Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

To hjulsett, to kasetter?

To hjulsett, to kasetter? #821497 28/09/2009 16:55
T
tomatsuppe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei

Jeg har en terrengsykkel, og tenker å ha et hjulsett med terrengdekk, og ett sett med slickdekk. Også lurer jeg på om det er nødvendig å bruke samme kasetten, vil helst ha to.

Jeg har LX krank (orginal, er vel 8-speed tipper jeg) som det står 'IG chain' på, som er forholdsvis lite slitt, har lyst til å beholde den.

Også har jeg en LX kassett 8-speed (30 tenner største hjul, orginal, her er det HyperGlide) som jeg synes er tung, så den får være til slickdekkene, også ganske lite slitt.

Også kjøpte jeg en gammel XTR M950 kassett med fire titan tannhjul på ebay (32 tenner største hjul) som jeg tenkte å prøve på felgsettet til terrengbruk.

Er det derfor bakskiftere kommer i 'long cage' og 'standard cage' lengde, fordi det største tannhjulet kan bli for stort til girskifteren? Bakgirskifteren jeg har er en XT M739 8-speed.

Er det kritisk med kjede. Den jeg har er Hyper Glide. Samt så følger det med en kjede til XTR kassetten.

Har ikke mottatt XTR vindunder kassetten enda, og i ettertid synes jeg det hadde vært like greit med to nye SRAM 850 kassetter, og en fresh kjede. Men alikevel, er KMC X8-93 8 speed kjede bra kanskje?

Blir glad for andres erfaringer.

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: tomatsuppe] #821562 28/09/2009 17:58
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
På den lokale sykkelsjappa stilte jeg akkurat samme spørsmål, er det nødvendig å bruke samme kassett eller kan jeg ha komplett bakhjul stående (med kassett på).

Svaret de ga var at det beste er å la kassetten følge sykkelen og kjedet, at du tar deg bryet med å ta av kassetten når du bytter hjul.

De mente det var relativt vanskelig å få to kassetter med noenlunde lik slitasje etterhvert. Erfaringen jeg har med to ulike kassetter stemmer bra overens med dette.

Bj

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: BjornS] #821567 28/09/2009 18:00
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Det mest optimale er selvfølgelig å bruke den samme kassetten med det samme kjedet. Det er ikke alltid like praktisk å løse!

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: BjornS] #821570 28/09/2009 18:03
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Men hvis du har to kjeder med hurtiglås så skal det gå greit å skifte.
Det hadde nemlig jeg,ett hjulsett med slicks på den gamle HTen,og ett med terrengdekk.
Mye raskere enn å drive å bytte kassett hver gang.
Tipper jeg brukte sånn ca ett minutt på å bytte kjede.

Redigert av snikkarboa; 28/09/2009 18:04.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: SimonS] #821584 28/09/2009 18:17
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Bruker ikke noe lengre tid på å bytte kassett heller da... Jeg tror faktisk det går raskere.

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: -Jan] #821588 28/09/2009 18:19
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det kommer vel ann på mekanikeren...
Jeg knoter bestandig når jeg skal ta av kassett,men det er jo meg da.

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: SimonS] #821593 28/09/2009 18:25
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg har to hjulsett med hver sin kassett, men skifter kjede hver sesong. Etter to år ingen problem.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: simenf] #821613 28/09/2009 18:41
T
tomatsuppe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Ja, takk, tror jeg skjønner, at hvis det ikke er for forskjellig, så går det.

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: tomatsuppe] #821615 28/09/2009 18:42
T
tomatsuppe Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Det kan hende jeg foretrekker å flytte over kassetten, men bra det er flere muligheter, på en slik småteknisk problemstilling.

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: tomatsuppe] #821643 28/09/2009 19:01
sykkeloyvind Offline
More than words
More than words
Hvis du bruker hjulene omtrent like mye vil det fungere bra og i tillegg være en fordel fordi du sliter mindre på kasettene.

Jeg har brukt mange kasetter på samme kjede uten problemer. Begynn med to nye kasetter og bytt kjede med jevne mellomrom så går dette fint.

Øyvind Aas
Kollisjonsdukke i permisjon
Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: sykkeloyvind] #821646 28/09/2009 19:04
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: sykkeloyvind
Hvis du bruker hjulene omtrent like mye vil det fungere bra og i tillegg være en fordel fordi du sliter mindre på kasettene.

Jeg har brukt mange kasetter på samme kjede uten problemer. Begynn med to nye kasetter og bytt kjede med jevne mellomrom så går dette fint.

Det er det jeg har gjort i år. Hadde jo SLR som "konkurransesett" og XTR som treningshjul!

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: K1neth] #823135 30/09/2009 20:44
H
Herit Offline
Ringrev
Ringrev
H
Det sykkeloyvind sa.

-Arve

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: BjornS] #823264 01/10/2009 07:05
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: BjornS
På den lokale sykkelsjappa stilte jeg akkurat samme spørsmål, er det nødvendig å bruke samme kassett eller kan jeg ha komplett bakhjul stående (med kassett på).

Svaret de ga var at det beste er å la kassetten følge sykkelen og kjedet, at du tar deg bryet med å ta av kassetten når du bytter hjul.

De mente det var relativt vanskelig å få to kassetter med noenlunde lik slitasje etterhvert. Erfaringen jeg har med to ulike kassetter stemmer bra overens med dette.

Bj

Hør på Sykkeløyvind. Nok et eksempel på at butikkfolk ikke sitter med noe særlig kunnskap. Spør heller her på forumet ;-)Jeg skifter hjul fram og tilbake hele tiden mellom flere forskjellig sykler. Ikke noe problem så lenge du passer på å ha kjeder som ikke er slitt. Kjøp deg en kjedemåler og hold følge med slitasjen selv. Det er slitte kjeder som sliter på kassetter, og så lenge kjedene ikke er slitte så funker det fint med slike bytter.

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: erling] #823607 01/10/2009 13:12
jorn_almberg Offline
Besatt
Besatt
Sitat: erling
Sitat: BjornS

Bj

Hør på Sykkeløyvind. Nok et eksempel på at butikkfolk ikke sitter med noe særlig kunnskap. Spør heller her på forumet ;-)Jeg skifter hjul fram og tilbake hele tiden mellom flere forskjellig sykler. Ikke noe problem så lenge du passer på å ha kjeder som ikke er slitt. Kjøp deg en kjedemåler og hold følge med slitasjen selv. Det er slitte kjeder som sliter på kassetter, og så lenge kjedene ikke er slitte så funker det fint med slike bytter.

Samme erfaring her. I år har tre bakhjul med sine respektive kassetter (og bremseskiver) alternert mellom to sykler hos meg, uten at det har gitt annet knot enn litt finjustering av bakgirvaier nå og da. Bytt kjede før 0,75% slitasje, så går resten av seg sjøl.

-Jørn

NOTS
Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: jorn_almberg] #823637 01/10/2009 13:58
K
kolli Offline
Ringrev
Ringrev
K
Er det mulig å si noe om hvor langt sånn ca sykler dere på et
kjede? De aller fleste her inne produserer 2x min watt, så antar jeg har noe å gå på da ICON_SMILE

Og ca hvor mye koster en slitasjemåler for kjedet? Letet etter denne på crc men fant den ei...

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: kolli] #823639 01/10/2009 14:00
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Slitasjemåler; Maks 200

Hvor langt.. Hm..: 150 mil pr XTR ?

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: kolli] #823642 01/10/2009 14:02
Arne_And Offline
More than words
More than words
Den billigste kjedestrekkmåleren er en linjal, ref Sheldon Brown. Det er dessuten mer nøyaktig enn en dedikert kjedestrekkmåler.

Quote:
Measuring Chain Wear

The standard way to measure chain wear is with a ruler or steel tape measure. This can be done without removing the chain from the bicycle. The normal technique is to measure a one-foot length, placing an inch mark of the ruler exactly in the middle of one rivet, then looking at the corresponding rivet 12 complete links away. On a new, unworn chain, this rivet will also line up exactly with an inch mark. With a worn chain, the rivet will be past the inch mark.

This gives a direct measurement of the wear to the chain, and an indirect measurement of the wear to the sprockets:

* If the rivet is less than 1/16" past the mark, all is well.

* If the rivet is 1/16" past the mark, you should replace the chain, but the sprockets are probably undamaged.

* If the rivet is 1/8" past the mark, you have left it too long, and the sprockets (at least the favorite ones) will be too badly worn. If you replace a chain at the 1/8" point, without replacing the sprockets, it may run OK and not skip, but the worn sprockets will cause the new chain to wear much faster than it should, until it catches up with the wear state of the sprockets.

* If the rivet is past the 1/8" mark, a new chain will almost certainly skip on the worn sprockets, especially the smaller ones.

Re: To hjulsett, to kasetter? [Re: Arne_And] #824392 02/10/2009 18:04
BjornS Offline
Ivrig
Ivrig
For stash-gærninger er den metoden som arne_and beskriver nesten som ei sølvkule i hjertet på en vampyr ICON_SMILE

eller vent litt... jeg kan kanskje koste på meg et skyvelær med digital avlesning? Det har jeg ikke.... og det koster kanskje mer enn en kjedemåler! hehe...

Seriøst oppsummert: ha kontroll på slitasjen på kjedet, og sørg for å starte med to eller flere _like_ kassetter (best om begge er nye vel).

Bj

Redigert av BjornS; 02/10/2009 18:06.

Moderator  support