Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger råd til kjøp av nye terrengsko

Trenger råd til kjøp av nye terrengsko #828860 10/10/2009 09:47
I
ivrig syklist Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
Hei!

Jeg trenger råd til kjøp av noen nye terreng sko. Budsjettet ligger på max 800 kr. Noen anbefalinger?

Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: ivrig syklist] #829285 11/10/2009 08:27
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T

Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: Torlog] #829321 11/10/2009 09:25
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: mentor

Disse er med sin stive såle og harde knaster ganske ubrukelige til terrengsykling, til grusveissykling derimot funker de bra.

Til terrengsykling bør du se på disse modellene som har mykere såle og mere gummi under som gir bedre grep på våt stein og glatte røtter:
http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=3892
http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar...ssion-brun.html
http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar...no-sh-am50.html
http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar...no-sh-mt41.html

t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: Ynot] #829571 11/10/2009 17:32
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Ynot

Disse er med sin stive såle og harde knaster ganske ubrukelige til terrengsykling, til grusveissykling derimot funker de bra.

Jeg sykler med M225 i terrenget og ser mange andre som også gjør dette. Ikke optimale på glatte sva, men jeg har aldri hatt noe problem med grep, selv i gjørmebad i teknisk terreng (les: Drammensrittet 2009). Sitter godt på foten. Tar litt tid å "gå" inn og litt tunge kanskje. Se test i siste TS. Et kupp til den prisen. Pass på at det er både normal og bred (225E?) modell.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: simenf] #829572 11/10/2009 17:34
I
ivrig syklist Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
Takk for svar!

Skal se litt rundt men blir nok M225;)

Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: Ynot] #829576 11/10/2009 17:40
Rednax Offline
Ringrev
Ringrev

Sludder og begrepsvås.

Jeg bruker som oftest M300 modellen (hakket over 225, men ellers lik), og den duger fint for meg som også bor i Bergen. Både til grus- og stisykling. Strengt tatt all terrengsykling med hardtail. (Til AM og DH bruker jeg først og fremst den sebrastripede SPDkompatible DXmoxellen.) Den stive karbonsålen sørger for maks kraftoverføring av en heelt annen klasse enn andre typer komposittsåler. Man kan uten problemer skru av knottene under tærne. Jepp, sålen er ikke egnet for hike-a-bike oppdagelsesturer, men er altså i følge Shimano nærmest på topp i terrengsykkelsko-hierarkiet. Det meste funker på grus, men disse duger også på skogsbunn og annet underlag med friksjon. Knastene under tærne er der for å gi deg ekstra grep om du må løpe opp en bakke under konkurranse. Du vil altså ikke ha noen problemer med å bruke dem dersom du stort sett holder deg på ben.. pedalene. Eller/og bor på østlandet. Skoene blir fort kalde på høsten, de har ypperlig ventilering på godt og vondt, regner det blir du dessuten fort våt. Problemet løses med sokker av ymse slag, tape på innsiden, eller skoovertrekk. Eller helt andre sko.

Således er det fint at Ynot linker til svært gode vinteralternativer (dumt at den ene modellen sprenger budsjettet ditt).
Disse skoene holder deg varm og tørr på bena, og de beskytter også godt om du har glassankler. Men jeg ville hverken stilt til start eller søndagstur midtsommers med dem på bena (annet enn til DH), de puster nesten ikke og blir som nevnt godt varme.

De lave skoene det linkes til er sikker greie til å gå tur med sammen med sykkelen.
De er først og fremst beregnet på hike-a-biking. Hverken skoen eller sålen er særlig stiv. Nettopp fordi man har satt komfort i høysetet fremfor performance (TM.). En sykkelbutikkansatt ville kategorisert disse alternativene som nybegynnersko, ypperlig for den som ikke er helt vant til stive sykkelsko og SPD. Mykheten i sko og såle har sine drawbacks ved at en taper kraftoverføring og stabilitet på pedalen, og derved blir fortere sliten (en nybegynner tar ikke de lengste turene). Men jeg skjønner at de kan ha sin misjon på vei opp bratte vestlandsheng.

Terrengsykkelbegrepet fanger vidt. (XC, AM, FR, DH, det særnorske ”stisykling” og enda flere avarter). Skoen Mentor linket til kan med fordel brukes innen de to første disiplinene samt stisykling (til og med til FR og DH om en er tøff nok), mens de andre alternativene enten er sesongvare, beregnet på hobbysyklister eller ”adventure”. Likevel er de alle terrengsykkelsko.

(Ett lite kjerringråd til spdavhengige toppturentusiaster: De gangene jeg drasser med meg utforsleden opp et helt fjell for egen hånd, har jeg som oftest lettvekts terrengjoggesko på bena og spdsko i sekken. På toppen skifter jeg (til tørre) sko.)

Edit: M300 gikk for ca. 850,- i sommer hos flere norske forhandlere. (Fjorårsmodell på vei ut) M300 "customformes" etter foten og sitter kanskje enda bedre enn lillebroren. Googler du godt nok kan du kanskje finne et par til den prisen fremdels.

Dobbeledit: Ser at det både har kommet svar, og takk-for-svar mens jeg skrev..

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: Ynot] #829823 12/10/2009 06:26
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words

Til terrengsykling bør du se på disse modellene som har mykere såle og mere gummi under som gir bedre grep på våt stein og glatte røtter:
http://www.bikeshop.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=3892
http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar...ssion-brun.html
http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar...no-sh-am50.html
http://cyclecomponents.com/1/sv/artiklar...no-sh-mt41.html

t

Hvis du med terrengsykling mener det å gå ved siden av sykkelen så er ikke racing-sko topp, men jeg foretrekker å sitte på sykkelen også når jeg driver med terrengsykling og da er det supert med stive sko.

Jeg bruker Specialized S-Works sko til alt fra lekne turer i skogen til Megavalanche. Synes også de fungerer greit til å gå med de gangene det er nødvendig.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: sykkeloyvind] #829825 12/10/2009 06:31
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: sykkeloyvind
Synes også de fungerer greit til å gå med de gangene det er nødvendig.

...men opp og ned på pallen, da bruker man jo podiumsko.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: MortenML] #829834 12/10/2009 06:50
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Sitat: MortenML
Sitat: sykkeloyvind
Synes også de fungerer greit til å gå med de gangene det er nødvendig.

...men opp og ned på pallen, da bruker man jo podiumsko.

Sant nok, men det er dessverre ikke ofte jeg går opp på noe seierspall.
Men her om dagen klatret jeg ganske høyt i et tre, iført ritt-syklingsskoa. Gikk fint det og.

Øyvind Aas
Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: sykkeloyvind] #829853 12/10/2009 07:24
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Har et par karbonsko, de blir utelukkende brukt til ritt og grusveistrening, kan på ingen måte anbefale stive karbonsko som en allround terrengsykkelsko, det blir for glatt, selv med store knaster.
Må stadig av sykkelen i oppoverbakker på sti, og da blir det bambi på isen med karbonsko på røtter og glatt stein.
T

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: Ynot] #829888 12/10/2009 08:14
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Tror ikke du kan generalisere om alle karbonsko på denne måten. Sykkelcrossere løper ganske fort og mye med karbonsko.

Øyvind Aas
Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: Ynot] #830040 12/10/2009 12:23
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T

Hmmmm. Ganske ubrukelig til terrengsykling???? Selv har jeg SH-300 som er fullkarbon og enda stivere enn den jeg anbefalte. Har fungert utmerket for meg til de fleste Maraton ritt/NissanCup etc....

Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: ] #830163 12/10/2009 15:19
I
ivrig syklist Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
I
takk for svar!

Har begynt på terrenggruppe nå og første turen som var 3 timer på sti hadde jeg landeveissko og det var ganske ille. Jeg tenker og kjøpe stive for har ikke noe bruk for de gå-ved-siden-av skoene. Tror nok det blir m225

Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: ivrig syklist] #830185 12/10/2009 16:04
T
Torlog Offline
Avhengig
Avhengig
T
Sitat: ivrig syklist
takk for svar!

Har begynt på terrenggruppe nå og første turen som var 3 timer på sti hadde jeg landeveissko og det var ganske ille. Jeg tenker og kjøpe stive for har ikke noe bruk for de gå-ved-siden-av skoene. Tror nok det blir m225

Gå for M225 du, det er et sikert valg til ditt bruk og budsjett ICON_SMILE

Re: Trenger råd til kjøp av nye terrengsko [Re: Torlog] #830245 12/10/2009 17:54
henrikg Offline
Besatt
Besatt
M225 er bankers. Stive, men komfortable.
I tillegg er slitestyrken veldig bra.

Et tips til dem som sliter med glatte såler på M300:
En remse gaffateip under sålen gjør underverker og varer mye lengre enn man skulle tro.

Moderator  support