Den ble bygd ferdig igår, og første testtur ble unnagjort:) Skal få tatt noen bedre bilder etterpå, for å legge ut her. Sammen med utstyrslisten. Må bare få justert styret litt, bremsehendler etc... Var liksom ikke 100% i går. Men syns sykkelen ble meget bra, og veier 7.7 kg med terrengpedaler og terrengsete.
Foreløpig syns jeg den virker veldig bra, selv om jeg ikke har tråkket mange milene på den. Men den virker stiv, og er lett:)Ser oxo bra ut, uten tvil:)
Hehehe... Styret så ut som det peker litt vel mye oppover ja, men mener at det er mer eller mindre vannrett, og dermed bildet som juger.. Men skal sjekke det opp, har igrunn ingen anelse på hva som er best,men har sett at de fleste bilder i diverse magasiner så er styret vannrett ja:).. Må nok prøve meg frem litt.
Ramma er en 2006 modell. Halvparten carbon, resten alu.
Den delen av styret jeg har farget rødt bør være horisontalt i vater med underlaget. Ca slik som vist med den andre røde streken. Det betyr, som Øyvind sier, at hendlene dine også må noe høyere opp.
Evoc 2012 sykkelbag leies ut. Ta kontakt på PM! Jeg trener ikke, jeg bare trimmer!
Nedre del av styret bør være så godt som vannrett ja, i hvert fall for stående spurting uten å måtte brekke håndleddet mot styretoppen.
Eg er einig i at styret bør vippast ned, men er slett ikkje sikker på om dei fleste syklistar gjer rett i å bruka nedre del av styret som mål på riktig innstilling. Sjølv legg eg meir vekt på at toppen er rimeleg flat - altså at styret peikar rett fram mot bremsehendlane og såleis støttar hendene utan at dei sklir framover i den aller mest brukte posisjonen. (Ergonomien i overgangen mellom styre og hendel er også hovudgrunnen til at eg liker Campa og SRAM betre enn Shimano.)
Nedre del av styret bør være så godt som vannrett ja, i hvert fall for stående spurting uten å måtte brekke håndleddet mot styretoppen.
Eg er einig i at styret bør vippast ned, men er slett ikkje sikker på om dei fleste syklistar gjer rett i å bruka nedre del av styret som mål på riktig innstilling. Sjølv legg eg meir vekt på at toppen er rimeleg flat - altså at styret peikar rett fram mot bremsehendlane og såleis støttar hendene utan at dei sklir framover i den aller mest brukte posisjonen.
Dette er jeg enig i. Derfor bør hendler plasseres sånn at styrets øvre utspring går naturlig over i hendlene, uten at styret heller mye nedover før hendlene starter. På de fleste styrer innebærer dette at hendlene må høyere opp enn slik de kommer montert fra fabrikk.
Et annet poeng vet å vatre ut styret som Hæ og Øyvind poengterer er når en sitter utstrakt i øvre stilling, så vil håndleddet hvile mot toppen av styret, mener selv det er en god ting. Sverre Haugli har skrevet noe om dette på siden sin, men den funker ikke fortiden. Tror en tommelfinger regel er at håndtakets overside skal være ca. 25mm lavere enn topp av styret. (Innrømmer bitte litt på tynn is her så bare fyr løs folkens!-)
Så er det greit å teste at du når frem til bremsehåndtaket fra nedre posisjon om du flytter hendlene oppover.
Ramma skal være stor nok, og den føles iallfall stor nok. Jeg satte stemmet den veien for å tenke komfort, men mulig jeg snur det etterhvert... Men tror komforten blir det jeg prioriterer i starten.
Husker jammen ikke rammestørrelse på den nå, men skal sjekke i løpet av dagen. Tror det var 61 ramme. jeg er 193 cm lang.
På terrengsykkel er det en liten tommelfingerregel som sier at stemmet skal være i en slik lengde at du ikke får sett navet pga at styret er i veien... Er det slik på racer og??
Tok et bilde med tanke på hendelplassering på tirsdagens tur: Her ser du hvordan jeg har satt opp styret og hendler. Nye Dura Ace 7800-hendler og Bontrager xxx-lite - kompakt-styre.
Tror nok jeg skal justere litt til ja:), Men hvordan er det med stemlengden. Måler man slik som på terrengsykkel? Så forresten knall ut der Øyvind, men finns overhodet ikke misunnelig:)
der er man jo nesten på toppen av Gavia fra bormio siden?.. etter den litt kjedelige venstre svingen med 10%-12% er det jo bare å banke på opp til cafeen på høysletten.
På Gavia er den en veldig nice kafe, hvor innehaveren har veldig mange bra bilder av Pantini m.m.
Når det gjelder vinkel på styret, så handler det mye om å søke mot det vannrette..