Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Ny bakdemper på fuel ex

Ny bakdemper på fuel ex #822314 29/09/2009 13:53
Fulldempet Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hei

Har nylig kjøpt en trek fuel ex 9, og vurderer å bytte bakdemper. På sykkelen
min står det nå en fox rp23 high volume. Sykkelen min har (så vidt jeg vet) 120mm vandring bak.

Går det an å bytte bakdemper for mere vandring, eller går dette
på demperopphenget?

Ser på nettsidene til fox at det finnes massevis av ulike dimensjoner på de ulike bakdemperne, kan jeg sette hvilken som helst bakdemper på sykkelen, bare det er riktig dimensjon?

Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: Fulldempet] #822318 29/09/2009 14:00
erlendr Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Velkommen til forumet!

Rammen er ikke bygd for noe annet enn 120mm vandring, med den demperlengden og slaglengden den medfølgende demperen har. Skal du bytte demper må du ha en med samme lengde og slaglengde.
Setter du på noe annet risikerer du å belaste rammen på en slik måte at den kan ta skade av det (og dermed også kanskje deg), bryte garantien, endre geometrien på en negativ måte, la opphenget eller bakhjul subbe borti eller slå inn i rammen, etc etc..

Hvorfor vurderer du å bytte demper?

Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: erlendr] #822326 29/09/2009 14:15
Fulldempet Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takker for svar!

Har jo eksprimentert en del med lufttrykk bak, både med sag meter og anbefalt lufttrykk etter vekt. Rebound har jeg også innstilt etter vekt. Fuel ex er jo mye morsommere med mye sag, nesten 30%. Jeg har litt under 25 tror jeg.

På røffe nedoverkjøringer bånner jeg bakdemperen ganske ofte, selv med plattform på. Jeg vurderte derfor å bytte til en demper med mere vandring, hvis det var mulig.

Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: Fulldempet] #822342 29/09/2009 14:42
JB. Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Fulldempet
Takker for svar!

Har jo eksprimentert en del med lufttrykk bak, både med sag meter og anbefalt lufttrykk etter vekt. Rebound har jeg også innstilt etter vekt. Fuel ex er jo mye morsommere med mye sag, nesten 30%. Jeg har litt under 25 tror jeg.

På røffe nedoverkjøringer bånner jeg bakdemperen ganske ofte, selv med plattform på. Jeg vurderte derfor å bytte til en demper med mere vandring, hvis det var mulig.

Bånner du demperen har du ikke stiv nok fjær/nok lufttrykk. At platform er på har ingenting å si, den fungerer ikke som bottom out. Ønsker du mer vandring bak må du kjøpe en annen ramme.

I was just riding along...
Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: JB.] #822356 29/09/2009 15:18
Fulldempet Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Men er ikke plattform bak det samme som kompresjon? For meg virker det i hvertfall som om demperen blir hardere.

Redigert av Fulldempet; 29/09/2009 15:18.

Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: Fulldempet] #822359 29/09/2009 15:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Velkommen til forumet!

Plattform er en måte å minimere myke, lavhastighetsbevegelser, a'la tråkkebevegelse. Også kalt low speed compression på gafler. Når det kommer slag, vil denne kun gi en litt hardere følelse i begynnelsen av bevegelsen (alt er ikke perfekt), og så vil "vanlig" kompresjonsdemping slå inn. Plattform er vel gjerne bedre kjent som pedalplattform. Tommelfingerregel: mye plattform, føles hard når du treffer noe, men bruker vandringen. Lite plattform, sensitiv på begynnelsen (små dumper), og går gjerne litt fortere gjennom vandringen.

Du kan evt. få tunet demperen til å ha høyere kompresjon (PUSH++)
Du kan evt. bytte luftkammer til standard volum så du får mer progressiv fjæringskurve
Du kan evt. fylle luftkammer med litt ekstra Float Fluid så du får effekten av mindre kammer.
Du kan fylle mer luft i demperen.
Hvis plass kan du sette på en DHX Air (noe jeg tror vil gi deg null og niks annet enn mange ekstra justeringsmuligheter så du går surr).

Redigert av baronKanon; 29/09/2009 15:32. Rediger grunn: første avsnitt med litt mer

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: Fulldempet] #822386 29/09/2009 16:28
bik3man Offline
More than words
More than words
Hei, velkommen til forumet, og ikke minst gratulerer med knallsykkel!

Jeg er godt ut i andre sesong på min Fuel EX 9 etter mange år på hardtail og diverse eksotika, og er veldig fornøyd med den som stisykkel.

Noe av det som er tiltalende med Fuel EX er at den har moderat med vandring men likevel føles som den har nok. Den er kvikk og leken og samtidig komfortabel og altspisende, og har etter min mening perfekt geometri og vandring til norsk stisykling.

Ser du mener at du bunner den for ofte, men prøv deg fram med lufttrykk slik at du bunner EN gang pr tur (vrient å vite sikkert, men likevel). 25-30% sag høres mye ut, jeg ligger nok på ca 20. Jeg veier ca 80 kilo i netto og har bakdemperen på 125 psi. Platform rører jeg ikke på sti, men skrur den på maks på transportetapper på grus og asfalt.

Noe av det jeg liker veldig godt med bakenden på Fuel EX er at den gjør det den skal uten å gjøre for mye av seg, at den virkelig jobber med deg i tekniske klatringer, og at den føles omtrent bunnløs selv om den har beskjeden vandring i forhold til mange andre stiredskaper. Det var null svette for meg å finne sweetspot på bakdemperen til min kjørestil

Å bytte demper tror jeg ikke du kommer noen vei med. Om du vil ha mer vandring bør du se på en Trek Remedy istedet :-) Jeg har lekt med tanken på å bytte gaffel til en standard Fox med 140mm, mest for å prøve å gjøre vinklene ørlite slakkere, men det er bare et eksperiment, og jeg venter til standardgaffelen er utkjørt.

Ellers er det en del andre ting man kan gjøre med sin Fuel EX for å optimalisere den, jeg har omtalt de endringer jeg har foretatt her: http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=634232

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: bik3man] #822461 29/09/2009 19:00
Fulldempet Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Takker for svar! Tror nok jeg skal fylle bakdemperen med luft, før jeg gjør noe annet. Noen ny bakdemper blir det nok ikke.
Sitat: bik3man
Jeg har lekt med tanken på å bytte gaffel til en standard Fox med 140mm, mest for å prøve å gjøre vinklene ørlite slakkere, men det er bare et eksperiment, og jeg venter til standardgaffelen er utkjørt.

Hvor mye vandring tror du ramma tåler?

Veldig fin test/artikkel forresten!

Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: Fulldempet] #822476 29/09/2009 19:29
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Fulldempet: har du high volume? Sykkelen til bik3man har luftkammer med standard volum, så det kan være derfor dere opplever sykkelen forskjellig (du bunner, og han føler den er bunnløs).

Har selv en DHX Air 5.0 på min Yeti. Denne går fort gjennom vandringen, og jeg bånner fort. Denne rammen ble også levert med RP23 i fjor (standard volum). I år har de gått vekk fra DHX, da denne ikke egnet seg, noe som også kom frem i Terrengsykkels test i våres. Jeg vil tro at å bytte luftkammeret (svært enkel prosess) kan gi deg litt mer motstand i enden av vandringen.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: baronKanon] #822952 30/09/2009 16:18
Fulldempet Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Hva er fremgangsmåten for å skifte luftkammer?

Trengs det noen nye deler?

Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: Fulldempet] #822956 30/09/2009 16:28
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Fremgangsmåten er ganske enkel. Demonter demper, tøm for luft (VELDIG VIKTIG), skru av luftkammer, bytt pakninger og monter nytt luftkammer. Og ja, det må du skaffe deg.

-Kristian
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: baronKanon] #822967 30/09/2009 16:43
Fulldempet Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
Igjen, takker for svar!

Hvor kan man få kjøpt et mindre kammer?

Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: Fulldempet] #823296 01/10/2009 07:40
bik3man Offline
More than words
More than words

Tja, dette blir mest synsing. Gaffelen som sitter på (Trek-spec Fox Talas med 130mm istedetfor 140mm) passer jo sykkelen perfekt. Jeg tror at å gå fra 130 til 140mm gaffel er uproblematisk rent styrkemessig for ramma, men det er mulig den vil føles litt ubalansert med 120mm bak og 140mm foran. På den annen side kan det tenkes at den oppleves som mer stabil med ørlite slakkere styrevinkel. Det skal sies at jeg aldri bruker Talas-funksjonaliteten for å senke gaffelen, da synes jeg sykkelen blir altfor lav i front.

Men strengt tatt har Trek lagt ned så mye tankevirksomhet i å balansere denne sykkelen, at det er fullt mulig man bare kåler det til ved å endre for mye.

KO

"I resigned from work fifty years ago! And what did I do besides read and write? Climb mountains, ski and make love to a wonderful woman..."
- Dr A.J. Snow
Re: Ny bakdemper på fuel ex [Re: bik3man] #823327 01/10/2009 08:10
Kjartandaddy Offline
Besatt
Besatt
Sitat: bik3man

Tja, dette blir mest synsing. Gaffelen som sitter på (Trek-spec Fox Talas med 130mm istedetfor 140mm) passer jo sykkelen perfekt. Jeg tror at å gå fra 130 til 140mm gaffel er uproblematisk rent styrkemessig for ramma, men det er mulig den vil føles litt ubalansert med 120mm bak og 140mm foran. På den annen side kan det tenkes at den oppleves som mer stabil med ørlite slakkere styrevinkel. Det skal sies at jeg aldri bruker Talas-funksjonaliteten for å senke gaffelen, da synes jeg sykkelen blir altfor lav i front.

Men strengt tatt har Trek lagt ned så mye tankevirksomhet i å balansere denne sykkelen, at det er fullt mulig man bare kåler det til ved å endre for mye.

Jeg synes vandringen på sykkelen er 99% riktig. 90mm bruker jeg aldri, 110 mm veldig sjelden (i lange, bratte klatringer). I noen få hårete øyeblikk kunne jeg tenkt meg 150 mm foran, men ellers er de 130 perfekt. Har heller ikke følt noe behov for å gjøre noe med bakdemperen.

Big wheels keep on turning

Moderator  support