Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Start kontigent......

Start kontigent...... #822915 30/09/2009 14:30
Torarne Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Hei folkens.. finnes det noen tråder angående emne?,

Vært morsomt å hørt folks mening når det gjelder pris på deltagelse på ymse sykkelritt rundtomkring...
årsaken er at jeg er gammel skytter ,og start-kontigent på stevner,; er ca 150 kroner for å delta...

DA synes jeg at ritt som tar seg 3..4..5..6 hundre kroner + lisens, og ikke har no særlig andet en en pin til premie. er litt svakt.

kan ikke skjønne andet en at d er mye penger i kassa til klubbene.
Et skytterlag har jo en byggningsmasse og mengder med dyr elektronikk.... og premiebord, som får en syklist til å henge med gjeipen...

Er det grådighetskultur blandt sykkelklubbene ,? eller er det noe andet.
Er noen enig / uenig dær ute........

Re: Start kontigent...... [Re: Torarne] #822920 30/09/2009 14:46
kjull Offline
Besatt
Besatt
Trodde nesten dette handlet om kontingent til fotballklubben Start jeg nå..... ;-)

Idretten i norge er vel tuftet på frivillighet. Tradisjonen har vært at folk har vært medlem, bidratt på dugnader etc.
Med den endringen som er kommet med at mange "betaler" seg fri fra dette ved å trene uten forpliktelser på kommersielle treningsstudioer for så å delta på Birken, Styrkeprøven, Oslo Maraton, eller lignende, der mange jobber MYE frivillig for å få det arrangert. Okei, kanskje ikke de mest populære stevnene, men mange andre, så syns jeg det er helt okei at idrettslagene sitter igjen med litt penger for å ha arrangert det hele. Gjerne bedre og flottere premier, men om det betyr at man brenner ut ildsjeler på at de skal bruke tid på å tigge premier, så nei. Kommer det som følge av velvillige sponsorer som stiller med premier så gjerne det. Når det er sagt så er det dyrt å delta på ritt. NCF er vel ikke det rimeligste forbundet. F.eks. Helårs triatlonlisens: 100,- Endags sykkellisens 200,- Helårs sykkellisens ca 700,-?

Re: Start kontigent...... [Re: kjull] #822994 30/09/2009 17:32
rene-iden Offline
Entusiast
Entusiast
Nå var det ikke lisensen det var snakk om, men startkontigenten.
Lisensen går til forbundet som skal drives for det som kommer inn. Forsikringsdelen i lisensen er ikke verd mer en ca.60-70 kr. om du fikk lov og kjøpe den av andre.Resten går til drift av NCF.
Hvorfor koster startkontigenten det den gjør?
De fleste klubber har en "aktiv"gruppe. Alder 10-16 år, Junior og senior + veteraner med helårslisens. Alle disse får som en hovedregel dekket alt av startkontigent, reiseutgifter, overnattning i forbindelse med ritt.Turgruppen betaler alt selv.

Intekter til klubben er medlemskontigentene, Dugnader av forskellige slag, Sponsorintekter. overføring fra idretsen fellesråd.+Startkontigenter ved rittpåmelding av egne ritt.

Jeg har også lakt merke til at de poppulære rittene stort sett har den høyeste pris pr km.løype. Det er dyrere på sykkel en med bil pr. km (statens takster ca.3.- )

For ca 10-15 år siden syklet jeg 12-15 ritt i året. Nå må jeg nok begrense meg til 4-5.

Redigert av rene-iden; 30/09/2009 17:33.

Veien til startstreken er den lengste.
Re: Start kontigent...... [Re: rene-iden] #823142 30/09/2009 20:47
EgilS Offline
More than words
More than words
Sitat: rene-iden
For ca 10-15 år siden syklet jeg 12-15 ritt i året. Nå må jeg nok begrense meg til 4-5.

På grunn av prisen? Da bør du kikke deg litt rundt. Det finnes da mange ritt i prisklassen 100-200,-.

Moderator  support