptil 8 sykler på samme tur er:
- Skaff sykkeleske hos sykkelbutikk, gjerne Cannondale da disse er store.
- pakk sykkel, verktøy, camelbak, noe klær nedi. Bruk klær etc på steder der det kan forekomme gnissing. Er du usikker bruk bobleplast også.
- Ta med nok verktøy til å kunne skru sammen sykkelen når du ankommer!! :-)
- Vær sånn høvelig klar over transfer-transporten, tar de med sykkel, må du betale ekstra, er det faktisk plass, bør du ta taxi, blir du hentet.
- Hos Norwegian er det meget kjekt å faktisk reservere plass til sykkel. De tar maks 4 sykler per flyvning, mener jeg har betalt ca 300 kroner per strekning. Bestilling er ekstra viktig hvis man er flere som reiser. Vet andre her bare dukker opp, men den sjansen tar jeg ikke.
- Sykler blir normalt sett behandlet ok, de turene jeg har vært med på har det aldri gått noe i stykker. Vi har vært 4-5 stk på 4 av turene. De sendes og betales som spesialtbagasje og er ganske tunge og store og har egen "plass" i skroget, har egentlig ikke hatt skade på pappen engang. Kreativ bruk av duck-tape gjør susen også :-)
- Forsikring tar du med reiseselskap, ellers er flyselskapet også ansvarlig, men jeg mener reiseforsikring dekker en del, men garantert ikke "5000" som normale sykler koster :-D. Evnt skade må du med en gang du lander og ser skade. Har vært forskånet for hendelser her, så andre vet nok mer.
- Sist og viktig, sørg for å få skriftlig beskjed fra flyselskap at du har fått plass til sykler!!! Selv om de ikke skjønner hvorfor, så SKAL du ha bekreftelse, de skjønner det når det er gjort en endring og en sykkelplass er borte... :-)
Ja, det er sikkert mer...du får spørre. Jeg skal reise med sykkeligjen, og er ikke på forhånd redd for det.