Ja, sadler er i høyeste grad en prøve- og feilesak. Jeg har nå på noen år vært runden om et titalls ulike seter. Begynte på Fizik Pavé, gikk kjapt over på Arione, som først var bra men etter Trondheim-Oslo ble helt ræv (jada...) å sitte på, fortsatte på Selle Italia SLR, SLRXP, San Marco Rolls, San Marco Concor, San Marco Regal (holdt meg her i ca. ett år), deretter San Marco Zoncolan, nye Selle Italia Flite (som var bra inntil Jotunheimen Rundt i år, ulidelig etter), og er nå tilbake på Arione, som har vært en lettelse (bokstavelig talt). Bortsett fra Regal, som funket nokså bra nokså lenge, ble det ca en halv sesong og 300 mil på hvert. Slitsomt, vondt og dyrt. For min del kommer det av at jeg har mye drop sete/styre (15-20 cm), og derfor får litt uheldig belastning på fremre del av sittebeina. Tror det er fine marginer hva som treffer galt der...
Re: Sitter ikke behagelig på Fizik, Arione K:ium?
[Re: ]
#82059226/09/200919:52
Har heller aldri likt Arione. Satt en sesong på San Marco Aspide, før jeg endte opp med SLR. Har det på de to syklene jeg bruker mest, og er svært fornøyd.
En god taper forblir en taper.
Carlberg Velo
[Re: bullet]
#82067227/09/200907:08
mitt favorittsete på racer var Arione inntil jeg prøvde Spezialized Toupe. Dette gir mye mindre trøbbel med understellet, og er lett og stilig. Anbefales!
#82070827/09/200909:58
Det kan hende setet er for smalt for deg. Det er i grunnen rart at 131 mm er så populært. Kanskje er det eit utslag av tåpeleg stilpoliti-påfunn og saueflokkmentalitet.
Av Specialized sine sadlar som kjem i fleire breidder er 131 mm det smalaste alternativet. Så smale sadlar er rein tortur for meg, og eg trivst best på ein 155 mm Specialized Alias. Du burde i det minste prøve 143 mm.
Tor Hovland
#82102627/09/200922:04
Hvis du ikke får begge sitteknutene skikkelig inn på setet, vil det hjelpe med et bredere sete. Ellers høres det fornuftig ut at det har sammenheng med at du har veldig lavt styre i forhold til setet, synes jeg.
Jeg har lest tråden din, og ikke kommentert før nå, men jeg har gjort meg et noen få tanker: Er du sikker på at du har justert snuten på Arione langt nok ned? Den skal jo ikke stå helt vannrett, slik andre saler skal. Er du sikker på at du ikke sitter for høyt? Noen få mm for høyt sete kan fort skade veslekallen...
[Re: Lektoren]
#82122828/09/200910:20
Hei mr Hole. Sitter med et helt nytt Bros TDF Edition som ligner veldig på det setet du viser til på mtb din. Hvis du bor i Oslo traktene kan du komme innom og teste setet. Bros setet fulgte med på Cerveloen jeg kjøpte i mai og skal være et prima sete, men min rumpe er innkjørt på, ja nettopp Fizik Arione. Så smaken er vel som baken... Har ikke veid Bros setet, men det veier lite.
"A true friend is one who overlooks your failures and tolerates your success." ~ Doug Larson
#82172228/09/200920:13
Jeg har ingen tro på å tippe nesa ned, hverken på Arione eller noen andre seter. Kanskje til nød på en temposykkel, men da max noen få mm. Det du har gjort er jo nærmest livsfarlig. Her vil du få masse vekt på armene og en konstant fare for å skli ned på ramma.
At du skal ha skikkelig strekk på beina på en racer er også ordentlig feil. Setet skal være i riktig høyde, akkurat som på terrengsykkelen. Hvis Kenneth trenger å vippe snuta ned mener jeg han bør sitte lavere og/eller bytte sete. Kanskje begge deler.
Arione er også et av få flate seter jeg ikke har blitt venn med.
Seter som ikke er gode å sitte på når de står i vater, er ikke gode, for den brukeren som ikke synes de er gode.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#82173328/09/200920:22
Sett deg på setet og plasserer hælene på pedalen. Da bør du klare å tråkke en runde uten å måtte vippe i hofta for å strekke deg etter pedalene.
Jeg sitter på ca 76 cm målt fra senter-krank til flaten av setet rett over der det er festet på pinnen. Jeg har 87cm beinlengde på innsiden. Dette gir beinlengde X 0,87. Lemonds gamle formel sier beinlengde x 0,883.
Styrehøyde, overrørslengde mm vil påvirke hvor behagelig du sitter også.
Jeg sitter på ca 76 cm målt fra senter-krank til flaten av setet rett over der det er festet på pinnen. Jeg har 87cm beinlengde på innsiden. Dette gir beinlengde X 0,87. Lemonds gamle formel sier beinlengde x 0,883.
Jeg bruker Lemonds formel på landevei. Men, jeg har nettopp kjøpt ny Scale, og ble litt usikker på om jeg kan bruke samme formel på den som på Pinarelloen. Noen synspunkter ?
[Re: Clotho_NOR]
#82177428/09/200920:58
Jeg bruker Lemonds formel på landevei. Men, jeg har nettopp kjøpt ny Scale, og ble litt usikker på om jeg kan bruke samme formel på den som på Pinarelloen. Noen synspunkter ?
Ja, setehøyde og forholdet til pedalene bør være de samme på en racer som på en trenings/ritt-terrengsykkel. Styrehøyde og lengde frem bør derimot være en del forskjellig.
Dobbeltsjekk såletykkelse på racer/terrengskoene, om pedalene bygger forskjellig og om krankarmene er like lange på terreng- og racersykkelen.
Sko kan godt bygge noen mm forskjellig. Seter synker også mer eller mindre sammen. Hvis det er et mykere sete på terrengsykkelen enn på raceren kan dette gi noen mm.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
#82371001/10/200916:36
Gi tilbakemelding hvis du prøver Specialized Toupe da. Har omtrent samme problem som deg, og har nyss handla racer. Sitter Selle Italia SLR på sykkelen, blir vondt i "skrukken"(jfr H.Eia) midt under etter time-halvannen på sykkelen. Følger litt med på ebay for en Specialized Toupe.
#82396202/10/200906:55
Det var en nokså kraftig vinkling av setet du hadde der, ja. Kan se ut til at Arione bare ikke passer deg, og det er vel egentlig like greit å finne ut?
[Re: frodes00]
#82454402/10/200923:04
For meg er det kun to/tre seter som "passer". Førstevalget er Selle Italia Flite. Her varierer jeg noe. På en racer har jeg Flite Carbonio, på en Mtb har jeg Flite Titanium. På to Mtb har jeg Selle Italia Turbo Classic, og en annen Turbo Lite. På to elder klassikere sitter/satt jeg på Cinelli.
Seter er som sko. Man kjører med det som passer - ikke hva "naboen" eller idolene bruker. Gjelder selvfølgelig fottøy også.
Mamma det er ikke en sykkel - det er en Yeti! (min datter på seks år)
#82521804/10/200914:58
Det er en hardere sadel enn Arione, så det er mulig den trenger litt tilvenning før lengre turer. Tror også jeg kommer til å prøve en av de rimeligere utgavene av Aliente.
Toupe virker hardere i overflaten, men den flekser. Jeg har kjørt mange langturer (10-20 mil) med den, aldri hatt problemer.
[Re: frodes00]
#82534704/10/200919:08
Specialized Toupe er min favoritt. Hausten 2007 starta eg opp att med sykling, og det vart plagsomt både her og der. Fyrste tiltak var betre sykkelbukse, men hjelpe lite. Snakka med Lilland på bikeshop.no og la fram problema. Han tilrådde Specialized Toupe, og eg starta fyrst med 143 mm. Det kom seg, men testa og ut 130 mm. http://bikeshop.no/img/cache/s/p/e/specialized_toupe_team_sadel___styretape_-1948425341_0_Big.jpg
Den smalaste varianten er heilt klart best for meg. Har det både på racar- og terreng sykkel. Smal over ræva er eg ikkje, men så lenge sitteknutane er inne på setet trenge setet ikkje vere breiare. For dei som syklar meir enn 1000 km i året: Smalt er betre enn (for)bredt, hardt er betre enn (for) mjukt.