Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Valgets kval - en novises problem

Valgets kval - en novises problem #828888 10/10/2009 10:35
ean Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Så var man på`n igjen.

Altså... jeg har leflet med tanken om å skaffe meg en racer, og valget står nå mellom disse:
Eddy
eller
Cannondale

Hva bør jeg gå for?
Og ja jeg vet: alle problemstillingene (alu eller carbon, shimano eller campa) er tatt i en drøss andre tråder. Jeg tror jeg har lest alle.
Som om det har gjort det enklere :-)

Så da må jeg bare spørre da: hva skal jeg velge?

Eirik

"Any problem that involves the purchase of tools is worth having..."
Re: Valgets kval - en novises problem [Re: ean] #828956 10/10/2009 14:34
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ta den du har mest lyst på. Du sykler nok ikke fortere på den ene eller andre. Som Eddy Mercx i sin tid sa:

"Bikes don't win races. Racers do."

Om dette gjorde det enklere for deg vet jeg ikke..
Henrik

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: Alpers] #829158 10/10/2009 21:12
M
mortymtb Offline
Entusiast
Entusiast
M
Tror jeg ville gått for Mercxen.. Just my opinion.

Carbon and nothing else!
Re: Valgets kval - en novises problem [Re: mortymtb] #829179 10/10/2009 21:34
progres Offline
Besatt
Besatt
kanondal her

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: progres] #829596 11/10/2009 18:15
ean Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hmmmm en hjemme en borte og en uavgjort.
Får finne ett kronestykke og se hva skjebnen sier.

Nuvel..

Eirik

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: ean] #829670 11/10/2009 19:33
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Hvilken har du mest lyst på?

Den største forskjellen foruten rammemateriale her er vel krank. BB30 på C'dalen.

Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM!
Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Re: Valgets kval - en novises problem [Re: Hæ?] #829704 11/10/2009 20:15
N
nicolai Offline
Wohoo! Jeg kan lage customtittel!
N
Hei,

Jeg kjenner ikke C'dale såå godt, men jeg har veldig god erfaring med Merckx LXM og Merckx sykler generelt i forhold til hva jeg liker/ville ha når jeg handlet meg landeveissykkel i fjor.

Før du leser videre, vet du jo godt at jeg er sterkt inhabil i dette spørsmålet!

Jeg valgte Merckx LXM fordi den hadde en del egenskaper jeg syns er viktige:

- Gode kjøreegenskaper, og litt annen geometri enn en del andre sykler på markedet. Litt av det som skiller Merckx fra mye annet er: Litt slakere/roligere styre/utforegenskaper i forhold til mye annet (tenk superhissige, italienske racingsykler), som gjør at sykkelen føles stødig og stabil nedover, trenger ikke gjetes gjennom svinger(holder linjen godt og føles trygg på tildels dårlig asfalt.

- Komfortabel sittestilling, med litt høyere styrerør enn typiske racingsykler for mer oppreist sittestilling (uten at det på noen måte ikke er "racing-nok", eller mylighet for å sitte aggresivt på sykkelen. Dette har mange andre sykler i dette segmentet også, og det er en klar fordel på folk flest.

- Fokus på rett blanding av stivhet, soliditet og god komfort (laget for mosjonister/aktive brukere, utviklet for belgiske forhold). Svært få reklamasjoner/rammebrudd, mer enn stivt nok for "alle", men mye innebygget komfort, samt plass til dekk med litt størrelse/demping bak hvis man vil.

- Også er det jo litt stas å sykle på et klassiks merke, som har laget flotte sykler i maaange år, med skikkelig racing-scvhung over seg ICON_SMILE.

Kort og greit syns jeg LXM'en er en utrolig god sykkel for norske forhold, folk/flest (komfort/stabilitet/trygghet, veldig lettkjørt for den typiske syklist/terrengsykklist!), men som på ingen måte ikke innbyr til skikkelig dra på kjøring oppover, nedover og i konkurranse..

Jeg har vært sinnsykt fornøyd med min LXM (den skal selges, siden jeg har kjøpt en dyrere model fordi jeg syns det var så gøy med racre, men tror den er litt stor for deg (str. 50 sloping), men hvis ikke kan jeg garantere deg en utrolig strøken/som ny sykkel...

Dessuten er det litt gøy med Campa-utstyr (jeg liker det veldig godt!).

Tilslutt vil jeg si at Cannondale også helt sikkert er veldig bra. Jeg har fått med meg såpass at jeg vet at det er blant noe av det andre der ute jeg har mest tro på/lyst på i de mer moderate prisklassene.

Du blir sikkert happy med begge deler.

/Are Nicolai
Re: Valgets kval - en novises problem [Re: nicolai] #829801 12/10/2009 03:17
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg ville valgt Merckx. Synes 105 gruppa paa Cannondalen er saa kjedelig og trist. Da er Campa morsommere, uansett hvilken gruppe det er snakk om

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: nicolai] #829962 12/10/2009 10:02
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Sitat: nicolai
Hei,

Jeg kjenner ikke C'dale såå godt, men jeg har veldig god erfaring med Merckx LXM og Merckx sykler generelt i forhold til hva jeg liker/ville ha når jeg handlet meg landeveissykkel i fjor.

Før du leser videre, vet du jo godt at jeg er sterkt inhabil i dette spørsmålet!

Jeg valgte Merckx LXM fordi den hadde en del egenskaper jeg syns er viktige:

- Gode kjøreegenskaper, og litt annen geometri enn en del andre sykler på markedet. Litt av det som skiller Merckx fra mye annet er: Litt slakere/roligere styre/utforegenskaper i forhold til mye annet (tenk superhissige, italienske racingsykler), som gjør at sykkelen føles stødig og stabil nedover, trenger ikke gjetes gjennom svinger(holder linjen godt og føles trygg på tildels dårlig asfalt.

- Komfortabel sittestilling, med litt høyere styrerør enn typiske racingsykler for mer oppreist sittestilling (uten at det på noen måte ikke er "racing-nok", eller mylighet for å sitte aggresivt på sykkelen. Dette har mange andre sykler i dette segmentet også, og det er en klar fordel på folk flest.

- Fokus på rett blanding av stivhet, soliditet og god komfort (laget for mosjonister/aktive brukere, utviklet for belgiske forhold). Svært få reklamasjoner/rammebrudd, mer enn stivt nok for "alle", men mye innebygget komfort, samt plass til dekk med litt størrelse/demping bak hvis man vil.

- Også er det jo litt stas å sykle på et klassiks merke, som har laget flotte sykler i maaange år, med skikkelig racing-scvhung over seg ICON_SMILE.

Kort og greit syns jeg LXM'en er en utrolig god sykkel for norske forhold, folk/flest (komfort/stabilitet/trygghet, veldig lettkjørt for den typiske syklist/terrengsykklist!), men som på ingen måte ikke innbyr til skikkelig dra på kjøring oppover, nedover og i konkurranse..

Jeg har vært sinnsykt fornøyd med min LXM (den skal selges, siden jeg har kjøpt en dyrere model fordi jeg syns det var så gøy med racre, men tror den er litt stor for deg (str. 50 sloping), men hvis ikke kan jeg garantere deg en utrolig strøken/som ny sykkel...

Dessuten er det litt gøy med Campa-utstyr (jeg liker det veldig godt!).

Tilslutt vil jeg si at Cannondale også helt sikkert er veldig bra. Jeg har fått med meg såpass at jeg vet at det er blant noe av det andre der ute jeg har mest tro på/lyst på i de mer moderate prisklassene.

Du blir sikkert happy med begge deler.

Veldig bra innlegg! yes

For å veie litt opp kan jeg ta litt om Cannondalen, jeg da. ICON_WINK

CAAD9 er den ultimate aluminiumsrammen. Den er velprøvd gjennom 8 forgjengere, den er komfortabel og den er stiv. I motsetning til Eddy Merckxen er den ikke laget for komfort og klatring, den er mer aggressiv i styrevinkelen og litt mer bratt i seterør også. Ramma er noe av det letteste du får tak i, uansett materiale. I alle fall i den prisklassen.

CAAD9 er også bunnsolid i spurt, akselrasjoner og i svinger. Muligens litt mer nervøs enn LXMen i nedoverkjøringer, og litt mindre komfy i klatringer. LXMen er vel noe mer skrå i overrøret, CAAD9 har litt mer klassisk racerutseende. ICON_WINK

Cannondale er i mine øyne også et klassisk merke med enormt mye erfaring fra bygging med alu som rammemateriale.

Om du vil ha Campa eller Shimano er ditt eget valg. 105 er en gruppe som funker meget bra, selv om den er "kjedelig". Kassetter og kjeder er slitedeler. Jeg vet ikke prisen på Campa, men 105 er i alle fall humant priset med tanke på disse delene.

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: Hæ?] #830017 12/10/2009 11:45
ean Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk til nicolai og Hæ? for gode innspill.

Jeg vet jo veldig godt at Are er litt inhabil på LXM'en, men hans innspill er (for meg) alltid nøytrale så jeg setter en ekstra stjerne på LXM'en for "god kjøreegenskaper" og "komfortabel sittestilling". (vi er jo ikke så ulike i høyde/bredde :-)
Cannondalen får en halv stjerne minus for "Muligens litt mer nervøs" og en halv stjerne minus for "litt mindre komfy i klatringer".
Så valget blir, men en stjernes overvekt, LXM.
Håper bare de fortsatt har den i butikken :-)

Redigert av ean; 12/10/2009 11:48. Rediger grunn: glemte spesifisering

Eirik

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: ean] #830023 12/10/2009 12:03
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Nervøs kan også oversettes til sprek, leken og fresk.
En sykkel som ikke er nervøs kan fort bli dorsk og uinspirerende.

Jeg har ikke prøvd Merckxen her, men Caad9 er en super ramme med høy komfort og en fin geometri for rask racer-sykling. Cannondale-ramma kommer også i 12 størrelser, noe som virkelig kan være et pluss hvis du havner mellom to størrelser hos de merkene som kun har Small, Medium, Medium-large og Large

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Valgets kval - en novises problem [Re: sykkeloyvind] #830129 12/10/2009 14:05
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
Legg merke til at jeg sa nervøs i nedkjøringer! Jeg har prøvd begge rammene, dog ikke med den specken disse har. LXM er mer "tur-preget" med all respekt å melde. Du sitter mer oppreist (i alle fall gjorde jeg det), får mer trøkk på bakhjulet og blir mer utsatt for vind. Skulle jeg utelukkende syklet turer og kost meg med kaffe og venner hadde LXMen fått min stemme. Vil du ha noen ritt med fart og spenning, føle at sykkelen responderer på ditt minste vink og virkelig få adrenalinet opp på brostein i et kriteriumsritt, hadde jeg gått for CAAD9. Vær og oppmerksom på at jeg prøvde begge rammene med samme hjul og dekk. ICON_SMILE

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: Hæ?] #830135 12/10/2009 14:16
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Man kan jo også bøye albuene bittelitt ICON_WINK

LarsB

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: larsb] #830508 13/10/2009 07:14
lim3 Offline
Ivrig
Ivrig
Noe som er viktig er at en sykkel kan bli helt forskjellig med et annet hjulsett!

Selv en turpreget racer kan fort bli en nervoes guttunge med de "rette" hjulene

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: lim3] #830536 13/10/2009 08:12
bogey Offline
Entusiast
Entusiast
Litt off topic, men sitter og lurer litt på noe av det som står her:

"I motsetning til Eddy Merckxen er den ikke laget for komfort og klatring, den er mer aggressiv i styrevinkelen og litt mer bratt i seterør også."

Kan man ikke endre mye av dette med å bytte stem og setepinner?

Selv har jeg en Cannondale CAAD 5 som jeg er veldig fornøyd med. Sikler selvsagt etter en ny og bedre(?) sykkel. Jeg har ikke så mye å sammenligne med ettersom jeg bare har hatt en racer, men den virker solid. Har en kamerat som har en 2007-modell Trek 1400 og han synes den er veldig nervøs i nedoverbakker. Det har jeg ikke opplevd med CAAD'en. Har byttet ut hjulsettet til et Dura Ace-sett (7850 CU-24 tror jeg det heter) og sykkelen er knallgod. Cannondale har vel noen av de beste alu-rammene, eller?

Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc
Gavia CX Pro
Re: Valgets kval - en novises problem [Re: bogey] #830559 13/10/2009 08:58
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Styrevinkelen -altså gaffelens angrepsvinkel mot bakken blir ikke endret ved å bytte stem.

Set-back-setepinne kan endre setevinkelen noe.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Valgets kval - en novises problem [Re: sykkeloyvind] #830577 13/10/2009 09:28
bogey Offline
Entusiast
Entusiast
Sitat: sykkeloyvind
Styrevinkelen -altså gaffelens angrepsvinkel mot bakken blir ikke endret ved å bytte stem.

Set-back-setepinne kan endre setevinkelen noe.

Akkurat. Der lærte jeg noe.

Trives fremdeles godt på CAAD 5'en min ICON_SMILE

Cannondale Synapse Ultegra Di2 Disc
Gavia CX Pro
Re: Valgets kval - en novises problem [Re: bogey] #830579 13/10/2009 09:31
ean Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
...nei nå ble jeg litt usikker igjen..
Hmmmm....

Eirik

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: ean] #830653 13/10/2009 11:29
thasle Offline
Ringrev
Ringrev
Eg hadde klart gått for Cannondale, men er kanskje ikkje objektiv etter å ha hatt 4 forskjellige racere frå Cannondale.

Internasjonalt er Caad9 ansett for kanskje å vera den ultimate aluminiumsramma, spesielt etter at den kom med BB30 krankhus. Eg trur BB30 kjem til å dominera som krankstandard på sikt. Caad9 blir vel siste billege Cannondale frå USA og er alt no ein klassikar.

Cannondalen er billeg, lett, har super geometri og kvalitet. Det er god garanti på rammene og den er fleire tusen billegare enn Eddy. Du kan bytta ut gruppa med Ultegra til den differansen. Kjøp den i klassisk Cannondalesvart.

JetBlack

Tore Haslemo
Hjelperytter for Landevei og landevei.no
Landevei på facebook
@landevei
Re: Valgets kval - en novises problem [Re: thasle] #830725 13/10/2009 12:57
ean Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Bilder er rare greier... jo mer jeg ser på C'dalen jo mer liker jeg den. Kan selvsagt ha noe med at jeg også har en CAAD3 (F2000) som nå lever som min 1FG bysykkel.

Grunnen til denne nølingen er litt det en kompis sa en gang: "nytt stash er best rett før og rett etter at man har kjøpt det".
Samtidig tenker jeg at jeg må være sikker på mitt valg dersom jeg skal gjennomføre den bakenforliggende utfordringen ved kjøpet. Jada.... spinninginstruktøren skal være med på Trondheim - Oslo 2010.
Grugleder meg :-)

Eirik

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: ean] #830907 13/10/2009 18:29
ean Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
...og det ble ingen av dem.

Lang historie kort: jeg fikk ett (syns jeg) godt tilbud på denne i hvitt så jeg tok den.

Men takk for hjelpen.

Eirik

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: ean] #830909 13/10/2009 18:31
Hæ? Offline
Navnet skjemmer ingen.
Navnet skjemmer ingen.
yes

Gratulerer med ny maskin. ICON_SMILE

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: ean] #830990 13/10/2009 19:38
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det kommer du sikkert ikke til å angre på.
Gratulerer

LarsB

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: larsb] #831016 13/10/2009 20:07
N
nicolai Offline
N
Grattis!

Den var jo innmari fin da!

/Are Nicolai
Re: Valgets kval - en novises problem [Re: nicolai] #831069 13/10/2009 21:09
OveR Offline
Apartheidmotstander
Apartheidmotstander
Finfin sykkel! Jeg synes den er finere i hvit enn i rød.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Valgets kval - en novises problem [Re: OveR] #831149 14/10/2009 06:45
stiING Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Grattis!

Og som han over, bra den var hvit. Knallfin!

Moderator  support, Valentino