Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

"Rovdyr vs husdyr vs bønder"

"Rovdyr vs husdyr vs bønder" #827276 07/10/2009 23:25
dominus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Først ett utsagn fra meg personlig;

Hadde jeg vært bjørn eller ulv hadde jeg blitt fly forbannet på sau som bare tusler rundt, sier bæææææ og i tillegg har de bjeller som sier kling klong.. Det er ikke fred å få for dyrene som lever ute i skauen..

Så til tema;

Hvorfor har ikke norske bønder gjetere ute for å passe på dyrene? Kalkulerer de ett "tap av dyr" inn i regnskapet når de setter på sin egen inntekt i forkant?

Få de forbannede sauene ut av skogen, eller pass på de uendelig dumme dyra.. Bøndene med dette dumme dyret,kaldt sau, tillater at kreaturet ligger i tunnellåpninger, på veien og overalt hvor mennesket er. Pass på disse noksagte individene. Dum som en sau har virkelig rot i en virkelighet..

Jeg er ingen bjørn eller ulv, men jeg hater sau like forbannet. Hadde det ikke vært for menneskeheten hadde den arten dødd ut for tusenvis av år siden..

God er de heller ikke å spise.. Gi meg kjøtt.. hest, ku, elg, hjort eller hva som helst.. bare ikke noe som sier bææææ..

Som Gary Fisher sier "Anybody who rides a bike is a friend of mine"

Det er mye krokete sti mellom vogge og grav
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: dominus] #827284 08/10/2009 00:49
tmork Offline
Lilloman
Lilloman
Kjørt på en sau?

Lillo-Connoisseur
Terje ™ coffee
Lostjenesten - Lillomarka
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: tmork] #827285 08/10/2009 01:39
H
hagen1978 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H
Fordi og ha folk i arbeid koster penger, og det er vel ikke så mye av om man har noen sauer. Når man ikke får lov til og forsvare dyrene sine"skyte" ulv, bjørn ol. Så får dem som sier at man ikke får forsvae dem punge ut

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: hagen1978] #827288 08/10/2009 04:25
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie

Redigert av Tange; 08/10/2009 04:26.
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: dominus] #827291 08/10/2009 05:33
Loki Offline
Besatt
Besatt
Det er befriende sjelden trolling her inne, men dette er vel ikke annet?

He took the road less travelled, but somehow won out in the end
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: Loki] #827293 08/10/2009 05:42
L
Lillosti29 Offline
Ivrig
Ivrig
L
Frustrert Tele2 kunde?

Del stien, skru av Strava
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: hagen1978] #827318 08/10/2009 06:43
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: hagen1978
Fordi og ha folk i arbeid koster penger, og det er vel ikke så mye av om man har noen sauer. Når man ikke får lov til og forsvare dyrene sine"skyte" ulv, bjørn ol. Så får dem som sier at man ikke får forsvae dem punge ut

En bonde har lov til å skyte bjørn for å forsvare egne dyr, hvis de blir tatt "i gjerninga".

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: dominus] #827327 08/10/2009 06:47
Trygve_ Offline
Besatt
Besatt
Sitat: dominus
Først ett utsagn fra meg personlig;

Hadde jeg vært bjørn eller ulv hadde jeg blitt fly forbannet på sau som bare tusler rundt, sier bæææææ og i tillegg har de bjeller som sier kling klong.. Det er ikke fred å få for dyrene som lever ute i skauen..

Så til tema;

Hvorfor har ikke norske bønder gjetere ute for å passe på dyrene? Kalkulerer de ett "tap av dyr" inn i regnskapet når de setter på sin egen inntekt i forkant?

Få de forbannede sauene ut av skogen, eller pass på de uendelig dumme dyra.. Bøndene med dette dumme dyret,kaldt sau, tillater at kreaturet ligger i tunnellåpninger, på veien og overalt hvor mennesket er. Pass på disse noksagte individene. Dum som en sau har virkelig rot i en virkelighet..

Jeg er ingen bjørn eller ulv, men jeg hater sau like forbannet. Hadde det ikke vært for menneskeheten hadde den arten dødd ut for tusenvis av år siden..

God er de heller ikke å spise.. Gi meg kjøtt.. hest, ku, elg, hjort eller hva som helst.. bare ikke noe som sier bææææ..

Selv om jeg mistenker at dette er litt trolling, så er ikke tema så dumt. Sverige, Finland og flere andre land nedover i Europa har god erfaring med profesjonelle gjetere.

Samtidig velger de å gjerde inne større områder, samt å ta dyr inn i inngjerding om natta.

De profesjonelle gjeterne fungerer på den måten at de passer på dyrene til flere bønder samtidig, og dyrene blir sortert før klipping, slakting, forplantning el.l. Ellers er de sammen i større flokker.

Mange har i lang tid påstått at det er en stor mismatch mellom antall drepte dyr meldt inn av bønder, og antallet rovdyr registrert i Norge. Endten har vi en enormt mye større bjørn, ulv og gaupestamme i Norge enn det vi tror, ellers så spiser noen av disse dyrene 2-3 sauer og reinsdyr i uka hver...

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: Trygve_] #827357 08/10/2009 07:12
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Ganskew fantastisk at vi har et parti i regjering som har programfestet å utrydde en rødlistet dyreart... (hvem stemte på de!!!??!!!)
Skulle en trodd statistikkjen på utbetalt erstatning for antall fe som blir tatt av bjørn, gaupe, og ulv burde bestanden vært 2-3ganger større, eller vi hadde hatt noen skikkelige McDonalds-Ulv luskende rundt i skogen, så er ikke tilfelle.

Sambruk og profesjonelle gjetere er nok den beste løsningen, vi trenger småfe til å holde terrenget åpent

t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: dominus] #827358 08/10/2009 07:13
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: dominus
Hadde det ikke vært for menneskeheten hadde den arten dødd ut for tusenvis av år siden..

Tips: Du fremstår som langt mer intelligent hvis det du fremlegger som fakta, virkelig ER fakta og ikke løse antakelser.

Ref. Norsk villsau

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: Ynot] #827382 08/10/2009 07:44
Anders A Offline
Avhengig
Avhengig
Det er forskjell på sau: http://www.nsg.no/index.cfm?id=70471 Noen sau er ganske sprettene og kvikke dyr som samarbeider bedre en andre sau mot rovdyr. De dyrene som er minst tuklet med er ofte mer egnet til å overleve naturlige trusler. Problemet er att vi har satset på å lage oss sauer som er ekstra fruktbare med ekstra mye kjøtt og dobbelt så mye fin ull. Da er det ikke så nøye om de har spinkle bein og snaut med instinkter. Det er egentlig bare bra, syns bonden, fordi da holder de seg som regel på innsiden av ei lita ferist. Før jeg fortsetter så må jeg understreke at jeg avskyr senterpartiet kanskje mest av samtlige partier. Det er ikke enkelt å være bonde i Norge i dag. Det har bestandig vært tøffere og være bonde i Norge en i feks Danmark. (Jeg orker ikke rote meg inn i en debatt om subsidier her)Sau er en av de tingene vi kan og bør drive med her til lands. Det er bærekraftig fordi vi har så mye utmark som bare har godt av og bli beitet. Kulturlandskapet vårt er en av de tingene som gjør Norge til et særs vakkert land. Og vi trenger egenprodusert mat i dette landet.

Det finnes også dumme ulver i Norge fordi det man definerer som en bærekraftig bestand egentlig er dømt til å bli verdens mest innavla bestand! I en av verdens aller beste land, natur messig, og bo i for disse dyrene! Jeg har ikke fått bladd i siste nummer av Våre Rovdyr, men jeg anbefaler alle som er opptatt av og fortsette og ha biologisk mangfold om og melde seg inn og støtte opp om http://fvr.no/

Og. Vi må ha mer fokus på dialog i denne debatten her. Det finnes skrekkelige eksempler på att fanatiske ulvemotstandere har kommet med grove trusler og virkelig skremt natur og dyrevernere. Vi må vise at vi er bedre. Akkurat nå er jeg mest sur på den nye delen av E16 som skal bygges fra Sokna til Ørgenvika, tvers igjennom ett fantastisk skogsområde som det blant annet har streifet Bjørn i alle år, fordi at folk fra byen skal spare 18 km vei på vei til fjellet. Ett fjell som grådige fjellfolk har bygd digre kraftgater opp i og svære blokkleilighetskomplekser... Det eneste som mangler er vi stykker opp skauen vår i små parseller for at de skal komme seg dit fortest mulig vær fredag og hjem igjen på søndag!

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.6577050 I noen tilfeller syns jeg det er riktig å gi fellingstillatelse. Men disse avgjørelsene bør ikke tas av rovdyrfientlige fylkesmenn som baserer sine avgjørelser på bygde preik, ikke på forskning, behovet for biologisk mangfold og bærekraftighet.

Redigert av Anders A; 08/10/2009 07:52.

If you ain't got no car, and you don't want to hike. Just pack up your troubles and hop on a bike.
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: GeirK] #827383 08/10/2009 07:45
thewizard Offline
Ivrig
Ivrig
Jeg så et artig klistremerke bakpå en bil her om dagen, der det sto
"Ekte menn skyter ikke ulv"

Grand Patron
Sørensen Sykler
kim@sorensensykler.no
www.sorensensykler.no
Oslo

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: dominus] #827387 08/10/2009 07:50
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sauen er jo flott den.
Den tråkker jo opp mange stier på sommeren(og det liker vel vi med terrengsykler?).
På høsten havner den i gryta,og den smaker godt.
Flott dyr.

Redigert av snikkarboa; 08/10/2009 07:51.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: Ynot] #827434 08/10/2009 08:51
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran

Sitat: Ynot
Ganskew fantastisk at vi har et parti i regjering som har programfestet å utrydde en rødlistet dyreart... (hvem stemte på de!!!??!!!)

Hvilket parti og hvilken dyreart er det du tenker på?

Det er ikke så enkelt å være menneske som folk tror
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: thewizard] #827440 08/10/2009 08:56
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: thewizard
Jeg så et artig klistremerke bakpå en bil her om dagen, der det sto
"Ekte menn skyter ikke ulv"

Hvor kan jeg få et slikt????
Det er kanskje den beste støtfangerytringen jeg har sett på lenge!!

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: erikskon] #827444 08/10/2009 09:00
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Forresten er sauer flotte dyr med fantastisk kjøtt. Det er ikke sauen det er noe feil med, men noen få sauebønder som burde vært deportert.
Norge gror igjen pga. at vi ikke har nok husdyr, samtidig insisterer noen bønder på å servere dyra sine til en utrydningstruet rovdyrstamme. Hvorfor flytter vi ikke sauedrifta til områder der vi trenger bevaring av kulturlandskapet og lar rovdyra gå i fred?

Bønder må da vel kunne omstille seg de også slik industriarbeidere og fiskere gjør...

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: dominus] #827473 08/10/2009 09:36
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Eier du noen ullplagg?

- Robert Green Ingersoll
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: GeirK] #827505 08/10/2009 10:26
Ynot Offline
Besatt
Besatt
Sitat: Senterpartiets program

• Ha eigne norske bestandar av jerv, bjørn, ørn og gaupe, men storleiken på desse må kunne
regulerast ut frå lokale omsyn, slik at det ikkje blir ulemper for beiting og annan bruk av
utmarka.
• Ikkje ha ynglingar av ulv i Noreg på lik line med innvandra artar som til dømes mårhund og
villsvin.
• Ha maksimum fem årlege ynglingar av bjørn og maksimum femten årlege ynglingar av jerv.
• Redusere bestandsmålet som er vedteke for bjørn.
• Styrkje lokal og folkevalt styresmakt i den praktiske rovviltforvaltinga.
• Ha ein sterkare nødverjerett som gjeld alle artar, også ved åtak på hund.
• Ta ut rovvilt som oppheld seg i busette område.

Såvidt jeg klarer å lese mellom linjene her er det programfestet at ulv ikke skal kunne reprodusere seg i Norge, samtidig som man ønsker å styrke lokal makt i den praktiske rovviltforvaltinga og kunne ta ut rovvilt/streifdyr som er innom bosatte områder, m.a.o. er det programfestet at rødlistearten ulv i Norge skal utryddes.

t

Be responsible, follow stivettreglene!

Tenk grønt, kjør stål!
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: Ynot] #827521 08/10/2009 10:43
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: Senterpartiets program

• Ha eigne norske bestandar av jerv, bjørn, ørn og gaupe, men storleiken på desse må kunne
regulerast ut frå lokale omsyn, slik at det ikkje blir ulemper for beiting og annan bruk av
utmarka.
• Ikkje ha ynglingar av ulv i Noreg på lik line med innvandra artar som til dømes mårhund og
villsvin.
• Ha maksimum fem årlege ynglingar av bjørn og maksimum femten årlege ynglingar av jerv.
• Redusere bestandsmålet som er vedteke for bjørn.
• Styrkje lokal og folkevalt styresmakt i den praktiske rovviltforvaltinga.
• Ha ein sterkare nødverjerett som gjeld alle artar, også ved åtak på hund.
• Ta ut rovvilt som oppheld seg i busette område.

Såvidt jeg klarer å lese mellom linjene her er det programfestet at ulv ikke skal kunne reprodusere seg i Norge, samtidig som man ønsker å styrke lokal makt i den praktiske rovviltforvaltinga og kunne ta ut rovvilt/streifdyr som er innom bosatte områder, m.a.o. er det programfestet at rødlistearten ulv i Norge skal utryddes.

t

Ikke så overraskende egentlig. Senterpartiet er omtrent på linje med FrP når de gjelder miljøspørsmål.

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: GeirK] #827542 08/10/2009 11:14
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Eier du noen ullplagg?

Var det et spørsmål til meg? Selvsagt har jeg ullplagg: Votter, luer, halser, sokker, t-skjorter, gensre, undertøy og pannebånd. Jeg mener ikke at det for lite sau i norge, men vi har dem på feil sted.

Jeg vet ikke helt hva du tenker på, men jeg er ingen fanatisk dyreverner selv om jeg mener at Norge har et spesielt ansvar for å ta vare på rovdyrstammen.

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: EgilS] #827543 08/10/2009 11:14
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: EgilS

Ikke så overraskende egentlig. Senterpartiet er omtrent på linje med FrP når de gjelder miljøspørsmål.

Mener du da miljøspørsmål som strekker seg over hele området som favner under begrepet miljø, og ikke bare felling eller ikke felling av ulv, så vil jeg oppfordre deg til å lese disse to partienes programmer en gang til.

Fra senterpartiet.no:
Norge har på lik linje med andre land et ansvar for å ta vare på de store rovviltartene, men i dag er ingen av disse utrydningstruet.

Når dagens rovviltpolitikk fører til dårligere livskvalitet for folk og svært vanskelige rammebetingelser for næringsutvikling i deler av landet, da må noe gjøres.
Det er viktig å vite at de nasjonale bestandsmålene IKKE er et uttrykk for nivået som Norge må ha for å sikre artenes overlevelse. De nasjonale bestandsmålene er et uttrykk for hvor mye Stortinget synes Norge skal bidra med for å sikre overlevelsen i Fennoskandia- Norge, Sverige, Finland, Kola og Karelen i Russland.
Ulven ble fjernet fra faunaen i Sør-Norge for snart 150 år siden, og den nålevende ulvebestanden i Norge er del av en svært livskraftig russisk-skandinavisk populasjon som ikke er truet.
Med svenskenes rikelige forekomst av ulv er det i teorien faglig forsvarlig å felle alle norske individer uten at det truer den samlede bestandens overlevelse.

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: CyberTrack] #827553 08/10/2009 11:21
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Ja der står det jo at vern av utrydningstruede arter bør skje andre steder enn hos oss. Det rimer med det Frp-skapte inntrykket at andre enn oss bør ta hånd om klimagassutslippskutt om det nå er slik at det er så farlig.

LarsB

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: CyberTrack] #827559 08/10/2009 11:24
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Senterpatiet
Med svenskenes rikelige forekomst av ulv er det i teorien faglig forsvarlig å felle alle norske individer uten at det truer den samlede bestandens overlevelse.

Faktisk synes jeg å tolke denne setningen dithen at ulven er utrydningstruet i Norge - siden Senterpartiet vil ha den bort.

Anonym5
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: EgilS] #827563 08/10/2009 11:26
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Trygve_

Mange har i lang tid påstått at det er en stor mismatch mellom antall drepte dyr meldt inn av bønder, og antallet rovdyr registrert i Norge. Endten har vi en enormt mye større bjørn, ulv og gaupestamme i Norge enn det vi tror, ellers så spiser noen av disse dyrene 2-3 sauer og reinsdyr i uka hver...

Godt poeng. Det syndes nok en del her desverre. Og det gavner ikke akkurat bøndenes side i debatten om ny rovdyrpolitikk. Samtidig er det viktig å få frem reglene for TELLING av rovdyr.
I Norge, byråkratiets høyborg, er det ut i fra hva jeg kjenner til, ganske så spesielle regler for hva som gjør gjør at en ulv/bjørn/jerv etc kvalifiserer til å være norsk statsborger. I Sverige har man et mer realistisk system for opptelling, og der er bestanden høyere.

Sitat: erikskon
Forresten er sauer flotte dyr med fantastisk kjøtt. Det er ikke sauen det er noe feil med, men noen få sauebønder som burde vært deportert.
Norge gror igjen pga. at vi ikke har nok husdyr, samtidig insisterer noen bønder på å servere dyra sine til en utrydningstruet rovdyrstamme. Hvorfor flytter vi ikke sauedrifta til områder der vi trenger bevaring av kulturlandskapet og lar rovdyra gå i fred?

Bønder må da vel kunne omstille seg de også slik industriarbeidere og fiskere gjør...

Nå retter du vel baker for smed, jeg stiller meg tvilende til at bønder "generelt" er så sadistiske som du beskriver. Problemet med systemet vi har i dag er at vi har en politisk retning som sier at vi skal ha rovdyr, samtidig som vi skal ha et kulturlandskap (ref: sauer som beiter)
Hvordan man skal klare å få til et kulturlandskap som er tilgjengelig for allmenheten, samtidig som man forhindrer nedslakting av sauene som gjør jobben, er for meg et mysterium...

t

Jeg kan godt si meg enig i din tolkning av SPs program, det har vel aldri vært noen hemmelighet at det er få i partiet som er FOR ulv i Norge.
Problemet med ulvebestanden vi har i Norge/Sverige i dag er vel helst HVOR den kommer fra, og HVORDAN den kommer seg videre?
Her eksisterer det en rekke teorier fra begge sider, men det er vel fint lite som er bevist.
Uten å kjenne vandringsmønsteret til ulv noe særlig, syns jeg det høres rart ut med disse såkalte "streifulvene" som skal ha vandret fra Russland og ned til østlandet.
Hva skulle være motivasjonen til en ulv for å trekke så langt avgårde? Jeg syns det lukter svidd.

Når det gjelder det berømmelige begrepet "bærekraftig bestand" så velger jeg bare å kommentere ut i fra det jeg kjenner til fra egne hjemtrakter;
Elgbestanden har avtatt de siste årene, spesielt yngre dyr har det blitt mindre av.
Gaupe og rev har blitt stadig mindre synlig enn det som var for 5-10 år siden.
Samtidig ser man stadig vekk ulv midt på lyse dagen, i nærheten av hus og gårdsbruk, på tross av mye gjerder, bråk fra maskiner og lignende.
Det har også blitt tatt mange hunder i området.
Jeg syns ikke akkurat dette er i tråd med klassisk teori om at ulv er sky og holder seg unna mennesker, samt er mest aktive nattestid.

Edit:
Sitat: pontiff
Sitat: Senterpatiet

Faktisk synes jeg å tolke denne setningen dithen at ulven er utrydningstruet i Norge - siden Senterpartiet vil ha den bort.

Dette samsvarer vel i grunn med poenget mitt om den noe byråkratiske angrepsvinkelen i forhold til bestanden - en ulv flytter seg gjerne milevis i løpet av et døgn. Ulven kan befinne seg på begge sider av grense i løpet av et døgn, men politikerne i Norge lukker øynene og sier at så ikke er tilfelle....

Redigert av Anders A-R; 08/10/2009 11:29. Rediger grunn: Tillegg..

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: erikskon] #827569 08/10/2009 11:29
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran

Det finnes ca.2 millioner sauer, 200000 tamrein, 20000 sauebruk, 20 ulver, 100 bjørner, 350 jerv og 400 gauper i norge.
Har du et forslag til omplassering av disse slik at det ikke oppstår konflikter, og en formening om hvordan vi forholder oss til at svenskene også har et stort antall rovdyr og sin egen rovdyrpolitikk?

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: larsb] #827584 08/10/2009 11:36
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Sitat: larsb
Ja der står det jo at vern av utrydningstruede arter bør skje andre steder enn hos oss. Det rimer med det Frp-skapte inntrykket at andre enn oss bør ta hånd om klimagassutslippskutt om det nå er slik at det er så farlig.

LarsB

Senterparti-punkter i SM-II:
-Overoppfylle Kyotoavtalen med 10 prosent
-Skjerpe Norges klimamål slik at de tilsvarer kutt i utslippene på 40 prosent innen 2020 i forhold til 1990-nivå, dersom det kan bidra til enighet om en ambisiøs klimaavtale der de store utslippslandene påtar seg konkrete utslippsforpliktelser
-At Norge, som del av en global og ambisiøs klimaavtale der også andre industriland påtar seg store forpliktelser, påtar seg en utslippsforpliktelse tilsvarende reduksjoner på 100 prosent innen 2030, slik at vi da er karbonnøytrale
-Legge fram for Stortinget en vurdering av klimapolitikken og behov for endrede virkemidler, herunder de sektorvise klimahandlingsplanene. En ny internasjonal klimaavtale nødvendiggjør en revisjon av nasjonale mål og virkemidler og en ny vurdering av hvordan Norges samlede innsats bør innrettes for å bidra best mulig til å redusere de globale utslipp av klimagasser
-Øke skogvernet slik at naturmangfoldet ivaretas. Vern skal så langt som mulig baseres på frivillig vern
-Styrke skjøtsel og forvaltning av verneområder, samt arbeidet med verdiskaping knyttet til disse. Nasjonalpark- og naturinformasjonssentre må styrkes og nye etableres

Hvor finner du Frp-politikken?

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: CyberTrack] #827600 08/10/2009 11:54
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Det finner jeg som jeg skrev i at vern av truede dyrearter best skjer i et annet land enn vårt.

LarsB

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: Anders A-R] #827611 08/10/2009 12:02
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Sitat: Anders A-R
Ulven kan befinne seg på begge sider av grense i løpet av et døgn, men politikerne i Norge lukker øynene og sier at så ikke er tilfelle....

Hvilke politikere er det som nekter for at ulver krysser grensa mellom Norge og Sverige? Det har jeg vondt for å tro.

- Robert Green Ingersoll
Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: GeirK] #827619 08/10/2009 12:08
CyberTrack Offline
Veteran
Veteran
Fra SM-II erklæringen / rovdyr":

"Samarbeide med Sverige om bestandsregistrering og fordeling av grenseulv. Ulverevirer i grenseområdet skal regnes inn i det norske måltallet. Regjeringens utgangspunkt for forhandlingene med svenske myndigheter er at grenseulv skal regnes med en faktor på 0,5. Måloppnåelsen (antallet ynglinger) skal ses over flere år i sammenheng. Regjeringen vil på denne bakgrunn foreta en ny vurdering av bestandsmålet for ulv."

Re: "Rovdyr vs husdyr vs bønder" [Re: erikskon] #827630 08/10/2009 12:11
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: GeirK
Eier du noen ullplagg?

Var det et spørsmål til meg?

Spørsmålet var vel til dominus.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support