Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Nespressorådtråd

Nespressorådtråd #827548 08/10/2009 11:17
Kjesk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Hjelp!
Klarer jeg meg med den billigste varianten, eller vil en som med sykler, fort få ønske om mer, bedre, dyrere? Vil behov/ønske om melkeskummer (heter det det, dere som diskuterer språket vårt i en annen tråd her?) komme fort?
Hvilken kaffe-variant er best? 5 på topp?
Kjør debatt, folkens!!!

Re: Nespressorådtråd [Re: Kjesk] #827550 08/10/2009 11:20
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Tja..
Det er vel meir eller mindre diskutert før..

Dessutan tykkjer eg denne er noko å tenkjer over:

Vaskar kleda mine sjølv...
Re: Nespressorådtråd [Re: Kjesk] #827566 08/10/2009 11:27
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Mine favoritter:

Risteretto (Sort) - Kraftig og fin syrlighet
Livanto (Gylden) - For de dagene du ikke ønsker det heeeelt supersterkt
Cosi (burgunder) - Når du har gjester som ikke har drukket noe særlig espresso

Nespresso har en finfin melkesteamer som er kjempelett å holde ren, så gå gjerne for den. Du kan ikke kontrollere like godt hvor tykt skummet skal bli, men den steamer SÅ FORT!

D290 er min favoritt av de litt rimeligere. Da får du i all hovedsak alt du trenger...
https://secure1.nespresso.com/precom/sima/fiche__Nespresso_Concept_D290__N_C290_A_1_no_no.html

Ellers kan du gå for den helt enkleste "hybel-versjonen", Essenza C101

Redigert av Calle Kanin; 08/10/2009 11:31.

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Nespressorådtråd [Re: Calle Kanin] #827586 08/10/2009 11:37
Calle Kanin Offline
Ivrig
Ivrig
Bare å resirkulere podsene det...
Ikke bli så snobbete folkens! Er ikke alle som har tid til å brenne sine egne grønne bønner eller penger til å kjøpe en supermaskin. Nespresso er et supert alternativ til mennesker med dårlig tid på morgenen, men som alikevel ønsker seg en god kopp med kaffe! Blir det så mye mer søppel enn en Maxim-bar? Ja, det er litt ekstra waste, men give us a break...

"Oj, her var det bratt!"
Tidligere medlem av HardTail-Mafiaen
Re: Nespressorådtråd [Re: Calle Kanin] #827588 08/10/2009 11:42
olechr Offline
More than words
More than words
Jeg gikk gor den enkleste Nespresso Citz maskinen. Kjøpte så nespresso sin egen melkeskummer. Den er veldig grei og rengjøre. Hadde en maskin med innbygd melkeskummer men var så mye pes med rengjøring at jeg ikke gadd og bruke den.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Nespressorådtråd [Re: olechr] #827592 08/10/2009 11:45
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hmm. Den eneste rengjøringen jeg gjør på min innebygde er å kjøre gjennom rent vann når jeg har laget melkeskum.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Nespressorådtråd [Re: olechr] #827593 08/10/2009 11:46
idapia Offline
Medlem
Medlem
Sitat: olechr
Kjøpte så nespresso sin egen melkeskummer. Den er veldig grei og rengjøre.

For de som ikke kjenner Ole-Chr så godt så sier det FANTASTISK MYE om hvor genial den melkeskummern er når selv OLE gidder å vaske den. Den er konge! Og maskinen tar opp akkurat liten nok plass til at jeg ikke irriterer meg over at den er i veien. Dessuten er den jo pen å se på!

Re: Nespressorådtråd [Re: idapia] #827597 08/10/2009 11:50
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
@calle
Det er ikkje snakk om snobberi..
Det er ikkje så mykje vanskeligare å fylle bajonetten med (ferdigmalt og brent) kaffi enn å putte i pod (og tømme maskina med gjevne mellomrom)..

Sett frå eit miljøperspektiv er eg ikkje så begeistra for "singlepack-prinsippet"..

Kvifor skal ein ha maskinoppvaskpulver pakka enkeltvis? Kaffi? Ris? Suppeposar? Og så vidare..

"Folk flest" klarar utmerka godt å porsjonere ut sjølv (og i tillegg er det enklare å lage passe store porsjonar mat når ein ikkje er bunden til 1L vatn og 2dl mjølk).. Toro har f.eks. 1-liters(?) boksar med sausar og supper der ein brukar så mykje pulver ein har brukt for, og puttar på lokket etterpå. Vert diverre berre seld til storhushaldning, men fungerer bra, og vert heller ikkje dårlig om det står nokre månadar. Det går å porsjonere ut småposane, men det vert ikkje til..

(Legg forresten merke til at "nytelsesmiddel" vert kun seld i storposar! Du finn knapt chipsposar som er mindre enn 350g, og Bamsemums og Smash kjem kun i "stor familiepose". -er det løye me er overvektige?!)

Re: Nespressorådtråd [Re: NjalVM] #827607 08/10/2009 11:58
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: NjalVM

Det er ikkje så mykje vanskeligare å fylle bajonetten med (ferdigmalt og brent) kaffi enn å putte i pod (og tømme maskina med gjevne mellomrom)..

Hvordan oppbevarer du den ferdigmalte kaffen slik at den holder seg?

- Robert Green Ingersoll
Re: Nespressorådtråd [Re: NjalVM] #827627 08/10/2009 12:11
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Er det noe som er snobbete, så må det være å kjøpe en jallaløsning fra et av verdens mest umoralske selskaper, hvor enorme summer går til markedsføring (skuespillere, over-the-top glansde og pregede presentasjonsbrosjyrer) i steden for å lage god kaffe. Nestle har ingen yrkesstolthet, hvor det hander om å lage et godt produkt med så høy kvalitet som mulig, det handler kun om å selge så mye som mulig med mest mulig fortjeneste - slik mesteparten av verden fungerer.

Da synes jeg det er mye mer nøkternt og usnobbete å ta min gamle, billige Bialetta, og ferdig brent (og gjerne malt) kaffe fra noen som lar kaffen snakke for seg selv. Når de i tillegg betaler kaffebonden SKIKKELIG med penger, og jeg får bedre kaffe, da synes jeg det er virker litt fjernt snakke om snobberi.

Ole.

Re: Nespressorådtråd [Re: GeirK] #827631 08/10/2009 12:12
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: GeirK
Sitat: NjalVM

Hvordan oppbevarer du den ferdigmalte kaffen slik at den holder seg?

Når jeg får malt kaffe hos SRW, holder en kvarting seg god i dagene det tar å drikke den opp. Litt tap mot slutten, men allikevel jevnt over bedre enn om jeg maler selv. Jeg tømmer kaffen over på et norgesglass. Hvis jeg lar den stå der noen måneder, begynner den kanskje å likne på Nespresso. ICON_SMILE

Ole.

Re: Nespressorådtråd [Re: GeirK] #827633 08/10/2009 12:13
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
@GeirK:
Kjem an på mengda..

Men som regel lufttett boks eller frysar..

(Men så er eg av den kjipe typen kaffidrikkar.. Eg kjøper vakuumpakka kaffi på Rema1000, oppbevarer den langt over "anbefalt" tid, brukar presskanne, og slumpar når eg tilberedar den..)

Sitat: Ole
(..)snobbete(..)umoralske selskaper(..)ingen yrkesstolthet(..)mest mulig fortjeneste(..)nøkternt og usnobbete(..)ferdig brent(..)da synes jeg det er virker litt fjernt snakke om snobberi.
*koseklemmesussesmaske*

Redigert av NjalVM; 08/10/2009 12:17. Rediger grunn: ole4tehWin!

Re: Nespressorådtråd [Re: Ole] #827653 08/10/2009 12:32
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Hvis jeg lar den stå der noen måneder, begynner den kanskje å likne på Nespresso. ICON_SMILE

At den får "mye av basiskaffesmaken", men "totalt blottet den er for ettersmak annet enn gammel pergament", mener du.

Det siste stemmer sikkert, men "mye av basiskaffesmaken" er interessant.

Du er også uenig med oslove når han sier at
Sitat: oslov
"Det viktigste med en espressomaskin er espressokverna....
Så, har du ikke plass til kvern, så dropp hele greiene"

- Robert Green Ingersoll
Re: Nespressorådtråd [Re: Ole] #827659 08/10/2009 12:36
GeirEivind Offline
Besatt
Besatt
Når de i tillegg betaler kaffebonden SKIKKELIG med penger, og jeg får bedre kaffe, da synes jeg det er virker litt fjernt snakke om snobberi.

Jeg har bialettier, aeropress, espressomaskin, presskanner og nå moccamaster. Jeg synes alle måter gir god kaffe med sitt særpreg er apperatet godt rengjort og kaffen god. Men med tanke på det siste - hva for noe kaffe har du funnet som gir kaffebonden skikkelig med penger OG innehar god smak. For den eneste gang jeg drakk fairtrade-kaffe kunne jeg banne på at bonden hadde fått for mye penger, for det var den verste kaffen siden jeg måtte ty til en pose click kaffe (eller hva den heter) pga en eller annen streik. Det var rottegift uansett framgangsmåte.

Geir, som kjøpte siste parti kaffebønner på elkjøp. 1kg med helt kurant kaffe til prisen av ikke noe bedre 250g hos den lokale pusheren.

Re: Nespressorådtråd [Re: GeirK] #827669 08/10/2009 12:45
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: GeirK

Du er også uenig med oslove når han sier at
Sitat: oslov
"Det viktigste med en espressomaskin er espressokverna....
Så, har du ikke plass til kvern, så dropp hele greiene"

Neida, ikke uenig, og derfor har jeg heller ikke espressomaskin. Når ny leilighet er klar for innflytting blir det både snobbekvern og snobbemaskin.

Ole.

Re: Nespressorådtråd [Re: GeirEivind] #827674 08/10/2009 12:48
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: GeirEivind
Når de i tillegg betaler kaffebonden SKIKKELIG med penger, og jeg får bedre kaffe, da synes jeg det er virker litt fjernt snakke om snobberi.

hva for noe kaffe har du funnet som gir kaffebonden skikkelig med penger OG innehar god smak. For den eneste gang jeg drakk fairtrade-kaffe kunne jeg banne på at bonden hadde fått for mye penger, for det var den verste kaffen siden jeg måtte ty til en pose click kaffe (eller hva den heter) pga en eller annen streik. Det var rottegift uansett framgangsmåte.

Fairtrade er den kaffen ingen andre ville ha når auksjonen er over. Husker jeg rett, betaler SWR opptil 20 ganger mer for den gode kaffen enn det bonden får for Fairtrade.

Ole.

Re: Nespressorådtråd [Re: Kjesk] #827764 08/10/2009 15:24
Kjesk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Kort innpå etter faktisk å ha jobbet noen timer! Prøv det den som kan....
Skal jeg takke for mange svar? Nei, definitivt ikke!!! crying2
Dere er jo pinadø meg verdensmestere i avsporing hele gjengen jo! fishwhack
2 saklige svar så langt - resten går på ølbrygging, stisykling, huskjøping osv, osv. Leste tråden fra i sommer ja, morsom lesing, men ga meg ikke svar på mine spørsmål.
Så jeg gjentar:
Hjelp!
Klarer jeg ................. doublefinger

Re: Nespressorådtråd [Re: Kjesk] #827782 08/10/2009 15:51
slasher Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Unnskyld meg, men hva i F er det folk driver med i denne tråden?!?

Her er en fyr som har bestemt seg for å kjøpe en Nespresso-maskin, men er usikker på hvilken modell han skal ha. Det første folk gjør er å angripe trådstartes valg av kaffemaskinløsning og generelt tråkke på hans valg.

Det er skikkelig dårlig folkeskikk.

Gjør dere det med andre som også har bestemt seg for å kjøpe noe/har kjøpt noe men er usikker på utstyrsnivå/tilleggsutstyr? Ville dere tatt samme angrepsposisjon hvis trådstarter hadde postet "Har nettopp lagt inn depositum på en ny Skoda, men er usikker på tilleggsutstyr"? Å, har du bestilt den driten...

Dagens rant.

Re: Nespressorådtråd [Re: slasher] #827791 08/10/2009 16:01
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Roooolig, slasher.

Han er usikker på kva modell han skal velje*, og får ein del (indirekte) svar i retning av "ligg unna Nespresso". Og at det er minimalt meir arbeid å bruke bajonett-maskin. Og at kaffien til Nespresso er middels god (ref. Ole og GeirK) samanlikna med "manuelle" maskiner.

*Sånn som eg tolka spørsmålet han er det "skal eg velje billig eller dyn Nespresso, eller rådar de meg til noko anna?"..

edit:
Og "avsporingsbiletet" frå meg i toppen: Det er eit forsøk på å nå igjennom med at Nespresso-maskina genererer mykje unødvendig søppel.. Og tar mykje meir plass ved f.eks. transport, noko som gjer at ein må bruke fleire lastebilar/fly/tog/båtar for å bringe kaffien fram til sluttbrukar..

Redigert av NjalVM; 08/10/2009 16:03.

Re: Nespressorådtråd [Re: Calle Kanin] #827792 08/10/2009 16:01
L
Lilletroll Offline
Entusiast
Entusiast
L
Sitat: Calle Kanin
Bare å resirkulere podsene det...
Ikke bli så snobbete folkens! Er ikke alle som har tid til å brenne sine egne grønne bønner eller penger til å kjøpe en supermaskin. Nespresso er et supert alternativ til mennesker med dårlig tid på morgenen, men som alikevel ønsker seg en god kopp med kaffe! Blir det så mye mer søppel enn en Maxim-bar? Ja, det er litt ekstra waste, men give us a break...

Hear Hear!
(Og som poengtert overfor går det an å kaste kapslene i resirkuleringa)

Re: Nespressorådtråd [Re: slasher] #827796 08/10/2009 16:08
P
Plodder Offline
Entusiast
Entusiast
P
For et år siden fant jeg på Finn: Gaggia Classic, Gaggia kvern, tamper, bord, termometer og skummekanne for samlet 2500,-. Har fungert prikkfritt daglig siden da. Det er bitte litte granne mer styr enn med en Nespressomaskin men når du har lært deg maskinen din er resultatet svært mye bedre. (en dobbel Malabar Espresso og avisen er det som får B-mennesket meg i gang om morgenen).

Re: Nespressorådtråd [Re: NjalVM] #827799 08/10/2009 16:10
slasher Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Ikke enig.

Bildet du poster lenger opp i tråden her f.eks. er ikke indirekte, men jeg lar meg gjerne forklare hvordan det "indirekte" hinter om at Nespresso er feil vei å gå.

Videre stiller jeg meg gjerne til disposisjon for å få forklart hvordan Ole sitt innlegg kan tolkes som indirekte. Det skal selvsagt du slippe.

Re: Nespressorådtråd [Re: Ole] #827811 08/10/2009 16:21
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
Kjem an på kva du legg i ordet "indirekte", men det er blant anna definert som "beskyldninger som ikke sies med rene ord". Eg skuldar Nespress-systemet for å generere søppel. Unødvendig søppel. (Eg burde kanskje nytta eit anna ord enn "indirekte", men kjem ikkje på noko i farten..)

På same vis her:
Hvis jeg lar den (malt kaffi frå SRW) stå der noen måneder, begynner den kanskje å likne på Nespresso.

Re: Nespressorådtråd [Re: slasher] #827812 08/10/2009 16:22
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Mitt innlegg var et svar på Calle Canins post om snobberi, ikke til OP.

Ole.

Re: Nespressorådtråd [Re: Ole] #827820 08/10/2009 16:29
slasher Online
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Posten er likevel i en tråd hvor trådstarter ønsker innspill på hvilken Nespressomaskin han bør kjøpe, og dermed ganske upassende spør du meg.

Hjelper ikke hvem man svar når man rakker ned på et produkt noen er ganske innstilt på å kjøpe.

Jeg stiller det i samme kategori som å dra på fellestur og høylydt rakke ned på et eller annet sykkelmerke mens det står en fyr (eller dame) rett ved siden superstolt av sin nye sykkel...

Re: Nespressorådtråd [Re: Kjesk] #827826 08/10/2009 16:40
K
Krogis Offline
Fersking
Fersking
K
Sitat: Nutte
Hjelp!
Klarer jeg meg med den billigste varianten, eller vil en som med sykler, fort få ønske om mer, bedre, dyrere? Vil behov/ønske om melkeskummer (heter det det, dere som diskuterer språket vårt i en annen tråd her?) komme fort?
Hvilken kaffe-variant er best? 5 på topp?
Kjør debatt, folkens!!!

Du klarer deg med en enkel maskin! Blir du så fornøyd som de fleste andre er det bare å kjøpe en til....gjerne større modell, hvis behov.
Mine topp 5:
1:Arpeggio(lilla)
2: Ristretto(svart)
3:Vivalto-lungo
4:Dobbel Arpeggio!
5:Finezzo-lungo
Jeg har hatt 290-modellen i 1 år og er fortsatt storfornøyd. For folk i farten-maskin

Redigert av Krogis; 08/10/2009 16:46.
Re: Nespressorådtråd [Re: slasher] #827827 08/10/2009 16:42
NjalVM Offline
Besatt
Besatt
@slasher:
Den (posten) er skriven i ein tråd kor trådstartar ynskjer råd om kva Nespressomaskin (eller andre espressomaskiner?) han bør velje. Eg meiner "ikkje Nespresso".

@Nutte:
Ynskte du kun råd til kva Nespressomaskin, eller også om alternativ til Nespresso..?

Eg ynskjer og å beklage at eg årsaka avsporing av tråden din.

Redigert av NjalVM; 08/10/2009 16:43.

Re: Nespressorådtråd [Re: slasher] #827830 08/10/2009 16:44
O
Ole Offline
More than words
More than words
O
Sitat: slasher
Posten er likevel i en tråd hvor trådstarter ønsker innspill på hvilken Nespressomaskin han bør kjøpe, og dermed ganske upassende spør du meg.

Hjelper ikke hvem man svar når man rakker ned på et produkt noen er ganske innstilt på å kjøpe.

Jeg stiller det i samme kategori som å dra på fellestur og høylydt rakke ned på et eller annet sykkelmerke mens det står en fyr (eller dame) rett ved siden superstolt av sin nye sykkel...

Hvis du er på tur med noen som har tenkt å kjøpe en sykkel du vet er skikkel dårlig, vil du da la være å advare han mot det selv om det står en annen uerfaren rytter ved siden som foreløpig er fornøyd med samme sykkel, men som du vet hadde likt en annen modell mye bedre?

Nå var jo ikke mitt svar slik heller, men et svar til en som reagerte med "snobberi" når noen mente at det finnes bedre ting enn Nespresso. Det blir som om en kaller det snobberi å ikke synes Biltema-sykler er så bra det blir.

Ole.

Re: Nespressorådtråd [Re: Ole] #827842 08/10/2009 17:05
Kjesk Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Takk til "Krogis"! Iallefall et svar med en personlig mening.

Til "NjalVM": spørsmålet var nok i utg.pkt. kun vedr. Nespresso!
Kona har smakt noen varianter av typene uten melk, og skryter fælt.
Men jeg vet også at hun liker varianter med melk - derfor mitt sp.mål om melkeskummer eller ei.

Og du trenger ikke beklage avsporing. Måtte bare være litt "streng" i mitt innlegg nr. 2 her.
Hadde så moro av tråden fra i sommer. Den var på 5 sider, men jeg tror innleggen som gikk dir. på Nespresso fyllte en 1/2 side.
Men, jeg lo av mye, på samme måten som jeg ler av andre tråder/innlegg her på forumet. Utrolig mange vittige mennesker der ute!

Re: Nespressorådtråd [Re: Kjesk] #827876 08/10/2009 17:59
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Som sagt tidligere i tråden, så får du mye bedre kaffe med vanlig espressomaskin og nykvernet kaffe.

Selv hadde jeg nesten kjøpt meg en Nespresso etter at jeg så den første gangen på Elektrofil-messe. Men så hadde jeg (heldigvis) ikke penger. Skal du velge mellom Nespressoer, ville jeg valgt en med skummer når din kjære liker melkekaffe.

Når det er sagt, kjøpte jeg meg en dritbillig, håpløs, bråkete, illeluktende, lekk, NY espressomaskin som vervepremie i bokklubben for noen år siden. Denne trengte litt modd for å ikke være lekk og mye rens for ikke å lukte dritt, men duverden, den lager faktisk espresso. Og det gjør at jeg kjøper meg kaffe jeg putter i kvernen og lager til frokost. Nå lager jeg så lite kaffe hjemme at godkaffen blir litt gammel før den jeg får drukket opp, men duverden, så godt det er med SRW-kaffe som smelter på tungen. Bedre med en billig espressomaskin og litt dyrere kaffe enn en dyr espressomaskin der du er låst til et begrenset utvalg kaffe, som er lagret på suboptimal måte, og er svært lite miljøvennlig?!

Jeg vil ikke avspore, men gi deg motargumenter mot hele konseptet.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support