Gråhvit røyk fra motorrommet
|
Gråhvit røyk fra motorrommet
#823029
30/09/2009 18:46
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Når jeg kom hjem fra en liten biltur i kveld så kom det hvit røyk ut fra motorrommet, og det lukta veldig kjemisk. Røyken ga seg ved gasspådrag, og det kom ikke mer når jeg kjørte en rolig runde på parkeringsplassen eller ved sakte kjøring inn i garasjeanlegget. Når jeg så parkerte bilen og lot den stå på tomgang i 3-4 sekunder så veltet røyken ut igjen.
Jeg slukket motoren og åpnet panseret, sikker på at det var brann i motorrommet, men jeg klarte ikke å lokalisere hvor røyken kom fra i det trange mottorrommet før røyken ga seg (ca 10-15 sekunder etter at jeg slukket motoren.
Noen som har en idè om hva som er feil?
Det er heldigvis gått kun 1 mnd av bruktbilgarantien. Bilen er en Opel Astra 1,7 dti fra 2004
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Ripen]
#823031
30/09/2009 18:49
|
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,110
Stine L
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Jul 2005
Innlegg: 1,110 |
Det er vann på radiatoren?
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Stine L]
#823043
30/09/2009 19:04
|
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 124
EspenStr
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Registrert: Aug 2008
Innlegg: 124 |
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Ripen]
#823045
30/09/2009 19:08
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
La panseret stå åpent og start motoren igjen. Med hvit røyk så er det i hvert fall ikke brann. Troligvis er det noe med kjølesystemet, slik at røyken du ser bare er kjølevann som fordamper. Det forklarer også den "kjemiske lukten", siden kjølevæsken kan lukte litt rart.
På en eldre bil ville nok topplokkspakningen være det første man mistenker, men på en så ny bil tror jeg mer på at en eller annen slange er dårlig montert eller har fått en sprekk. Eller så er termostaten litt koko.
Så lenge tempmåleren ikke er helt på topp (koking) eller helt i bunn (tomt for vann) når motoren er varm så er det ikke umiddelbart farlig å la motoren gå lenge nok til at du får lokalisert lekkasjen.
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: EspenStr]
#823048
30/09/2009 19:10
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 351
xscream
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 351 |
Topppakning gir vel oftest hvit røyk ut fra bilens eksosrør ? (mulig jeg tar feil) Jeg synes dette høres ut som en termostat som ikke åpner i bilens kjølesystem,(kjølevannet koker)- alternativt en lekkasje i kjølesystemet men da er det i tilfelle vanndamp det dreier seg om og ikke røyk. Før du bruker/starter bilen igjen så ta en telefon til den som har gitt deg bruktbilgarantien og hør hvordan du skal forholde deg videre.... Research i kveld kan være å sjekke nivå i radiator/ekspansjonstank for kjølevæske..... Hvis jeg har rett i mine antagelser og motoren har vært veldig varm pga lite kjøling så se til at det blir skiftet olje på bilen før du bruker den igjen. Er det toppakning så ta med en liten takk til ordningen med bruktbilgaranti i aftenbønnen 
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: EspenStr]
#823049
30/09/2009 19:11
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Radiatoren tenkte jeg ikke på å sjekke engang, var for opptatt av at røyken så ut til å komme fra bak ved torpedoveggen og langt nede på baksiden av motoren. Skal sjekke radiatorinnholdet i pausen på foppalkampen.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Ripen]
#823053
30/09/2009 19:14
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,019
RobinB
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,019 |
Lukter det litt "godt" eller lukter det brent?
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Dan]
#823055
30/09/2009 19:14
|
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 351
xscream
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Oct 2006
Innlegg: 351 |
Så lenge tempmåleren ikke er helt på topp (koking) eller helt i bunn (tomt for vann) når motoren er varm så er det ikke umiddelbart farlig å la motoren gå lenge nok til at du får lokalisert lekkasjen.
Man skal være litt forsiktig med å bruke dette som en indikator alt mens du ikke vil få registrert høy temperatur på motor/kjølesystem hvis det ikke finnes et medie å måle i - altså at den er tom for vann.
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: RobinB]
#823063
30/09/2009 19:22
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Lukter det litt "godt" eller lukter det brent? Vil ikke si det lukter godt, lukter kjemisk og ikke noe man vil få i seg for mye av. Jeg skal ta en tur i garasjen og sjekke radiator og ekspansjonstank, om det er ok der så starter jeg motoren og prøver å lokalisere kilden til røyken. TBC
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Ripen]
#823064
30/09/2009 19:23
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,019
RobinB
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,019 |
Synes forsåvidt det høres merkelig ut at en kjølevannslekkasje skal stoppe ved gasspådrag. Med mindre det er en defekt på en slange mellom motor og varmeapparat/torpedo som må flekse når motoren beveger seg. Hvis ikke deter tilfelle kan det vel muligens være en diesellekkasje?
Redigert av Corratec; 30/09/2009 19:25.
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: xscream]
#823071
30/09/2009 19:29
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Så lenge tempmåleren ikke er helt på topp (koking) eller helt i bunn (tomt for vann) når motoren er varm så er det ikke umiddelbart farlig å la motoren gå lenge nok til at du får lokalisert lekkasjen. Man skal være litt forsiktig med å bruke dette som en indikator alt mens du ikke vil få registrert høy temperatur på motor/kjølesystem hvis det ikke finnes et medie å måle i - altså at den er tom for vann. Det var jo akkurat det jeg skrev da. 
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: RobinB]
#823073
30/09/2009 19:30
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
Synes forsåvidt det høres merkelig ut at en kjølevannslekkasje skal stoppe ved gasspådrag. Ikke nødvendigvis. Gasspådrag gir høyere fart på viften og det kan være nok til at termostaten ikke åpner og slipper kjølevannet videre til det stedet hvor det lekker.
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Dan]
#823079
30/09/2009 19:35
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,019
RobinB
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,019 |
Nja, det er vel viskosekobling eller tilsvarende på viften slik at den ikke aksellerer sammen med motoren. Og om den skulle gjøre det vil jo ikke den effekten du beskriver inntre umiddelbart.
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: RobinB]
#823085
30/09/2009 19:40
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
Har du fått deg en jamaicaner med en giga-joint under panseret?
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: RobinB]
#823093
30/09/2009 19:48
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
Men vannpumpa går fortere med høyere turtall -ved ekstern lekkasje har du tilnærmet null trykk, og vannstanden blir som regel stående litt under lekkasjepunktet ved tomgang/stillstand. Når du starter/ruser motoren stiger vannstanden noen steder i motoren og synker andre, alternativt hentes vann fra radiatoren hvis termostaten er åpen, dermed begynner det igjen å lekke. Skal jeg slenge ut en virtuell fjerndiagnose her er det en litt større lekkasje relativt høyt på motoren som renner ned på eksosmanifolden/fremre rør (derav den flotte røyken). Enten defekt slange eller toppakning (det er jo en Opel...  ).
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: KTL]
#823095
30/09/2009 19:50
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
PS. Ikke viskosekobling (strømpebuksekobling  ), men viskøs kobling...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: KTL]
#823106
30/09/2009 20:10
|
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,019
RobinB
Ringrev
|
Ringrev
Registrert: Apr 2008
Innlegg: 1,019 |
PS. Ikke viskosekobling (strømpebuksekobling  ), men viskøs kobling... Mener jeg har hørt snakk om den strømpebuksa før... Men til mitt forsvar må det sies at viskosekobling er et utbredt uttrykk. Litt som at kardang brukes om bakaksel 
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Ripen]
#823110
30/09/2009 20:18
|
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 10
BLODHUS
Fersking
|
Fersking
Registrert: Feb 2008
Innlegg: 10 |
Er det lenge siden du har hatt feieren på besøk? Det hender at en ugle eller to kan legge seg i mosen under oversiden og like bak toppakningen.
Hvis du er litt handy kan du feie selv, de selger et kit på clas ohlson med lodd og børste. Har selv hatt samme problemet, men da var det noe annet som var galt.
Eller du kan stake opp toppakningen fra eksosanlegget, da trenger du et kloakkstakeset (fåes på clas ohlson) Dette et en mer komplisert jobb. Har selv gjort det på en Mini, tror det er vanskeligere på større biler på grunn av lengden på eksosanlegget.
Do, or do not. There is no try.
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: RobinB]
#823119
30/09/2009 20:26
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Hmm.. Kjølevæskenivå er akkurat som det skal være. Ingen tegn til røyk ved start av motoren nå, ikke etter noen minutter på tomgang med litt rusing heller. Tok en kjøretur med flere stopp og pauser med motoren på tomgang og gasspådrag, kjørt motoren varm men klarte ikke å gjenskape røykutviklingen. Kjørte motoren varm, vifta startet som skulle og motoren purret og gikk med temperatur på rundt 80 grader. Parkerte bilen i forskjellige hellingsnivåer, både på skeive og rett i flere vinkler, men heller ikke dette fremprovoserte lekkasje eller røyk. Sjekket om motoren svetter olje, men kunnefinne noe, eneste oljen er rundt oljelokket etter søl ved påfylling, sannsynligvis av tidligere eier. Oljenivå er også som det skal. Det er mye som tyder på væske i kontakt med varm overflate, men det luktet ikke brent olje (toppakning symtom?) Får ringe forhandler og be om en skikkelig sjekk, noe var i alle fall ikke riktig tidligere i kveld. Valget falt på 1,7dti Opel fordi disse motorene er relativt dieselgjerrige og er driftssikre, så vi får håpe det stemmer og at dette kun er en liten fartsdump. Gratulerer med da'n Dan. 
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Ripen]
#823134
30/09/2009 20:43
|
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685
gare
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2003
Innlegg: 10,685 |
OK, et ørlite skudd fra hofta da, du har vel ikke nylig fylt på spylervæske og slomset litt rundtom i motorrommet? Sånn at alt er kokt bort nå mener jeg 
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Ripen]
#823139
30/09/2009 20:46
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
Sjekk bremsevæskenivået også -den gir også fin hvit røyk med mye kjemi... Styreservo? Spylervæske?
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: KTL]
#823146
30/09/2009 20:51
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470
Ripen
OP
Søk hjelp!
|
OP
Søk hjelp!
Registrert: May 2007
Innlegg: 6,470 |
Takker for tipset Knut Tore, skal sjekke i morra. Det kan godt være at jeg bremset/hadde utslag på styret får røyken oppsto. Har aldri kjent den lukta før, ei heller lukta av svidd bremsevæske. Slomser aldri med væske i motorrommet, og i alle fall ikke i slike mengder at jeg klarer å røyklegge store deler av garasjeanlegget.
Redigert av El Jefe; 30/09/2009 20:51.
Roy
Ibis Cycles Norge / Forestal Bikes Norge / Production Privée / Outbound Lighting / Probike AS
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Ripen]
#823169
30/09/2009 21:11
|
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300
polkaDOT
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: Aug 2006
Innlegg: 8,300 |
Mener fortsatt du har en jamaicaner under panseret!!!
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: polkaDOT]
#823172
30/09/2009 21:19
|
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Registrert: May 2008
Innlegg: 7,627 |
Høres for meg ut som oljesøl som blir varmt og fordamper i det du stopper opp. Når du beveger deg holdes temperaturen i området nede, mens når du går på tomgang øker temperaturen og fordampingen starter igjen.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: KTL]
#823180
30/09/2009 21:36
|
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607
Dan
More than words
|
More than words
Registrert: Nov 2001
Innlegg: 20,607 |
PS. Ikke viskosekobling (strømpebuksekobling  ), men viskøs kobling... Minner meg om lekseforhøret på sivilforsvarskurset, da en som var av typen som nesten hadde med eple til instruktøren fikk spørsmålet om hvilke to typer blødning man skiller mellom. Svaret ble "artær og venerisk". Vi andre i salen humret godt. 
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: Dan]
#823284
01/10/2009 07:25
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516
KTL
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,516 |
Ja den var fin! Nå skal det sies til "synderen" sitt forsvar at han er i veldig godt selskap som han påpeker, og når han nevner kardang kommer jeg på en anledning der jeg var med en kollega på Kongsberg Automotive for å se på bil (ny) -den ivrige selgeren la ut om viskosekobling i kardangen -vi så for oss en tvinnet strømpebukse, dermed var den bilen ute av bildet...
mvh Knut Tore Hva behager? Sykle for å trene??? Nei, vi sykler bare for moros skyld! Tirsdagsklubben™
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: KTL]
#823293
01/10/2009 07:31
|
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454
tron
Besatt
|
Besatt
Registrert: May 2007
Innlegg: 4,454 |
Kan det være lekkasje i klimaanlegget?
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: tron]
#823300
01/10/2009 07:42
|
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939
progres
Besatt
|
Besatt
Registrert: Jul 2006
Innlegg: 4,939 |
ja god ide - sneføyka
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: tron]
#823319
01/10/2009 07:55
|
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 536
frogstar
Avhengig
|
Avhengig
Registrert: Oct 2001
Innlegg: 536 |
Jeg hadde lignende symptomer (samt en hel rekke andre...) på pysjåen min for en tid tilbake. Det kom hvit, rartluktende røyk bak fra torpedoveggområdet når jeg stanset.
Jeg hadde en god grunn til å stanse, og det var at tenningsenheten hadde tatt kvelden (=coil eller lignende) og fikk ikke tenning på en av sylindrene. Endel uforbrent bensin i katalysator og MYE varme som ville ut da jeg stoppet... Altså istykkerkjørt katalysator.
Nå har jo du diesel, og der forholder vel tingene seg noget annerledes? Er det kat på oljemotorer i det hele tatt?
- fx
move 'zig'
|
|
|
Re: Gråhvit røyk fra motorrommet
[Re: frogstar]
#823470
01/10/2009 10:37
|
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 330
pilaren
Entusiast
|
Entusiast
Registrert: Jan 2009
Innlegg: 330 |
Tett radiator har en tendens til å "komme og gå" med koking som resultat.
|
|
|
|
|