Glemte å si ifra til forhandleren at jeg skulle ha M ramme, og endte opp med L(20") istedet. Da har jeg ikke setet like langt opp som jeg ville hatt på en M ramme, og høydeforholdet mellom styre og sete blir mindre. Det resulterer i at jeg sitter ganske oppreist når jeg sykler.
Uavhengig av om man sykler på M eller L så har man setet like høyt. Setehøyden er målt fra senter av krankhus til setetopp. En L har lenger seterør så det blir mindre synlig setepinne.
Fronten på en M og en L er så og si like høy gitt at du har samme gaffel, stem og styre. Så og si sier jeg fordi det kan skille noe i høyden på styrerøret.
Jeg synes derfor det er snodig at du sitter mer oppreist på en L. I realiteten burde du sittet like høyt, men mer utstrakt da en L har lengre overrør.
Er det noen fordeler ved å sidde oppreist, istedet for å "ligge" mer slik som man gjør på racer? Vurderer å vri litt på styret, eller skifte stem slik at jeg kommer lengre ned med overkroppen og at høydeforholdet mellom sete å styre blir større.
Fordelen ved mer horisontal overkropp er minsket luftmotstand og et bedre skyv i tråkket. Dette er vesentlig i de tilfeller du har høy fart over lengre tid. Landeveis- og grusritt.
I terrenget er det vel så viktig å ha en sykkel som er kvikk og lett å kontrollere. Mange velger derfor sykkelstørrelse i den lille enden av skalaen. Mindre ramme = kortere hjulavstand og litt kortere cockpit.
Kort hjulavstand er en fordel i teknisk knotete partier og oppover. Lang hjulavstand føles tryggere når det går fort nedover.