Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

ideelt oppsett på DH fulldemper

ideelt oppsett på DH fulldemper #821711 28/09/2009 19:56
G
gambler20 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Jeg er den lykkelige eier av en Scott gambler 20, og er helt fersk i sykkelsporten. Har prøvd sykkelen, og føler den er i mykeste laget. den synker sammen 5-8 cm bare jeg setter meg på den, skal den gjøre det? føler også at dempegaffelen er for myk. dette er forresten en Marzocchi triple 8. bak er det vel noe fox greier.. ihvertfall standard 2009 oppsett. hva kan gjøres for å stive sykkelen opp en smule?

Re: ideelt oppsett på DH fulldemper [Re: gambler20] #821726 28/09/2009 20:17
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Velkokmmen til forumet og fulldempet plushness.

Sykkelen skal synke sammen 30% av total slaglengde når du setter deg på den med fullt utstyr. Dette er noe uvant når du er helt fersk, noe som gjør at det føles vinglete og gyngete. DET ER HELT VANLIG ICON_SMILE Jeg hadde ny fulldemper i fjor etter å ha kjørt over 15 år på hardtail. Føltes som å sette sjøbein da jeg kom inn og satte meg ned på en stol.

Fulldempere krever et rundt tråkk også, ikke bare rett opp og ned. Da vil de beste demperne og opphengene gynge som hoppestokker. For å stramme opp demper og gaffel, må du sjekke de respektive fabrikanters nettsider for manual.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: ideelt oppsett på DH fulldemper [Re: baronKanon] #821930 29/09/2009 07:13
T
thomaso Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
T
For å justere stivhet på den sykkelen, så må du bytte fjør. Enten i gaffelen, eller på shock'en bak. På gaffelen kan du også justere compresjon for å få en stivere gaffel. Men den vil fortsatt synke like mye når du sitter på den. Tror det er justering under høyre gaffelbein.

På Gambleren er det vel oppgitt anbefalt "sag" på 40% bak. Last ned manualen på Scott sine hjemmesider hvis du ikke har denne. Der står det litt om hva som er anbefalt. Samt oversikt over hva slags fjør de anbefaler på rytter av forskjellig vekt.

Hvis du føler at det er altfor mykt, kan du flytte på demperen slik at du har mindre vandring. Da vil den også bli vesentlig stivere. Selv uten å bytte fjør. Hvis du ser på nedre del av demperen, den delen som er nærmest hjulet, så er det 3 forskjellige hull hvor den kan monteres. Og man kan forandre vandringen.

Re: ideelt oppsett på DH fulldemper [Re: thomaso] #821945 29/09/2009 07:28
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
... men før du bytter fjær, så ville jeg vært sikker på at du ikke har riktig fjær allerede. Om den er satt opp for mest vandring er det 230mm vandring som tilsier at sykkelen synker minst 76mm ved riktig fjær.

Den enkleste måten å sjekke om sykkelen har riktig mengde "sag", eller sig om du vil, er å dytte opp den lille gummiputa som ligger rundt staget i bakdemperen. Når du går på sykkelen og triller forsiktig bortover skal puten ha flyttet seg ned omtrent en tredjedel av det som er synlig av staget når sykkelen ikke er belastet. Om sykkelen skal kjøres med 40% sag, som thomaso sier, så skal den flytte seg litt lenger ned selvfølgelig.

Grunnen til at man kjører med mye sag på en utforsykkel er at hjulene skal kunne følge underlaget godt når du kjører over stokk og stein, for et hjul som følger underlaget kan man styre og bremse med, noe man trenger å gjøre en hel del.

Re: ideelt oppsett på DH fulldemper [Re: jens fredrik] #821949 29/09/2009 07:30
jens fredrik Offline
Besatt
Besatt
Og forresten, Scott har gjort det meget enkelt. De lister opp anbefalte fjærdimensjoner på side 5 i manualen som man finner her:
http://scottusa.com/download/09bike/2009_manual_v_gambler_gb_web.pdf

Re: ideelt oppsett på DH fulldemper [Re: jens fredrik] #823097 30/09/2009 19:53
G
gambler20 Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
G
Takker for gode innspill:)

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå