Jeg har kun kjørt forrige generasjons Giant. Denne var jeg meget fornøyd med. Jeg er 185cm og kjørte medium (19). Denne er nok litt liten, men med 120mm stem så trivdes jeg meget godt på denne.
Tror derfor du vil trives på en L selv om du sikkert kan bruke XL også, men stikk innom butikken og be om en prøvetur. Giant har jo testsenter i ulike butikker rundt om i landet.
Har handlet meg en Anthem X (2009 mod) selv og synes den er effektiv og fin. Ihvertfall etter det lille jeg har fått brukt den i år.
Edit: forøvrig er årets Anthem X blitt lovprist i spesielt engelsk sykkelpresse. Kåret til "Bike of the year" fremfor over 100 andre sykler de har testet i løpet av et år.
Redigert av hbakken; 04/10/200908:23.
Den som kjører med et veldig dårlig øye, kommer ned med en nervøs og skjelven latter. #NBNL -
Jeg har også en Giant Anthem X 2009 model. Fantastisk sykkel. Jeg føler ikke at det er noe stort problem med FS på mye grusveier. Vekta mi er 93 kg. Kanskje demperen er litt myk bak, men jeg bruker PorPedal funskjonen og strammer opp returen på max. Man kjenner ingenting av ekkel fjæring under tråkk. Når jeg begynte å sykle på denne så følte jeg at tråkket gikk skikkelig i bakken og skøyt fart forover. I tillegg så har Fox nå åpnet sin egen tuningshop, så om man ønsker å få endret bakdemperen til andre egenskaper så kan man sende den inn og få det gjort.
Sykkelen jeg hadde å sammenligne med er en Cannondale F1000SL med spinnergy hjul, det var en sykkel til 32`. Den var noen år gammel, men var å regne som en meget god sykkel dengang.
I tillegg så er det dritgøy på sti, det lille jeg sykler av den typen. Kanskje ikke som de med 4cm mer vandring men som en knakende god alround sykkel!!
Som siste argument for FS, så er det utrolig god komfort på Anthem X. Grunenn til at jeg byttet i utgangspunktet var at jeg har litt tull med ryggen, og trengte litt "avlastning". Jeg ler meg skakk av kompisene jeg sykler sammen med når de skrangler bortover på hardtail, hehe.
Lykke til med valget av sykkel. Giant er et godt valg uansett hva du velger.
Men skal du ha fulldemper på grus ville jeg valgt noe annet enn Anthem.
Hvorfor det? Hvilke svakheter ha Anthem ift bruk på grus sammenliknet med andre FS?
Syntes Anthemen fungerte som en fin lett stisykkel, men jeg syntes den var lite effektiv på grus kontra Scott spark feks. Føles tung og voggete på grus. Men en veldig god sykkel i skogen, men til grus/konkurranse var det tung og treg. Er et par år siden jeg syklet Anthem da, mulig det har skjedd noe siden da.
Til konkurranse FS syntes jeg det skal være lett, enkelt system man kan låse helt. Som feks scott, merida osv
Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear. Ambassadør for Scott.
Har store planer om å kjøpe ny sykkel og vurderer sterkt XTC Advanced 2 eller muligens Advanced SL.
Noen som har erfaringer med Giant? Jeg er 188 og lurer på om jeg skal ha L eller XL.
Har sikla litt på Trek 9.8 også, så tar gjerne tips.
:-)
Jeg har selv hatt en del Giantrammer og er 188 cm. høy. Årets rammer har en såkalt "sloping" geometri slik at jeg måtte gå opp en str. fra L til XL pga. at seterøret ble for kort. Jeg har en skritthøyde på 93cm., og med en setepinne på 40 cm. manglet jeg 1,5 cm. i høyden på en ramme i str. Large (som i år er 20" i motsetning til i fjor, da var L 21") Giant har gode rammer og meget bra kundebehandling ved skader/ feil på rammene. Årets Giantramme i XL veier 1420 gram.
Det stemmer at Giant endret i fra horisontal demper til vertikal på 2009 modellene av Anthem, det førte til navnet; Anthem X. Det er også større vandring både foran og bak. Samt endret geometri og oppheng. Dermed er nok Anthem X en ny sykkel, og kan med det ikke direkte sammenlignes med Anthem.
Så med mindre Ole Christian syklet på preproduksjonsmodell for Høydahl (Noe jeg ikke ser bortifra) vil nok bare eiere av Anthem X kunne uttale seg om egenskapene til Giants 2010 serie fulldempere, da Anthem X vil være eneste Anthem i salg.
Eneste reelle forskjellen mellom Anthem og Anthem X er 20 mm mer vandring foran og bak, slakkere styrevinkel og lavere vekt. Demperegenskapene (tråkkeffektivitet, demperrate, pløsjness etc) er det ingen (bevisste) endringer på. Vertikal shock er for å få plass til den ekstra vandringen.
Ikke misforstå, det er stor forskjell på de to syklene. Men maestro-opphenget har de beholdt uforandret.
Har store planer om å kjøpe ny sykkel og vurderer sterkt XTC Advanced 2 eller muligens Advanced SL.
Noen som har erfaringer med Giant? Jeg er 188 og lurer på om jeg skal ha L eller XL.
Har sikla litt på Trek 9.8 også, så tar gjerne tips.
:-)
Jeg har selv hatt en del Giantrammer og er 188 cm. høy. Årets rammer har en såkalt "sloping" geometri slik at jeg måtte gå opp en str. fra L til XL pga. at seterøret ble for kort. Jeg har en skritthøyde på 93cm., og med en setepinne på 40 cm. manglet jeg 1,5 cm. i høyden på en ramme i str. Large (som i år er 20" i motsetning til i fjor, da var L 21") Giant har gode rammer og meget bra kundebehandling ved skader/ feil på rammene. Årets Giantramme i XL veier 1420 gram.
Hei Ronson,
Snakker du nå om Advanced rammene? Ser på Giant sine sider for 2010 og finner ikke den geometritabellen du viser der?
Snakker du nå om Advanced rammene? Ser på Giant sine sider for 2010 og finner ikke den geometritabellen du viser der?
Ja, Giant 2009 Advanced SL (altså hardtail), men det samme vil gjelde for 2010 rammene også -såvidt jeg har forstått. Geometritabellene har jeg fått på mail fra Horten sykkel.
Ja, Giant 2009 Advanced SL (altså hardtail), men det samme vil gjelde for 2010 rammene også -såvidt jeg har forstått. Geometritabellene har jeg fått på mail fra Horten sykkel.
Men hvis 2009 og 2010 har samme geometri er det litt rart at de opererer med annerledes geometri i år.. Da er det Horten sykkel som opererer med egen tabell? Giant sin hjemmeside viser samme tabell som ifjor.