Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel?

Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? #822907 30/09/2009 14:07
OveR Offline OP
Apartheidmotstander
OP Offline
Apartheidmotstander
Min far skal ha en sak til trening etter et hjerteinfarkt. Rolig trening i starten og hardere etterhvert. Han er god form og en gammel Trondheim - Oslo-sliter. Han vil ha noe som er brukbart. Pris spiller liten rolle. Hva er forskjellen på ergometer og s.p.i.n.n.i.n.gsykkel? Noen tips til en modell?

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: OveR] #823108 30/09/2009 20:14
paalbn Offline
Ivrig
Ivrig
Nå er kanskje ikke jeg den med best erfaring med ergometer sykkel, men tror vel forskjellen er at en spinningsykkel har bedre drivverk. Tror også at tåkket blir bedre på en spinningsykkel.
Dersom din far lander på spinningsykkel så har jeg en til salgs.
Er et par år gammel, lite brukt og selges til 1/2 pris, sendt evt PM. Kan leveres kostnadsfritt i Oslo området, da jeg jobber i Oslo. Er lik denne
http://www.sportsmaster.no/Default-44-1-p.htm

Ingen er bedre en ingen (Hellstrøm rydder opp 19.11.09)
Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: paalbn] #823518 01/10/2009 11:34
OveR Offline OP
Apartheidmotstander
OP Offline
Apartheidmotstander
Takker for tilbudet, men pappa bor i Trøndelag. Kjøper en spinningsykkel her.

mvh OveR

mvh OveR

Friksjon ambassadør
Østmarka rock city

Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: OveR] #823521 01/10/2009 11:37
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hva som er forskjellen er vel egentlig bare begreper, kultur og utvikling. Det vi tidligere kallte ergometersykkel vil av mange bli kallt Zpinning-sykkel nå.

Zpinning-sykkel har pr def fastnav og tungt svinghjul, en ergometer trenger ikke å ha dette.
Jeg vil si at en Zpinning-sykkel også er en ergometersykkel, men ikke alle ergometersykler er Zpinning-sykler.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: OveR] #823524 01/10/2009 11:40
larsb Offline
Bjolsen Zeit
Bjolsen Zeit
Spin-ningsykkel kan som regel justeres til en sykkellik sittestilling og kar ikke frihjul. Tungt svinghjul gjør tråkket mer likt sykling. På ergometer sitter jeg alltid for lavt, feil i forhold til kranken og på det vondeste setet i verden. Bremsen og tråkket er slik at man ikke har mulighet for annet enn å dytte først den ene og så den andre foten ned.

Ergometer er en måte å varme opp på før man dytter på maskiner en 10-12 ganger. Spin-ning kan brukes til å trene på. Dog er en spin-ning sykkel et tungt drog.

LarsB

Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: larsb] #829175 10/10/2009 21:27
H
hajo Offline
Fersking
Fersking
H
spinnings sykkel er tingen. ergometersykkel blir som mors gamle damesykkel. på en spinningssykkel kan du stille den inn slik du er vant til å sykle ute. har du først prøvd en spinningssykkel så vil du ikke bruke ergomteresykkel mer, sliker det ihvertfall med meg

Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: ] #829657 11/10/2009 19:17
H
hajo Offline
Fersking
Fersking
H
får en ikke kjøpt spinningssykkel med watt måler?
men det er jo innstillingsmulighetene og sykleopplevelsen som er bedre på en spinningssykkel først og fremst.

Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: hajo] #829855 12/10/2009 07:25
Arne_And Offline
More than words
More than words
Butikkene selger "spinningsykler" med både frinav og fastnav, jeg synes fastnav er det beste (og det er vel det de fleste forbinder med spinningsykkel). Søk på Finn og du finner nok en god del lite brukte spinningsykler.

Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: larsb] #829864 12/10/2009 07:39
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: larsb

Tungt svinghjul gjør tråkket mer likt sykling. På ergometer sitter jeg alltid for lavt, feil i forhold til kranken og på det vondeste setet i verden.

...

Spin-ning kan brukes til å trene på. Dog er en spin-ning sykkel et tungt drog.

LarsB

Det er vel ikke forbudt å sette på et orntli' sykkelsete, hverken på en håpløs ergometer eller en spinningsykkel?

Spinningsykkelen min er også tung, men siden jeg vanligvis ikke beveger meg så fryktelig langt (eller høyt) under ei treningsøkt på den betyr det jo lite... (sorry, måtte bare).

På min spinningsykkel har jeg justert meg frem til samme sittestilling (og sete) som på landeveissykkelen.

Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: Oystein L] #833087 17/10/2009 10:52
B
Bowser Offline
Fersking
Fersking
B
Jeg har en slik:

Kettler Ergorace

Bruker den mye & er svært godt fornøyd. Koster jo tre ganger mer enn alle andre løsninger - sånn ca. like mye som en vanlig bra sykkel eller en rimelig sofa ICON_WINK Men for min del bruker jeg mange flere timer på Kettleren enn på utesykkel og sofa tilsammen ICON_SMILE

Og det er jo ganske stilig med PC-styrt (frivillig), Watt-basert spinningsykkel, da ICON_SMILE Flott å slippe å skru på motstand - og det blir ingen "unnaluring" i intervalløktene.

En klar konkurrent er jo selvsagt f.eks. Fortius eller lignende, men de bråker fælt og binder opp en sykkel pga. dekkskifte, montering osv. Kettleren er så godt som lydløs ICON_SMILE

Laster f.eks. over gamle treningsøkter fra Garmin som oversettes til halv-realistiske Watt-profiler (de blir selvsagt glattet på minutt-nivå). Veldig stilig. Neste versjon av programvaren kommer med Bing-kobling, så nå får jeg se turene i terrenget også ICON_SMILE (Har ikke funnet ut hvordan jeg skal få på plass bakgrunnskart for Norge i riktig format... frown )

Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: Bowser] #1019157 01/09/2010 12:03
G
Gunvald Offline
Nytt medlem
Nytt medlem
G
En Kettler virker meget interessant. Har du kjøpt den av en norsk importør eller av en utenlandsk. I så fall - hvilken forretning/importør i Norge?

Re: Ergometersykkel eller s.p.i.n.n.i.n.g.sykkel? [Re: Gunvald] #1019301 01/09/2010 14:39
Olen Offline
Entusiast
Entusiast
Kjøp spnning-sykkel. Ergometersykler har stor sett én funkskjon hjemme hos Ola Nordmann: Kleshenger.

Har aldri prøvd eller sett en ergosykkel som det går an å sitte skikkelig på. Vil gå så langt som å si at bortsett fra at det er noen slags pedaler der så er det ikke en sykkel og brukes kun av foppallspillere som skal varme opp før de skal gå rundt og prate og lese avisa inne på et treningssenter.

Moderator  support