Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ymse ølmerker; ymse hodepine.. Fyllesyke

Ymse ølmerker; ymse hodepine.. Fyllesyke #827260 07/10/2009 22:11
dominus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Dette temaet dreier seg om hangover!

Jeg lurer på en ting..

Hvorfor får jeg mer vondt i kroppen av ett ølmerke enn av ett annet??

Om jeg tar utgangspunktet i 6 halve.

Med Tuborg får jeg en helvetes skallebank dagen der på.
Med Ringnes er det enda værre..
Om jeg drikker Rema1000 sitt BARE er jeg nesten like fin (kr 16,- pr boks.....billigst i "vondt i hodet" testen)
Med Frydenlund er jeg virkelig fin i hode og kropp..

Greia her er at jeg liker Tuborg. Det er fornuftig priset (21,- pr boks).. Og øl er godt. Til hverdag og/eller fest..

Med bare Farris innbords jeg jeg bare tørst dagen derpå..

Noen?

edit=la til noe tull

Redigert av dominus; 07/10/2009 22:15.

Som Gary Fisher sier "Anybody who rides a bike is a friend of mine"

Det er mye krokete sti mellom vogge og grav
Re: Ymse ølmerker; ymse hodepine.. Fyllesyke [Re: dominus] #827294 08/10/2009 05:54
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G
Siden det tynne ølet du drikker er 95% vann, skulle en jo tro du fikk i deg nok væske til at vi kan utelukke dehydrering.

Når gjæren knasker i seg maltosen i vørteren under gjæringsprosessen, tisser den etanol og fiser CO2. For det meste.
I tillegg produseres en mengde biprodukter, bla. estere og fuselalkoholer, som er med på å gi ølet karakter. Forskjellige gjærstammer produserer ulike mengder og ulike kvaliteter av disse biproduktene i tillegg til at gjæringstemperaturen har mye å si. Andre faktorer som påvirker dette er oksygentilførsel i starten på gjæringsprosessen samt mengden gjær som blir tilsatt. Fuselforbindelsene gir definitivt skallebank og enkelte er mer sensitive enn andre.

Siden bryggeriene bruker forskjellige gjærstammer og har variasjoner i bryggeprosessen seg i mellom, vil andelen og sammensetningen av fuselalkoholer variere også.

Hvis du liker både Farris og Tuborg, ville jeg satset på Farris fremover. Ingen skallebank, ingen ekkel gulfarge og i tillegg kan du kjøre bil etterpå. Smaken er omtrent den samme, synes jeg.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Ymse ølmerker; ymse hodepine.. Fyllesyke [Re: GeirK] #827325 08/10/2009 06:46
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Har også fundert over denne. Husker den gang da Bør Børson i Trondheim kun hadde Mack på krana. Du verden for en skallebank denne gav dagen derpå. Mulig at kombinasjonen av billig øl og stor tørst også var medvirkende, men mener bestemt at dagen derpå med Mack gav en skallebank utover det som andre øl-merker gav.

Redigert av kolli; 08/10/2009 06:47.
Re: Ymse ølmerker; ymse hodepine.. Fyllesyke [Re: kolli] #827613 08/10/2009 12:03
Arne_And Offline
More than words
More than words
Jeg har samme erfaring med Mack, mye kraftigere hodepine dagen derpå.

Re: Ymse ølmerker; ymse hodepine.. Fyllesyke [Re: Arne_And] #827616 08/10/2009 12:07
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det forklarer en del "søndagsskallebank" for min del...
Spørsmålet er vel ikke egentlig hvilket ølmerke som gir skallebank,men hvilken øl.

Jeg satser på den siste du drakk.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Ymse ølmerker; ymse hodepine.. Fyllesyke [Re: dominus] #828079 08/10/2009 21:46
arni@stinky Offline
Entusiast
Entusiast
Her er en liten test av noen kjente pilssorter som Dagbladet har gjort. Kan studeres hvis du vil unngå hodepine.

Kunnskap er informasjon kombinert med erfaring, kontekst,
interpretasjon og refleksjon. Kunnskap er begrunnet tro.
Kunnskap oppstår mellom ørene i menneskets hjerne.

Petter Gottschalk
Re: Ymse ølmerker; ymse hodepine.. Fyllesyke [Re: arni@stinky] #828105 08/10/2009 22:48
dominus Offline OP
Tørr bak øra
OP Offline
Tørr bak øra
Sitat: arni@stinky
Her er en liten test av noen kjente pilssorter som Dagbladet har gjort. Kan studeres hvis du vil unngå hodepine.

flink mann.. :-)

Som Gary Fisher sier "Anybody who rides a bike is a friend of mine"

Det er mye krokete sti mellom vogge og grav

Moderator  support