Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Amatør - bygger sykkel

Amatør - bygger sykkel #821261 28/09/2009 10:57
J
jans Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J

Hei,

jeg har fått tak i en ramme samt et sett av deler som jeg skal kose meg med samt benytte anledningen til å lære meg mer om sykkeldeler.

Spørsmålene under bærer nok preg av at jeg er ganske grønn i utgangspunktet, men så håper jeg da også at jeg kan spare masse tid med litt hjelp fra ekspertene her fra forumet. Liker du ikke at en med lavt kunnskapsnivå stiller spørsmål her på forumet, så er ikke dette tråden for deg. Er du derimot av typen som synes det er hyggelig å øse av din kunnskap til stor glede for andre, så håper jeg du kan avse et par minutter.

ramme, Giant composite

1. setepinne/rammefeste
åpningen i rammen og setepinnen er for stor til at jeg tør satse på å kun stramme til skruene. Er det å få kjøpt en "plastforing" som kan fylle litt av rommet mellom setepinne og rammeåpning? tror at svaret er ja på dette, men jeg lette litt rundt på cyclecompoents.com uten å finne noe slikt, så jeg er vel mest interessert i en link e.l. hvor dette kan bestilles.

2. Shimano krank. På hver side skal av krankåpningen i rammen skal det festes en gjenget plastpakning, denne er gjenget på utside mot ramme og på innsiden for feste av kranklageret. Klarer ikke å skru dette tett med hånkraft og er også litt redd for å bruke tang eller annet lignende. Ser at det er ulike krankverktøy å få kjøpt, men jeg synes det er veldig vanskelig å identifisere hva jeg trenger ut fra de sparsomme opplysningene jeg finner på cyclecomponents.com. Noen ideer om hvordan jeg går frem for å finne riktig krank-verktøy?

3. Styrelager. Rammeåpningen er ikke gjenget og det sikker ikke noe styrelager i rammen. jeg har mao kun demperen med hull til skrue i toppen, selve skruen og lokket/dekslet som skruen skal festes i fra oversiden. Hvordan går jeg frem for å identifisere riktig styrelager på cyclecomponents.com slik at jeg ikke sitter med et styrelager jeg ikke trenger? Finnes det varianter som ikke krever spesialverktøy for å festes?

det blir nok noen flere spørsmål etterhvert som monteringen begynner...

Re: Amatør - bygger sykkel [Re: jans] #821267 28/09/2009 11:03
SimonS Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
svar spørsmål 1: klikk

På spørsmål 2 trenger folk info om hvilket kranklager det er snakk om..

Ehmm kremt host host,noen bilder av byggeprosessen senere kanskje?

Redigert av snikkarboa; 28/09/2009 11:09. Rediger grunn: kremt

Vintage mtb,ikke noe annet
Spotify link:Trance and more..
Re: Amatør - bygger sykkel [Re: jans] #821271 28/09/2009 11:05
Mr Pink Offline
Avhengig
Avhengig
Både sykkelkomponenter og bikeshop har shims til setepinner. Vet ikke hvilken diameter det er på setepinnen du har og va ramma di skal ha, men her er i hvert fall et par linker:

http://www.sykkelkomponenter.no/product/469691/Kcnc_Shims-30%2C9mm-til-27%2C2mm.html

http://www.bikeshop.no/aspx/produkter.as...1&g0txt=06. Komponenter&g1txt=Sadelpinner&g2txt=Shims

Jeg har dårlig kondis, men elendig teknikk.
Re: Amatør - bygger sykkel [Re: Mr Pink] #821274 28/09/2009 11:10
K1neth Offline
Ivrig
Ivrig
Hei.

Kunne du lagt ut noen bilder så det blir litt enklere å se hva du trenger. Det virker som at du har et venlig standardkranklager. Du trenger spesialverktøy for å skru det av/på. Du får tak i verktøy på Biltema eller hos din lokale sykkelforhandler!

Re: Amatør - bygger sykkel [Re: K1neth] #821432 28/09/2009 14:34
J
jans Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J

Takk for innspill!

stikkordet "Shims" var til stor hjelp :-) Da fant jeg med en gang det jeg trengte for dette!

Jeg skal legge ut noen bilder. Målet er å få mest mulig sykkel for pengene til min datter, uten å gå bananas i komponenter. For min del er dette en måte å lære mer om faget sykkel på.

Med deler på Deore - XT nivå, så kommer dere ikke til å miste pusten. Håper likevel jeg kan få noen innspill. Til gjengeld, så skal jeg legge ut info om prosessen, endelig vekt etc.

Utgangspunktet er en Giant Composite ramme størrelse XS som samlet støv hos en forhandler, deler jeg har kjøpt nye her på forumet + samt en brukt demper og et styre jeg hadde liggende.

I mitt regnskap er dette så langt jeg har kommet for 6.000 + en brukt demper:

* Ramme: Giant Composite
* Demper Rock Shox Sid Team - brukt
* Richie pro alu styre, brukt
• Brakes - Shimano BRM486 hydraulic disc
• Brake Levers - Shimano BRM486
• Shifters - Shimano Deore Rapid Fire 9spd
• Gearing (FR) - Shimano Deore 31.8mm
• Gearing (RR) - Shimano XT
• Cranks & Chainrings - Shimano FC-M442 170-175mm 44/32/22T Octalink
• Bottom Bracket - Shimano BB-ES25 Octalink
• Pedals - Shimano PDM 505
• Hubs (FR) - Shimano M475 disc
• Hubs (RR) - Shimano M475 disc
• Cassette - Shimano Deore-9 11-32T
• Chain - Shimano HG53
• Spokes - DT Champion
• Rims - WTB Speed disc XC
• Tyres (RR/FR) - WTB ExiWolf 26
• Seat Post - RMB SP-353 27.2mm
• Saddle - WTB Rocket V Comp

Mangler shims for setepinne, styrelager, 160 mm adapter for bremser - Rox Shox demper, og spesialverktøy for krank og styrelager (?)

Re: Amatør - bygger sykkel [Re: jans] #823008 30/09/2009 17:59
sigten Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
jeg la merke til at spm 3 ikke var besvart :

når det kommer til styrelager er det viktigste å se hvilken diameter du skal ha, dette kan du garantert finne på Giant sine hjemmesider, eller ved å ta kontakt med Giant (epost/tlf) , selve monteringen bør man overlate til folk med riktig utstyr (fiks dette når du ordner kranklageret) ..

... dette var en generelt svar iogmed at jeg ikke har noe kjennskap til Giant og jeg tar forbehold om at Giant muligens har noen fikse/sære løsninger

jeg håper dette kan være noe til hjelp .
lykke til i prosessen

Re: Amatør - bygger sykkel [Re: sigten] #831337 14/10/2009 11:32
J
jans Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
J
Takk for alle opplysninger som medførte at jeg fikk bestilt deler og startet bygging, har lært masse sykkel underveis:

1. Shims til setepinne fungerte
2. Adapter til bremser passet
3. Fikk identifisert kranklager til shimano octalink og bestilt rett verktøy.

3. Kjøpte Cane Creek S3 styrelager som jeg ikke skjønte noe særlig av. Kom uten bruksanvisning, men hjemmesidene til hadde instruksjonsvideo med bruk av masse spesialverktøy...men Gianten min hadde allerede metallkopper integraert i rammen - så jeg la de nye koppene til side. Ettersom jeg hadde en brukt demper, så var det allerede en påslått del ned mot demperen som jeg valgte å la sitte å legge tilsvarende nye del tilside. Da fikk jeg dette til uten bruk av spesialverktøy. Skulle vel fungere greit?

4. Hmm.. kranklager. Fikk etterhvert identifisert rett verktøy for å skru inn shimano octalink koppene på plass, for så å konstatere at krankhuset var 68 mm mens innvendig mål på kranklager var 73 mm.. tenkte jeg skulle prøve med spacere før jeg evt kjøper nytt lager, for jeg er interessert i å se hvordan syklen ellers vil fungere med 118 mm utvendig kranklager mål. På min egen sitter det 108mm og dette er for trangt mot rammen (chainsuck problemer). Usikker på om disse spacerne er de jeg trenger for utvendig spacing av koppene:

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=34981

Moderator  support