Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fordeler/ulemper ved å sitte oppreist

Fordeler/ulemper ved å sitte oppreist #820940 27/09/2009 19:45
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Glemte å si ifra til forhandleren at jeg skulle ha M ramme, og endte opp med L(20") istedet. Da har jeg ikke setet like langt opp som jeg ville hatt på en M ramme, og høydeforholdet mellom styre og sete blir mindre. Det resulterer i at jeg sitter ganske oppreist når jeg sykler.

Er det noen fordeler ved å sidde oppreist, istedet for å "ligge" mer slik som man gjør på racer? Vurderer å vri litt på styret, eller skifte stem slik at jeg kommer lengre ned med overkroppen og at høydeforholdet mellom sete å styre blir større.

Re: Fordeler/ulemper ved å sitte oppreist [Re: Dloh] #820946 27/09/2009 19:54
Hardhausen_83 Offline
Fersking
Fersking
glemte å si at du skulle ha M ramme... jeg må bare GRATULERE ICON_SMILE

Fuji Maracle Pro Disk 2009
Re: Fordeler/ulemper ved å sitte oppreist [Re: Hardhausen_83] #820964 27/09/2009 20:20
jsdk Offline
Ringrev
Ringrev
Først og fremst, er du misfornøyd med varen du har kjøpt bør du bytte den. Det sagt, så det nok mest ann på smak og behag. jeg synes det er en stor fordel at sitte litt mer oppreist på en stisykkel, da jeg føler man får bedre balanse og større manøveringsmuligheter, geometrien på sti-rammer tilsier også det.

Så spørsmålet er vel; føles det bra når du sykler der du bruker sykle på den nye riggen din? Glem allt hva heter "etter boken", er jo tross allt du som ska sykle på sykkærn di, føles det gærnt da er det trolig det.

Re: Fordeler/ulemper ved å sitte oppreist [Re: Hardhausen_83] #821003 27/09/2009 21:04
Dloh Offline OP
Ringrev
OP Offline
Ringrev
Sitat: Hardhausen_83
glemte å si at du skulle ha M ramme... jeg må bare GRATULERE ICON_SMILE

Glemte å glemte. Jeg sa at jeg skulle ha M ramme til selgeren da jeg gikk rundt å så på syklene, så når jeg fant den sykkelen jeg ville ha så glemte jeg å poengtere det i alt snakket som oppsto. Så fikk jeg prutet med noen nye dekk, pedaler og annet tilbehør til sykkelen, så følte det ble for mye stress å bytte alt om til en M ramme.

Men sånn sett så er det ikke noe jeg sytrer over, L ramma. Jeg ligger akkuratt i grenseland(180cm) så L ramme funker.

Siden dette er den første terrengen jeg kjøper så har jeg ikke erfaringer med tidligere terrengsykler, å vet ikke helt hvordan det skal være. Det ligger store justeringsmuligheter når deg gjelder høyde på styret, både stem og styre kan endres på slik vinkelen blir lavere vis ønskelig. Lurte bare på hvordan det var innen stisyklingens verden mtp sittestilling, og andres meninger.

Men jeg har muligheten til å gå tilbake til forhandler å endre på det når det faller meg inn, så får føle på det et par turer fremover å se hva jeg føler.

Redigert av Dloh; 27/09/2009 21:07.
Re: Fordeler/ulemper ved å sitte oppreist [Re: Dloh] #821047 28/09/2009 04:46
sanouka Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Standover, avstanden mellom nøttene dine og overrøret, er viktig......på sti bør den være betraktlig større enn hva du er vant til. Wheelbasen blir jo lengre også, dette påvirker hændlinga akkurat som på korte og lange ski.

"It never gets easier, you just go faster."
Re: Fordeler/ulemper ved å sitte oppreist [Re: Dloh] #821056 28/09/2009 05:55
MortenML Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Dloh
Glemte å si ifra til forhandleren at jeg skulle ha M ramme, og endte opp med L(20") istedet. Da har jeg ikke setet like langt opp som jeg ville hatt på en M ramme, og høydeforholdet mellom styre og sete blir mindre. Det resulterer i at jeg sitter ganske oppreist når jeg sykler.

Uavhengig av om man sykler på M eller L så har man setet like høyt. Setehøyden er målt fra senter av krankhus til setetopp. En L har lenger seterør så det blir mindre synlig setepinne.

Fronten på en M og en L er så og si like høy gitt at du har samme gaffel, stem og styre. Så og si sier jeg fordi det kan skille noe i høyden på styrerøret.

Jeg synes derfor det er snodig at du sitter mer oppreist på en L. I realiteten burde du sittet like høyt, men mer utstrakt da en L har lengre overrør.

Sitat: Dloh
Er det noen fordeler ved å sidde oppreist, istedet for å "ligge" mer slik som man gjør på racer? Vurderer å vri litt på styret, eller skifte stem slik at jeg kommer lengre ned med overkroppen og at høydeforholdet mellom sete å styre blir større.

Fordelen ved mer horisontal overkropp er minsket luftmotstand og et bedre skyv i tråkket. Dette er vesentlig i de tilfeller du har høy fart over lengre tid. Landeveis- og grusritt.

I terrenget er det vel så viktig å ha en sykkel som er kvikk og lett å kontrollere. Mange velger derfor sykkelstørrelse i den lille enden av skalaen. Mindre ramme = kortere hjulavstand og litt kortere cockpit.

Kort hjulavstand er en fordel i teknisk knotete partier og oppover. Lang hjulavstand føles tryggere når det går fort nedover.

/mitch

Tunge gir og høy frekvens - slår aldr feil.
Re: Fordeler/ulemper ved å sitte oppreist [Re: MortenML] #821100 28/09/2009 07:13
S
ssl Offline
Medlem
Medlem
S
Jeg er 175cm, og har en 18" til sti og ritt, og 20" til jobbsykling. På 18" måtte jeg kjøpe ny setepinne, for den som fulgte med var for kort. (350mm) har nå kjøpte en som er et par cm lenger og med litt setback. Da synes jeg sittesitillingen på de to syklene er ganske lik, men 18" er lettere å manøvrere i tekninsk terreng. Du er jo også høyere enn meg, så jeg tenker 20" vil fungere godt til deg. Vil du ha styret lengre ned kan du jo prøve å snu stemmet.

--
Steinar

Moderator  support