Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik??

Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? #828516 09/10/2009 15:02
N
nmk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Nå er det nesten julaften sun(?), det er like før ny fulldemper og ny racer ankommer og jeg gleder meg hemnigsløst.

Men, så blir jeg litt bekymret også. Når jeg får den er den blank og skinner som bare det, men jeg vet at det ikke varer evig.

Så spørsmålet blir da: Hvordan behandler dere en ny karbon ramme/sykkel før dere tar den i bruk??
Lakkforseiling? (merke), et lag, to lag. Eller bare voks? Andre lure triks for å beholde den blank og skinnende (rask) så lenge som mulig??

nmk

Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: nmk] #828523 09/10/2009 15:19
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Poler ramma med en god voks, f. eks. Autoglym. Møkka slipper lettere og lakken holder seg blank og pen.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: MortenML] #828529 09/10/2009 15:29
ThB Offline
Besatt
Besatt
Og så fortsetter vi med å tape utsatte steder med 3M tapen til Torshov Bilrekvisita, så holder den seg enda lenger.

Thomas
Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: ThB] #828635 09/10/2009 18:37
olechr Offline
More than words
More than words
Med vanlig vask og polering holder ramma seg fin lenge.

Er jo gøy at ramma er fin mens du har den selv også. Du kan jo dekke den til her og der med klistremerker o.l. Men da har du et syklende lappeteppe. Så hold deg til poering og vask.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: olechr] #828656 09/10/2009 19:14
Larsemannen Offline
Ivrig
Ivrig
AutoGlym har god polish, men de har ingen voks meg bekjent. Ny lakk ville jeg beskytta med Meguiars tech-wax da det ikke er behov for polish. Syntetisk og veldig god holdbarhet.(trenger ikke ekstra glansen en carnaubavoks gir på en sykkel ICON_WINK )

Støtter også 3M beskyttelsestape.

Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: Larsemannen] #828665 09/10/2009 19:21
H
harald_2 Offline
Heia Storm!
Heia Storm!
H
Terrengsykler er penest når de er brukt! ICON_SMILE Kommer det en ripe pga fall eller ting andre ting som skjer på tur, blir sykkelen bare penere.
Men vask og stell, er også viktig.

Stian

Gammel ringrev.
Kleiva Pedal Pushers will never die!!

Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: olechr] #828669 09/10/2009 19:24
ThB Offline
Besatt
Besatt
Sitat: olechr
Er jo gøy at ramma er fin mens du har den selv også. Du kan jo dekke den til her og der med klistremerker o.l. Men da har du et syklende lappeteppe. Så hold deg til poering og vask.

Lappeteppe? Det er vel ingen som har ment at man skal bruke "klistremerker", hva du nå legger i dette. Den tranparente beskyttelsestapen gjør jobben, og man må nærmest fram med lupe for å se at den er der. Hvis dette droppes, tar det ikke lang tid før strømpene har gnisset seg godt inn i lakken. Polering hjelper fint lite mot dette. Jeg har sett eksempler på at bremsestrømper har gravd seg tvers gjennom klarlakken og ned i karbonveven. Hvorfor la dette skje hvis det kan unngås med helt enkle, billige og usynlige midler?

Thomas
Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: ThB] #828672 09/10/2009 19:28
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: ThB

Lappeteppe? Det er vel ingen som har ment at man skal bruke "klistremerker", hva du nå legger i dette. Den tranparente beskyttelsestapen gjør jobben, og man må nærmest fram med lupe for å se at den er der. Hvis dette droppes, tar det ikke lang tid før strømpene har gnisset seg godt inn i lakken. Polering hjelper fint lite mot dette. Jeg har sett eksempler på at bremsestrømper har gravd seg tvers gjennom klarlakken og ned i karbonveven. Hvorfor la dette skje hvis det kan unngås med helt enkle, billige og usynlige midler?

Det jeg mener er at det er så mange som legger sånn gjennomsiktig teip neste over alt, surrer slanger rundt kjedestag osv. Sykkelen ser jo ikke ut. Har aldri skjønt poenget med å være så forsiktig med sykkelen at den eneste som får nyte godt av den neste eier.

Å bruke litt gjennomsiktig teip der vaierene gnisser på ramma gjør jeg selv også. Og neoprenstrømpe på kjedestaget.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: ThB] #828787 10/10/2009 00:25
N
nmk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
N
Sitat: ThB

Helt enig, finnes det enkle midler som beskytter mye uten å hindre deg i å bruke sykkelen så hvorfor ikke.
Så blir nok til å tape mellom wirer og ramme samt under ramma.
+ en runde med hardvoks for å lette arbeidet med daglig vask.

Er forøvrig enig i at sykkelen skal brukes og ikke spares til godværsdagene sun
Men å ønske som Ole Brumm er vel ikke galt det heller thinking

nmk

Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: nmk] #828814 10/10/2009 07:13
hbakken Offline
Høkk, da! Høkk!
Høkk, da! Høkk!
Noen som har prøvd Pedro's sin polish?

Hvordan er det med polering på rammer av Titan eller alu ramme med anodisert lakk?

Ser forøvrig for meg at polish legges igjen i overganger mellom f.eks ramme og beskyttelsesteip og ikke ser så bra ut??

Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter.
#NBNL -

Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: Larsemannen] #828915 10/10/2009 13:10
K
Knasen Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: Larsemannen
AutoGlym har god polish, men de har ingen voks meg bekjent.

Joa, de har noe som heter "Extra Gloss Protection". yes

De fleste rammer har jo lakk. Karbon, alu, titan, stål mm. (iværtfall nye)... så det er bare en fordel å behandle. Som sagt.. møkka setter seg ikke så godt.
Vedr. "voksrester" ved overganger ol... Bruke en tannbørste.
Men for guds skyll! Bruk en soft modell!

Redigert av Knasen; 10/10/2009 13:14.
Re: Nå er den fin!! Hvordan beholde den slik?? [Re: Knasen] #828937 10/10/2009 14:05
Ugla Offline
Besatt
Besatt
Jeg har en måned gammel sykkel, har fått min første ripe (ouch, men 3m tape hadde ikke hjulpet heller), og har surret en slangebit rundt kjedestaget, synes det ser like greit ut som Lizard skins ol. Utover det har jeg ikke gjort noen ting.

Har en spruteflaske som har 2/3 vann og 1/3 grønnsåpe som jeg vasker med og det fungerer veldig fint. Ramma er andoidsert og grønnsåpa er såpass feit at det ligger igjen en beskyttende film etterpå. Ser bra ut nå og det tror jeg det kommer til å fortsette med også.

Lars-Erik

Moderator  support