| 
| 
| 
| 

| 
                 Invitasjon til åpent utformøte fra NCF |  
|  Invitasjon til åpent utformøte fra NCF
05/10/2009 19:07 |  
| 
ContessaRegistrert:  Jun 2009 Innlegg: 68  OP Medlem |  
| OP   Medlem Registrert:  Jun 2009 Innlegg: 68 | 
Utforsesongen 2009 er på hell, og vi har positive og negative erfaringer friskt i minne. Norges Cykleforbund ønsker å ha et åpent møte på Gardermoen hvor vi diskuterer utfordringer, strukturendringer og tiltak i utforsporten fremover.  Hvordan vil du at utforsesongen 2010 skal se ut? Hvilke endringer mener du må gjøres for at utforsporten i Norge skal få en positiv utvikling?  Ta med deg disse tankene og møt opp på Quality Airport Hotel Gardermoen, mandag 19. oktober kl. 18.00. Møte vil ledes av Thomas Dahlsrud og undertegnende, og vi håper å se mange engasjerte utøvere, arrangører og ledere! Hjelp oss gjerne med å spre budskapet. Bindende påmelding innen 12. oktober til stine.antonsen@sykling.no. (Ikke meld dere på gjennom denne tråden.) Med vennlig hilsen  NORGES CYKLEFORBUND Stine Antonsen Utdanning- og utviklingsansvarlig +47 67804920 | +47 95941764www.sykling.no 
 It isn't what you do, it's the way you do it!

..:: Stine ::..

PS: Contessa er Stine som privatperson, ikke Stine i jobbsituasjon :-)
 |  |  |  
| 
| 

|  Re: Invitasjon til åpent utformøte fra NCF
[Re: Contessa]
12/10/2009 09:39 |  
| 
SiljeKHRegistrert:  Apr 2008 Innlegg: 2,752   Fjellrev |  
|   Fjellrev Registrert:  Apr 2008 Innlegg: 2,752 | 
BUMP for Forbundet. Fristen er i dag. Viktig å komme med sine meninger for å legge en god plan.  |  |  |  
| 
| 

[Re: SiljeKH]
12/10/2009 11:11 |  
| 
Hei (og takk Cheeky)! Jeg minner om utformøtet på Gardermoen førstkommende mandag, 19. oktober kl. 18.00. Se invitasjon på http://www.sykling.no/t2.asp?p=23943&x=1&a=256330. Påmeldingsfristen er i dag, men det er svært få påmeldte. Per i dag er vi flere fra NCF enn fra miljøet. Jeg håper at så mange som mulig kommer, så vi kan få et nyansert og riktig bilde av hvordan vi skal drive utforsporten videre. Vi kommer til å legge frem noen tanker om hvordan vi skal utvikle a) arrangementene og b) utøverne, men vi er helt avhengig av å ha med dere i miljøet for å få god og riktig fremdrift. Så jeg utvider påmeldingsfristen til onsdag og håper at mange ombestemmer seg, og hjelper til med å spre budskapet J Med vennlig hilsen | Best regards NORGES CYKLEFORBUND Stine Antonsen Utdanning- og utviklingsansvarlig +47 67804920 | +47 95941764www.sykling.no 

|  |  |  
| 
| 

12/10/2009 13:28 |  
| 
simenbergRegistrert:  Aug 2005 Innlegg: 584   Avhengig |  
|   Avhengig Registrert:  Aug 2005 Innlegg: 584 | 
Siden jeg satser på en utfor-karriere i veteranklassen, stiller jeg på møtet. Fordi jeg regner med at jeg kan plukke opp noen stalltips om hva jeg har i vente når formtoppen skal sitte om tre år. |  |  |  
| 
| 

[Re: simenberg]
12/10/2009 17:18 |  
| 
bonsakRegistrert:  Jun 2006 Innlegg: 456   Entusiast |  
|   Entusiast Registrert:  Jun 2006 Innlegg: 456 | 
Nydelig Simen. Vi kommer to fra Rye utfor.
 -b

Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund
 Trener utforgruppa SK Rye

|  |  |  
| 
| 

[Re: bonsak]
12/10/2009 20:02 |  
| 
JonahHexRegistrert:  Oct 2007 Innlegg: 5,596   Leppedefekt kåbbåj |  
|   Leppedefekt kåbbåj Registrert:  Oct 2007 Innlegg: 5,596 | 
Nydelige Simen og Bonsak får selskap fra skogene rundt Drammensfjorden også   |  |  |  
| 
| 

[Re: JonahHex]
12/10/2009 20:52 |  
| 
RednaxRegistrert:  Nov 2002 Innlegg: 1,062   Ringrev |  
|   Ringrev Registrert:  Nov 2002 Innlegg: 1,062 | 
Tar kontakt med Stine i morgen.
 Så sant klubbkassen tillater det, Norwegian byr på lav pris tur/retur Bergen, og jeg får vikar, så stiller BMK med representant også.

Noen tips om hvordan man kommer seg til konferansehotellet fra flyplassen rimelig og greit? (Norwegian tar 500,- for sykkel på fly. En vei.)

..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Rednax]
12/10/2009 22:02 |  
| 
vaagenRegistrert:  May 2007 Innlegg: 106   Tørr bak øra |  
|   Tørr bak øra Registrert:  May 2007 Innlegg: 106 | 
Shuttle buss fra 06:00 - 23:00, avgang hel og halv fra flyplassen, dist. 5km, 50kr 
 Andreas Huuse Vaagen
 |  |  |  
| 
| 

[Re: vaagen]
13/10/2009 06:35 |  
| 
sykkeloyvindRegistrert:  Feb 2002 Innlegg: 20,828   More than words |  
|   More than words Registrert:  Feb 2002 Innlegg: 20,828 | 
 Øyvind Aas
 Kollisjonsdukke i permisjon

|  |  |  
| 
| 

[Re: sykkeloyvind]
13/10/2009 07:18 |  
| 
Bjørn BRegistrert:  Feb 2007 Innlegg: 1,561   Ivrig |  
|   Ivrig Registrert:  Feb 2007 Innlegg: 1,561 | 
 Bjørn

Insta: @bjornballangrud

Sportssjef NTG Lillehammer terrengsykkel
 Løypelegger Ultrabirken
 |  |  |  
| 
| 

[Re: Bjørn B]
13/10/2009 11:33 |  
| 
Så bra at så mange stiller! Etter påminnelsen i går, er vi oppe i 35 deltakere, hvor både arrangører, utøvere på alle nivåer, foreldre, dommere, skribenter og bakkemannskap er representert! Og vi har bekrefta deltakere fra Kristiansand, Bergen, Hafjell og kanskje Oppdal. Veldig bra!
 Shuttlebussen er et godt alternativ ja! Stopper ved alle hotellene.

|  |  |  
| 
| 

13/10/2009 11:36 |  
| 
S22: OSL – Thon Hotell – Rica Hotel – Quality Hotell  

|  |  |  
| 
| 

[Re: Bjørn B]
13/10/2009 12:40 |  
| 
holejosRegistrert:  Jun 2007 Innlegg: 1,305   Veteran |  
|   Veteran Registrert:  Jun 2007 Innlegg: 1,305 | 
Det er hyggelig å registrere at det nå er en skikkelig god gjeng med masse erfaring som stiller på møtet! Ting vil skje. Veldig bra! 
 Jostein

Specialized Levo / Diverge

|  |  |  
| 
| 

[Re: holejos]
15/10/2009 17:45 |  
| 
Trygve_Registrert:  Aug 2005 Innlegg: 2,838   Besatt |  
|   Besatt Registrert:  Aug 2005 Innlegg: 2,838 | 
Jeg har ikke mulighet til å stille på møtet, men som tidligere med-arrangør av NC og generelt engasjement rundt miljøet gjorde jeg meg mange tanker før jeg la inn årene. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg jobbet med dette for å skaffe meg prosjektstyringserfaring utenfor IT bransjen, men jeg kunne absolutt tenkt meg å arrangert flere ganger hvis det ikke hadde vært for en god del svakheter og mangler rundt hele systemet her i landet.
 Vil først si at jeg håper møtet tar til seg den generelle interessen rundt sporten (terrengsykling), og da ikke bare blant de aktive innen utfor, freeride, dirt etc - men ser på mengden av mennesker i Norge som har en terrengsykkel, som sykler Birken osv. Og basert på dette ser hvor stor den kommersielle verdien av sporten potensielt har hvis forbundet tør å satse.

Når jeg var med å teamet som arrangerte på Voss, var det aldri problem å få tak i sponsorer. Og det trengte man, når man skulle leie tidtageranlegg, heis, gravemaskin, firehjuling osv osv osv. Her ble vi slått i bakhodet av NCF sine regler, fordi NCF allerede har sine etablerte sponsorer. Jeg har ingen problem med å forstå det at man trenger etablerte rammeavtaler sentralt hos forbundet, men vi som arrangerer ble aldri fremlagt muligheten for å få noe budsjett/midler for vårt arrangement via NCF som kan matche de summene et skikkelig arrangement koster.

Så for å komme med noen konkrete punkter/forslag:

- Ønsker man bra arrangementer, må det være enkle og veletablerte kanaler for generell informasjon og oversikt over midler rundt det økonomiske, samt tydelige føringer rundt sponsorer. Hvis ikke vil mange gi opp allerede i planleggingen, hvis man har som mål å levere kvalitet uten å bryte reglementet.

- Man må kunne vise skjønn rundt deler av reglementet som ikke direkte går på sikkerhet eller selve utførelsen av sporten. Eksempel: på Voss hadde Utfor NC mulighet til å bli sendt på NRK (live-on-tape), noe som både ville markedsført sporten og sponsorer - men pga rigide regler (som ingen visste om de hadde mandat til å overstyre) rundt hvilke dager i uken arrangementet måtte være på (og når representanter fra NCF kunne være tilstede), ble ikke dette noe av. Vi fikk alikevel til sendetid, men ikke med den kvaliteten vi potensielt kunne fått til.

- Utfor er anderledes enn de fleste andre grener innenfor sykkelsporten, og det kan kanskje (!) være en idè om NCF gikk direkte på alpinanlegg som har infrastruktur til å arrangere, som et alternativ til at initiativet bør ligge hos sykkelklubbene alene. På den måten kan man etablere et samarbeid med kommersielle interesser (alpinsteder) som ønsker å markedsføre seg, for å styrke kvaliteten på arrangementene (de fleste større alpinanlegg er vant til å prosjektere forskjellige arrangementer, og har derfor avdelinger som kan planlegge og gjennomføre dette i samarbeid med NCF i henhold til føringer fra NCF - og de ønsker jo å levere et bra produkt).

- NCF kan sette i sammen enkle oversikter over hvordan doserte svinger, broer, hopp og andre elementer bør/skal konstrueres, hva en løype bør og ikke bør inneholde og hva man for all del bør unngå. På lik linje som man enkelt finner for bygging av elementer i skatehaller etc. Selvsagt ikke som et alternativ til lokal veiledning og ekspertise, og ikke perfekte maler, men for at man ikke skal måtte følge opp hver eneste meter av traseen, men kan komme inn som observatører med litt større intervaler. Siden lokale forhold må taes hensyn til, snakker vi altså her selvsagt om konseptuelle føringer, men det kan fungere som effektive hjelpemidler for å informere større arbeidslag/arrangører om hva som må på plass for å etablere en god trase. Ikke misforstå; løyper må absolutt ha noen ansvarlige som er kyndige, men det kan forenkle veldig mye.

- Generelt synes jeg at sporten fortjener mer oppmerksomhet fra media, og interessen er jo der (det viste jo NRK på Voss). Jeg tror det skal skal små grep til fra NCF sin side for å få mer oppmerksomhet. Aktiviteter som gjerne blir plassert i "ekstremsport" båsen har i flere år nå fått mange spaltemeter. Her ligger egentlig initiativet på NCF vedrørende hvordan de ønsker å presentere sporten, men man ser jo hvordan sportsbutikker, klesbransjen og andre allerede bruker utforsykling i sin markedsføring, så at dette er et blikkfang ute hos forbrukere vet man jo allerede. Så klarer man å lage en presentasjonsramme rundt sporten, med et pressekit og en mediestrategi osv, og legge dette frem for potensielle arrangører og sponsorer, så tror jeg man kan komme langt rundt det å skaffe midler = kvalitet.

Som det fremkommer mellom linjene her, så tror jeg kanskje at det også kan være en ide å splitte ut utforsykling når det kommer til sponsorer til NCF. Alternativ kreve mer av sponsorene til NCF når det kommer til å skaffe midler til utfor. Dette krever selvsagt at man har et produkt og strategi å selge sponsorene, ref. siste punktet over.

Håper møte blir konstruktiv!

Mvh,
 Trygve
 |  |  |  
| 
| 

19/10/2009 07:25 |  
| 
RednaxRegistrert:  Nov 2002 Innlegg: 1,062   Ringrev |  
|   Ringrev Registrert:  Nov 2002 Innlegg: 1,062 | 
Tar kontakt med Stine i morgen.
 Så sant klubbkassen tillater det, Norwegian byr på lav pris tur/retur Bergen, og jeg får vikar, så stiller BMK med representant også.

Noen tips om hvordan man kommer seg til konferansehotellet fra flyplassen rimelig og greit? (Norwegian tar 500,- for sykkel på fly. En vei.)
Takk for tips om shuttle bus! For ordens skyld; jeg  stiller ikke, men BMK blir behørig representert av formann Roger Thomsen. Lykke til på møtet! 
 ..just wait 'til I'm cllipped in and sober..
 |  |  |  
| 
| 

20/10/2009 06:49 |  
| 
bonsakRegistrert:  Jun 2006 Innlegg: 456   Entusiast |  
|   Entusiast Registrert:  Jun 2006 Innlegg: 456 | 
Stine, takk for flott møte i går. Jeg tror det er viktig at denne dialogen fortsetter.  Det er ett av mange virkemidler for å gjøre denne sporten til noe mer enn det den er i dag.
 mvh
 Bonsak

Stolt medlem av F-A-R og Norsk Geriatrisk Dirt Forbund
 Trener utforgruppa SK Rye

|  |  |  
| 
| 

[Re: bonsak]
20/10/2009 11:09 |  
| 
RazeFazeRegistrert:  Feb 2002 Innlegg: 17,682   More than words |