Både Joplin og Specializeds Control Post spretter opp igjen ved knappetrykk. Da jeg syklet Megavalanche hadde jeg ofte nok med å holde i styret. Da jeg klarte å finne setepinnespaken var jeg glad til, hvis jeg hadde måttet ta en knebøy ned mot setet for å få opp setet igjen hadde det vært klønete. Men det hadde vært enda bedre om setet falt automatisk ved knappetrykk og ikke at det måtte dyttes ned med rumpa. Man senker jo setet for å få det ut av veien, ikke for å sitte så forbanna lavt.
Ikke for å krangle med Espen om hva som er "verdens beste sykkel", men jeg er nå tilhenger av å teste hypoteser før jeg presenterer dem som konklusjoner ICON_WINK
Når det gjelder akkurat denne ramma, har jeg null prob med å dra fram slike uttalelser.
Jeg har jo forgjengeren selv, og var akkurat på Skei med Tronds RIP 2009.
Min egen er lettere og er ikke like stiv, men allt i allt oppfører de seg ganske likt.
Ny Fox F29 FIT, fungerer utmerket, og den nye ramma oppleves enda drøyere nedover.
Jeg har virkelig aldri testet en stisykkel som er så komplett og så balansert.
Den klatrer bedre i terrenget enn noen annen SYKKEL jeg har testet, og nedover tar det helt av!
Det går så fort nedover at jeg bare må le. (jeg kjøpte nye bremser og større skiver)
På årets første Skeitur, var jeg spent på hvordan min 08 RIP ville bli i de tighte singeltrackene nedover 8ern
Den er jo lengre og litt andreldes på mange måter, men også her er RIP en drøm. Det er bare å banke på. Den må styres på en litt annen måte, men null prob.
Seriøst Jørn, dette er en ekstraordinær sykkel.
Jeg skjønner ingenting av at ikke flere har kjøpt RIP.
Hvorfor er folk så konservative?
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Da har jeg vært på min første R.I.P.-tur, og det kan beskrives med ett ord. Fabelaktig!
Nå er ikke jeg like spinnvill på sykkelen som Trond Vidar og Espen, men gleden blir ikke mindre av den grunn. Jeg føyer meg inn i rekken av fanboys. Gleder meg til i morgen allerede. Fyldigere beskrivelse kommer når dempere og resten har satt seg og jeg har fått et par timer til i skogen.
M@rtin var innom med veieutstyr i spitzenklasse for å få bekreftet vekten på monsteret. Telleren sluttet å tikke på 12,44kg Vekten er med 1,56kg skikkelige dekk (Spec. Resolution) og ikke RacingRalph!
/mitch
Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Jet9 er begravet, R.I.P. 9 har ankommet
[Re: MortenML]
#82386801/10/200920:35
Mitt inntrykk etter noen testturer med en '08-versjon er at den klatrer svært godt. Dette skyldes en kombinasjon av at opphenget er veldig effektivt og sykkelen er særdeles balansert. Det er usedvanlig lett å finne riktig i posisjon langs ramma og den virrer. For eksempel var den litt leie nordgående kneika midt oppe på Skullerudåsen etter trestokkmyra overraskende lett med RIP9.
Nedover er RIP9 veldig trygg og god. Dette kommer av at du har veldig mye av forhjulet foran deg og de store hjula gjør den stabil.
På den negative siden har jeg to ankepunkter. Min 26er har en vesentlig mer pløsj stuss enn RIP9. Noen vil sikkert hevde at dette bare øker trail feel og er et gode. I tillegg er nok RIP9 litt tyngre å manøvrere i teknisk terreng, den er hakket mindre leken. På den annen side gjør de store hjula at du kan tillate deg flere småfeil.
#82391201/10/200922:53
vesentlig mer pløsj stuss enn RIP9. Noen vil sikkert hevde at dette bare øker trail feel og er et gode. I tillegg er nok RIP9 litt tyngre å manøvrere i teknisk terreng, den er hakket mindre leken. På den annen side gjør de store hjula at du kan tillate deg flere småfeil.
Kjøp stort luftkammer til bakdemperen! Veier du litt mer enn gjennomsnittet, er det noe å hende på litt fintuning av ventilen i bakdempern også.
Generasjon 1 ER litt tregere i lav fart, ved bruk av 120mm gaffel. Den er egentlig konstruert for 100mm.
Dette var en av tingene jeg var spent på, når jeg skulle teste 09 som er bygget for 120mm.
Sykkelen til Trond veier 1.5kg mer enn min egen, men jeg opplevde den ikke som vesentlig tyngre.
Det kan ha noe med styregeometrien å gjøre.
E
*** Hjulbygging, service Chris King og alle typer sykkelmekanikk***
Se der ja, dette blir bra. Sort ramme med sølvrockers. Jeg har sølvramme med sorte rockers. Skal vi bytte rockers?
Jeg bestilte meg en GD i går, ikke Turbo, men Classic 1" - 4". Gleder meg til å få det testet ut. Var en tur rundt i Østmarka i dag og fant ut at for å utnytte sykkelens potensiale så er en justerbar setepinne kjekk å ha.
Poseurbilder fra dagens tur.
/mitch
#82452902/10/200922:26
Jeg kjøpte 3" drop, satser på at det holder... Fine bilder. Tror jeg trenger nytt kamera snart gitt. Ser at du fant funktighet i Østmarka. Jeg var ute sammen med en samling slamper i dag i nordmarka, og det var hærlig tørt
[Re: Sverre]
#82453402/10/200922:46
Hehe. Du vet å sette navn på ting du. Er godsliten etter turen, og håper du kjenner det litt du også. Føles iallefall godt å få syklet annet enn grus igjen nå!
#82454102/10/200922:55
Jeg kjøpte 3" drop, satser på at det holder... Fine bilder. Tror jeg trenger nytt kamera snart gitt. Ser at du fant funktighet i Østmarka. Jeg var ute sammen med en samling slamper i dag i nordmarka, og det var hærlig tørt
Fant et par myrhull jeg måtte raske over. Fordelen er at downtuben på R.I.P.en er så bred at den fungerer som skjerm. Er skikkelig positivt overasket over Resolution-dekkene. Kjører dem slangeløst på 26 psi og de sitter som limt. Synd de har gått ut av produksjon, samme skjebne som Stout.
/mitch
#82454302/10/200923:03
Låner tråden til Morten og legger ut ett byggebilde til. Skal få tatt noen bedre bilder i dagslys når sykkelen har klar, og jeg har blitt kvitt snørr å hoste.
#82549405/10/200907:47
Da er den helt ferdig! Fra å være en konvertert Jet, er den nå en fullblods skogsmaskin. Avid Ultimate 185/160 er byttet ut med Avid Elixir CR 203/185. Setepinnen er byttet ut med en GravityDropper Classic 1"/4".
Vekta stopper nå på 12,8 kg.
/mitch
#82900110/10/200916:19
Takk Baron. Skivene er i forhold til hjulstørrelsen ikke større enn 185/160 på 26". Kablene er iLink. Synes disse er penere og lettere å jobbe med enn Nokon.
/mitch
#82900510/10/200916:29
Sikler litt på iLink selv, men det er jo litt bortkastet - EGENTLIG Har jo Goodridge fra før.
Så Sverre sin i Drøbak i dag, og det var ett stykk skikkelig sykkel. (*trenger ikke ny sykkel, trenger ikke ny sykkel, trenger ikke ny sykkel* - sånn, fornøyd nå). Når Yetien er moden for utbytting, skal vi ikke se bort fra at en 29-er er tingen.